Režie:
Kenneth BranaghScénář:
Michael GreenKamera:
Haris ZambarloukosHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Kenneth Branagh, Tina Fey, Camille Cottin, Kelly Reilly, Jamie Dornan, Kyle Allen, Jude Hill, Riccardo Scamarcio, Emma Laird, Ali Khan, Michelle Yeoh (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Kenneth Branagh jako slavný detektiv Hercule Poirot řeší děsivou záhadu v období po druhé světové válce. Poirot si užívá důchod v italských Benátkách. Neochotně se účastní seance, na které uvrhne zavražděný host detektiva do zlověstného, temného světa. (Magic Box)
Videa (5)
Recenze (333)
Kenneth Branagh to i do třetice dokázal. Jeho filmové meditace o potlačení ješitnosti a sebelásky a opuštění užitného, společensky uznaným právem nám vnucovaného pragmatického vztahu k pravdě ve prospěch odevzdání pronikavého intelektu a jemnocitu velkého génia do pokorných služeb vyšší pravdivosti životní a harmonii se dočkaly třetího opusu. (Více píšu zde: Vražda v Orient Expresu a Smrt na Nilu) *** Brilantně se tu navíc vypořádal s tématem vztahu vnitřní a vnější skutečnosti, komunikace s vlastní myslí, vztahu přirozena a nadpřirozena - vposledku je jedno, jak se nám co sděluje, odkud plynou informace a v jaké formě - harmonicky uspořádat se musí všechny tak jako tak, což se projeví ve všech existujících sférách zároveň, ať se všechny nacházejí uvnitř našich bohatých světů, anebo snad i mimo nás - tím se netřeba zabývat a rozhodně nutno nerozptylovat. *** A formálně opět vrcholně oku lahodící dílo, tentokrát místo rozlehlých prostor nad Nilem a marnivé opulentnosti v sevřené ploše esteticky specifického benátského paláce. Nechala jsem se naprosto strhnout k meditaci. *** (S Lí ve Třetím sále Světozoru) *~ ()
Jednota místa, času a děje, velmi dobrá výprava a kamera, a ani ty strašidelné scény (zde v podstatě ve druhém plánu, neb nejde primárně o horo) nebyly od věci, docela mě bavilo, jak byly natočené. Jen se to jisté chvíle táhne jako ten med (to jsem netušil, že na říznutí se je nejlepším antiseptikem právě med) a už se jen čeká na to, na koho Poirot ukáže svým neomylným prstem. Ale líbil se mi podtext o snech, plánech a o životním vyhoření a potřebě mít nějaký smysluplný cíl i ve stáří. Dal bych i slabé čtyři, ale zhruba třetina filmu mne po dost dobrém začátku vůbec netáhla. ()
S hrůzou zjišťuji že jsem prakticky jediný komu se Přízraky v Benátkách nějak extra nelíbily. Myslím si že nejvíce na vině jsou tentokráte herci. Nebavilo mě na vybranou hereckou sestavu totiž koukat a tedy jsem myšlenkama často bloudil všude možně. Branagh si svého slavného detektiva stále užívá, ale ze 3 detektivek se mě nejvíce líbila minulá Smrt na Nilu. 50% ()
Branagh je špičkový Herkules a môže ho hrať do konca života, alebo až kým na sklade nedojdú umelé poltvárové fúzy. Z tých troch filmov najlepší a asi aj menej známa detektívka, takže nie je všetko jasné od začiatku do konca. Čítam tu znepokojenie z politickej nekorektnosti, áno skutočne to pohlo aj mnou. Tak málo nebinárnej a tvrdo pracujúcej černošskej komunity? Chceme ich snáď vymazať z histórie? Potom mi to ale došlo. Pri tomto deji bolo lepšie nezaradiť postavy tohto najhodnotnejšieho ducha do deja. Prípadné úmrtie by totiž mohol znamenať útok na tých najzraniteľnejších, zraniteľných hlavne v oblasti hrubého čreva, no a keby sme to riskli a vrahom by nebol beloch/beloška a iné (pfuj!) svetlé odtiene, tak to by bol len poprask! Minimálne 3/4 amerických väzňov by vyhlásilo vzburu, že prečo zase paušalizujeme. Takže takto Kenneth z toho vyviazol z gráciou, pre mňa to síce nebudú nikdy tie pravé Christiovky, ale aj táto snaha sa cení a hoci netrpím syndrómom dokrmovania, kľudne nech točí tieto veci ďalej. Pozorne ale budem sledovať, či nejakú precitlivelú pospolitosť nemakačenkov neurazí, lebo len to je to, na čom vo filmoch dnes v skutočnosti záleží! 🧐 ()
Přiznám se, že Orient expres mě příliš nepřesvědčil, ale Smrt na Nilu jsem Branaghovi sežral i s navijákem. Chytrou práci s příběhem a návratnými motivy nezastínila ani spousta pastelového digitálního bordelu. U Přízraků v Benátkách byl Branagh uměřenější a spolehl se na tradičnější obrazové prostředky, které samy o sobě mohou chytřejšímu divákovi neznalému předlohy sloužit jako vodítko k vyřešení případu a které zároveň osvědčily svou účinnost na starších duchařských příbězích: podhledy, nadhledy, close upy, vychýlení rámu a rybí oka. Zkrátka všechny ty věci, které deformují prostor a budují tak strach, nejistotu, pocit vykloubenosti reality. A všechno to se do Christiina mixu gotického románu a detektivky perfektně hodí. Tu pátou hvězdu nedám snad jen proto, že je tohle drama příliš komorní, abych se k němu měl chuť vracet, a taky proto, že v samotném finále už to režisérovi s nadpřirozenem až příliš ujelo. Je jedno, zda jde o svět Sherlocka Holmese v Psovi baskervillském nebo o svět slavného kníratého Frantíka, ale existuje nezpochybnitelná jistota, které by se všichni adaptátoři měli v těchto fikčních světech držet: je v pořádku znejistit nejslavnější vyznavače racionality v samotném jádru jejich přesvědčení, ale na konci příběhu musí následovat obnovení racionálního řádu; nezpochybnitelné poznání, že svět je postavený na zákonitostech, které lze logicky dokázat. Přesto všechno: klobouk dolů, monsignore Poirot. ()
Galerie (54)
Photo © 2023 20th Century Studios
![Přízraky v Benátkách - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/167/460/167460718_wiwu3g.jpg)
Zajímavosti (18)
- Hildur Guðnadóttir súhlasila so zložením hudby k filmu čiastočne preto, že jej matka bola vášnivou čitateľkou Agathy Christie. (Arsenal83)
- Předchozí televizní adaptace jsou součástí seriálů Hercule Poirot (od r. 1989), konkrétně epizoda Viděla jsem vraždu (2010), a Vraždy podle Agathy Christie (od r. 2009), konkrétně epizoda Viděla jsem vraždu (2014). (NinadeL)
- Závěrečná scéna s Hercule Poirotem (Kenneth Branagh) na střešní terase, kde se odehrávala i scéna z úvodu filmu, se nachází v budově konzervatoře. Konkrétně jde o budovu Palazzo Pisani a Santo Stefano, která se nachází naproti Campo Santo Stefano, v uličce poblíž průčelí kostela San Vidal, ve čtvrti San Marco v italských Benátkách. Na terasu se lze dostat v rámci prohlídky. (Posheidon)
Reklama