Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Zlovestne tiene, tmave mraky, zahmlene cintoriny.....ja ten skvely ciernobiely vizual mam radsej ako vsetky tie "fantasticke" farebne filtre a efekty dohromady. Jeden z filmov, ktory vytvoril (inspiroval), tvorbu a styl Tima Burtona. Az by som mal chut nazvat tento film Burtonovkou :) A skutocne skvelo ma pobavila scena, kde sa Frankenstein uci hovorit a ako rychlo si oblubi cigarety a alkohol. Spravny chlapik :) (9/10) ()
Nie je dobré, ak sa film hodnotí prizmou súčasnosti. Vždy sa začudovane pozerám, keď k filmu z roku 1935 ako tento vidím slabšie hodnotenie, s odôvodnením, že v roku 2020 už nemá šmrnc. Nerozumiem, ako môžeme hodnotiť skoro storočný film z toho pohľadu, že v 21. storočí pôsobí staro? To je ako hovoriť o Alexandrovi Veľkom, že bol síce dobrým, neporazeným vojvodcom, ale v modernej dobe by už s kopijami veľa bitiek nevyhral... Pozerajme sa teda na film radšej z hľadiska toho, čo bolo vtedy k dispozícii. A z tejto perspektív je Frankensteinova nevesta právom jedna z top žánroviek. Osobne ma nebavil tak veľmi ako napríklad Dracula (1931), ale stále si udržiava veľkú mieru hodnovernosti i strachu, ktorý by kľudne zafungoval aj o 30-40 rokov neskôr. ()
Čtvrtý disk ze série Universalu, věnované klasickým černobílým hororům, přináší pokračování Frankensteina. V prvním dílu monstrum i Frankenstein umírají v hořícím mlýně. Ale již ve 30. letech bylo, zdá se, potřeba, scenáristických obezliček, známých ze současných televizních seriálů, totiž, jak vzkřísit tyto mrtvé. A tak monstrum se zachrání díky sklepním prostorám s vodou pod mlýnem, zatímco Frankenstein se prostě probere doma, své snoubence a nyní i novomanželce v náručí. Monstrum mezitím dál hledá sebepoznání i možné cesty stát se člověkem. Potká duchovního otce svého stvořitele, slepého poustevníka, naučí se mluvit, ale když se nevydaří vytvoření jeho nevěsty, sám končí svůj život. Alespoň do dalšího dílu. V hlavní roli se objevil opět Boris Karloff, znovu režíroval James Whale, a zajímavé dvojrole se ujala Elsa Lanchester – hraje totiž v úvodu samotnou Mary Shelley, která za bouřlivé noci vypráví přátelům jen tak z hlavy další pokračování, a v závěru pak Frankensteinovu nevěstu, resp. druhé monstrum. Komentář k filmu si vzal na svědomí filmový historik Scott MacQueen. Než o hercích povídá více o filmu samotném, tedy zajímavých okolnostech jeho natáčení – tedy, jak se muselo opět na zásah cenzorů ve filmu stříhat (vadily přílišné záběry na dekolt Mary Shelley, německé reálie, náboženské odkazy), nebo jak vznikaly různé triky (maličkaté lidičky v láhvích) či účes a nalíčení Frankensteinovy nevěsty. Následuje dokument Je živá, který uvede režisér Joe Dante. Nejprve se podíváme do studií Universalu a jejich výrobní dílny té doby, kde vznikal již jeden horor za druhým. Tom, o čem jsme v komentáři k filmu jen slyšeli, nyní uvidíme na vlastní oči – líčení Frankensteinovy nevěsty, ony zatracované náboženské symboly, o výpravě pohovoří dokonce nejznámější americký tvůrce hororů Clive Barker. A také se dozvíme, že režisér filmu měl jistou náklonnost pro – muže. A na závět tradiční kvanta plakátů, fotografií – a trailer. ()
Geniální Whaleova filmová adaptace Frankensteina pokračuje snímkem, jejž oslabuje jen křečovitý rámec, byť i on – tím, jak vyzdvihuje jako vypravěčku ženu – Mary Shelleyovou – má svůj význam. Jinak jde o podobně důmyslně subversivní dílo: souběžně váží nezodpovědnost a virilita civilizační technologické expanze, bezohledného sebeprosazení na úkor rovnováhy životního prostředí a mezilidských a mezidruhových vztahů a kritizuje předpojatost vůči jinakému. Výstižné napětí mezi jekotem lidských monster a němotou znetvořené bytosti skvěle znázorňuje odlišnost obecně přijatých návyků s bytostnou potřebou každého z nás – po uznání naší jedinečnosti, růstu a rozmnožení. Ironické finále je polibkem smrti technické kultuře, substantivizovanému jazyku založenému na pojmech a kultuře zabydlené v zátiší. ()
Legendární horor patří mezi vrcholy tohoto žánru a ve své době patřil mezi vrcholy filmu vůbec. Boris Karloff je ve své kreaci Frankensteina nezapomenutelný a jedinečný. Jím prezentované monstrum je daleko zapamatovatelnější, než monstrum v podání De Nira, a to i přesto, že De Niro je herecky někde úplně jinde (tím myslím že Robert je lepší). ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Whale si na studiu vynutil naprostou tvůrčí volnost během natáčení. Jinak by projekt vůbec nevzal. Ovšem po prvních projekcích musel být film na základě reakcí publika výrazně předělán. Původní sestřih byl o patnáct minut delší. Spousta scén tak musela být vystřižena či zkrácena. Naopak třeba scéna v cikánském ležení byla zpětně do sestřihu zařazena ač v něm původně vůbec nebyla. (DaViD´82)
- Celý film byl natočen za 46 dní. V plánu však bylo o deset dní méně. V důsledku toho se natáčení prodražilo přibližně o sto tisíc dolarů. Původní schválený rozpočet počítal s částkou ve výši 293,750 dolarů. Tedy s částkou takřka na dolar shodnou s rozpočtem první části. (DaViD´82)
- ! SPOILER ! V posledním záběru na vybuchující hrad, lze postřehnout Henryho Frankensteina. Ovšem hned v dalším střihu stojí venku v objetí se svou manželkou. Vznikly totiž dvě zakončení. Původní konec obsahoval právě i jeho smrt na hradě, ale producenti usoudili, že je to k jeho postavě poněkud kruté a chtěli pro snímek o trochu šťastnější závěr. Byl tedy dotočen záběr v náručí s manželkou. Samotný výbuch se nepřetáčel, jelikož by to již bylo příliš nákladné. (DaViD´82)
Reklama