Režie:
Petr SchulhoffScénář:
Petr SchulhoffKamera:
Jiří VojtaHudba:
Pavel BlatnýHrají:
Rudolf Hrušínský, Drahomíra Hofmanová, Alexandra Gasnárková, Vilém Besser, Zdeněk Ornest, Jiří Wohanka, Jan Pohan, Zdeněk Martínek, Vítězslav Jandák (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V roce 1979 měl premiéru detektivní film Diagnóza smrti. Poslední případ majora Kalaše natočil osvědčený autor kriminálního žánru Petr Schulhoff, který filmy s tímto kriminalistou natáčel již v 60. letech a jednalo se o snímky Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966) a Po stopách krve (1969). Major Kalaš se sice objevil také ve filmu Na kolejích čeká vrah (1970), zde jej však ztvárnil Jiří Sovák namísto Rudolfa Hrušínského...Napínavý příběh Diagnózy smrti je posazen do dvou rovin. Ta jedna líčí osud mladého muže, který se po autohavárii ocitá na urologickém oddělení. Je těžce raněn a život mu může zachránit pouze transplantace ledvin. Jako dárce přichází v úvahu těžce zraněná mladá žena, která byla nalezena v lese s vážnou zhmožděninou mozku. Major Kalaš a poručík Martinec se domnívají, že šlo o loupežné přepadení. Začíná se odvíjet složité a napínavé vyšetřování… (Česká televize)
(více)Recenze (160)
Jedna z našich nejlepších detektivek 70. let s Hrušínským jako mjr. Kalašem. Vyšetřování záhadného zranění mladé dívky uprostřed lesa s následnou smrtí váže zdánlivě s automobilovou nehodou jen možnost, že pokud dívka zemře, zachrání její ledvina plnohodnotný život šoféra a až v samém závěru zjistíme, že šlo vlastně o milence... A mezi nimi se pohybuje jako fantom pomsty žena Honzy Linharta, která dlouho je pro diváka záhadou, ale přiznejme si hlavně ženou dost nesympatickou. Podstatné je, že u těchto starých detektivek nešlo o pouhé vyšetřování, ale i o pokus o hluboký psychologický pohled do jednání postav. A to já vždycky miloval. Kvůli honičkám, fackovačkám a střílení se na film dívat nemusím. Takže - zde čtyři hvězdičky. ()
Major Kalaš počtvrté v podání Rudolfa Hrušínského a naposled. Tentokrát ve skoro komorním příběhu o trestu za viny někoho druhého. Poslední Kalašův příběh v režii Petra Schulhoffa rezignuje na černobílé širokoúhlé pojetí - je barevný, v běžném formátu 4:3, avšak určitá zádumčivost jeho tří bratříčků z něj nezmizela. Dokonce se dá říci, že nabrala vrchu nad kriminální zápletkou, jež se zdá v podstatě banální. Kousek od sebe dojde ke dvěma neštěstím - havárii řidiče náklaďáku a přepadení mladé ženy. Oba skončí v jedné nemocnici a ledvina ženy by pomohla řidiči se uzdravit. Jenže věc je poněkud komplikovanější, než se na první pohled zdá. Petr Schulhoff klade důraz na atmosféru míst, na dialogy a úvahy o smrti, škoda třeba, že více nerozehrál naznačenou linii vyšetřovatele a jednoho z doktorů v jejich diskuzích.Prioritou snímku jsou i další vnitřní linie o vině a trestu, o tom, co je a co není správné, když člověk miluje a chtěl by obětovat vše. Když tedy nebudeme pohlížet na Diagnózu smrti jako obyčejnou kriminálku, ale spíše psychologický příběh s kriminálními, resp. detektivními prvky, pak může film příjemně potěšit. ()
Sice to nemá napínavou atmosféru svých starších bratříčků s majorem Kalašem ( v podání Rudolfa Hrušinského ), ale to příčítám hlavně tomu, že děj se odehrává v uzavřených místnostech (nemocnice, policejní služebna ) v momentě kdy se jdeme s majorem Kalašem vyvenčit ven, hned film nabírá lepší ponurovku. Měl bych výhrady k hudbě je sice dobrá, ale hraje v nevhodný moment, ne že by přímo určovala pachatele, ale hodně napovídá další vývoj. Major Kalaš (opět mluvím jen o "kalašovkách" s R. Hrušinským ) na rozdíl od předchozích dílů více mluví a debatuje se svým pomocným vyšetřovatelem což také trošku bere na napětí a atmosféře. Nicméně ve výsledku se stále jedná o kvalitní a napínavou podívanou s dobrými hereckými výkony a origoš zápletkou. ()
Kdo by si byl býval kdy pomyslil, že může existovat nudnější díl, než byl předchůdce s vlaky a Sovákem. Tento snímek byl naprostý omyl a snaha unudit diváky k smrti. Příběh byl extrémně nudný a debilní se snadno prokouknutelnou zápletkou. Celou stopáž se zde chodí od ničeho k ničemu. Barevný obraz by atmosféru zcela jistě narušil, kdyby byl býval snímek nějakou měl. Naprosto ubohý díl, kde jsem nenašel nic, co by se mi aspoň trošku líbilo. S kriminálkou to má pramálo společného. Většinu stopáže tvoří stereotypní procházení od ničeho k ničemu a od nikoho k nikomu. [10 %] ()
Dobrá - typická česká detektivka ze sedumdesátých let - se zajímavou zápletkou (okořeněnou tématem tehdy myslím ne ještě tak rutinních transplantací) a uměřeně civilními hereckými výkony, vcelku zdárně naplňujícími atmosféru filmu. - - - P.S. Jízlivě si představuju, jak by takový film asi dopadl dnes... ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (4)
- Hudební motiv filmu od Pavla Blatného je stejný jako druhý ústřední hudební motiv u filmu Klec (1973), ke kterému Blatný také skládal hudbu. (LiVentura)
- Kromě Mostu a Prahy-Řeporyjí se natáčelo na Příbramsku, konkrétně v lokalitách Nové Dvory, Krámy a Lipiny. Na stěně služebny VB visí také mapa okresu Příbram. (rakovnik)
- Schody nemocnice v úvodu filmu jsou schody nemocnice v Mostě. (VMa)
Reklama