Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je horké léto, dva roky po skončení druhé světové války. Mlčenlivý hospodář Ondřej Baran (J. Kukura) žije na osamělém statku v Beskydech se ženou Terezkou (M. Vančurová) a dvěma dětmi. Jen občas dojíždí do městečka v dolině za nákupy. Má mírumilovnou povahu a konfliktům s místními lidmi se zásadně vyhýbá. Jednoho dne se na jeho statku objeví skupina pěti banderovců. Ukrajinští nacionalisté, kteří mají na svědomí mnoho mrtvých civilistů, se po válce pokoušejí dostat do Rakouska. Jeden z nich je zraněný a než se uzdraví, musí se o ně Ondřej se ženou postarat. Kromě nich zadržují zabijáci na statku i lékaře (G. Valach), kterého musel Ondřej přivézt. Pokud by se muž pokusil přivolat pomoc, zaplatily by to životem jeho děti i s Terezkou. Zatímco policisté v městečku nemají o dění na statku tušení, Ondřej pochopí, že banderovci v zájmu vlastní bezpečnosti nakonec stejně všechny na statku pozabíjejí. A že se bude muset postavit sám proti přesile pěti vycvičených vrahů... Působivé drama scenáristy Jiřího Křižana a režiséra Františka Vláčila vzniklo v roce 1977. Kromě řady jiných ocenění získalo i Velkou cenu Křišťálový glóbus na XXI. MFF v Karlových Varech (ex aequo se sovětským filmem Bílý Bim, černé ucho). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (195)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vláčil prostě byl pan Režisér, takže skvělý byl i jeho film, který točit nechtěl. Banderovci sice za celou dobu neřeknou ani slovo, což vypadá hodně divně, ale v opačném případě by se film nedostal do kin. Další ukázka socialistické absurdity v praxi. Trochu mě rušil pouze blonďatý Bartoška, který prostě vypadal divně. Baladickou atmosféru dramatu výborně dotváří hudba Zdeňka Lišky. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Baladický thriller založený na principu postupně se stahující smyčky kolem krku hlavních hrdinů. Vláčil buduje atmosféru po krůčcích, plně využívá Kukury a jeho mixu Delonova šarmu a Eastwoodovy neústupné bohorovnosti i tajemna kolem až na jednu výjimku zcela němých banderovců a zásobuje diváka opravdu hutnými scénami (holohlavý A.Kubáň otevírá s nejasnými úmysly zvenčí okno nad postýlkou malé Petrušky, načež nad ní zvedne jako dětskou hračku Železný kříž, či závěrečný showdown). Za to, co provedli s tím demižonem slivovice, si zasloužili zemřít do jednoho.. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Pan Vláčil určitě umí a situace který se film věnuje je rozehraná mistrovsky. Troufnu si říci, že na navození atmosféry je František Vláčil vysloveně mistr řemesla. Práce s herci taky výborná, Kukura naprosto fámozní a Bartoška zmrd k pohledání. Obrazová schopnost vyvolat dramatický moment bez dialogu je jedinečná, ale plný počet dát nemůžu, je mně líto mistře Liško, ale na vině jste Vy, protože Vaše hudba často přebíjela atmosféru filmu, to prostě nebylo úplně šťastný. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních (a možná vůbec první) československý eastern, který vskutku drží krok s Evropou a mohl by vzniknout prakticky kdekoliv jinde. Vláčil od úvodních chvil přenáší na diváka línou atmosféru horkého léta, v níž čas plyne extrémně pomalu a všechno musí uzrát. Jednoduchý, avšak vynikající příběh mu byl záminkou pro prozkoumání lidské psychologie v momentě mezní situace a snahy o to zachovat si určitou lidskost a důstojnost i ve chvílích, kdy se to úplně nečeká. Úplně všechno tu je naprosto minimalistické (krásná hudba Zdeňka Lišky, která si vystačí snad s dvěma motivy, dialogy, kterých je málo a slouží jen k tomu nejnutnějšímu), což jen pomáhá k hodně hutné a tísnivé atmosféře, která pomalu přebírá nadvládu. K tomu se připočítají i nádherná kamera a krásné lokace, které rozhodně neevokují, že by se v nich mohlo odehrát něco zlého. Podobně minimalistické jsou i herecké výkony a zejména Juraj Kukura v titulní roli je naprosto úchvatný, k čemuž mu dopomáhá i to, že jeho postava je výborně napsaná, a i když zdánlivě vypadá zbaběle, moc dobře ví, co dřív, nebo později přijde a nenápadně se na to připravuje (momenty, kdy synka učí sekat trávu a dojit ovci, jsou v tomto kontextu hodně silné). Je tak dominantní, že zastiňuje všechny ostatní, i když Gustáv Valach je tak dost výrazný, samostatnou kapitolou pak jsou banderovci, kteří jsou obsazeni dokonale a zejména Jiří Bartoška s bílou parukou je asi nezvláštnější, přitom ale jedna z nejlepších rolí jeho kariéry, hodně pomohlo i to, že všichni vypadají potřebně "nečesky", i když jde o české a slovenské herce. Stíny horkého léta asi nemají tu extrémní sílu Vláčilova vrcholného období, občas se ve scénáři objeví pár logických děr (doktora, který viditelně bydlí s nějakou ženou, de facto nikdo nehledá) a stopáž mohla být o něco kratší, to ale nic nemění na tom, že jde pořád o vynikající dílo, které v rámci šedé a nenáročné normalizační kinematografie patří k tomu vůbec nejlepšímu. 80 % ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Na dobu vzniku opravdu výjimečný film. Ve druhé polovině 70. let, po obsazení Československa sovětskými vojsky, se směly točit jen budovatelské a optimistické filmy. Vláčil zvolil ponurost, nebezpečí a část dějin, o které ani komunisté příliš nehovořili. Film o rodině, kterou uvězní nepřátelská squadra banderovců, má skvělé obsazení. Celý film dává smysl a je radost ho sledovat. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (9)

  • Jako exteriér bylo využito Karlovského fojtství. Postavil ho roku 1793 vyhlášený tesařský mistr Jan Žák, stavitel místního dřevěného kostela. Fojt Ján Bill, nechal budovu upravit tak, jak ji známe nyní. Fojt byl dědičný rychtář. V obci stojí i Karlovské museum, které by správně mělo být nazvané Karlovické (stejně tak fojtství), ale užitý tvar lépe odpovídá místnímu nářečí. (Brtniik)
  • Film získal Velkou cenu Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. (M.B)
  • Scéna, kde si Jiří Bartoška jako Banderovec bere nůž od Ondráše (Juraj Kukura) a bodá si nožem postupně mezi prsty, je podobná scéně ve filmu Vetřelci (1986). Ve filmu Vetřelci předvedl podobnou dovednost ve slavné scéně android Bishop. (Horryx)

Související novinky

Cyklus filmů českého génia stříbrného plátna

Cyklus filmů českého génia stříbrného plátna

23.01.2008

Strašnické divadlo se již od svého počátku snaží návštěvníkům nabídnout i jinou než divadelní produkci. Každý měsíc má své místo v programu promítání filmu a koncert. Až do konce této sezony povládne… (více)

Reklama

Reklama