Režie:
Jon FavreauKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Ramin DjawadiHrají:
Robert Downey Jr., Terrence Howard, Jeff Bridges, Gwyneth Paltrow, Leslie Bibb, Shaun Toub, Faran Tahir, Clark Gregg, Bill Smitrovich, Paul Bettany (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Multimilionář a vynálezce Tony Stark je cynický bonviván a sukničkář, který po otci zdědil zbrojařské impérium Stark Industries a pokračuje v práci s jeho kolegou Obadiahem Staneem. Dodává americké armádě tzv. inteligentní zbraně a právě se chystá předvést zástupcům v Afghánistánu nový výrobek, extrémně ničivou raketu Jericho. Cestou z úspěšné prezentace, na níž se mu podaří uzavřít s vládou výhodnou smlouvu, je však armádní konvoj přepaden a zraněný Tony je zajat teroristickou organizací Deset kruhů. Je uvězněn v jeskyni v horách se vzdělaným afghánským lékařem Yinsenem, který mu zachránil život riskantní operací, když mu do hrudi voperoval elektromagnet, který brání střepinám, aby se dostaly k srdci. Teroristé Tonyho donutí, aby pro ně raketu Jericho vyrobil. Je zděšen, když zjistí, že jsou vybaveni jeho zbraněmi, a s Yinsenem se vrhne do práce. Nejprve vyrobí malý obloukový reaktor, kterým nahradí elektromagnet ve své hrudi, a poté se pustí do létajícího, vyzbrojeného brnění, které chce využít k útěku. Podaří se mu uprchnout, přestože Yinsen za jeho svobodu položí život. Tony okamžitě zastaví výrobu zbraní a začne tajně pracovat na vylepšené verzi bojového obleku. Netuší, že Obadiah je tím, kdo si objednal jeho únos, zmocnil se trosek prvního obleku a tajně se pustil do výroby vlastního modelu. (TV Nova)
(více)Videa (7)
Recenze (1 794)
Drobné spoilery. „Už ste ma pristihla aj pri horších veciach, Pepper.“ Som rád, že napriek priemernému scenáru plného klišé a predvídateľných momentov (proste klasický komiksový origin, akurát trochu chronologicky poprehadzovaný) má Iron Man chytľavé kúzlo, ktoré diváka núti obľúbiť si nielen Tonyho Starka (Robert Downey Jr. sa na rolu super-hrdinu natoľko NEHODÍ, až je v nej výborný), ale aj jeho univerzum (vrátane neschopného robota a bizarného komorníka, samozrejme nesmie chýbať láska). Tam, kde je dej priemerný (až slabý, koho prekvapí, že titulný zloduch sa vykľuje z tej postavy, z ktorej sa na konci vykľuje má u mňa kávu?) a kde sa učitelia fyziky chytajú za hlavu, tam situáciu zachraňuje dynamický kasting (hoc Terrence Howard bol v dvojke pre-obsadený Donom Cheadleom). Tempo občas stagnuje, humoru mohlo byť viac (a akcie tiež - a lepšej) a záľuba hercov v dialógoch má miestami za následok, že sa prekrikujú a divák stráca prehľad. Napriek tomu si červeno-žltého kure*níka zamilujete. Kuriózne na potitulkovej scéne nie je to, že sa v nej nečakane zjaví Nick Fury, ale to, že ho hrá Samuel L. Jackson. Fury, legendárny riaditeľ S.H.I.E.L.D.-u bol od svojho vzniku v 60. rokoch 20. storočia prezentovaný ako razantný beloch s páskou cez oko. Keď ale po r. 2000 došlo v Marvele k masívnemu reštartu známeho pod termínom Ultimates, stal sa z neho drsný Afroameričan otvorene inšpirovaný práve vizážou Samuela L. Jacksona. Tým, že filmovú rolu napokon získal práve tento herec, je potom parádnym, azda až geniálnym kastingovým ťahom a dojemným uzavretím kruhu. Kino Považan NMnV 2008 ()
V povzdálí sice lze sem tam zaslechnout dozvuk celorodinně vyhovující Zathury a infantilně imbecilního Vánočního skřítka, ten přerod v sebevědomého pana režiséra je přesto udivující. Iron Man má ve Favreauově (pochváleno budiž skloňování) režii všechny náležitosti letního blockbusteru a skvělé herce navíc. Downey Jr. srší šarmem i vtípky a přitom si za vydatné pomoci úžasně milé Gwyneth Paltrow předehřívá půdu pro roli Hugha Heffnera. Zákeřná lysina Jeffa Bridgese před jejich flirtováním trochu ztrácí na lesku, ale proč se zaobírat padouchem, jehož osud je stejně jasně daný. Ještě víc než u barevně spřízněného Hellboye je u Iron Mana sázeno na charisma hlavního hrdiny, který v pohodně nějaké to pokračování dvě utáhne. Nadstandardně vysokou úrovní oslňují speciální efekty. Stejně jako celý film, a na rozdíl od takového Speed Racera, nehledají nové horizonty, jenom dosahují dokonalosti v překračování těch starých. 80% Zajímavé komentáře: Douglas, Adrian, kiddo, tron, genetique, Vitason, Mertax, MegatroN, Macik ()
Je zřejmé, že většina místních hvězdiček vyplývá z Downeyho neoddiskutovatelného charismatu. Bez něj by totiž Iron Man nebyl ničím. Vtípky nejsou tak fantastické, aby z nich šlo postavit ironickou šarádu, která nadchne přes celé dvě hodiny, akce se trousí po špetkách, přičemž tyhle špetky někdo usypával z prášku na spaní (hlavně finále je smutně suché a bez náboje), a v dramatické rovině se jede podle klasických comicsových šablon. Nic z toho by ale nevadilo, kdyby Iron Man naplno využil své stylové a koncepční jinakosti, kterou tak proklamuje už od prvních minut. Bohužel, Iron Man se tváří dospěle, jeho hrdina přitom absolvuje stejná morální prozření jako okostýmovaní puberťáci. Tváří se neokoukaně, ke konfliktu hrdiny se záporákem přitom kráčí po stejně omletých a wtfózních cestičkách jako Spider-Man nebo Daredevil (ať žijí pohovory s padouchy). A tváří se jako popcornová pecka, která směřuje k velkému finále, ta trocha akce je přitom až úmorně statická. Když člověk okrájí Downeyho povídačky (k vtipnosti sakumprásk mají hodně daleko), nezůstane víc než prázdná comicsová šablona v podání odrostlejších a elegantnějších herců. Žádám víc. I když to jako fajn rozjezd léta obstojí. ()
Hodnotit Iron Mana je pro mě stejně rozpačité, jako hodnocení prvních dvou Spider-Manů, protože ač naši oblíbení superhrdinové mají styl a kouká se na ně poměrně dobře, tak pod jejich maskami se neskrývá nic trvanlivějšího, na film si za pár dní ani nevzpomenu a o touze zhlédnout jej znovu ani nemluvě. Od Iron Mana jsem v prvé řadě čekal více akce, Transformers byl sice hloupější film, ale aspoň se nebál rozdávat eye-candy efekty všeho druhu plnými hrstmi. Je paradoxní, že u akčního filmu jsou přípravy na akci (ala Kutil Tim/Tony Stark) mnohdy zábavnější, než akce samotná. A co se týče postav, psychologie, vykreslení dvojího života atd., tak přestože se Robert Downey velmi posnažil a dal filmu opravdový šmrnc (+ je to de facto jen jeho zásluha, že jsem původně chtěl dát 4*), tak Batman Begins, popř. TDK v tomto Iron Mana neskutečně drtí... Sézóně jde o slušnou podívanou, ale myslím, že koloběh času tento film neúprosně semele. 7/10 ()
Ikonický ironický muž nám ukázal, že můžete natočit single hero comics i bez patosu, omílání jedné trapné věty a gay kostýmu. Škoda jenom, že ta gerojská stránka filmu (čili směřování k likvidaci Mocného Nepřitele) fungovala podstatně hůř než lahůdkové konverzační a budovatelské scény. Pak by tomu už nebylo co vytknout - takhle toho je docela dost. I tak je to ale velmi dobrá marvelovská zábava, a hlavně pomník pro "bytí sexy" dámy jménem Gwyneth Paltrow;) Pepřenka je trochu jiný typ děvčete než křehká Viola, ale rozhodně stačí na to, abyste jí odpustili, že dokáže děti pojmenovat Jabko a Mojžíš (a její vysvětlení mě ani v jednom případě neuspokojuje...) :) Tonymu Starkovi bych sice výchovně nakopal jistá místa, a řečičky o tom že je v té své póze chtě nechtě sympatický na mě nefungují - ale znáte mě, co bych nevytrpěl, aby se herec jako Downey udržel dál od chlastu a koksu;) Celkem vzato to stačí na slušných 70%... ale jednou to bohatě stačilo, i když ten čas kupodivu docela utekl. ()
Galerie (172)
Zajímavosti (184)
- Původně nebylo zamýšleno natočit scény, v nichž si Tony (Robert Downey Jr.) nasazuje oblek, a to z důvodu finanční nádkladnosti. Jon Favreau ale trval na dotáčkách poté, co zhlédl film Transformers (2007). Překvapilo ho totiž, kam se posunula technologie CGI a také to, že samotné ztvárnění transformace postav nepochybně přispělo k úspěchu filmu. (Kubaaa97)
- V komiksech má Obadiah Stane (Jeff Bridges) na sobě brnění Iron Mongera pouze v jednom sešitu, kterým byl „Iron Man #200“ z listopadu 1985. (Kubaaa97)
- Při počátečním představování Tonyho Starka (Robert Downey Jr.) a oznamování, že se ujal vedení firmy Stark Industries ve věku 21 let, je na obálce časopisu Forbes odkaz na stranu 68, kde se můžeme dočíst více. Jedná se o odkaz na rok, kdy "Iron Man" vyšel poprvé jako samostatný komiks, což se stalo 1. února 1968. (Kubaaa97)
Reklama