Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (915)
Velmi mile mě překvapilo, že Spielberg umí být i opravdu osobní. Sice i teď si to u mě kazí tím neustálím velikášstvím, ale nyní mi to vadí asi nejmíň z jeho dramatických filmů. Měl jsem pocit, že si konečně uvědomoval, že velkolepý a lidský nemůže být příběh najednou. Bohužel neodolal tomu úplně. Kéž by to natočil Kubrick... ()
Tenhle film je minimálně žánrově neukotvený a nekonzistentní. Začíná jako naprosto konveční, nezajímavé a nutno poznamenat že i nudné scífko o anroidech, potažmo robotech obecně, které ale působí v prvních 45-ti minutách poměrně seriózním dojmem a má jednu velmi silnou zbraň a sice herecký výkon Jakea Thomase respektive postavu Martina. Poté nastoupí část další, která na první pohled nabízela zcela jiný průběh pokračování, než to, jakým se nakonec vydala. Pamatuji si, jak jsem si v tu chvíli (osamocený David v lese) v duchu říkal: "Vida, teď by to konečně mohlo začít být zajímavé, jak se asi zachová, takhle sám, stane se z něj něco zlého, třeba?". Což o to, začlo to být svým způsobem zajímavé, ale za jakou cenu? Motorky akčně nahánějící zmrzačené roboty jakoby najednou vypadly z těžkých béček, ale to bych byl schopen skousnout snadněji, než pohádku, která vystřídala sci-fi po hodině vyprávění. Hlavní postava se posléze stává nesnesitelnou figurkou ženoucí se za absurdním cílem, jehož vyřešení mě absolutně nezajímalo. Pohádka se v počínající hodině třetí mění už v naprostou phantasmagorii, která jen těžko hledá konkurenci a to i v nastolené kýčovitosti a přeslazenosti samotného závěru. Vlastně by se dalo říci, že tenhle film je minutu od minutu horší a horší. Nic to všechno ale nemění na tom, že bych chtěl mít chlupatého Teddyho u sebe doma.... ()
A.I. Umelá inteligencia je pozoruhodný, extravagantný futuristický film, ktorý chce byť na jednu stranu rozprávkou pre masy a na druhú sa snaží filozoficky rozoberať najzložitejšie témy miesta umelej inteligencie v našom svete. Formálne je dokonalý. Hudba Johna Williamsa opäť brilantná, výkon Haley Joela Osmenta, ktorého prechod postavy veľkým vnútorným vývinom je kostrou príbehu, je vynikajúci a dizajn futuristického sveta (obzvlášť záverečného „mesta plačúcich levov“) je dych berúci. Ale z komplexného režijného hladiska je snímka podivná a chaotická. Keď už sa látky chopil Spielberg, mal sa v nej zamerať na to, čo je jemu blízke a mal z nej spraviť snové, emocionálne pútavé a hrejivý dielo. Kombinovať neskombinovateľné sa nevypláca. ()
Spieleberg to se mnou prostě umí, nechápu jak jsme se s tímhle filmem takhle dlouho mohli míjet, ale vastně je to dobře, protože přes jeho ten příběh plný fantazie a zajémavých témat k zamyšlení bych dříve neviděl to hlavní jakou obrvskou porci lidské lásky a citu v sobě tenhle příběh má. Hudba Johna Williamse opět dokonale přesná k pocitům, které ve mě A.I. Umělá inteligence vyvolala. ()
8 / 10 Dojem z úchvatného začiatku trochu pokazila futuristicky temná a mne veľmi nepríjemná vízia budúcnosti, ktorá pripomínala čierny fľak na snehovobielej čipkovanej zástere - krásnu a s typickým Spielbergovým citom pre svetlo ušitú atmosféru v jednom momente rozpáralo stádo robotických príšer šľahajúcich oheň a iskry a ja som len smutne sklonil hlavu - viem, pre dej filmu sú tieto scény podstatné, no mne tam vyslovene prekážali. Našťastie, emočne zdrvujúci finiš sa so svojim vyznením oblúkom vracia späť na začiatok a servíruje nám takú lahodnú zmes smútku, radosti a sĺz, že jedno oko nezostane suché. A v momente, keď sa bude Davidov deň chýliť k smutnému koncu, budete si želať, aby sa stal zázrak. Či sa stane, alebo nie, vám už, samozrejme, neprezradím, ale poviem vám jedno : verím, že Kubrick by bol so Stevenovým dielom spokojný. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Navzdory různým možným výkladům filozofických témat, která se ve filmu objevují, je sám Steven Spielberg rozebírá nerad, protože se drží rady Stanleyho Kubricka: "Stanley mi jednou poradil, abych nikdy neposkytoval definitivní tematický výklad filmu, protože ten by potom byl jedinou interpretací, která by navěky kolovala ve všech filmových publikacích a lexikonech." (NIRO)
- Když Stanley Kubrick natáčel svůj poslední film Eyes Wide Shut (1999), předal výsledky práce k budoucímu filmu A.I.: Umělá inteligence včetně originálních návrhů designu svému kolegovi, režiséru Stevenu Spielbergovi. Jedním z důvodů, proč sám s realizací otálel, bylo, že pro ni neviděl dostatečné technické možnosti. Teprve po Jurském parku (1993) uvěřil, že něco takového bude možné, a sešel se s hlavním CGI supervizorem Spielbergova filmu Dennisem Murenem. Spielberg pak snímek pojal jako poctu svému zesnulému kolegovi a příteli. (Lynette)
- Film se měl jmenovat jen "A.I.", ale název se musel změnit, jelikož si jej příliš mnoho lidí pletlo s A1. (HellFire)
Reklama