Režie:
Mel GibsonKamera:
Dean SemlerHudba:
James HornerHrají:
Rudy Youngblood, Dalia Hernández, María Isabel Díaz Lago, Raoul Max Trujillo, Rodolfo Palacios, Fernando Hernandez, Gerardo Taracena, Iazua Larios (více)Obsahy(1)
Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 105)
Bylo celkem příjemné slyšet v americkém velkofilmu jinou řeč než angličtinu, jinak mě ale Apocalypto zklamalo. Nezáživná přímočará story natáhnutá na zbytečně dlouhou stopáž, která mě zaujala pouze tou městskou epizodou, jež občas působila dojmem, že v ní Cameron našel inspiraci pro své Na'avi. Že by měl mít Gibson nějak zvýšené sebevědomí, co se jeho režijních kvalit týče, to si teda nemyslím. Genialitu jsem v Apocalyptu nepozoroval ani v náznaku. ()
Cely ten humbuk okolo filmu u mna vyvolal dojem, ze film bude brutalny, dokumentarnym sposobom natoceny film, ktory sa zameriva nie ani tak na dej, ale na samotny sposob zivota majov, ich zvyky a podobne. Radostne bolo moje prekvapenie, ked som zistil, ze sice bola venovana velka pozornost kostymom a doveryhodnemu dobovemu looku, avsak je to v prvom rade dobrodruzny akcnak! A aky! Film mi doslova nedal vydychnut. Stale sa nieco deje, napatie stupnuje, a zaverecna polhodina v podobe adrenlinovej nahanacky ma doslova vycerpala :) Druha vec je, ze vo filme je prilis vela klisovitych scien, aj ked je pravda, ze az na niektore ktore ktore posobia ako past na oko (miestami som sa musel az zasmiat, ci smutne vzdychnut), sa daju tolerovat. Takze aj ked musim povedat, ze Gibson mi na platne chyba, ako reziser odvadza tak isto dobru robotu. Adrenalinovy narez. (8.8/10) ()
Mám nespornou výhodu, že obsah filmu jsem si na CSFD přečetl až po shlédnutí Apocalypty. Z tohoto důvodu mě film tedy nemohl zklamat. Pochopil jsem však výtky mnohých uživatelů.Oficiální text distributora je leda tak oficiální blbost. Druhá blbost -- neoficiální, vznikne teď v podobě mého komentáře. Začátek filmu mě vůbec nechytil. Nepovažuji nic brutálního na tom, že někdo žere syrové zvířecí srdce. My jsme se naučili vařit a tak ho žereme vařené, stejně jako ledviny, játra, prasečí ocas, hovězí jazyk a další lahůdky. Ovšem National Geographic ze života přírodního národa končí s příchodem Mayů. To že jsou to Mayové jsem poznal asi až po hodině. Nikdo mě to během boje mezi nimi a přírodním kmenem a následným přesunem zajatců z přírodního kmene neřekl . Došlo mě to až ve chvíli kdy jsem spatřil jejich město a mě dobře známé stavby. V tu chvíli jsem sledoval nejkrásnější pasáž filmu. Jenže oku lahodící záběry mě Mel nedopřál na moc dlouho čímž mě nasral, protože pak se polonaháči začali honit v pralese s heslem silnější zabíjí. A silnější byl vždycky ten samej. Nepopírám, že některé záběry připoutali mou pozornost / rozběhy bojovníků proti sobě / a získali můj obdiv / hod vosím hnízdem, běžící jaguár /. Ovšem konec filmu se změnil spíše na matematiku. Vydělíme zbývající minuty do konce filmu s počtem polonaháčů s povolením zabíjet pobíhajících v pralese vyjde nám kolik je potřeba času na zabití jednoho Maye. ()
Mozna, ze jsem od filmu cekal moc, ale precejen podle vsemoznejch popisu filmu, traileru a podobne, jsem cekal velkolepej film o zaniku rise Mayu. A o to tady vubec nejde. Tak hlavne tohle neni velkofilm, vetsina filmu se odehrava s par krovaka v dzungli, pouze na chvili se dej presune ke klasickejm Mayskejm pyramidam. A za druhy tu nejde o zanik rise, pokud za to Gibson povazuje zaver filmu, tak se trochu prepocital. Prvni hodinka filmu je vicemene o nicem, krome jedny bitvy se tu nic moc nedeje, pak se dej presune k pyramidam, kde je aspon par hezky krvavejch obeti, no a zbytek filmu je jen honicka dzungli s dopredu jasnym prubehem. Pribeh je tady fakt strasne jednoduchej, ze by se dal shrnout do jedny vety: Jedna banda zajme druhou a jeden utece zpatky. Vinou obcas strasne rychly kamery se neda naplno vychutnat ani docela slusna honicka, protoze misty se fakt neda stihat, co ze se to vlasne deje. Co se tyce krovaku, vetsina vypada docela verohodne, ale paradoxne hlavni hrdina vypada az moc civilizovane. Neni to uplne spatnej film, ale cekal jsem daleko vic. ()
Osobité dílo osobitého tvůrce. Na Melu Gibsonovi se mi líbí to, že navzdory novinářským výrokům o "sadistovi Gibsonovi" si on stále jede podle svého, na všechny kritiky kašle a drží si tvůrčí svobodu. Ani tady se nebrání zobrazování násilí, ale na rozdíl od Umučení Krista je zde v mezích snesitelnosti (asi jako bitevní scény ve Statečném srdci), scéna dvojího obětního vyříznutí srdce je poměrně decentně snímána a její mediální kritika je zcela od věci - pokud vyprávím příběh z doby pozdní Mayské říše, bylo by podivné tuhle zcela běžně praktikovanou činnost opomenout. Když pominu Gibsonovy lehké narážky na manipulaci davu a zobrazení dekadence společnosti - průvodního jevu úpadku velkých říší, hledat zde nějaký myšlenkový přesah je zcela zbytečné a nesmyslné. Celý film je stavěn jako takové starobylé vyprávění lovců někde u ohně, kteří se s typickou mužskou ješitností předhánějí v tom, kde koho zabili, komu utekli či koho zachránili. V tomhle ohledu je film naprosto skvělý a absenci myšlenky fakt neřeším :o) Navíc Gibsonova režie je nápaditá, maskování a ozdoby protagonistů a vizuál scény z mayské metropole je pak triumfem filmového uměleckého designu. Mel opět nezklamal a nadále pro mě zůstává svěžím průvanem v zatuchlé hollywoodské áčkové produkci :o) ()
Galerie (100)
Photo © Buena Vista Pictures
![Apocalypto - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/234/159234506_766f73.jpg)
Zajímavosti (47)
- Náklady na digitální stopáž celého filmu se přibližně rovnaly nákladům na dva miliony stop filmu klasického. (fannah)
- V titulcích v závěru prvního traileru je uvedeno jiné herecké obsazení, než v závěrečných titulcích samotného filmu. (fannah)
- Největším problémem před natáčením bylo sehnat osobu, která by ztvárnila panovníka mayského města. Tato postava nebyla obsazena ještě den před první klapkou. Melu Gibsonovi se totiž žádný z komparzistů na tuto roli nezdál, a tak scenárista Farhad Safinia nakonec v zoufalství vyrazil hledat adepta na vladaře mezi přístavní dělníky, kde ho nakonec skutečně našel. (Specs)
Reklama