Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

misterz 

všechny recenze uživatele

Príjemná romantika natočená originálnym a neopozeraným spôsobom, bez pátosu a cukrových kudrliniek, proste ako zo života. Nezabudlo sa ani na humor a citlivé vykreslenie prirodzenej ľudskej povahy. Billy Wilder sa nezaprie, čoho sa chytil, to sa premenilo na nevšedný filmový kúsok, je jedno aký žáner si vybral. A mladá Shirley MacLaine bola veľká kočanda, nečudujem sa, že z nej boli všetci chlapi vo filme paf. Výborná vec, na príjemný víkendový večer ako stvorené. 80/100 ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Typický západný kapitalizmus vo veľkej firme – manipulační šéfovia a podriadení povýšujúci či prepúšťaní na základe často tajných zásluh, protekcií či podrazov a škandálov. Prakticky opačný extrém oproti byrokracii, systém založený na medziľudských vzťahov. Len toľko kancelárskych fasciklov v najrôznejších podobách (napr. úplne originálna databáza kartičiek klientov v tvare kotúču) už nahradili počítače, téma aj spolu s neverou a hľadaním správneho partnera zostáva nadčasová. BYT je skvelým príkladom toho, že aj žáner romantickej komédie môže priniesť plnohodnotnú filmovú zábavu. Výborný scenár s pekne vypointovaným záverom a presným vymedzením vedľajších postáv, milé komediantstvo Jacka Lemmona. (85%) [Kino Úsmev, Košice - Projekt 100 ] ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že Byt vyluxoval Oskarové nominace. Na svůj rok působí dost pamětnicky, jak staré české filmy pro pamětníky, ale pořád má v sobě takového laskavého ducha, který nenuceně baví a hlavně nic a nikoho neuráží, jak je u dnešních komedií zvykem. Jedná se vlastně o absolutně klasické a totálně omšelé téma, ale natočené milou a zábavnou formou. Trošku v tom cítím tu prášky vyhnanou pozitivní atmosféru tehdejšího Hollywoodu, ale s laskavými rysy, které ani urazit nemůžou. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tomuhle příběhu jsem rozuměl a proto jsem se moc pobavil. Taky jsem jeden čas žil sám v bytě a pořádalo se tam doslova mistrovství světa v šukání, ale bohužel lví podíl na tomto mistrovství měli kámoši. Na oplátku za uvolnění bytu a učásti v mistrovství světa "Soulož 2005" jsem od nich dostával vstupenky a VIP pozvánky na různé akce. Díky tomu jsem se účástnil následných akcí: koncert levicových radikálů, koncert pravicových radikálů, veletrh klimatizace, výstava holubů, podplacený zápas fotbalového poháru ČMFS: FC Blšany - SK Dolní Cerkev, festival Laponského nezávislého filmu, účast v publiku na soutěži Česko hledá superstar, tiskových konferencí ČSSD, KSČM , KDU-ČSL a ODS, bohužel tyto konference byli v těsné návaznosti a tak jsem od té doby psychicky narušený. Kdyby to netrvalo tak moc dlouho, byla by to pětihvězdičková zábava. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nu, do Bytu se mi nikdy nechtělo, konečně hvězdy pozdního Wildera jako Lemmon nebo MacLainová (zde představující nový typ krásy, je přeci hvězdou v době Audrey Hepburn, že) nejsou samy o sobě nikdy atraktivní, ale potřebují vhodné vedení, víc než kdo jiný. Příběh má sice určité kouzlo, ale jeho podstata je drzá a krutá zároveň, finále je proto značně diskutabilní. Leč toto vše ukočírované Wilderem se značnými zkušenostmi má jakoustakous úroveň a tu a tam se hodí akceptovat i takové zážitky. Abychom neustrnuli na vavřínech, že. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Zkratka C. C. ve jméně C. C. Baxter (Jack Lemmon) znamená Calvin Clifford. (Kulmon)
  • Na začiatku filmu v byte, keď Bud Baxter (Jack Lemmon) telefonuje, si je možné na stene všimnúť obraz  "I and the Village" od Marca Chagalla. (filipjj)

Reklama

Reklama