Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Pánové a bývalí kolegové Bláža a Tsunami_X by mě asi sežrali zaživa, nicméně nemastný neslaný Snake Plissken nebude zrovna mou krevní skupinou. Čert vem primitivní zápletku, kdy svět stojí na pokraji atomové války, které snad můžou ještě zabránit plánované rozhovory mezi několika velmocemi. Jenže prezident Spojených států se na konferenci s důležitými dokumenty nedostane, protože padne do zajetí těžkých zločinců kdesi na izolovaném Manhattanu. Jak asi kartami zamíchá právě vězeň Plissken se stylovou páskou přes oko? Slušná apokalyptická atmosféra na pár desítek minut zabaví divákovy smysly, pak bych ale čekal pořádnou akci, nekompromisní jednání, surovou ztřeštěnost nebo alespoň náznaky napětí. Bohužel Carpenter nabízí jen ticho po pěšině, lemované nezvládnutými akčními momenty. Přelomová béčková podívaná se nekoná, můžete jít v klidu spát... ()
Typická ulítlost Johna Carpentera. Šíleně vypadající kulisy New Yorku jakožto jednoho velkého vězení, neslané a nemastné akční scény a postavy které vypadají jako by právě prodělali mozkovou obrnu. Celek vypada přímo jako jeden velký fetiš. Máme tu boxerský ring, rádoby futuristické stroje, World Trade Center, kde může přístát kluzák a korunuje to drsný a málomluvný hrdina v podání Kurta Russella, kterého všichni znají a nikdo mu neřekne jinak nežli Snake. Je to šílená blbost, ale občas se člověk pobaví. Scénář prakticky nulový a zápletka taky nic moc. Jediné co tu vynikne je právě ta ultralacinost a papundeklovost celého projektu. Což je v podstatě u Carpentra jeho hlavní zbraň jak ohromit diváka. ()
Postapokalyptický kýč, který se může opřít jedině o syntetizované hudební kompozice či kompaktní atmosféru. Veškeré další atributy nezbytné pro plnohodnotný zážitek včetně scénáře, námětu a technické stránky filmu jdou jaksi vniveč. Russellovo herectví á la Eastwoodův Harry Callahan však spadá mezi mezi světlejší pozitiva. Rádoby futuristické vymoženosti působí mdle stejně jako celá kulisa New Yorku. Souboj v ringu jako doplněk pro akci je žalostně trapný a nudný. Proč zrovna tento snímek je považován za kult mi zůstává záhadou. Zřejmě jsem asi něco nepochopil. ()
Další sci-fi nízkorozpočtová Carpenterovka po Temné hvězdě, kterou jsem měl tu čest vidět, se mi již zdobným písmem do srdéčka nezapsala. Pár bizarních šlehů, které upomenou na vtip onoho kosmického zmaru, se tu sice nachází, leč ne v úplně dostatečné míře. Prostředí rozpadlého New Yorku přeměněného na obří vězení, v němž vězni zvící neandrtálských punkerů a středověkých nájezdníků budují postiženou civilizaci, jež dokonce produkuje "umění", v němž se na ulici válí sesle lákající k "drsnému posezení" u ohýnku, též všudypřítomnému - to prostředí člověka uhrane. Napětí proložené pobaveným úšklebkem "Bože to je ale blbina", což je myšlenka, která napadne každého soudného člověka při vědomí, že jde o záchranu prezidenta USA z krimlu jménem New York předrsnělým jednookým mariňákem, který neumí mluvit jinak než... no jako tvrďák. Zápletka předznamenává i styl, který jakoby vypadl z oka first (či third) person střílečkám, jež se odehrávají v zanedbaných metropolích a dobře k němu sedí 80. šlágry. Silné ***. ()
Docela zajímavej film, trochu mi to připomíná starou dobrou pařbu Quarantine. Možná se tady někdo z GameTeku tenkrát inspiroval. Jenže tyhle starý sci-fi filmy, který se maj odehrávat jakoby někdy v dnešní době, jsou spíš k smíchu. Navíc chvílema mi to připadalo až trapný. John Carpenter má na kontě i zajímavější díla. Ale oproti Útěku z L.A. je to asi 100× lepší. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Scény v nočnom meste boli natáčané v St. Louis po nedávnom zničujúcom požiari. (matt6)
- V kino verzi filmu je vynechaná téměř šestiminutová úvodní scéna, kdy Snake Plissken s kumpánem vykrade banku v Atlantě. Ukradnou několik set kredit karet, ale při přepadení zabijí kumpána. Snake se nechá chytit a převezou ho do vazby, přesně tam kde začíná film. (Redix)
Reklama