Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (1 105)

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Film, jaký jsem nikdy předtím (a asi již nikdy neuvidím) neviděl. O starověkých civilizacích se toho moc nenatočí a když už ano, tak tvůrci i filmová studia musí počítat s výslednými červenými čísly (až na výjimky). Mel Gibson však rejpalům opět dokázal, že zajímavá témata v historii hledat dokáže, a dokáže je také působivě převést na filmové plátno. U Statečného srdce to vyšlo na výbornou, u Umučení Krista na chvalitebnou a u Apocalypta na jedna mínus. Sice jde o klasický mix honičkového filmu a cesty za pomstou (hned několikanásobnou), to však vůbec nevadí, neboť tady jde především o formu, která v Gibsonově naturalistickém podání vypadá skvěle. Digitální kamera vše sráží na úroveň televizních přírodopisných dokumentů, to je však také jediná výtka, kterou zmíním. Já se bavil, navíc jsem dostal víc než jsem čekal. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Mel Gibson definitivně opustil mainstream a po odvážném našlápnutí svým náboženským opusem si sebejistě kráčí vlastní cestou filmových cest, nerespektujíce kritiku, diváka ani dolarové výdaje/příjmy. Jenže zatímco posledních pár hodin Ježíše Krista se umělo dotknout (byť jakýmkoliv způsobem) každého diváka bez rozdílu jakéhokoliv náboženského či společenského cítění, se sklonkem mayské civilizace je to trochu těžší. Prostinký příběh o cestě do pekla a zpět je postaven na pouhopouhém divákově vjemu audiovizuálních orgií, bez hlubší zpětné citové vazby. Pro to, aby šlo naplno vnímat hodinové (!) sprintování pralesem, musel by se Gibson v počáteční expozici více věnovat vztahům mezi postavami a ne jenom bezmyšlenkovitě vtipkovat o nepotenci jednoho z hrdinů. Taktéž forma s přibývajícími minutami ztratí dech. Sázka na digitální kameru nevyšla (na klasickém materiálu by se celek vyjímal mnohem lépe a filmověji) a Hornerova hudba je ke konci lehce monotónní. Přesto se nedá hovořit o nudě ani v nejmenším a jenom s povděkem kvitovat Gibsonovu snahu o to, aby se v Hollywoodu vyprávělo i trochu jinak. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Osobité dílo osobitého tvůrce. Na Melu Gibsonovi se mi líbí to, že navzdory novinářským výrokům o "sadistovi Gibsonovi" si on stále jede podle svého, na všechny kritiky kašle a drží si tvůrčí svobodu. Ani tady se nebrání zobrazování násilí, ale na rozdíl od Umučení Krista je zde v mezích snesitelnosti (asi jako bitevní scény ve Statečném srdci), scéna dvojího obětního vyříznutí srdce je poměrně decentně snímána a její mediální kritika je zcela od věci - pokud vyprávím příběh z doby pozdní Mayské říše, bylo by podivné tuhle zcela běžně praktikovanou činnost opomenout. Když pominu Gibsonovy lehké narážky na manipulaci davu a zobrazení dekadence společnosti - průvodního jevu úpadku velkých říší, hledat zde nějaký myšlenkový přesah je zcela zbytečné a nesmyslné. Celý film je stavěn jako takové starobylé vyprávění lovců někde u ohně, kteří se s typickou mužskou ješitností předhánějí v tom, kde koho zabili, komu utekli či koho zachránili. V tomhle ohledu je film naprosto skvělý a absenci myšlenky fakt neřeším :o) Navíc Gibsonova režie je nápaditá, maskování a ozdoby protagonistů a vizuál scény z mayské metropole je pak triumfem filmového uměleckého designu. Mel opět nezklamal a nadále pro mě zůstává svěžím průvanem v zatuchlé hollywoodské áčkové produkci :o) ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Po Umučení Krista jsem si nebyla jistá, jestli ještě vůbec někdy chci vidět něco, co svým umem poskvrnil šílený modrooký zázrak. Jenomže indiáni jsou má dlouhodobá láska vinoucí se napříč všemi možnými druhy záznamových médií a narativních umění, jak jsem se nedávno dočetla v chytré knize. Už dlouho jsem toužila vidět nějakou pěknou indiánku v áčkové kategorii, protože z opěvovaného Posledního Mohykána jsem byla zděšená a Tanec s vlky moje představy naplnil jen zčásti. A v tomto směru jsem byla výjimečně potěšena. Nejsem odborník na historii a tak si netroufám odhadovat, kolik je toho ve filmu reálného (pravdě podobného) a kde se Gibson vydal do říše fantazie, ale z laického úhlu pohledu můžu říct, že mě nic vyloženě nepraštilo do očí jako pitomé nebo nelogické. Melův styl založený na expresivitě, patosu a černobílosti je ve filmu zase patrný, ale tentokrát ho dávkuje tak zacíleně, že mu to žeru i s navijákem. Výtvarnou stránkou a výpravou jsem byla unesena, stejně jako přirozenými výkony všech (ne)herců v čele s proklatě charismatickým Rudy Youngbloodem. Jeho způsob mluvení očima by mu mohl lecjaký "profesionál" závidět. Popravdě bych od Mela nečekala krásnou cestu bojovníka, pojednávající o důvěře ve vlastní schopnosti a nutnosti symbiózy s přírodou. Také mě překvapilo a pobavilo, jak pracuje s "deux ex machina" a pokaždé za tím schovává ještě nějaký význam. První případ, kdy vyšší moc zasáhne do hrdinova osudu, je zatmění slunce. To ho zachrání ze situace, ze které by se jinak sám nedostal. Ve skutečnosti to ale není zásah boží ruky, nýbrž vypočítavý tah krále a jeho pohůnků k manipulaci bezhlavé (hihi) masy poddaných. Oni dobře vědí, že zatmění přijde, a když učiní gesto a slunce se zase rozzáří, poddaní nemůžou jinak než pevně věřit v nadpřirozené schopnosti svého vůdce. Druhým zásahem boha na mašině je samotný konec, kdy příchod křesťanů odvede pozornost pronásledovatelů a hrdina se může bezpečně vrátit ke své rodině. Poučený divák ovšem ví, jaké hrůzy pro původní obyvatelstvo s sebou evropská civilizace přiváží, že tento dobrý konec vůbec není konec (a už vůbec ne dobrý) a že právě odteď už ani hrdina, ani lovci, ani jejich král nebudou nikdy v bezpečí. Stejně jako jsem si po Umučení Krista četla, co si o filmu myslí židovská komunita, jsem si teď hledala recenze a články s názory potomků původních amerických obyvatel na Apocalypto. Našla jsem pozitivní i negativní reakce. Objevila se výtka obviňující film z nesnášenlivosti kvůli tomu, že ukazuje Maye jako násilnické barbary, které může zachránit jenom příchod bělochů z Evropy. Možná to nedokážu úplně objektivně posoudit, ale osobně bych řekla, že zrovna tohle je výtka trochu nespravedlivá, nebo minimálně nepodložená. Film ukazuje široké spektrum vrstev mayské společnosti a prezentuje je prostě jako lidi, nikoliv jako exotické zpestření bílého příběhu (jako to dělá právě ten Poslední Mohykán, bůh zatrať ten film ve všech náboženstvích). Bělošským dobyvatelům nejsou filmem dány žádné vlastnosti ani kvality, pozitivní či negativní, jsou ponecháni zcela bez komentáře, jenom že se hrdina rozhodne k nim nejít. A já úpěnlivě doufám, že to Mel jako záchranu nemyslel. P.S.: Od prvního shlédnutí jsem měla za to, že figura na plakátu je hlavní hrdina prchající před nebezpečenstvími, a on je to Prostřední Oko, nejkrutější z lovců lidí a úhlavní protivník našeho hrdiny. Kdo by to byl řekl. () (méně) (více)

H34D 

všechny recenze uživatele

Ne, že by se na to nekoukalo pěkně, celý "mýtický" návrat do džungle a do májské kultury působí od prvního pohledu zajímavě, ani na Gibsonovu režii bych přímo neplival, naopak třeba jeho digitální kamera zde sedí, ovšem prostředky, kterých používá k dosažení emocí i celkové pointy jsou lacinné a pocházejí z druhé ruky. Apocalypto je Umučení Krista bez Krista, opět bezmocně sledujeme utrpení a tyranii nevinných, opět je s námi manipulováno díky drobným "přikrášlením", díky všemožným klišé a dokonce i nerespektováním historických událostí. Gibson dělá z diváků stádo hloupých oveček a spoléhá na to, že všechno urve jedno mocné zadostiučinění hlavní postavy. Nefunguje to, protože tomu nelze věřit (a tedy i prožívat) a teď už nemyslím z hlediska historie, nýbrž i z hlediska vyprávění příběhu jako takového. Apocalypto je béčkový wannabe serious film. 5/10 ()

Galerie (100)

Zajímavosti (47)

  • Zatmění slunce nemůže fungovat tak, jak bylo předvedeno. Měsíc nemůže být v úplňku –⁠ nemohl by zakrýt slunce. (Terva)
  • Podobně jako Gibsonův předcházející projekt, Umučení Krista (2004), ani Apocalypto nemá v úvodu tradiční filmové titulky a také začíná citátem. (imro)
  • Scéna, v níž Rudy Youngblood (Jaguáří tlapa) skáče z vodopádu, se natáčela na patnáctipatrové budově a vodopád byl přidán digitálně. Rudy neměl kaskadéra a skočil doopravdy. (fannah)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama