Reklama

Reklama

Tři tisíce let touhy

  • Austrálie Three Thousand Years of Longing (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Akademicky vzdělaná doktorka Alithea Binnie s tváří Tildy Swinton vede svůj život osaměle se striktně racionálním přístupem. Na svých cestách se ale v Istanbulu střetne s kouzelným džinem z lahve, kterého hraje Idris Elba. Výměnou za svou svobodu jí džin nabídne splnit tři přání. Neodolatelná nabídka má ale háček. Doktorka je zběhlá v mytologii a moc dobře ví, že s džinem není radno si zahrávat bez následků a že takto splněná přání se často zvrtnou a obrátí proti tomu, kdo po nich toužil. Džin jí začne vyprávět fantastické příběhy ze své historie a historie lidí. Nakonec se doktorka nechá zlákat a vysloví přání, které oba dva překvapí. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (131)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Takhle... Je pěkný, že George Miller natočil ve svých 150 letech takový hit, že si teď mohl udělat naprosto cokoliv a nikdo si netroufnul mu v tom zabránit. Problém je, že "naprosto cokoliv" může být i ukrutně nudná a nechutně přímočará konverzačka o síle příběhů, která je trochu kontraproduktivní vzhledem k tomu, jak slabý je tenhle příběh. PS: Trailery a propagace o tónu a obsahu toho filmu lžou tak moc, že už by to mělo být trestné jako klamná reklama. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Stárnoucí chlapi se zhusta rajcují směšnými fantaziemi, ve kterých se do nich zabouchnou mladé krásné holky. A stárnoucí ženské se zase opájejí romantickými fantaziemi o vysokých, svalnatých a dokonale empatických džinech, jako třeba zjevně pí autorka literární předlohy (personifikovaná charmantní a nestárnoucí Tildou). Dokud děj zůstával v orientu a vyprávěl příběhy a la 1000 a jedna noc, potud jsem neměl námitek a náramně si ho užíval, moc hezká podívaná. Ale od té doby, co se profesorka s údajně vyvanulými tužbami náhle změnila v tokající slepičku s vlhkýma očima, šel příběh postupně do kopru. A londýnské finále už působilo málem jako retardovaná červená knihovna a agitka na multikulturalismus a ekologii. A taky mi pilo krev, že při scénách ze současnosti s velkým počtem zúčastněných lidí (přednášky, letiště), měl každý druhý na hubě stylovou roušku. Takže to asi zároveň měla být agitka pro přizdisráče na nošení roušek. Poslední třetina filmu tak předchozí dvě třetiny nekompromisně zařízla, škoda. ()

Reklama

maddy 

všechny recenze uživatele

Fantasy romanca, kde to v tej fantasy časti funguje len tak z polovice, nakoľko sa to snaží tváriť provokačne (všade prítomná nahota), ale nakoniec vyústi iba do obyčajnej fantasy rozprávky pre dospelých bez akejkoľvek hĺbky alebo pointy. A v tej romantickej časti to už nefunguje vôbec, nakoľko medzi ústrednou hereckou dvojicou, aj keď stvárnenou vynikajúcimi hercami (Tilda Swinton a Idris Elba), nie je absolútne žiadna chémia a celé sa to v podstate preklopí po hodine do tej romantickej časti úplne silene a bez citu. Priemerná podívaná, kde síce pobaví pár vizuálnych nápadov a dynamická Millerová réžia, ale vo výsledku je to skôr taký filmový mess, ktorý by sa chcel tváriť neskutočne intelektuálne, ale výsledok je presne opačný. Obávam sa, že ten Fury Road bol v réžii Millera skôr iba výnimka. CELKOVO: 5/10 ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Kedysi som videl Kura na Slivkách a dostalo sa mi vizuálnej žranice. Potom som pozrel ranné filmy Terryho Gilliama a bol som unesený jeho bizarnosťou a rozprávačským talentom. No a teraz prišiel George Miller a skĺbil niečo zo Sartrapi a Terryho a pridal do toho svoj trademark nejsť v zaužívaných konvenčných rozprávačských postupoch a vytvoril toto. Úplne chápem, že sa to minulo účinku a že to ľudia považujú za nudu. Ten príbeh má ale veľmi veľa vrstiev. Dá sa čítať rôznymi spôsobmi. Je tu symbolizmus, je tu lyrickosť a rozprávkovosť, je tu romantická línia a jej dôsledky a fakt, že nakoniec o tie tri želania v zásade vôbec nejde. Ale o príbehy a ich dôležitosť a potom zase len o tie príbehy a ich dôležitosť. A vy si po dopozeraní môžete veriť čomu len chcete, ale faktom zostáva, že tie príbehy tu budú, aby boli vyrozprávané znova, len možno trošku inak. Ten film skrátka neustále skúša čím by vás ohúril alebo emočne načal. V dnešnej dobe to bol hlúpy pokus. Na takéto typy filmov už takmer neexistuje publikum. Ja som za existenciu tohto skvostu ale neuveriteľne rád. Pre mňa tam funguje všetko. A potešil aj štek Davida Collinsa z Umbilical Brothers. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

George Miller, tvůrce filmů jako čtveřice snímků ze série Šílený Max, Babe 2: Prasátko ve městě či dvojice snímků Happy Feet, v roce 2015 dodal světu zásadní filmový milník s názvem Šílený Max: Zběsilá cesta. Jeden z nejzásadnějších akčních filmů posledních let si ve finále došel pro celkem 11 nominací na Oscara, přičemž jich 6 nakonec proměnil. Po dlouhých soudních tahanicích poté vše dobře dopadlo a již za 2 roky George Miller světu nadělí spin-off/prequel Zběsilé cesty s názvem Furiosa, kdy jen stačí doufat, že Miller podtrhne svůj zápis do análů akčního žánru. Ještě mezi dvojicí filmů z nové éry Šíleného Maxe ovšem Miller realizoval fantasy s názvem Tři tisíce let touhy. Miller již dříve film označoval za epickou temnou fantasy, která se mimo jiné inspiruje sbírkou arabských pohádek Tisíc a jedna noc. Dal ovšem Miller světu další film na který se jen tak nezapomene?   Při sledování Tři tisíce let touhy a zamyšlení se nad kariérou George Millera je rozhodně snadné definovat Millera jako tvůrce s velmi barvitou kariérou. Kdyby dal sebe ostatně člověk Šíleného Maxe, Happy Feet a právě Tři tisíce let touhy, těžko by na první dobrou člověk tipl, že jde o díla jednoho a toho samého tvůrce. Po Šíleném Maxovi bylo poté snadno očekávat další velkolepou podívanou s velmi výrazným rukopisem a vypiplanou audiovizuální stránkou, tyto pocity ostatně nevylučovali ani samotné propagační materiály, především trailer. Právě ten jde označit za trailer, který poměrně výrazně dokáže mást tělem, aby následně diváka nedokázal úplně překvapit na to, co Miller divákovi naservíruje. Stěžejní je ovšem ten fakt, že ochutnávka pokrmu způsobí jen hořkou pachuť. Miller už Zběsilou cestou možná nasadil laťku příliš vysoko, tady se ovšem vydal velmi odlišnou cestou. A to cestou, která se velmi těžce popisuje.   Millerova fantasy podívaná je tak ve finále skutečně po audiovizuální stránce vypulírovaná, kdy mnoho záběrů působí jako pastva pro oči, John Steale po Zběsilé cestě opět sází na nádhernou obrazovou kompozici. Jakmile poté dochází do ponoru vyprávění ústředního Džina v podání Idrise Elby, rázem to celé začíná působit dojmem, že by v Millerových rukách mohla vzniknout fascinující povídková podívaná spojená jednou ústřední postavou, kde by příběhy o Královně ze Sáby, princi Mustafovi či Muradovi IV. mohli dohromady vytvořit vtahující mozaiku, která by vizuálním pojetím mohla zdánlivě připomenout například 300: Bitva u Thermopyl Zacka Snydera. Velkolepá fantasy od režiséra Zběsilé cesty v arabském prostředí? To zní na papíře strašně skvělým způsobem a jako látka, na které by se mohl Miller vyřádit. Jenomže o tom Tři tisíce let touhy bohužel není. A scénář celého filmu je v kontrastu s vizuálem neskutečně slabý.   Millerovi se přitom nedají upřít ambice. Při sledování filmu rázem dává smysl, proč se filmdočkal celosvětového uvedení na Filmovém festivalu v Cannes a uzavřel třeba i poslední ročník mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Pod kabátem velkolepých výjevů se totiž skrývá především konverzační drama, které sází na filozofické úvahy. Smysl titulní touhy, lásky či samotné podstaty existence. Jak ovšem výjevy z arabských příběhů působí Millerovsky hravě (a je v nich alespoň prostor pro Millerův specifický a úsměvný humor), celá linka mezi Džinem a profesorkou Alitheou v podání Tildy Swinton je jednoduše zvláštní a mrtvolná. Po první polovině Tři tisíce let touhy se definitivně vyjeví pravá podstata filmu. A není to zrovna milý pohled.   Je to přesně ten typ filmu, který působí, že si dramaturg zrovna vyžádal své právo na odpočinek. Ten typ filmu, kdy někdo (v tomto případě konkrétně samotný Miller s Augustou Gore) psal scénář v naději, že na papír vrcholí podstatné úvahy o existenci a poklesu současné společnosti, vyvolá ovšem dojmy, že na zajímavější filozofické pohledy na věc a celkové úvahy snad dojde i ve 2:00 ráno v průměrné hospodě s průměrně podnapilým Františkem. V průběhu to vlastně vypadá, že Miller opojen svým úspěchem se Zběsilou cestou natočil přesně ten typ filmu, který chtěl a v součtu z něj zbude jen nabubřelá podívaná, kde ústřední romance působí jako vycucaná z prstu a v součtu se i vlastně dá těžko říci, co přesně chtěl básník v samotném finále říct.   Tři tisíce let touhy tak ve finále především funguje spíše jako film, který funguje v jednotlivostech, ale ne jako celek. První polovinu si jde skutečně ještě střízlivě užít, protože do arabských dobových kulis se Miller vydává poměrně schopně, kdy jde poutavý vizuál ruku v ruce s poutavou dobovou výpravou i kostýmy, specifickými momenty, které až koketují s groteskním či situačním černým humorem a v průběhu to působí i jako film, který dokáže reflektovat Millerovu bohatou kariéru. Zpočátku to vypadá, že profese naratologičky hlavní hrdinky má svůj smysl a setkání s Džinem pro ní bude inspirativní, aby si o své profesi udělala jasno. Ze samotné zápletky s Džinem, který může danému člověku splnit své přání, se poté dá pochopitelně vytěžit mnoho. Miller tyto přání mohl využít k nějakým satirickým rýpnutím (v jeden moment ve filmu dojde k výraznému naznačení o tom, jak mýty minulé nahradili například komiksoví hrdinové, sám George Miller se přitom ještě nedávno vyjadřoval, že filmy od Marvelu a DC jsou pouze pozůstatky řecké, římské a norské mytologie), skutečně provokativním výjevům a k posunutí fantasy žánru o kus dál, jako u čtvrtého Šíleného Maxe posunul žánr akčního filmu. Jenže tam, kde Miller ještě pár let nazpátek působil jako energický mladík, nyní působí jako unavený stařík, kterému někdo hodil klíčky do kanálu.   Tři tisíce let touhy poté splňuje dřívější informace o tom, že půjde o film o lásce, ta se ve filmu ostatně objeví v pěti různých formách. Ať už skrze vyprávění ze života ústředního Džina či v ústřední hlavní zápletce s hlavní hrdinkou. Právě ta ovšem působí dojmem, že je celá vycucaná z prstu, nic k ní pořádně nevedlo a zhruba kolem 60 minuty už prostě Tři tisíce let touhy působí jako film, který neví, kudy dál. Film, který má zhruba pět konců a ani jeden z nich nefunguje/nefungoval by jako uspokojivé vyvrcholení. George Miller se jako starý zkušený vypravěč snaží předat poselství o tom, že je nutné vyprávět příběhy, ve filozofickém nimrání ovšem působí strašně doslovně a neupřímně. Nejhorší moment filmu je ten moment, kdy hlavní hrdinka doslova začne převypravovat, co je nejspíš ústředním tématem filmu respektive téma, které by Miller rád vyprávěl. Miller v ten moment vyhazuje show, don't tell přesně tam, kam by každý svéprávný člověk aktuálně nejradši poslal Putinovi příznivce či Markétu Pekarovou Adamovou.   Příběhy, které vypráví Džin vypráví jsou možná předvídatelné, aspoň ovšem skutečně někam vedou a dá se o nich něco říct. Ty příběhy dokazují, že je George Miller skutečně dobrý vypravěč, kdyby o tom někdo po zhlédnutí Tři tisíce let touhy začal pochybovat. V jednotlivých vizuálních nápadech dokáží Tři tisíce let touhy skutečně připomenout i posledního Šíleného Maxe, tomu film úplně nechybí kouzlo a velkolepost. Při sledování Tři tisíce let touhy i vlastně strašně snadno vyvstane pocit, že by Miller bez problému utáhl třeba novou celovečerní adaptaci Prince z Persie, v jeho specifickém podání by své kouzlo mohl mít i jím pojatý Aladin. Idris Elba je ve své roli naprosto fantastický, především do hlasového projevu dává naprosto vše. Nejvíc tak zamrzí především přítomnost Tildy Swinton, kdy tu jedna z nejlepších hereček současnosti prakticky v průběhu nemá co hrát.   Stěžejní je ovšem především to, že je vlastně strašně těžké určit, proč Tři tisíce let touhy vznikli. A vlastně pro koho přesně vznikli. Mainstreamovému divákovi jsou na první pohled zapovězené, i drtivá většina artověji založených diváků ovšem nad filmem prakticky ohrnuje nos. Nejproblematičtější u těchto filmů, kde se diskutuje nad smyslem existence a lásky je, když zrovna tyto pohledy divákovi nic extra nedají. Tři tisíce let touhy přitom mají naštěstí daleko k filmu, který by byl načančanou prázdnotou a k superkomplexnímu dílu mají pořád o poznání blíž než třeba pořady Jaromíra Soukupa, přesto je to ovšem pořád běh na dlouhou trať. George Miller přitom zůstává tvůrcem, kterého si člověk velmi snadno váží, po Tři tisíce let touhy bude ovšem velmi snadné se na něj začít opět koukat tak trochu mezi prsty.   George Miller má v roce 2024 opět šanci zapsat se do kroniky akčního filmu a natočit dost možná jeden z nejlepších prequelů/spin-offů všech dob. Mezi fenomenální Zběsilou cestou a (snad) fenomenální Furiosou se tak za pár let bude Tři tisíce let touhy vnímat jako zvláštní anomálie, která má svými kvalitami spíše blíže k Babeovi 2. Neskutečná škoda, kterou nespasí ani bravurní soundtrack Junkieho XL..... () (méně) (více)

Galerie (77)

Zajímavosti (4)

  • Zásada tří jednot je princip vyprávění, který uvádí, že tři akty/postavy jsou nejuspokojivější kombinací příběhu. Číslo tři se ve filmu objevuje mnohokrát: název filmu zmiňuje tři tisíce let, číslo 3 se objeví několikrát v pozadí filmu, Alithea (Tilda Swinton) zůstane v pokoji č. 333, džin (Idris Elba) nabídne Alithee tři přání, džin vypráví Alithee tři příběhy ze své minulosti a film končí návštěvou džina každé tři roky. (mikki089)
  • Průvodní píseň k filmu „Cautionary tale“ zpívá Matteo Bocelli, syn Andrey Bocelliho. Matteo Bocelli si zahrál i roli prince Mustafy. (Sykomora)
  • Natáčení mělo původně probíhat v Austrálii, Londýně a Istanbulu v březnu 2020, ale pandemie covid-19 v té době způsobila zrušení natáčení v Londýně a Istanbulu, takže se celý film točil v Austrálii. (mikki089)

Související novinky

Junkie XL složí hudbu k Furiose

Junkie XL složí hudbu k Furiose

24.05.2022

Skladatel Tom Holkenborg aka Junkie XL (Alita: Bojový Anděl, Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti) znovu spojí síly s mistrem Georgem Millerem (Šílený Max: Zběsilá cesta) a složí hudbu i pro… (více)

Kdo bude letos soutěžit o Zlatou palmu v Cannes?

Kdo bude letos soutěžit o Zlatou palmu v Cannes?

17.04.2022

Přesně za jeden měsíc, tedy v úterý 17. května odstartuje 75. ročník prestižního mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Obří filmový svátek konající se na francouzské riviéře letos oslaví tři… (více)

Reklama

Reklama