Režie:
John WooKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čínský režisér John Woo (nar. 1946) se prosadil v osmdesátých letech sérií akčních filmů (Lepší zítřek, Killer, Hard-Boiled aj.), jež mu vynesly hollywoodské angažmá. Svou zálibu v pečlivě choreograficky připravené akci a ve zpomalených scénách brutálního násilí zdařile přenesl s výrazně vyššími rozpočty do západního prostředí. Ve svém třetím americkém snímku Tváří v tvář (1997) proti sobě postavil člena protiteroristické jednotky FBI Seana Archera (John Travolta) a psychopatického zločince Castora Troye (Nicolas Cage). Jejich vzájemný souboj, jenž je živený letitou nenávistí, ozvláštňuje speciální lékařský zákrok, při němž si oba protagonisté v podstatě vymění své totožnosti. Režisér se spoléhal především na vlastní vyzkoušené postupy (např. působivá akční scéna s holuby v kostele) a také na herectví obou hlavních představitelů, kteří přesvědčivě zvládají obě polohy svých rolí. Nicolas Cage tímto titulem uzavřel volnou trilogii, v níž ztělesnil neohroženého akčního hrdinu (předtím Skála a Con Air). Není bez zajímavosti, že motiv transplantace nové tváře zločinci byl využit už před lety v českém fantastickém filmu Ztracená tvář (1965), natočeném režisérem Pavlem Hoblem podle námětu Josefa Nesvadby. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (844)
Možno je škoda, kedy film vznikol. Vznikol medzi obdobím poctivých béčok, ktoré sa na nič nehrajú (80s) a medzi áčkovými akčnými filmami s nabúchanou vizuálnou stránkov filmu (00s). A aj tento film kolíše na hrane medzi kolosálnou béčkovosťou (výmena tvárí) a áčkovou akciou. Film stojí na hlavnom duu John Travolta & Nicolas Cage. Cage je úžasný záporák a v druhej časti filmu skvostne kopíruje Travoltov herecký prejav. A Travolta je lahôdka pre všetkých milovníkov badass-ov. Najlepšie scény sú tie dve hororové: zmŕtvychvstanie Cagea akoby z nejakého Halloweenu a scéna so zrkadlami. ()
Zřejmě nejlepší akční film "zlaté éry" devadesátých let. Woo zde částečně odkazuje na své východní kousky, přičemž si zachovává typicky západní navoněnost a velkolepost - čili přesně tak, aby zaujal co největší spektrum diváctva. Akce je prakticky bezchybná a neskutečně strhující. Nápad s výměnou tváří je vcelku originální, což ještě umocňuje relativně "realistické" provedení. Jak Cage tak Travolta jsou dobře zvolení a svým postavám rozhodně nedělají ostudu. Face/Off je jednoduše jiný film, než většina ostatních v akčním žánru. Pocta hollywoodským blockbusterům a pravděpodobně nejlepší film Johna Woo. ()
John Woo si v Hongkongu akčními peckami Killer a Hard Boiled vysloužil pověst výtečného akčního režiséra. John Woo se nakonec vydal i do Hollywoodu, kdy jeho první dva hollywoodské projekty s názvem Živý terč a s Jeanem-Claudem Van Dammem a Operace: Zlomený šíp s Johnem Travoltou nejde označit za kdovíjak pamětihodné kousky. Teprve až třetí hollywoodský projekt Johna Woo dokázal, že má i v Americe Woo co předvést. Opět u toho byl nejen John Travolta, ale i Nicolas Cage, přičemž Tváří v tvář spousta diváků vnímá jako film, který definitivně odstartoval cageování (Nicolas Cage předvádí šílenosti). Především jde ovšem pořád o bravurní akční řemeslo. Z dnešního pohledu možná není na kariéry Johna Travolty a Nicolase Cage nejhezčí pohled, v roce 1997 ovšem byli tito dva herci v parádní formě na vrcholu svých sil. Nicolas Cage se sice možná do role maniaka z dnešního pohledu možná vžil až příliš, zadání ovšem splnil na výbornou. Výkony Travolty i Cage jde vnímat jako lehce přepálené a přehrávané, i to je ovšem součástí hry, díky které ten film tolik funguje. Šílené zápletky s béčkovým nádechem se Woo chopil a natočil film na kterém je jeho 80-milionový rozpočet vidět do posledního dolaru. Výrazné vizuální pojetí a především dokázal do hollywoodského blockbusteru zapojit kořeny akční hongkongské školy. V Hongkongu možná Woo předváděl ještě pamětihodnější věci, jeho práce v Tváří v tvář s atmosférou, skutečně bravurní využití dvou herců a především realizace velkolepé akce definitivně dokázali, že i v Americe má Woo co nabídnout. Mnoho momentů v Tváří tvář možná hraničí s parodií, zároveň zde ovšem fungují i depresivní a emocionálně silné momenty, kdy má Travolta skutečně možnost předvést, že byl na konci 20. století na vrcholu svých hereckých sil. On i Cage skvěle fungují v téhle hře na kočku a na myš, která se navíc nebojí být v průběhu pořádně ostrá a Woo v rámci své hollywoodské kariéry nejspíš nejvíc skutečně připomněl své hongkongské kořeny. V roce 1997 prostě vznikl nejen originální, ale skutečně stylový akčňák s výraznou vizuální stránkou, velkolepou akční stránkou a dvěma výtečnými herci v jejich vrcholných silách. Chystané pokračování od Adama Wingarda se bude moct snažit, dosáhnout kvalit původní klasiky Johna Woo ovšem bude hned z několika důvodů velmi obtížné..... ()
Neskutečná srágora s podivnou akcí, kdy v jednu chvíli uvidíme Max Payne skákání do stran a skluzy s výstřely a na druhou stranu podivné zkratky a nedotaženost (pif pif pif a pak záběr na mrtvoly na zemi). Z čeho jsem ale málem zvracel byla kladná postava - ať už ho hrál Travolta nebo Cage (oba zahráli v poho) tak to byl ten nejnesympatičtější a nejubožejší debílek, co jsem ho kdy v americkým akčňáku viděl - velitel protiteroristické jednotky, co si neumí udělat pořádek v hlavě ani v rodině - s pedofilními sklony. Možná za to mohl novácký dabing, možná ořez - ale na víc jak 2* to nemá. ()
Cage s Travoltou se předhánějí kdo bude větší frajer a někdy mívám pocit, že snad není možné, aby to oba zahráli takhle skvěle. Oběma totiž jde jak záporná, tak kladná role na jedničku a když připočtu vizuální stránku se scénou se zrcadly nebo vrchol filmu při pohřbu, tak těžko se hledají chyby. Film nadupaný od začátku do konce, nejlepší Woo vůbec a jako třešnička na dortu Dominique Swain, která definitivně zabraňuje jít pod 100%. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (34)
- John Woo si pro roli Eve musel Joan Allen prosadit proti vůli studia, které si přálo mladší herečku. (NIRO)
- Scéna s plastickou chirurgií Dr. Malcolma Walshe (Colm Feore) se natáčela v Henman House, 33583 Mulholland Hwy v Malibu. Scéna s lodí v závěru filmu pak byla natočena v San Diegu. (Dragoni)
- Polluxe Troye (Alessandro Nivola), mladšího bratra Castora (Nicolas Cage), mohl hrát Mark Wahlberg. (Edgerton)
Reklama