Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jan Svěrák vás ve válečném dramatu připoutá do kabiny stíhačky a přistane po stominutovém vzrušujícím letu. Vzhůru do tmavomodrého nebe startovali z anglických polních letišť českoslovenští váleční piloti, kteří chtěli svým dílem přispět k porážce fašistického Německa. Válečná léta nebyla pouze časem vzdušných soubojů. Byla i dobou pro lásku a kamarádství. Drama vojáků, jejichž boj válkou neskončil. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (725)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Škoda, že Zdeněk Svěrák nedokázal napsat přirozeně a věrohodně působící milenecký trojúhelník. Tmavomodrý svět obstává ve všech aspektech, kromě milostné linie... Což je problém, protože o ní se vyznění filmu do značné míry opírá. Oč problematičtěji vyznívá vztah mužů k ženám, o to lépe vyznívají vzájemné kamarádské svazky, které starý pan Svěrák prostě "má v ruce". Výborné jsou i prolínačky z anglických bojišť do komunistického lapáku, které vytvářejí velice hořký a sarkastický nádech snímku. Možná byl "Tmavomodrý svět" až příliš ambiciózní projekt... I když i přes všechna negativa je to stále výborný film. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Asi se na mém hodnocení projevil obrovský hype, produkovaný ve své době magazínem Cinema (a obrovská očekávání celkově). Příšerné zklamání. Tmavomodrý svět je jen nudná tuctovka, snažící se být Tím Velikým Filmem. Nejde mu to, nefunguje, neohromuje, nebaví a nedojímá. Maximálně mě směrem k závěru čím dál více unavoval. Proklamované akční scény v onehdy nejdražším českém filmu všech dob taky nestojí za moc. Naprosto postradatelný film. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak jako se do sebe zakusovalo RAF s Luftwaffe, tak ve scénáři citím podobné se do sebe zakusování Jana a Zdeňka Svěrákových. Ač je film na solidní 4 hvězdičky, přesto je tam jakási nevyrovnanost. Cítím tam krásný příběh lásky a zrady (ať už hlavních hrdinů, tak i nevděčného národa) , ale také tam cítím nutkavou potřebu ukázek bojových scén, vybuchujících vlaků atd... Z těch válečných záběrů a scén je cíti omezený rozpočet na každém kroku. Ať jsou to různé verze Spitfirů na letišti či základna jak po vymření, kde z anglického personálu zahlédnete max.10 lidí. Film si vzal jako jednu z předloh knihy legendárního našeho stíhače Františka Fajtla - Sestřelen a Boje a návraty. Měl jsem tu čest se o filmu s panem generálem Fajtlem na návštěvě u něj doma bavit a vyjádřil částečné zklamání nad finální verzí filmu. Čekal, že to bude spíše film o jeho útěku po nouzovém přistání v okupované Franciii. Velmi hodnotím vsuvky z komunistického lágru. Když jsem šel z kina, řada lidí říkala, to jsem vůbec netušil... Už jen za tuto osvětu si duo Zdeněk a Jan zaslouží pochvalu. Takovýchto poct našim hrdinům, k nimž se národ zachoval naprosto hanebně a odporně je málo. Jen houšť! Koho tato problematika zajímá, doporučuji shlédnout film Nebeští jezdci, který je o naší osádce bombardéru Wellington. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Velmi chvályhodný je záměr pana scenáristy Zdeňka Svěráka vzdát hold našil letcům ve službách RAF. Naopak málo chvályhodné jsou vykalkulované zásahy do scenáře ze strany Jana Svěráka."Vrazím tam smutný oči Barči, to se bude Amíkům líbit. Trocha sentimentu taky neuškodí, voni si rádi pobrečej." Když Jan Svěrák přebíral Oscara za Kolju, slíbil, že tomu zlatýmu plešounovi přinese bratříčka. Určitě s tím hodně počítal, ale nestalo se tak. Po pravdě, za Tmavomodrý svět by si ho nezasloužil. Sice tomu věnoval pět let svýho života, nezměrné úsilí, ale milostná linie příběhu příliš hraje na city ("But I Want You!" - scéna v autě) a scény z komunistického lágru nejsou příliš přesvědčivé. Přes moje výhrady ale musím uznat, že za málo peněz sestrojil režisér hodně muziky. Je paradox, že se na poctu našim letcům nedostalo peněz v jejich rodné zemi, ale že to z drtivé většiny platila společnost ze země, proti které čeští letci bojovali. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Poznal jsem i lidi, kterým se tenhle film nelíbil... Nepřítomnost osobního prožitku přece ještě není důvod ke kritice... COPAK VY JSTE DOKTORE JEŠTĚ NIKDY NEPOTKAL ŽENSKOU, KTERÁ BY VÁS ZBAVILA ROZUMU? Kdo prožil, ocení, kdo neprožil, ocení dvakrát. Jenom jedno bych poopravil. Na jedné anonci v kině jsem četl, že ve filmu taky uvidíme to, co hrdinům zchystaly dějiny. Tohle bohužel není pravda. Byl to vlastní národ :-/ Teda ty komentáře...já se divím vaší jistotě, se kterou tady tvrdíte, co chtěl Jan Svěrák udělat a co ne. To mu říkám pyšný komplex Sybily. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (103)

  • Nádraží, ze kterého odjíždí František Sláma (Ondřej Vetchý) do Velké Británie, a kam se také navrací, je stanice Kácov na Posázavském pacifiku. (tommahol)
  • Jeden z osmi vrtulníků, použitých při natáčení, pilotoval specialista na letecké záběry Frederic North, který měl za sebou i práci pro Stevena Spielberga. Jan Svěrák vzpomínal na jednu památnou scénu: "Francouzský vrtulník nesl kameru přímo pod čenichem a v kabině měl zabudované hned dva monitory - jeden pro Frederica a druhý pro kameramana, aby mohli záběry během letu společně komponovat. Když se natáčel subjektivní pohled pilota, který startuje proti lesu s přetíženou stíhačkou a skoro při tom lízne vrcholky stromů, Frederic letěl tak nízko, že kamerou jednu špičku smrku urazil. Objektiv byl osleplý od smůly a bylo nutné někde rychle přistát. Frederic našel v lese úzký průsek a v něm starou asfaltovou silnici. Na ni taky s vrtulníkem dosedl - běžící rotor se do průseku vsunul asi tak těsně jako topinka do opékače. Kameraman vyběhl pod svištící vrtuli, aby sklo kamery očistil, a najednou, kde se vzala, tu se vzala, na konci asfaltky se objevila červená Fiesta. Paní za volantem vypadala dost překvapeně: vrtulník na lesní cestě asi nečekala. Kupodivu ale nezastavila a jela dál. Jen se v autě opatrně přikrčila, a když podjížděla roztočenou vrtuli, zavřela oči. Frederik nad tím kaskadérským kouskem jenom zakroutil hlavou a s francouzským přízvukem ucedil: 'People are crazy!'" (NIRO)
  • Jan Svěrák komentoval práci pilota jednoho ze dvou skutečných Spitfirů, tehdy zhruba padesátiletého Nigela Lamba: "Pilot, který bojoval v opravdové válce v Zimbabwe, ovládal Spitfire naprosto bravurně a hned tak něčeho se nelekl. Přesto jsem byl trochu v rozpacích, když za ním měla přijet na natáčení jeho těhotná manželka, která čekala jejich už třetí dítě. Říkal jsem si, že asi nebude nadšená, až uvidí Nigela sekat vrtulí pampelišky a kličkovat mezi telegrafními sloupy před rozjetou lokomotivou. Paní Lambová, bývalá letecká akrobatka, mě pak ale dokonce prosila, jestli si smí sednout až úplně k monitoru, že by prý ráda viděla manželovy kousky zblízka. Prosil jsem Nigela, aby se mi nebál říct, až mu některý můj požadavek bude připadat příliš nebezpečný. Že chci mít ten film hezký, ale ne za každou cenu. 'Všechno, co tu dělám, je bezpečné,' odpověděl mi. 'Vždyť po mě nikdo nestřílí!'" (NIRO)

Související novinky

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

18.07.2018

Mezinárodní festival filmové hudby a multimédií SOUNDTRACK Poděbrady 2018 navazuje na úspěch předchozího ročníku, který navštívilo přes třicet tisíc fanoušků nejen filmové hudby. Ti měli možnost… (více)

Na Anděla Páně 2 už přišel milion diváků

Na Anděla Páně 2 už přišel milion diváků

12.01.2017

Na prvního Anděla Páně vyrazilo do kin 188 138 diváků, takže Jiří Strach rozhodně nečekal, že jeho pokračování rychle zaútočí na milion. Právě tahle cifra ale padla v šestém týdnu promítání, čímž se… (více)

Krev a mlíko za tvrdou měnu

Krev a mlíko za tvrdou měnu

27.04.2006

Už i Slováci (plus my, Briti, Rakušani a Maďaři a o spolupráci uvažovali ještě Němci, Turci a Italové) mohou říci, že mají vysokorozpočtový velkofilm a to ještě o spoustu milionů dražší (10 milionů… (více)

Reklama

Reklama