Reklama

Reklama

Vykopávky

  • Velká Británie The Dig
Trailer

VOD (1)

Britská vdova si v předvečer druhé světové války najme amatérského archeologa, aby prozkoumal záhadné útvary na jejím pozemku. A jeho objev vyrazí leckomu dech. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (220)

Lima 

všechny recenze uživatele

První půle je výborná. Nechybí vzrušení z postupného odhalování velkého nálezu, předválečná atmosféra je tu hmatatelná a stačí k tomu jen pár záběrů na opevňující se Londýn a zlověstné přelety letadel. Nástupem Lily James se to ale pozvolna rozbředné do laciného melodramatu s nějakým tím filozofováním o životě a smrti a pro hodnotný filmový zážitek zbyde jenom pěkná kamera a jímavá hudba. Prostě chtěl režisér toho říct hodně, i s velkým přesahem, ale naložil si na bedra příliš a ve druhé půli to neukočíroval. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

(VIDĚNO 17.2.) "We die and we decay. We don't live on." "I'm not sure I agree. From the first human handprint on a cave wall, we're part of something continuous. So, we don't really die." ________ Britské drama 'Vykopávky' je typickou melodramatickou filiálkou, která skrze specifickou poetiku a decentní řemeslné zpracování utváří fascinující lyrické podobenství a plnohodnotný archeologický snímek, kde není nouze o oživlé mumie, valící se balvany, a samozřejmě komorní pasáže s vařením zeleninových vývarů. Z hlediska narace je tento nový příspěvek do evropské filmotéky streamovacího gigantu Netflix melancholickým pásmem s velmi fluentní gradací, kterou scénáristka Moiry Buffini zkomponovala se sofistikovanou něhou, a s jejíž pomocí zároveň adaptuje beletrizované prameny sepsané na základě skutečných události, které zaznamenal spisovatel John Preston.... V příběhu, jak je již dle samotného názvu vidno, primárně figurují archeologové bádající po významných artefaktech anglosasů ukrytých uvnitř mohyl v okrese Sutton Hoo - v podstatě Indiana Jones naruby. Přestože se děj laicky řečeno točí okolo maníků, kteří doslova hledaj cetky v zemi, režisér Simon Stone dokázal okolo tohoto zprvu monotematického námětu bilaterálně vystavět centrální i sekundární dějové (ačkoliv přímočaré a lehce zkratkovité) linky a epizody, a následně je determinovat formou tří dějových aktů - jejichž konflikt má sice nulový arbitr či mnohdy nevyřčené abstrakce, přesto Stone a Buffini dokáží svou konzistentní filmovou řečí diváka bezprecedentně upoutat jednotlivými osudy postav - jichž se ujaly taková herecká esa britské filmové scény jako sympaťák Ralph Fiennes, Carey Mulligan, anebo moje crush Lily James - a autenticky je zakomponovat do frustrujících tenzí předválečné éry.... Byť 'Vykopávky' mohou být v jednotlivých kvalitativních nuancích lehce hyperbolické, jsou v konkluzi bez sebemenších pochyb nesmírně vizuálně půvabným, esteticky opojným a poeticky půvabným dílkem v kterém vévodí nevšední expresivní kamera Mikea Eleyho a subverzivní hudební doprovod Stefana Gregoryho. Snímek zároveň v neposlední řadě slouží jako symbolická alegorie o pomíjivosti lidského života - takže o obskurní vykopávku se rozhodně nejedná, poněvadž u mnoha cinefilů se bezpochyby vyhrabe do žebříčku nejlepších filmů tohoto roku.... // VERDIKT: 8,2 špachtlí z 10 // ()

Reklama

Aljak 

všechny recenze uživatele

Ako vyštudovaný archeológ som si tento film poriadne užil, hoci som netušil, ako by sa dalo z archeologického výskumu (hoci s mimoriadnym nálezom v mohyle Sutton Hoo) natočiť nejaká pútavá dráma, ktorá by nemala výrazné črty dokumentu. A podarilo sa! Tá atmosféra, do ktorej to bolo zaobalené, bola úžasná a podmanivá. Páčila sa mi najmä tá úvodná časť, kde to bolo čisto o nadšení a túžby po objavoch. A samozrejme, kde sa niečo nájde, tam príde tím odborníkov, ktorý sa snaží všetku slávu ukradnúť pre seba (bežný jav aj v dnešnej dobe). Mimochodom, dnes by takýto výskum kvôli nekonečne byrokratickým a striktným pamiatkovým zákonom asi ani nemal šancu na úspech. Každopádne, veľmi príjemný archeologický zážitok. Len škoda, že aj po dialógovej stránke to nebolo o kus výraznejšie, keďže dialógy mi prišli neskutočne mdlé. Ale tie 4* si to určite zaslúži. ()

vurhor 

všechny recenze uživatele

Velice hezké a skromné melodrama, které místo konečnosti smrti vypráví o kontinuitě života samotného. A to skrze sympatické postavy, které postupně odkrývají archeologický objev z dob středověké Anglie. Samozřejmě to ale celé není pouze o jakési analýze jednotlivých vykopávek (však na to máme normální dokumenty, ne?), ale i o vztazích mezi jednotlivými charaktery, které po většinu doby působí uvěřitelně a podmanivě. Film je tak díky tomu vcelku jednoduchou, ale zároveň velice emocionální podívanou, která si nehraje na něco, čím není. Nekáže, nepoučuje. A přesně to je na tom super. Celé to doplňuje slušná komorní atmosféra a hlavně parádní herecké výkony, které mi připomněly, že Britové zkrátka umí dělat filmy. Jen tomu musí člověk dát chvíli času. Než to řádně nabere grády, může to pár těch desítek minut trvat. Ale ve výsledku by divák neměl litovat. Svým stylem to vlastně trochu připomíná Pýchu a předsudek, kdyby ho natočil Terrence Malick. Zatím slušný kandidát na Oscara za rok 2021. (Tyvole, to už jsme zas za půlkou roku?) Průměrné 4* ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

V roce 1939 v Sutton Hoo proběhl nález pohřebiště, přičemž jde v rámci archeologie o tak významný objev, že se pochopitelně musel dočkat nějakého toho filmového zpracování. Události, které nález lodního pohřbu popisují do své knihy zpracoval spisovatel John Preston, přičemž jí do filmové podoby sepsala scenáristka Moira Buffini a režie této adaptace se ujal australský režisér Simon Stone. Do hlavní role přitom původně zlákal Nicole Kidman a Ralph Fiennes, Kidman ovšem nakonec projekt opustila a tak se náhradou za ní stala herečka Carey Mulligan (bohužel....). Stojí poté Vykopávky za to? Těžko říct. Problém Vykopávek je v zásadě v jejich samotném tématu. To není klíčem k nějak výrazně záživnému zážitku, protože tu prim skutečně hrají pouze dvě věci- Vykopávání v Sutton Hoo a do toho nějaké ty vztahy, které celé vykopávání oklopují. Celé se to sice může opřít o velice dobré herecké výkony, krásnou vizuální stránku a slušně budovanou atmosféru, v součtu jsou ale Vykopávky vlastně tak trochu filmem o ničem. Samotné téma vykopávání, které je navíc kombinované se vztahy lidí, kterých se vykopávání týká ovšem postrádá nějakou gradaci, nějaký přesah a ve finále možná shledávám problém v tom, že jsou Vykopávky natočené dle materiálu, který je hodně těžký zpracovat do audiovizuální podoby. Není to přitom nemožný úkol, protože věřím, že to celé šlo natočit zajímavějším způsobem. V součtu jsou totiž ve finále Vykopávky vlastně jen fajn řemeslem, kterému ale chybí nádech výraznosti a výjimečnosti. A je to škoda. Vykopávkám se musí nechat, že na romantickou linii vlastně zas takový důraz nebere a prim tu skutečně hraje především vykopávání. Romantické linie tak Vykopávkám díky tomu nezačnou přerůstat přes hlavu a divák, který na film kouká právě kvůli vykopávání v Sutton Hoo tak nebude mít pocit, že byl oklamán. Vykopávkám se přitom funkčně daří vyvolat pocit, že vykopávání archeologických památek není procházka růžovým sadem. Kamera do prostředí archeologického nálezu vyloženě vtahuje a především dokazuje, že archeologie v 30. letech fungovala na zcela jiném principu než dnes. Přinášela sice více dříny, tím ale zároveň přinesla i větší pocit naplnění z nálezu. A zrovna tohle kouzlo archeologie ten film prodává fakt strhujícím způsobem. Ralph Fiennes je jako vždy sázkou na jistotu a jako Basil Brown je neskutečně super, je proto škoda, že je Fiennese ve finále v celkovém součtu celkem málo. Carey Mulligan je snesitelná, do role lady Pretty se ale vůbec nehodí a zmíněné Nicole Kidman by role určitě sedla víc. Naopak Lily James dokazuje, že jedním z vycházejících britských talentů, Ken Scott (Balin!) konečně dostává po trilogii Hobit výraznější úlohu, kterou si náležitě užívá a Johnny Flynn je fajn. V obsazení tak v podstatě problém není s výjimkou právě Mulligan. Největší problém ve finále shledávám v tom, že mě nechal emocionálně chladným. Považuji se přitom za emocionálního člověka, který u filmů, které skutečně chytí za srdce brečí pravidelně a to i při reprízách. Vykopávky mě ale skutečně nechali zcela chladným a přitom jsem v nich cítil momenty, které po slzách vyloženě volají. Neviděl bych přitom problém v tom, že jsou Vykopávky tak standardně britsky chladné, spíše v tom, že Stone na momenty, které skutečně mohli diváka dostat do emocionální křeče nevydřel na kost. Vykopávky jsou vlastně docela fajn. Chybí jim ovšem ten tah na branku, který by prodal, že koukáte na něco skutečně výrazného a spektakulárního. Samotná vrcholná vizuální a technická stránka a dost dobré herecké výkony totiž nestačí v protikladu s tím, že se fakt koukáte na v podstatě unylý a nezáživný film, který navíc naprosto nevyužívá svůj potenciál a vůbec se mu nepodaří prodat tu atmosféru, že se kopání v Sutton Hoo odehrává na pozadí 2. světové války. Je to pořád strašně hezký, dialogově víceméně snesitelný, herecky zahraný dost slušně a jinak vlastně už nejde cokoliv říct. Je to prostě tuctový. Gratuluji všem, kterým se ve Vykopávkách podařilo objevit něco speciálního a mohli si to užít výrazně více. Z mého pohledu se ale skutečně jedná pouze o slušné řemeslo, které šlo skutečně natočit zcela jiným způsobem a mnohem lépe. Ve finále jsou tak Vykopávky vlastně fajn řemeslem, ovšem obsahově vyloženě prázdným...... () (méně) (více)

Galerie (32)

Zajímavosti (13)

  • Rory Lomax (Johnny Flynn) je fiktivní postava. Skutečnými fotografy vykopávek byli Mercie Lack a Barbara Wagstaff. (Will_X)
  • Většinu předmětů objevených v lokalitě Sutton Hoo dnes nalezneme v Britském muzeu, kam je Edith Pretty (Carey Mulligan) ještě v roce 1939 věnovala jako dar celému národu. (J.F.B.)
  • Peggy Preston (Lily James) byla součástí týmu profesionálních archeologů vedených Charlesem Phillipsem z university v Cambridge, který převzal po Brownovi vedení vykopávek. Mezi další členy této skupiny patřil například odborník na prehistorii jeho rodného Walesu W. F. Grimes (Arsher Ali), dále archeolog Osbert Guy Stanhope Crawford nebo Peggyin manžel Stuart Piggot. Právě oni otevřeli pohřební komoru, kde nalezli množství pozoruhodných anglosaských artefaktů (z nichž je asi nejproslulejší bohatě zdobená helma), nikoli však tělo. Kdo zde byl původně pohřben se stále nepodařilo s jistotou určit, ale jedním z nejpravděpodobnějších kandidátů je král Rædwald, vládce království Východní Anglie cca v letech 599–624, popřípadě jeho syn Eorpwald. (J.F.B.)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama