Režie:
Ivo TomanKamera:
Josef PávekHudba:
Petr HapkaHrají:
Miroslav Macháček, Ilja Racek, Slávka Budínová, Josef Vinklář, Karel Dellapina, Václav Neužil st., Adolf Filip, Marcela Martínková, Miroslav Chochola (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Duševně nemocný muž Miroslav Macháček utíká za svobodou od lidí, kteří se o něj starají. Náhodně se dostane do hotelu, v jehož blízkosti se našla zavražděná desetiletá dívka. Je skutečně pachatelem hrůzného činu? (oficiální text distributora)
Recenze (61)
Jsem rád za mimořádného Miroslava Macháčka a zcela fascinující Slávku Budínovou, plus chvilky Ilji Racka, kteří, naprosto mistrovsky, drží poněkud chatrný a utahaný příběh, s předvídatelnou zápletkou, nad vodou. Nic nepomáhá stylizace à la francouzské kriminálky sedmdesátých let. ... PS: Miroslav Macháček dobře věděl, jaké stigma znamenalo v té době léčení na psychiatrii. ... PS: "Jdi zaříznout slepici" byla zbytečná berlička i pro toho nejzabedněnějšího diváka. ()
Já bych měl spíše "vražedné pochybnosti" o schopnosti pana scenáristy napsat smysluplnou zápletku a schopnosti Ivo Tomana jej přetavit v aspoň trochu kukatelnou záležitost. Neuvěřitelně špatný pokus o jakýsi psychologický film s detektivním plánem v druhém sledu, který dokonale zapadá mezi tu šedou masu filmové produkce roku 1978. Vydržet dodívat to do konce se dá jen díky mému oblíbenci, velkému herci Mirkovi Macháčkovi, jenž v civilním životě sžírán duševní trýzní, která se mu dokonale odrazila v jeho výrazu, se pro tak napsanou roli jevil jako zcela ideální představitel. ()
Poměrně drsná a nadprůměrná kriminálka. Hlavní postavou je psychicky narušený muž, který utekl od lidí, kteří se o něj starají. Dostane se do horského hotelu, kde poblíž byla nedávno nalezena ubodaná desetiletá holka. Podezření padne právě na něho. Film zobrazuje silně psychologii narušeného člověka, který mluví málo a je naprosto uzavřen do sebe. Ve filmu se chvílemi nemluví, ani hudba nehraje a atmosféra nabývá na intenzitě. Poměrně drsný konec a kvalitní herecké výkony Miroslava Macháčka, Slávky Budínové, Josefa Vinkláře a Ilji Racka dostávají film tam, kde je. Slušný nadprůměr a jistě jedna z nejlepších českých detektivek 70. a 80. let. ()
Má to zvláštní, uhrančivou atmosféru, To slowly tempo mi vyhovovalo. Rád se dívám na filmy s Miroslavem Macháčkem, za to jsou tady taky body plus. Nějak si ale neumím představit, že se potká příjezd vandráka na samotu s náhlým vražděním tamtéž. Tady nás trochu tahali za nohu. A tahali nás za ni o to víc, že se vandrák k těm útokům přiznal. To už je kombinace dvou velmi málo pravděpodobných okolností, což je jasným signálem, že jsme svědky filmu a nikoliv pokusu o dramatizaci reálné události, k níž už někdy došlo nebo by teoreticky někdy mohlo dojít. Všechno ostatní ale fungovalo vážně moc dobře - včetně například policejní rekonstrukce za účasti všeho, co mělo v okruhu deseti kilometrů ruce a nohy. ()
Díky scenériím, hudbě a herectví hlavního trojúhelníku (Macháček – Karel Pešek, Budínová, Racek - Machovi) celkem koukatelné. Zajímavé je, že Macháčkův bratr (Milan Pešek) neoslovuje Vinkláře soudruhu, ale pane kapitáne. Vinklář si v úvodu zahraje na věštce a v Restauraci Na Vyhlídce pronese „Vy se tady jednou zabijete.“ Ale jinak tápe stejně jako scénárista – závěr působí (nechtěně) až směšně. Pobaví i myslivecká intermezza – „Číhaná na pošťačku“. ()
Reklama