Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (915)
Pre mňa najkrajšie Spielbergove scifi hneď po Jurskom parku, najdojemnejší príbeh malého robota, ktorý ma paradoxne väčšie srdce ako veľa ľudských bytostí. Dielo, ktoré chytí za srdce, úplne odzbrojí a nepustí. Veľmi silný filmový zážitok, ktorý sa na plátne len tak nevidí, ale čo by ste čakali od Spielberga? Chvíľami neúprosne krutý - obzvlášť časť na ničenie robotov je dokonalou úkažkou pádu ľudskej súdnosti, scény, ktoré nás emocionálne rozkolíšu, či záverečný stret dvoch úplne odlišných civilizácií, čím im Spielberg dodal nevídaných rozmerov fantastična. Haley Joel Osment bol v tomto filme pán nadherec a jeho šarmu som úplne podľahla. Ak pre mňa existuje lepšie scifi ako Terminátor alebo Jurský park, tak je to táto vybrúsená filmárska sonda do hrozivej ľudskej budúcnosti. Záverečné ,,I love you David... I do love you... I have always loved you" podfarebené dojemným Williamsovým motívom je pre mňa vôbec najsilnejšou, najemocionálnejšou a najpôsobivejšou scénou, pri ktorej som nedokázala zabrániť slzám a ktorá ma presvedčila, že Spielberg nikdy nespadne z piedestálu, na ktorý som ho postavila. ()
Tenhle film je podle mě hodně rozporuplný. Je to určitě zajímavé sci-fi ale musím se přiznat, že mě to občas i docela pěkně nudilo. Některé scény jsou ale opravdu výborné a hodně citlivé, kdy jsem jen sledoval obrazovku a dojatě kroutil hlavou jak je něco takového možné. Úplně nejlepší je ten konec.Nemám slov, totálně mě dojal a ve výsledku zvednul můj celkový dojem z tohoto Spielbergova díla. Být to o puůl hodiny kratší byl by to pro mě jeden z nejlepších filmů. ()
Velmi zajímavý svět budoucnosti se mi zalíbil a stejně tak myšlenka rozličných robotů. Nad všechny zde čněl výborný Olsen a jeho velmi uvěřitelné herectví. Na druhou stranu, další postavy s výjimkou Lawa (zprvu stylového, později spíš až moc umělého, plnícího pouze svoji úlohu v ději) mě vůbec nezaujaly, lidské barbarství v podobě likvidování robotů mi přišlo až moc vykonstruované, fungování Davidova těla mírně zmatené (pominu emoce; jak to, že mu voda v obvodech nenadělala podobou paseku jako špenát?). A přestože kritická myšlenka „roboti se chovají více humánně než lidé a obráceně“ je pěkná, stejně tak Davidova nezdolná touha být normálním chlapcem (čekání na zázrak), zhruba od jeho zachycení sítí ve vodě mě příběh nějak přestal dál zajímat, a já už jenom téměř apaticky čekal na nekonečné přívaly sentimentu a dojímání; a ty se také dostavily, i když pravda v ne tak drastické míře, ale přesto se zařadím mezi tu „co kdyby“ skupinu uvažující nad (vydařenější?) podobou filmu v případném Kubrickově režijním zpracování, celkově tedy průměr. ()
Nebýt toho přehnaně sci-fistického konce, který byl hodně velkou zátěží na moji psychiku, byl by to Spielbergův režisérský nadprůměr. Obsazením Osmenta (mladého talentovaného herce, který si tímto filmem získal můj obdiv) do role roztomilého robůtka prahnoucího po opětované lásce a po tom stát se real orgy klukem z toho režisér udělal líbivý doják pro střední generaci.Film je nápaditý a pěkný, toť vše. ()
Spieleberg to se mnou prostě umí, nechápu jak jsme se s tímhle filmem takhle dlouho mohli míjet, ale vastně je to dobře, protože přes jeho ten příběh plný fantazie a zajémavých témat k zamyšlení bych dříve neviděl to hlavní jakou obrvskou porci lidské lásky a citu v sobě tenhle příběh má. Hudba Johna Williamse opět dokonale přesná k pocitům, které ve mě A.I. Umělá inteligence vyvolala. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Postava profesora Hobbyho (William Hurt) je odkazem na Stanleyho Kubricka, který ve Velké Británii produkoval své filmy pod značkou Hobby Films. (HellFire)
- Pro scénu příjezdu do Rouge City použil John Williams skladbu "Růžový kavalír" od Richarda Strausse, jak si to přál Stanley Kubrick. Rovněž kapelu hrající v aréně a slova, jimiž Monica (Frances O'Connor) aktivuje Davida (Haley Joel Osment), vybíral sám Kubrick. (HellFire)
- Pro posledních sedm minut filmu složil John Williams klavírní skladbu, která přesáhla délku scény. Steven Spielberg film přestříhal tak, aby mohla zůstat kompletní. (HellFire)
Reklama