Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvaačtyřicetiletý novinář Richard Boyle informuje v roce 1980 o občanské válce v malé středoamerické zemi El Salvador. Vláda prezidenta Duarta bojuje za podpory USA proti levicové revoluční Frontě národního osvobození Farabunda Martího. Její stoupenci jsou likvidováni eskadrami smrti, řízenými armádou. Richard Boyle prožívá boje z bezprostřední blízkosti a stává se dokonce svědkem zavraždění arcibiskupa Romera. Po těchto zkušenostech se rozhodne uprchnout se svou přítelkyní Marií do Kalifornie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (180)

mm13 

všechny recenze uživatele

Napriek faktu, že je jasné, kde Oliver Stone stojí, neprišiel mi Salvador ničím extra tendečný. Americká CIA robila presne také veľké a ešte väčšie svinstvá po celom "treťom" svete. Niet teda prečo riešiť, či udalosti v Salvadore vyplynuli z kontextu, aký nám podáva Stone a či sa tam veci skutočne diali takto, ako nám ich on opisuje. Takmer všetko sa beztak sústredí na hlavného anti-hrdinu, jeho vopred prehraté zápasy so všetkým a najmä so samým sebou. Plne postačujúce! ()

castor 

všechny recenze uživatele

I přes chvály kritiků a samotných diváků si Salvadoru všimla americká kina až po úspěchu Stoneovy následující Čety. Právě nadšení z režisérova zlomového snímku zaostřilo zraky dalších lidí na sarkastické politické drama, které své názory formuluje až překvapivě jasně. Ve snímku představuje novináře Richarda Boyla (za energickou roli na Oscara nominovaný James Woods), kterého naposledy s balíkem kapesného poslali do Libanonu. Jenže to by nemohl pravidelně ztrácet novinářský průkaz, pít, kouřit marihuanu, lhát a být mizerný katolík. Zapálený fotograf se už tak musí konečně prosadit a vstupenkou do vyšší ligy má být cesta do středoamerického, občanskou válkou zmítaného Salvadoru. Nejde ani tak o to, do které strany kontroverzní politický filmař Stone kope víc, ale spíš jak. Jeho překvapivě jistá a kompaktní režie dokáže být nejednou dokonale zákeřná, kdy manipuluje s divákem, jak se mu zlíbí a happy-end odkládá tak dlouho, až ho úplně smete z prašné salvadorské cesty. Režisérův nadčasový útok je jasně mířený proti politickému i vojenskému směřování a vměšování vlády Spojených států. Hořkou pachuť v ústech kombinuje s poměrně vtipnými a svěže napsanými dialogy, které vkládá do úst nejen sarkastickému Boyleovi, ale i jeho věčně opilému kamarádovi. Možná ale i kvůli tomu nejsou některé scény tak úderné, protože ne vždy je vrstvení komických a dramatických scén úplně vhodné. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Po U-Turn a JFK se jedná o nejlepší film režisérské ikony jménem Oliver Stone. O politické stiuaci v Salvodoru vím asi to samý, co o výrobě oplatek, ale i přes to, že film pojednává právě o politické situaci v Salvadoru mě dokázal nejen zaujmout, ale dokonce i sejmout. Je jen velká škoda, že TV Cinemax, který má jinak velmi citlivý přístup k filmům opoměl uvádět titulky, když se mluvilo původním jazykem a anglina byla dabovaná. Fláknout na celý film titulky by v tomto případě bylo mnohem efektivnější než poslouchat větší část v češtině a menší část v salvodortšině. James Woods zvládá postavu novináře skvěle, takhle si nějak představuju poctivou novinařinu. Vynikající byla i konfrontace s tou novinářskou pipinou z nějaký TV, ta mě silně připomínala většinu českých novinářů. PR otázky, nechození do terénu, ale hlavně že dělám kariréu a moc se neušpiním a hlavně nikho z bohatých a vlivných nenaseru. James Belushi hrál taky luxusní postavu, která jako by se řídila heslem "já jsem ochlasta a děvkař kdo je víc?" Přes vynikajícím způsobem zahraný titulní hrdiny májí však hlavní slovo jednotlivé scény, hlavně jejich podání fungovalo skvěle. Žádná hudba nebo naopak ticho, aby se ty nejsilěnjší scény zdůraznily. Všechny scény od masového hrobu civilistů přes popravy až k neuspěšnému nasazení uměle ruky malému dítěti byly podány jak samozřejmá součást každodenního života a přesně to tenhle film posouvá nesmírně vysoko a v tom je jeho největší síla. Je jen škoda, že nebyly ukázany ty fotografie co v Salvadoru James Woods a jeho kolega pořídili, protože to by byl zřejmě absolutní vrchol filmu. I tak se však jedná o pozoruhodný, méně známý majstrštyk z dílny s názvem Oliver Stone. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Úchvatný film o reportážních fotografech z doby, kdy ještě Oliver Stone neztratil soudnost. Stone zde kope na všechny stran, kritikou nešetří na americký režim ani komoušské revolucionáře. A hlavně film je názornou ukázkou toho, že Stone má své řemeslo v malíčku. Rozpočtové omezení na filmu nijak neuvidíte, naopak Salvador působí téměř reportážně a autenticky, se spoustou teoreticky nadbytečných propracovaných záběrů, které nemají žádný dějový význam, ale prohlubují realistické vykreslení světa revoluce v jihoamerické podání. ()

klerik 

všechny recenze uživatele

V dobe vzniku išlo rozhodne o lepší film než dnes. Mal som pocit, že tako nejako by príbeh napísala väčšina scenáristov, stačilo by im zadat kľúčové slová: fotograf, flákač, novinári, revolucia.... Herci sú výborní. Beslushi nezasahuje priamo do príbehu, ale je perfektný. Na to, že ide o film Olivera Stonea, mi (aj napriek svojej odvážnosti) prišiel poňatý akosi príliš rutinérsky (ale záver je fajn). Osobne mám radšej ROK NEBEZPEČNÉHO ŽIVOTA. V atmosfére osemdesiatych rokov zjavne išlo o silnú výpoveď... ()

Galerie (44)

Zajímavosti (13)

  • Film je založen na autobiografii Ricka Boyla, který je společně s Oliverem Stonem i autorem scénáře. (StarsFan)
  • Podle Jamese Belushiho, představitele doktora Rocka, na místě natáčení nebyly zabezpečeny žádné produkční karavany ani líčení pro herce. Belushi přiznal, že v některých scénách filmu dokonce měl na sobě i vlastní oblečení. (Aelita)
  • Název filmu má dvojí význam. Za prvé odkazuje na samotnou zemi, jejíž originální název zní El Salvador, kde se děj odehrává, za druhé slovo "salvador" španělsky znamená "spasitel". (Aelita)

Reklama

Reklama