Reklama

Reklama

Přijel, aby pomohl. Clint Eastwood jako tajemný mstitel v americkém westernu... Eastwoodův snímek Bledý jezdec (1985) celkem věrně kopíruje jeden ze základních syžetů westernové mytologie. Osamělý jezdec, který nemá jméno, zato se může pochlubit záhadnou minulostí, přijíždí do zlatokopecké osady v horách a stává se mluvčím zastrašovaných usedlíků proti mocnému a bezohlednému podnikateli. Dodá malomyslným zlatokopům potřebnou odvahu, ovšem ten nejtěžší boj s úplatným marshalem a jeho pomocníky za ně musí vybojovat sám. Předurčuje ho k tomu pistolnická minulost i nevyrovnané účty, po nichž na jeho zádech zbyly pouze jizvy od kulek. Když je zlo poraženo, nasedne na koně a beze slova odjíždí pryč, protože někde určitě leží další osada, kde je potřeba se postavit útisku a bezpráví. Eastwoodův hrdina získává až biblické rozměry (i díky tomu, že když sundá cestovní oděv, spatříme ho v kněžském kolárku)... V polovině 80. let, kdy Bledý jezdec vznikl, měl už Eastwood dostatek režijní praxe a také zkušené spolupracovníky, na něž si zvykl (kameraman Bruce Surtees, skladatel Lennie Niehaus, střihač Joel Cox). Mezi dalšími herci zaujmou Michael Moriarty (zlatokop Hull Barret), Carrie Snodgressová (Sarah Wheelerová) a tehdy začínající Christopher Penn v záporné roli Joshe LaHooda. Exteriéry filmu se natáčely v Idahu a v Kalifornii, kde se snímek odehrává. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

sud 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood a jeho svérázný remake Shanea, ovšem špinavější a tajemnější. A je mi zvláštní, že dosud nikdo pořádně příběh nedešifroval. Je to totiž pistolnická legenda, báj, pověst. Vzpomeňme na "kazatelovu" neotřesitelnou auru, syndrom všudybyla, nevysvětlitelnou minulost mezi ním a marshallem či scénu, kdy z lesů volá tajemný hlas: "Kazateli, kazateli!!!". Vše jsou to jen minimalistické náznaky, ale ve své podstatě svým tajemnem a atmosférou (zase po nějaké době ne rozpálený písek mexického pomezí, ale zelené zasněžené lesy poblíž kanadských hranic) takového Tuláka z širých plání strčí do kapsy. Clint má pořád neuvěřitelné charisma a ani představitelé vedlejších rolí nejsou vůbec k zahození (Richard Kiel či představitel marshalla). V 80. letech nevzniklo mnoho skvělých westernů (obzvášť na filmové plátno ne), ovšem Bledý jezdec mezi ně po právu patří. 85%. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Začiatok má veľa zbytočných chýb(vypchatý pes/nedobré prestrihy medzi pokojným životom v usadlosti a jazdou pištoľníkov), a celkovo strihač mohol odviesť lepšiu prácu, lebo v určitých miestach aj vo finále je veľmi rozvláčny. Na druhú stranu ale Eastwood buduje svoj mýtus tajomného cudzina( čo už dokonale využil Leone vo svojej trilógií) a necháva okolo seba rozohrávať vierotvornú vzťahovú drámu. Či už sa jedná o dobrosrdečného Hulla alebo Sarah s Megan. Hlavne Megan ako 14 ročné dievča zamilované do Kňaza v Eastwoodovom podaní patrí svojou úprimnosťou a čistotou k najsilnejšej zložke celého filmu. Finále je dokonalé a prostredie hôr a kopcov občas pokrytých snehom, inokedy len žiariacich zeleňou vytvára príjemnú atmosféru a zasaďuje tento western do pomerne netradičného ale o to viac funkčného prostredia. Aj napriek svojim chybám som si film užil a nevadí mi streliť plný počet, hoci objektívne je to o jednu hviezdu menej. Veľmi ma to ako fanúšika potešilo. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Bledý jezdec určitě nepatří mezi nezapomenutelné westerny, ale i tak ho považuji za slušný film. Není v něm nic co by diváka mohlo vysloveně popudit, jediné co lze namítat je občas přílišná zdlouhavost. Některé scény jsou natažené a jiné ve filmu být vůbec nemusely. Ale je zde několik momentů, které považuji za velice zdařilé. Už jen úvod, přepadení osady a následné zjevení kazatele jsou velice slibné. Vlastně bych řekl, že film stoupá a padá s tím jak se v něm objevuje Clint Eastwood. Pokaždé když je na scéně kazatel a je jedno jestli vede dialogy, či střílí je jasné že bez on je hlavním a vlastně jediným tahákem filmu. Jeho herecký projev je sice minimalistický, avšak stačí výraz tváře a hlas, aby i nudné dialogy dostaly charismatickou auru. Třeba, když vrhne výhružný pohled na starého Lahooda, je jasné že tento herec, žádná velká herecká gesta nepotřebuje. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Od kedy som prečítal rozsiahly román Temná Veža, od amerického spisovateľa Stephena Kinga, mám pre filmové westerny s Clintom Eastwoodom doslova slabosť. To ako Eastwood stvárnil titulné postavy drného, samotárskeho pištoľníka mi evokuje spomienky na románového hrdinu Rolanda Deschaina z Gileadu. Presne tak som si ho predstavoval. Tajomného charizmatického muža, s nejasnou minulosťou, tvrdého, ale zároveň spravodlivého a nekompromisného. Clint Eastwood je a zrejme aj navždy ostane najväčším filmovým Pištoľníkom. V tomto konkrétnom prípade sa predviedol ako "Biely jazdec" a ja som si opäť spomenul na Rolanda. **** ()

otík 

všechny recenze uživatele

Naprostá Eastwoodova westernová klasika. Osamocený střelec (tentokrát i pastor) přijíždí na místo obyčejných zlatokopů, kteří jsou utlačování bohatým obchodníkem, který těží průmyslově (přičemž zcela ničí krajinu) a drobní zlatokopové mu zavazí v dalším posunu. Pastor se samozřejmě postaví na stranu dobra a když se ve vrcholné scéně setká se svou minulostí, je jasné, že to bude boj na život a na smrt. Film má „westernové“ tempo, občas si divák zdřímne, ale určitě film stojí za vidění. Hudba: Lennie Niehaus ()

Galerie (64)

Zajímavosti (14)

  • „Tenhle film vyvolává úplně jiné duševní pocity, než Nesmiřitelní (1992). Ti pojednávají o zápasu člověka s jeho vlastní duší a minulostí. V tomto filmu ale nevíte, jestli je hlavní postava kněz nebo jen jakýsi přízrak,“ popsal svůj temný western Clint Eastwood. (ClintEastwood)
  • Počátky snímku sahají do konce sedmdesátých let, kdy si Clint Eastwood domluvil schůzku se scénáristy Shryackem a Butlerem, kteří už s ním dříve spolupracovali na filmu Železný stisk (1977). (ClintEastwood)
  • Filmová kritička Pauline Kaelová o filmu tehdy napsala: “Eastwoodův western je umělecké dílo natočené očima malíře. Jsou tu odstíny špíny, hněď a černá místa a vnitřky domů jsou tak temné, že ani za denního světla si divák není jistý, kdo je zrovna na plátně.“ (ClintEastwood)

Reklama

Reklama