Reklama

Reklama

Běžná selhání

  • Slovensko Běžná selhání (více)
Trailer

Obsahy(1)

Běžná selhání sledují jeden den v životě tří žen. Hlavní hrdinky se neznají, ale jejich cesty se v kritických momentech setkají, aby si nezištně pomohly ve chvíli, kdy jejich město postihne tajemná katastrofická událost a výbuchy. Hana je čerstvá vdova, která odmítá truchlit, a navíc právě dnes dostala výpověď. Když se porouchá její čtyřnohý společník, robotický pes Arlo po jejím zesnulém muži, vydá se do obchodního centra nechat ho opravit. Na své cestě potká mladou dívku. Je to Tereza, která utekla z nepovedené oslavy vlastních narozenin a před svou příliš pečující mámou. Ta by za každou cenu chtěla, aby Tereza byla šťastná a perfektní. Což ona prostě není. Obchodní centrum zasáhne silný výbuch, Tereza se dá na útěk a při cestě ven najde na požárním schodišti opuštěného chlapce. Je to David, syn Silvy. Silva pochybuje, jestli je dobrá matka, jestli celý její život dává smysl a v návalu paniky zanechá Davida v dětském koutku. Tajemné exploze začnou sílit, zoufalá Silva musí najít svého syna, rebelující Tereza se smířit se svými rodiči a Hana přijmout svůj zármutek. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (108)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Sci-fi se u nás vidí málokdy, takže se na každý takový filmový kousek vrhám se značným nadšením. Musím říci, že nadšení mě během sledování trošku přešlo, ale nepochybné kvality režie snímku ho posouvají o level výš. Náhodně se zde setkávají tři ženy, jejichž citový svět je nějakým způsobem pochroumaný. Město postihuje neznámá katastrofa, která může být signálem nejen ke změně města samotného, ale především života jeho obyvatel. A je na divákovi, jestli si vyhodnotí, že to nové je pozitivní, nebo staré bylo zbouráno zbytečně. ()

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Docela tradiční mozaika tří různých vcelku banálních příběhů, které se zlehka prolínají, ale na můj vkus trochu málo. Více mě zaujal jednak fakt, že je to zasazené na pozadí právě probíhajícího jakéhosi blíže neurčeného (asi) přírodního fenoménu a jednak poměrně impozantní umělecko-technická stránka. Běžná selhání jsou audiovizuální artovkou se skvělými obrazovými kompozicemi a zábavně semi-futuristickým nádechem, který v českém prostředí působí hodně neokoukaně. ()

Reklama

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Běžná selhání od Cristiny Grosan podle scénáře Kláry Vlasákové v produkci Marka Nováka je dramaturgicky – s chirurgickou přesností – výborně vystavěný scénář/film. Několik povídek s ženskými protagonistkami sofistikovaně propojených v souvislosti s blížícím se koncem světa. Rodičovství, ztráta, vyrovnávání se s bolestí a se svou jinakostí. Připomnělo mi to Calls od Apple TV – "když se hroutí svět, vidíš na obloze polární záři". Polární záře nad Prahou se povedla. Celé se to povedlo. Gratuluju! ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Sice jsem si slíbil, že do kina už na nový český film nepůjdu ani náhodou, ale českému pokusu o sci-fi a dokonce i mysteriózní sci-fi jsem odolat prostě nedokázal. Tak jsem si dneska vyrazil do Světozoru a pozitivní je, že peněz za lístek nelituji, ale zároveň ani nejsem nadšený. Závěrečná kapitola, kde se všechny osudy konečně protnou, mi naštěstí hodně, ale opravdu hodně zachránila dojmy, které do té doby byly, no... celkem slabé. Ten styl dělení do kapitol, jejíž konec vždycky otevírá další, se mi hodně líbil, ale horší to bylo s jednotlivými kapitolami/představeními ústředních postav. U Hany to ještě nebylo špatné. byť jsem čekal hlubší psychologický vhled do ní, stejně jako asi u všech, ale i takhle mi to stačilo. Mnohem horší to bylo s představením Terezy, u které se Grosan nezmohla na nic jiného, než na charakterový stereotyp těžké rebelky, která má s ostatními lidmi špatné vztahy, má svůj styl a jezdí všude na skateboardu... a asi i začíná objevovat vlastní sexualitu, nebo co proboha měla zobrazovat ta scéna v posteli, rád bych věřil spíš v to, že to bylo jen neklidné spaní, jinak bych tu začal to svoje o tvůrčí pedofilii, ale celá ta scéna je vata a film by se v pohodě obešel bez ní, takže její nejednoznačný význam (natočená byla dost nepřehledně) nebudu řešit. Každopádně Tereza je jen stereotyp malé rebelky, ale rozhodně ne životný charakter, i když se ten film snaží tvářit, že životný je. A celý její úvod podle toho vypadá - těžce prvoplánově a vykonstruovaně. Představení Silvy je na tom podobně a i jejímu charakteru chybí větší hloubka a psychologie, ale tam už to tak moc nebilo do očí, jako u Terezy. Nehledě na to, že i ty situace a dialogy byly zvláštní a popravdě jsem nepochopil, proč žádné z děcek nebylo ve škole, když byl, podle všeho, normální pracovní den a na letní prázdniny to zrovna nevypadalo (vlastně na žádné, scénář to ignoruje a ani se nesnaží naznačit). Do závěrečného prolnutí všech příběhů to je hlavně celé takové nevyužité, ale jakmile přijde, konečně ten film začne skvěle šlapat, najednou má neskutečně silnou atmosféru a konečně vyvolá zájem o osudy postav i napětí v rámci těch nevysvětlitelných výbuchů. Naštěstí se pak ukáže, že to všechno opravdu někam spělo, že to nebylo až tak banální jak se zpočátku zdálo a ono prolnutí a smíření se s momentální situací proběhne celkem funkčně. A co se samotného závěru týče, líbil se mi hodně, jelikož končí v pravý čas, svoji myšlenku řekne, svůj účel odhalí a co bylo pak nechává ve správnou chvíli na divákovi. SPOILER Mohl to být samozřejmě konec světa, ale taky to mohl být přechod do nového věku lidstva, nebo třeba jakýsi test mimozemšťanů ohledně toho, jestli se v největší nouzi dokážeme jako lidstvo semknout a s vidinou naprostého konce usmířit. Hlavní je poselství, že něco starého končí, aby mohlo začít něco nového a to při tak tajemné události může znamenat cokoli. Je hezké, jak si každý ten "zánik" může vysvětlit po svém, ale pointa vždycky zůstane stejná. A přesně takhle bych si představoval onu "podporu imaginace diváka", kterou se někteří filmaři zaklínají, aby zakryli svoji neschopnost něco předat. KONEC SPOILERU Takže to v závěru naštěstí má co předat a vše viděné a rozehrané s tím sci-fi prvkem opravdu jde ruku v ruce, za což jsem rád asi nejvíc, jelikož jsem se bál, aby to sci-fi nebyla jen podvodná vábnička na diváky. Jen je o to větší škoda sledovat, že se Grosan nesnažila víc propracovat charaktery všech postav a co se týče filmařské stránky, tak kamera sice má dost světlých momentů, ale ty neustálé záběry prolínání sluneční záře skrze stromy a okna budov a domů apod. začnou časem působit repetitivně a takový střih mi přišel místy hodně nevyladěný, jako by některé scény byly vyloženě utnuté. Plus mi taky vadilo pár vatových scén, které vše jen zbytečně protahovaly a účel ve filmu ani pořádně neměly. 3* () (méně) (více)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Znepokojivú atmosféru sa filmu podarilo vyčarovať veľmi ľahko a povedal by som, že aj kvalitne. Očakávania, čo strašné sa o chvíľu stane, nakoniec nie sú naplnené, ak nerátam polárnu žiaru (dnes už bežnú vec) alebo smrť robotického psa (dnes nie celkom bežná). Počítač nám síce skapať môže, ale určite ho nebudem rituálne pochovávať v záhrade. Nelogické veci sa prelínajú so zaujímavými momentami, ale cez tri hviezdy ísť nedokážem. Vraj majú byť hlavnými postavami tri ženy, no tou treťou je malý chlapec a nie jeho mama, ktorá ho nezodpovedne zabudla v detskom kútiku v obchode. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (5)

  • Film sa natáčal v Prahe a Plzni. (Arsenal83)
  • Film zaznamenal pomerne veľký úspech ešte pred oficiálnym uvedením do českých/slovenských kín. Na festivale v Benátkach zaňho režisérka Grosan dostala cenu Autrici under 40 Valentina Pedicini (Cena za najlepšiu réžiu medzi tvorcami pod 40 rokov). Porota svoj výber zdôvodnila nasledovne: „Za sviežosť projektu s ambicióznymi vyhliadkami, za schopnosť autorky presadiť sa ako harmonická koordinátorka diela a za to, že sa na natáčaní filmu podieľali mladí ľudia, najmä kameraman a scenáristka. Zapojenie ženských postáv a ich vzájomná podpora pri drobných – ale mimoriadne veľkých – neúspechoch každodennosti umocňujú pocit sesterstva, ktorý rastie od záberu k záberu.“ (Arsenal83)
  • Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 10 milionů korun. (SONY_)

Reklama

Reklama