Reklama

Reklama

Podsvětí se ho bálo, ženy ho obdivovaly a policie na něj byla příliš krátká... José Giovanni je znám především jako spisovatel, autor scénářů a filmový režisér. Protože nebyl spokojen s adaptacemi svých románů, rozhodl se, že si bude svá díla režírovat sám. To je také případ filmu Smůla z roku 1972, v němž Jean-Paul Belmondo ztvárnil „gangstera hrdinu“, který jde dál svou cestou bez ohledu na čas. Přezdívá se mu Smůla, protože smůlu nosí těm ostatním. Příběh Roberta se odehrává v průběhu více než deseti let. Začíná před druhou světovou váldkou a končí v době, kdy „pravidla cti už přestala platit a všechny údery byly povoleny“... Smůla je remake filmu režiséra Jeana Beckera Muž jménem La Rocca, který byl natočen podle Giovanniho románu, kde hlavní roli vytvořil také Jean-Paul Belmondo. Giovanni tentokrát přepsal od základů celý scénář a připojil některé detaily, které v první filmové verzi nebyly. Vedle Belmonda obsadil Claudii Cardinalovou a Michela Constantina. (Česká televize)

(více)

Recenze (66)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Mišmaš všeho možného. 1)  Žánrově nekonzistentní snímek je vlastně docela sranda - remake má v hlavní roli Belmonda stejně jako původní film._____ 2)  No a 39letý Jean-Paul Belmondo je to hlavní přitažlivé na celé věci._____ 3)  Oceňuji i zajímavý pohled na dějiny Francie ve 30. a 40. létech z pozice gangstera. ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Je to vlastně gangsterský epos, i když v malém, sleduje část životního příběhu gangstera Borga. Odtud plyne i jeho místy pro diváka špatně stravitelná stavba. Je to možná náš problém- nejsme zvyklí vidět Belmonda v situacích, které nám film předkládá. Jsme zvyklí na Belmonda vítězného, který všechny nesnáze vyřeší, nejlépe ještě přidá nějakou hlášku. Tady je ovšem Belmondo poražený, bezmocný. Sedí třeba dlouhé roky v kriminále a nemůže nic dělat. Šokující. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Jose Giovanni natocil dost nudny a priemerny akcny/spionazny film francuzsko- talianskej proveniencie. Belmondo miestami nudny a dost prehrava, akcne sceny nestrhnu dostatocne a pribeh nudi. V ramci Belmondovej filmografie len ako -tak znesitelny priemer a reziser Jose Giovanni tiez musel prist az s Deux hommes dans la Ville, aby si spravil meno. Takymito priemernymi koninami by si meno urcite neziskal. 50 % ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Hrozně se mně líbí ten francouzský důraz na lidskou zásadovost, díky kterému má v sobě ohromné množství francouzských filmů neskutečnou sílu. Přátelství, láska, osobní čest, ono je to tady podáno jen tak, jako by na vedlejší koleji a přitom je to alfa omega celýho filmu. Ač bych Bebelovi klidně dal telefon na všechny holky co jsem kdy poznal a i když mě to doslova trhá srdce mám tady k němu jednu vyčítku, podle mě by filmu prospělo, kdyby se tady vůbec v žádný scéně neusmíval, protože Jean -Paul má tak kouzelnej úsměv, že sám o sobě stačí, aby film otáčel do úplně jiný roviny, která do Smůly nepatří. Ovšem jinak třeba při scéně v márnici je výbornej a konce ty Jean - Paulík taky umí na jedničku. Samozřejmě i všichni ostatní herci hrajou skvěle a pro krásný hnědý oči Claudie Cardinale bych klidně i vepřo knedlo zelo udělal. Navíc parádní role ženský, která má v sobě sílu i charchter umět podržet chlapa když to potřebuje. Film který já osobně nevnímám ani jako gangsterku ale jako silný příběh několika zásadových lidí za hranou zákona, který disponuje parádním hudebním doprovodem. ()

bloom 

všechny recenze uživatele

Smůla (pod tímto názvem film uváděla ČT) je remakem filmu Muž jménem La Rocca z roku 1961, který byl natočen podle Giovanniho románu, ale panu spisovateli se nelíbil, stejně jako většina filmů natočených podle jeho děl. Giovanni totiž psal podle skutečnosti,sám byl v minulosti kriminálním živlem a psát začal ve vězení. Údajně prý za okupace pracoval pro gestapo, mezi filmy podle jeho scénářů či románů však patří i Sicilský klan, Druhý dech, Velký risk, Ho!, nebo Dorodruzi. Kvůli oné nespokojenosti se sám stal režisérem a natočil příběh skutečného gangstera La Roccy (zde pod jménem Borgo) sám a po svém, ačkoli do hlavní role se vrátil Jean-Paul Belmondo. No a i když Giovanni i Belmondo mají ve své filmografii lepší dílka, tak Smůla stojí za zhlédnutí především kvůli scéně, kdy tehdy začínající Depadieu zraní Cardinalovou a zabije Constantina. Nejlepší složkou filmu je však hudba geniálního Francoise de Roubaixe, která patří ke skladatelovým nejlepším kouskům. 65% ()

Galerie (9)

Zajímavosti (7)

  • Dominique Zardi, zvaný aj „muž 600 filmov“, hrá v tomto filme presne tú istú úlohu ako v prvej adaptácii Muž jménem La Rocca (1961) - odsúdeného väzňa pri odmínovaní, ktorého zabil výbuch na pláži. (Arsenal83)
  • Hlavná hudobná téma filmu, ktorú vymyslel François de Roubaix, sa uchytila na národnej francúzskej rozhlasovej stanici France Inter, kde sa v programe Fréquence Mômes stala ústrednou znelkou. (Arsenal83)

Reklama

Reklama