Režie:
Bryan SingerKamera:
Newton Thomas SigelHudba:
John OttmanHrají:
Brandon Routh, Kate Bosworth, Kevin Spacey, James Marsden, Parker Posey, Frank Langella, Sam Huntington, Eva Marie Saint, Kal Penn, James Karen (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Před pěti lety Superman odešel ze Země, aby ve vesmíru hledal ztracené pozůstatky planety Krypton. Během jeho nepřítomnosti byl z vězení propuštěn zločinec Lex Luthor, který se oženil se starou bohatou vdovou, aby po její smrti získal majetek astronomické hodnoty. Jeho životní žena Lois Lane získala Pulitzerovu cenu za článek Proč svět nepotřebuje Supermana. Lex nachází na své expedici do Arktidy Pevnost samoty a ukradne tam krystaly, aby je použil pro experiment, který způsobí výpadek proudu na východním pobřeží. Poruchy vyřadí i probíhající test nového raketoplánu. Jeho motory se zažehnou, ale nedojde k oddělení od nosného stroje, ve kterém pokus sledují i novináři, mezi nimiž je i Lois Zcela jistě by došlo ke katastrofě a ztráty na životech by šly do tisíců, ale Superman včas zasáhne a všechny zachrání. Svět je jeho návratem nadšen, on ale trpí tím, že jeho Lois má snoubence Richarda a k tomu pětiletého syna Jasona. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (737)
Superman se vrací je jako vizitka dnešního Hollywoodu, vizitka sloužící jako demonstrace schopností, jako jednoduchá ukázka toho, co je možné spatřit na stříbrných plátnech, vizitka na které je sice jen telefonní číslo, ale za to se místo na papíře podává na pozlacené destičce. Superman se vrací je typicky konzumní film pro obyčejné diváky, pro masy, na příjemné zabavení, ale rychlé zapomenutí. Postavička Supermana může být tak silná, že uzvedne ostrov, může být i nesmrtelná, ale tento film je velice smrtelný - jedná se o sezónní záležitost. Proč? Protože je povrchní, naivní, v podstatě jednoduchý a v mnohém připomíná spíše seriál Superman (bez prdele). Bryan Singer jej na jednu stranu komponoval jako trhák do všech kin, ale přitom počítal s předchozími Supermany natolik, že postavy zde nijak nedynamizoval, jsou to ploché figurky s lineárními vztahy. Dokonce i jejich střety a konfrontace jsou nezajímavé, viz záporák zneškodněn tím, že mu dojde benzín - WTF? Alespoň rozpočet a slušná režie funguje, neboť film vypadá krásně a překvapivě ani ve své 154 minutové stopáži nenudí. 6/10 ()
Návrat ztraceného syna. Již povědomé grafické řešení úvodních titulků napovídá, jak Singer ke komiksové legendě přistoupil. S úctou. Jeho staronový Superman představuje bludiště odkazů, v němž se diváci neznalí dřívějších filmů a komiksů budou ztrácet, ale které fanoušky ocelového muže zas a znovu potěší objevením dosud nepoznaného zákoutí. Singer navazuje na to, co řekli jiní a doplňuje to, co říct opomenuli (jak se Clark naučil létat). Cituje hlášky, situace i celé scény (zřejmě i z nesupermanovských filmů, vzpomněl jsem si na Vesmírnou odyseu, Batmana nebo Osvícení). Jde o kompilát dříve použitých motivů a zároveň o reflexi proměn, které subžánr komiksových adaptací od svého zrodu prodělal. Časový rozptyl obsažených aluzí je neobyčejně ambiciózní. Art deco design interiérů a šaty padouchů odkazují k době dávno před prvním Donnerovým filmem, k době, kdy vznikl Superman v komiksové podobě. Jako autonomní, narativně celistvé dílo funguje nový Superman pouze s velkými výhradami. Zřeknutí se tradiční expozice a představování postav a jejich cílů za pochodu nás na druhou stranu nutí k aktivnějšímu zapojení, k častějšímu kladení otázek (nachází se Luthor v Supermanově jeskyni poprvé, nebo jde o reprízu scény z režisérského sestřihu dvojky?) a vytváření hypotéz. Postupné ujasňování si, kde v supermanovském universu se nacházíme, poskytuje jisté intelektuální uspokojení, ale na celý film nevystačí. Obdivovat můžeme styl, který je i při nepůvodnosti zápletky obdivuhodně čistý. Singer upustil od campy nadsázky (i když k ní má tendence: Luthor je stále přestárlý infantil, Lois stále omdlévá ve vypjatých okamžicích). Záběry jsou sice jako malované (a jejich záměrný nerealisms podtrhují obsedantně symetrické kompozice), ale malované tmavšími barvami než dříve. Vážnější stylizace svědčí zejména Luthorovi, který v požitkářském podání Kevina Spaceyho není jen politováníhodným nýmandem, ale vážnou teroristickou hrozbou (a ukázkou toho, jak to může dopadnout, pokud si na Boha bude hrát nesprávný muž). Jak jinak taky v post-9/11 Supermanovi, který využívá (spíše než aby kriticky reflektoval) oživený zájem o pravé americké hrdiny, jejichž esenci Kal-El zosobňuje. Singerův pokus o resuscitaci superhrdinského mýtu výběrem toho nejlepšího ze Supermana chce být, temnějšímu tónu navzdory, nikoli revizionistickou, ale vysvobozující a uklidňující zábavou. Mohu-li soudit podle sebe, bavit se budete tím více, čím vřelejší je váš vztah k muži, který ani za osmdesát let své existence nepochopil, že pelerína je dobrá leda k tomu, aby ho vcucnul a semlel motor nějakého letadla. Mě jeho boží bezelstnost stále baví. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, betelgeuse, Djkoma, Tommy987, petero, PALINO, krypton22, Indy ()
Pro me jako divaka ktery nikdy neobdivoval ani nezavrhoval supermanske filmy je toto pokracovani zklamani. Za ty penize bych cekal jine kafe... Nejvice me zarazi tak dlouha stopaz. Je tam hodne zbytecnych scen ktere jen film brzdi. Je to jen takovy stary film v novem kabatku. A to ze ma bezvadne triky v dnesnich dnech nestaci.... Snad jedine sceny krom akcnich u kterych sem se bavil byli s ucasti Kevina Spaceyho, obvzlaste scena na lodi kdyz vysvetluje svuj plan je bezchybna. ()
Okázalá, vyšampónovaná, předražená nuda.. Kde je ta rozkošná naivita Donnerova snímku? Kde je nadhled a humor? A vůbec, kde je můj milovaný Otis..? U podobných blockbusterů rozhodně nechci přemýšlet o tom, jak moc se Clark Kent potí v košili a obleku, když má pod ním červeno-modrý neopren, jestli Superman tuží čelní vlnku motorovým olejem a nebo kdo si z dvojice Routh, Reeve cpal do rozkroku pod kostým více párů ponožek. Bryane, uber na rozpočtu, přidej na příběhu a dej se zavčasu dohromady, nebo po tobě zůstane jen jeden film s puncem nesmrtelnosti a to by byla na tvůrce tvého formátu docela tristní bilance.. ()
Mňo. Zklamání by bylo příliš silné slovo. Spíš to nenaplnilo moje očekávání. Jemná, pokorná a přespříliš korektní oživení bez velkých výkyvů, akčních scén i rezolutních důvodů pro prošustrování tolika milionů (příště ať nechají Luthora běsnit na poušti - bude to levnější) mě sice nenudilo, ale zároveň ani na jednu jedinou sekundu nepřitáhlo. Paradoxně se směje Brett Ratner, protože i když mu intelektuální část publika spílá, v jeho osobní historii už díky X3 navždy zůstane víc peněz i čiré filmové zábavy. Superman je možná v rámci možností pěkný film - konzistentní, táhlý, místy příjemně nasládlý, i dobře zahraný. Jednorozměrnost Supermana samotného a idealismus okolo něj se však pouze zvýraznily a podkopaly Singerově sladkobolné romantice nohy. Pouze příjemný film s malátným dopadem, nic víc. ()
Galerie (144)
Zajímavosti (59)
- Po léta vývoje projektu v něm byli zainteresovaní Tim Burton, McG či Brett Ratner, který nakonec nahradil Singera u filmu X-Men: Posledný vzdor. Nabídku dostali také Michael Bay a Robert Rodriguez. (imro)
- Herec Henry Cavill mal zmluvu na hlavnú postavu na dosah, no kontrakt napokon získal Brandon Routh. (ash99)
- Brandon Routh musel nosit modré kontaktní čočky aby byl co nejvíce podobný původnímu Supermanovi, kterého ztvárnil Christopher Reeve. Ve filmu je však někdy vidět, že je nemá nasazené a jeho postava Supermana má v některých scénách hnědou barvu očí, jako např. v čase 01:07:31. (kosma)
Reklama