Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen

Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (441)

Klajnik odpad!

všechny recenze uživatele

Achjo. To teda zase byla vyčerpávající nuda. Hned vysvětlím v čem tkví mé nespokojení (ne, opravdu není na vině jen pomalé a monotónní tempo), ale nejdřív se chci podivit nad zdejším hodnocením (82%). Opravdu jste tím děním byly tak strhnuti, opravdu každý aspekt tohoto díla tak skvěle souzní s dalšími aspekty a vytváří tak silný a ucelený zážitek? O tom totiž nejsem přesvědčen; Tvůrci si zjevně nepoložili tu základní otázku "Proč by divák měl být do dění zainteresován?" Odpovědí by mělo být "díky postavám". Pokud se divák vnoří do postav, jejich prožitků, myšlenek, pokud s nimi může souznit, tak bude zainteresován do dění, které prožívají bez ohledu na to, jak dramatické je. Bratři Coeni si zvolili kriminální zápletku, což většinou nějaké drama nese, ačkoliv jim se ho svým zpracováním podařilo prakticky zbavit. Jestliže se snažím vysvětlit si, proč zvolili taký unavený přístup, tak mě napadá, že se snažili dění příběhu prezentovat skrze oči unaveného protagonisty. Zdejšího protagonistu totiž shledávám úplně mimo - případně konceptuálně nedopečenýho, protože mi do toho příběhu nezapadá. Nedokážu si ho vysvětlit v kontextu fikce, kterou Coeni vytvořili; Na jednu stranu je to pasivní osoba, která nemá žádné prožitky, nic ho totiž nezajímá, nemá žádné hobby, nechce s nikým mluvit, protože, jak se zdá, ani nemá o čem mluvit... Protagonista je zkrátka úplně prázdný. Už vidíme ten problém? Taková postava je k hovnu. Chápu, že prázdno je neviditelné a co je neviditelné, to jakoby nebylo - proto ten název. Chápu, že pokud je cílem tematizovat nějakou disociaci nebo existenciální otázky, tak pasivní protagonista může být vhodnou volbou (viz třeba Camusův Cizinec), ale furt je potřeba to lépe navázat, aby ta konstrukce nepůsobila tak neautenticky a neuchopitelně. A i když je ten protagonista pasivní v jednání, tak nemusí být pasivní v myšlenkách. Právě ty myšlenky ho můžou paralyzovat, jestli si rozumíme. Zdejšího protagonistu, Eda Cranea, však nelze uchopit ať už se snažím jakkoliv; Normální bezvýznamnej člověk? - Běžní lidé jsou sice přízemní, ale plný svých vrtochů, sentimentu a zálib... Sociopat? - Nikoli, nenaplňuje příznaky... Ať dělám co dělám, vtírá se mi to, že je to celé jenom nefunkční konstrukce: Zdá se mi, že tvůrci chtěli natočit noire, k němuž patří málomluvný protagonista, který působí, že je chlapsky nad věcí, ale tradičně doplatí na city, které chová vůči ženě tzv. femme fatale a to celé zde jakoby je, ale zkrátka si to pořádně nesedne. SYNOPSE: Zdejší protagonista se pokusí vydírat milence své ženy, ale celé se to zamotá (protože postavy vůbec nepřemýšlí, což je scénáristicky pohodlné) a svou zkázu, která se kolem něj pomalu stahuje, si přivodí sám - narozdíl od protagonisty z Kafkova existenciálního Procesu. Oba přitom zůstávají poměrně pasivní. Ed Crane však reaguje ještě míň než pan K., který se sice rovnněž příliš nevzpíral, ale snažil se dění aspoň pochopit, sám před sebou se obhájit a něco případně vyzjistit nebo vyjednat, čímž nám otvíral své nitro, což je něco, čeho se lze chytnout. Zde jsem se ale neměl čeho chytnout. Nechápal jsem ani, proč takový pasivní protagonista vůbec začal s tím vydíráním. Nesedí mi to k té jeho pasivitě. Nevím, jak si to vysvětlit. Přijde mi to celé umělé a nefunkční, což mě frustruje, páč se to ještě k tomu všemu vleče jak prdel. Nebyl snad spokojen se svým životem? - Zdá se, že ano, ale tvůrci se tomu, že by byl, prakticky vůbec nevěnují. Dále mě napadá, že chtěl třeba konečně nějaké vzrušení a tohle se nabízelo? - Ta postava však nedá najevo ani nic takového; Neřekne si, že takové akce by mohli do jeho života vnést trochu vzrušení a neřekne si ani, že pro to má dobrý důvod, protože ten hajzl ostatně píchluje jeho ženu a že ho to sice nijak zvlášť nesere, ale třeba jen musí podniknout jen nějaké kroky, aby se do toho zainteresoval a nakonec tím byl strhnut a něco konečně zažil. Napadá mě řada věcí, co s tím šla udělat, co do toho šla vtisknout, ale v tom, co jsem dostal, se prakticky nic neděje a nic tam není. –––– Závěrem musím říct, že jsem se asi 2x uchechtnul (viz třeba když se podvodníček naoko pohorší po nařknutí), protože tam je pár subtilních momentů, kde postavy začnou jednat poněkud grotestkně (né nepodobně odvázanějšímu Fargu), ale v těch dvou ubíjejících hodinách se to prakticky ztratí. () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Nic proti černobílému zpracování (tomuhle snímku fakt prospělo), ani hercům (Billy Bob Thorton je vynikající), ani proti režii a kameře, a už vůbec ne proti hudbě, ale jako celek to nezapůsobilo :( Sorry - možná to ale bylo tím, že když jsem si předem přečtetl ofic.text distributora (ten původní to byl jeden dlouhý spoiler!), tak už mě nemohlo nic překvapit. Uvidíme napodruhé :) ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Bravúrne nakrútený a zahraný film noir o rútení sa bezvýznamného smoliara do osudovej priepaste. Len škoda, že scenár po koncepčne brilantnom vykladaní kariet na stôl v prvej polovici, v tej druhej zakopáva. Kľúčové zvraty v nej pôsobia nadstavovane a ten úplne posledný z nich viac škodí ako vylepšuje. *** SPOILER! *** Scéna s točiacou sa puklicou mala dopadnúť inak a Ed mal zostarnúť s vedomím, že zničil aj to posledné, najčistejšie, na čom mu záležalo. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Braťja Coenovci zrají jako víno a s každým dalším filmem jsou lepší a lepší. Billy Bob tu předvádí nesnesitelnou lehkost nebytí a se svým kamenným výrazem rozehrává herecký koncert. Miluju Coenovskou poetiku, miluju jejich smysl pro absurdno, kterého si i v tomto díle užijete dosyta. Jasná pětihvězdičková záležitost. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

B.B. Thornton hraje na Oscara, bratři Coenové (opět) režírují na Oscara, co mám dodat? Snad jen, že černobílé filmy opravdu mají svoje kouzlo... ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že všechny ty hrátky s noirovou formou mě naprosto převálcovaly. Samotný příběh o člověku, který je tak bezvýznamný, že vypadá, jako kdyby vůbec neexistoval, je dobře vymyšlený, ale nevím, jestli by, nebýt té výše zmiňované formy, na mě tak zapůsobil. Režie, celé to nasvícení, scéna havárie a Scarlett Johansson. Tyto věci bych vyzdvihl zvlášť. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Štýl úchvatný, réžia bravúrna, herci neskutoční (právnik Tonyho Shalhouba vládne). Scenáristicky mi to však ktovieako nesadlo, hlavne ku koncu to už strácalo dych a podozrievam tvorcov, že tak trochu netušili, ako to celé zakončiť, tak nasadili zopár podpásoviek. Hlavne dejová línia so Scarlett vyznela trochu do prázdna. Ale je pravda, že za daných okolností by asi havaroval každý. ;-) ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Jakožto neznalec filmů bratří Coenů, kterému prošla rukama nepatrná část jejich filmografie – navíc ty nejméně stěžejní díla – jsem si občas při sledování Muže, který nebyl připadal jako Alenka v říši divů. I když, ty divy Scénář je sice na první pohled obyčejný, „hrabe“ se ve všemožných brakových vodách, ale celek? Naprosto jedinečný. Tolik dějových zvratů, každá situace vždy vyústí do protisměru zavedené logiky Režisér Joel Coen vše navíc vypráví v pomalém retro stylu 40. let „poválečné“ Ameriky, kdy se jako pečlivý průvodce „zastavuje s divákem“ v každé scéně a v pečlivém rozboru mu detailně představuje hrdiny a jejich rozmanité charaktery. Edův popis seznámení se se svou ženou – včetně té „pauzy“ – je brilantní. Za kamerou stojící Roger Deakins pracuje se svým nástrojem á la jeho předchůdci z let 40. a když vám k tomu hraje decentní klavír zalitujete, že v té době nežijete. Ne, litovat nebudete, protože strohý popis Edova života znechutí nejednoho diváka. Že je Billy Bob Thornton výborný herec vím, ale že je ultra geniální, jsem si musel dokázat až tady. S věčně rozžhavenou cigaretou chodí, mluví a koná v tak stylovém provedení, že máte chuť jít a toho chlapa pozvat na sklenku, nad níž byste společně zanadávali na život. Muž, který nebyl je přesně tím filmem, který nulová očekávání proměňuje ve zlato. Víc, víc! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Film o muži, pro kterého svět nenašel pochopení. Z nenadání se objevil, znenadání zmizel...jako když vítr vyzdvihne prah do letmých končin nejhlubší duše diváka, který sleduje právě tento film a na konci je naprosto omráčen tím, jak bratři Coeni dokázali skloubit tak nádherný, trochu avantgardní ale i tak naprosto absurdní příběh. Příběh ve kterém Billy Bob Thornton exceluje snad nejlíp, jak zatím mohl. Černobílost už je jen k dokonání dokonalosti atmosféry a jeho příběhu, který se zdá být neuvěřitelným, ale i tak se mi chvíli zdál natahovaný přesto nijak nudícím a i tak morbidním a vážným v životě zároveň. Jeden z mála filmů, který mě osobně zasáhl, zasáhl na srdíčku tak jako málo který. (poslední myšlenka těsně před smrtí) Myslel jsem na to, co mi jednou řekl jeden funebrák, že vlasy rostou ještě chvíli po smrti. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $20miliónovTržby USA $7,504,257Tržby Celosvetovo $18,916,623║ Klasicky uvlečené ako je zvykom od Coenovcov, príbeh akurát tak unudí. /40%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Černá KOMEDIE? Povídali že mu hráli. V Muži, který nebyl, je asi tolik humoru jako v Kafkově Procesu a mimochodem, je to právě klasik světového existencialismu, který by byl na postavu a osudy Eda Cranea hrdý. Pravda, Coenovic hrdina je poněkud aktivnější a tragédii svého osudu rozehraje sám, rozhodnutím, které je ospalé a nepochopitelné jako on sám. A v sílícím proudu osudových událostí se Ed také snaží poněkud více plovat než odevzdaný Josef K. O to horší je však jeho deziluze. Coenové vytvořili neuvěřitelně působivý, plastický a stylový portrét muže-loosera, kterému život unikl mezi prsty a který se v jedné chvíli stal pro druhé (i sám pro sebe) duchem. To nejsilnější je právě Edova postava, kterou s neuvěřitelnou věrohodností "umračil" Billy Bob Thornton. Počáteční dojem, že se jedná o chladného cynika, který prostě vyhlásil světu věčné mlčení, přerůstá v silnou sounáležitost s obyčejným člověkem, který mlčí ve světě, kterému nerozumí a který nerozumí jemu. V závěru už je ledová maska Eda Cranea definitivně pryč a divák náhle stojí tváří v tvář postavě tak lidské, že mu v obrysech připomene naše každodenní malé existenciální inferno. Za vráskami a strnulou grimasou hlavní postavy se skrývá neuvěřitelně křehké lidské jádro, to jádro, které taje při poslechu Beethovenových klavírních skladeb, to jádro, které by chtělo mluvit, ale nemůže, protože neví, co říct. Ještě dlouho poté, co Eda zalilo světlo věčnosti jsem seděl, zíral do tmy a vychutnával pocit, že se Coenům povedlo něco opravdu VELKÉHO. Film černý jako čerstvě nalakovaná rakev, dokonalá urnička plná absurdity. Kremace každodennosti. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Naprosto zvláštní film.... Ne, že bych miloval černobílé filmy, B.B.Thorntona nebo Coenovce, ale tohle je opravdu skvělé dílo. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Coenovi na nas prichystali dalsi skvelou lahudku. Film samotny je sice jako jeho hrdina - tj. velmi pomaly. ale presto je divak po celou dobu pevne vtazen do deje, ktery mu nedava prostor o oddechu. No a co predvedl Billy bob Thornton je naprosto uzasna studie toho jak hrat, nebyt pri tom moc viden a prece cely film odtahnout na svych bederech. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Krutá, výstižná a nutná zdrcující facka směšným pokusům obyčejného člověka o jakékoli určení svého osudu. Nezoufej si, bude hůř. Lépe řečeno: už nemůže být lépe. Cokoliv uděláš se v horší obrátí. Propracovaná, inteligentní, nenásilná a přece tak neodvolatelná diagnóza lidské bezvýznamnosti a směšné umíněnosti objektivního smyslu. Billy Bob Thornton skoro nemusí otevírat ústa. Kamera mě nutí, abych si u televize stále častěji vypínal barvu. Za jedinou chybu považuji trojnásobný konec, jenž měl být podle mě raději shrnut pod jediné vyústění. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Smutný film, který je vlastně tak trochu komedie jak už to u Coenů bývá. Billy Bob Thorton celý film odehraje s jedním výrazem což je pro jeho roli to pravé ořechové. Vyústění vás opět celkem překvapí, protože Coeni jsou vždy originální a dokáží vymyslet dobrou zápletku. Role advokáta je taky zvládnutá na jedničku, ale hlavně celému filmu dominuje skvělá vizuální stránka, která je noirovější než všechny staré Noir filmy a Sin City dohromady. Opravdu výborný film. ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

Vyděl jsem to třikrát. Třikrát jsem usnul. Co vím jen, tak řeší nějakou vraždu. Nezajímavá zápletka a strašně pomalé ! Pomalé filmy mi nevadí - jsem velký fanda Jima Jarmusche. Ale tohle byla vážně nuda ! Nezlobte se na mě ! Za zmíňku stojí snad jen kamera a Scarlett Johansson, která byla skvělá a mohla mít ve filmu více prostoru ! Kdybych měl film hodnotit jako ukolébavku, tak je to jasných 5. Možná tomu dám ještě jednu šanci, ale zrovna teď se mi nechce spát ;-) Zajímavé komentáře: Mahalik, JohnRambo, pejpr, Aiax ()

Související novinky

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

18.08.2021

Noir bez předsudků bude stěžejním tématem 9. ročníku Noir Film Festivalu, který se letos stěhuje na nové místo – hrad Český Šternberk, v jehož pěti interiérových sálech a na hradním nádvoří bude od… (více)

Reklama

Reklama