Reklama

Reklama

Špinavé ulice

  • USA Mean Streets (více)
Trailer

Svoje hříchy neodčiníš v kostele, ale na ulici… Špinavé ulice, vykazující řadu autobiografických rysů a odehrávající se ve Scorseseho domovské čtvrti, patří ke stěžejním dílům tzv. Nového Hollywoodu, nesourodého ale vlivného hnutí převážně mladých amerických filmařů (ještě např. Coppola, Spielberg, Lucas, Altman, Ashby), kteří rozhodujícím způsobem přetvořili slavnou továrnu na sny ke svému obrazu. Hrdiny snímku jsou dva kamarádi, Charlie (Harvey Keitel) a Johnny Boy (Robert De Niro), předurčení svým zázemím k životu drobných podvodníků na ulicích Little Italy. Nic na tom nemůže změnit ani katolická výchova, ani případná snaha se nějakým způsobem z daného koloběhu vymanit. Film měl premiéru na začátku října 1973 v rámci Newyorského filmového festivalu a hlasitě upozornil nejen na příchod zaníceného a talentovaného tvůrce, ale i na oba hlavní herce. Ani velice pochvalné recenze tehdejších předních kritiků (zejména Pauline Kaelové) však nepomohly snímku, aby si mohl najít své diváky. Konvenční distribuční model studia Warner Brothers ho odsoudil k brzkému zapomnění. Přes některá výroční ocenění (Cena newyorských filmových kritiků za vedlejší výkon pro De Nira, nominace na Cenu Cechu amerických scenáristů pro Scorseseho a jeho častého spolupracovníka Mardika Martina) byl film náležitě doceněn až s časovým odstupem, zejména když Scorsese s Taxikářem vyhrál Zlatou palmu na MFF v Cannes. V roce 1997 byly Špinavé ulice zařazeny do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (294)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Zastavil bych se v následujícím textu u toho, proč používá Scorsese ony vyhlášené efektní „steadicamové“ jízdy kamery a jaké okolnosti ho k tomu přivedly: 1, Americká studiová výroba počínaje přibližně rokem 1960 vstoupila do jistého „post-klasického" období, které se výrazně odlišuje od éry studií. Charakterizuje ho obměna stylových postupů, velmi zjednodušeně řečeno slovy samotného Scorseseho: „scény musejí být rychlejší a kratší.“ Dynamická kamera tedy reagovala na kameru statickou, již shledávala generace post-klasického Hollywoodu za příliš ustrnulou, zapouzdřenou v přežitých kodifikacích. I proto se tvrdí, že co bylo v v klasickém Hollywoodu stylistickým vrcholem, to je post-klasickém filmu běžné. A co je vrcholem v post-klasickém Hollywoodu, to bude běžné za pár let. 2, Můžeme spekulovat nad tím, jestli je filmový styl důsledek technologických změn, nebo naopak, jisté ale je, že bez adekvátní technologie a vynálezu Steadicamu by Scorsese žádné efektní jízdy vytvářet nemohl. Steadicam, pocházející ze sedmdesátých let, splácí do jisté míry dluh přechodu z 16 mm na Super 8 mm, který změnil zejména v šedesátých letech (spolu s možností natáčet s kontaktním zvukem – nasnímaným během natáčení) postupy při natáčení dokumentárních filmů v terénu. Ale splácí dluh i Špinavým ulicím (1973), které vznikly tři roky před jeho příchodem (1976) a svým způsobem ho předpověděly, protože byly jako jeden z prvních amerických filmů natáčený 35 mm z ruky – tento způsob mj. vytvářel špinavý a napjatý pocit života v new yorských ulicích. 3, Jízdy kamery využíval Scorsese rovněž proto, aby mu cholerické postavy neutekly ze záběru. Herci mohly doslova vysát veškerou energii ze svých postav, k čemuž napomáhalo i to, že nemusely respektovat značky na podlaze. Naopak. To pronásledující kameraman se přizpůsoboval jejich pohybu. 4, Kamerové jízdy potlačovaly objektivní realitu. Jako by se kamera každou chvíli měla ze zad hrdiny přesunout přímo do něho samého, do FPS pohledu, a sledovat dějiště jeho očima. Pohyby kamery představuji analogií mentálního stavu dezorientovaných hrdinů a mizanscéna (veškerý prostor před kamerou) pak jejich duši, nikoliv realitu. Špinavé ulice dodržují zásadu změny v proporcích obrazu ve vztahu k emočnímu významu každého okamžiku – celek ustanovuje vnitro postavy, detail pak vzpomínky, představy, sny a halucinace. 5, Afekt a efekt jsou oblíbeným teoretickým rýmem posledních tří desetiletí. Emblematická formule byla stvořena patrně při výkladu nové science fiction, jejímž hlavním rysem je proměna zvláštního afektu ve zvláštní efekt, proměna „radostné intenzity a euforie“, které patřily soukromé existenci lidského jedince, v umělý ohňostroj, zbavený hloubky, a tím i subjektivního středu. Afekty se odpoutaly od srdce a v podobě efektů plují nekonečným prostorem bez lidských souřadnic a dějin. Je zjevné, že stejná formule platí pro současný akční film a mnohé horory. Scorsese s tímto vydělením nesouhlasí a navrací dominantní úlohu subjektivnímu afektu, viz též bod čtyři. 6, Teorie sutury neboli švu neboli všívání se snaží obsáhnout způsoby, jakými se subjekt vřazuje či všívá mezi jednotlivé záběry filmu. Rozdělením / rozstřižením záběrů ve střihové skladbě vzniká „rána" - ta se stává ranou kastrační, která musí být „sešita" suturou. Nepřerušované jízdy kamery umožňují subjektu (divákovi) vřadit se nikoliv mezi záběry, to není logicky možné, ale přímo na ně, nebo lépe řečeno přímo do nich – do záběru samotného. () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

„Svoje hriechy neodčiníš v kostole, ale doma a na ulici. Všetko ostatné sú reči.“ Martin Scorsese začínal u Rogera Cormana, Špinavé ulice ho preslávili a odvtedy to bolo už iba lepšie. Harvey Keitel a Robert De Niro (neskôr sa stretli znova v Krajine policajtov, ale v nej už stáli proti sebe) sa predstavujú ako mladí rodinní príbuzní v newyorskej štvrti zo dna na deň žijúci svoje životy nepodstatných kriminálnych krýs, ktoré ani dobré obleky a slušné vystupovanie neoddelí od okolitej špiny. Film dosť nudný, Scorsese ma nikdy moc nebral. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Ani dobrý závěr u mě nepřevážil skutečnost, že jsem tento film shledal nesnesitelně nudným - dokoukat ho do konce mě stálo šílené přemáhání. Obsah filmu popsaný na papíře vypadá lépe než při reálné projekci - sledovat osudy těch nesympatických individuí, flákačů a kriminálníků bylo čiré utrpení. Odmyslím-li se protivné postavy, z filmu nic nezůstane, děj je téměř nulový, ten film se jen nekonečně vleče odnikud nikam, a dává pouze vzdáleně připomenout hromadu jiných filmů podobného ražení, které jsou kvalitativně úplně někde jinde. Na tomto filmu mi nakonec přišlo nejzajímavější možnost vidět své herecké oblíbence, jak vypadali zamlada, jinak je tahle podívaná strašná ztráta času. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Špinavé ulice New Yorku - prostředí plné zlodějíčků, rváčů, flákačů, prostitutek a budižkničemů - prostředí, kde Martin Scorsese vyrůstal a kam zasadil svůj první velký film. Absenci výraznější dějové linky nahrazují epizodky ze života Charlieho a Johnnyho, dvou druhořadých rádoby gangsterů, kteří chtějí zbohatnout a vypadnout z té stoky, jenomže osud mluví jinou řečí. Atmosféra je velice působivá, režie kreativní (rvačky či závěrečná scéna) a herecké výkony Roberta De Nira a Harveyho Keitela jsou výborné. Působivé drama, které bych ale osobně nikdy nenazval zahřívacím kolem pro příští Scorseseho žánrové klenoty (i když je to částečně pravda) - na to je to až příliž působivé. 80%. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Nejstarší Scorseseho film, co jsem měl zatim možnost vidět, zůstal tak trochu ve stínu Taxikáře, Goodfellas a dalších. Film mě teda vyloženě nijak neohromil, ale ani nezklamal. Řek bych, že je to takovej Scorseseho slušnej standard. Dobrá atmosféra, dobrý herci (hlavně Robert De Niro), akorát se to občas poněkud vleče. 75% ()

Galerie (124)

Zajímavosti (24)

  • Hlas vypravěče při úvodních titulcích filmu patří režisérovi Scorsesemu. (don corleone)
  • V roce 1997 byl film zařazen do Národního filmového registru při Knihovně konresu USA. (ČSFD)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno