Reklama

Reklama

Batman

  • USA The Batman (více)
Trailer 1
Akční / Drama / Krimi / Mysteriózní
USA, 2022, 176 min (Alternativní 169 min)

Dva roky slídění po ulicích jako Batman, který nahání strach zločincům, zavedly Bruce Waynea hluboko do stínů Gotham City. Mezi zkorumpovanou sítí městských úředníků a vysoce postavených osobností má osamělý mstitel jen několik důvěryhodných spojenců - Alfreda Pennywortha a poručíka Jamese Gordona - a mezi svými spoluobčany se stal jediným ztělesněním pomsty. Když se vrah sérií sadistických machinací zaměří na gothamskou smetánku, stopa záhadných indicií pošle Největšího detektiva světa na vyšetřování do podsvětí, kde se setká s postavami jako Oswald Cobblepot, Edward Nashton, Carmine Falcone a Selina Kyleová. Jakmile důkazy začnou vést blíže k domovu a začne být jasný rozsah pachatelových plánů, musí Batman navázat nové vztahy a odhalit pachatele, aby se stal symbolem naděje Gotham City. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (1 269)

castor 

všechny recenze uživatele

Greig Fraser, Robert Pattinson, Zoë Kravitz a Paul Dano. K tomu hodně latexu, deště a Kurta Cobaina. A atmosférického soundtracku, u kterého si divák řekne „paráda, už je tu zase ten syrový drásající motiv“. A do toho všeho samozřejmě Matt Reeves, který musel projít hodně potemnělých míst. V jednotlivostech je to TOP. Bruce Waynea na veřejnosti roky nikdo „neviděl“, společnost dělá Alfredovi, nejvěrnějšímu z nejvěrnějších. Že se Gotham rozpadá zevnitř, mu ale lhostejné rozhodně není. Korupce je v politice, u vysokých úředníků, v policejním sboru, takže příchod sériového vraha se zálibou v hádankách, který ukazuje a trestá mocenské hráče a odhaluje nejtemnější pravdy města, napětí ještě vystupňuje. Nálada á la Se7en, detektivní stránka á la Zodiac, což jsme v předešlých verzích neviděli. To už ale za sebou máme velmi poctivou kresbu světa plného nesmazatelných jizev. Tenhle Batman je asi trochu jiný, než zhýčkaný divák čekal, mě trochu zamrzelo méně prostoru pro Penquina, slabší dynamika s Alfredem a krapet „nijaký“ Jim Gordon. Tím, že je Bruce v civilu méně, nestihne tolik přirůst k srdci. Pattinson, který poslední dekádu volil kvalitní tvůrce a nelimonádové postavy, je nicméně boží. Boží je i to, že výsledek jednoduše není pohádková digitální destrukce všeho, jen prostě tahle další verze třiaosmdesát let staré legendy netáhne potřebnou emoční silou. Vizuálně skvělá sebevědomá deprese. A brutální tříhodinová stopáž vcelku utekla. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Kdyby neexistoval svět Batmana, který stvořil Christopher Nolan, byl by The Batman Matta Reevese více než důstojný upgrade starých Burtonovek. Protože hlavní devízy původních filmů, tedy gotické kulisy, potemnělou atmosféru a intenzivní orchestrální hudbu tady tvůrci solidně restaurují, modernizují a upgradují pro současného diváka. Avšak s "vyšším rozměrem", který vtiskl svým nezaměnitelným rukopisem hlavnímu hrdinovi Nolan se tady nijak nepracuje. A tak zatímco v Batman Begins si můžete check all the boxes, tak reboot je vlastně jen zamotaná, temná noirová detektivka se zajímavým narativem a x dobře napsanými postavami. Sledovat ale celý tenhle kolos 176 minut, ve kterém je každý druhý záběr, gesto a pohled 3x delší, než by bylo záhodno (a ano, i ta automobilová honička je šíleně dlouhá a nenápaditá), je tedy pořádně husarský kousek. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Ak prekročíš hranice, budeš ako oni.“ To, čo teraz napíšem, asi bude znieť divne. Filmy pozerám od cca piatich rokov, ale väčšinou si hudbu ani kameru nevšímam. Samozrejme viem, že to tam je. Nie som idiot. Ale mám pri pozeraní iné priority. Tu som si hudbu a kameru všimol od prvých minút. To, čo predvádzal hudobný skladateľ s kameramanom, bolo neskutočné. Nemám slov. To, že Greig Fraser nezískal ani oscarovú nomináciu, je obrovská krivda. Pattinson je absolútne bez problémov, ale toto je film o Batmanovi; Bruce Wayne je okrajový. Niekomu to bude vadiť, iný to uvíta. Priznám sa, že ma stále udivuje, ak niekto Batmana považuje za superhrdinu. Jasné, teoreticky ním samozrejme je, ale v komiksoch odnepamäti bol predovšetkým „najlepší detektív na svete“. Samozrejme nemám problém rešpektovať ani tých, ktorým sa najviac páčilo stvárnenie Adamom Westom, ja medzi nich každopádne nepatrím. Ako odveký fanúšik Lisy Bonet som rád, že herecká generácia nielenže pokračuje, ale takto skvele. Jeffrey Wright sa snaží, skutočne sa snaží, ale Gary Oldman bol Gary Oldman. Paul Dano (Čierna krv, 12 rokov otrokom) robí postave Riddlera obrovskú službu. Colin Farrell. Vždy som podozrievavý, keď vidím krásneho herca (napr. Charlize Theron v Monštre) na nepoznanie zamaskovaného. Vždy vidím masku, ruší ma to. Takéto hladké splynutie s rolou som u tak extréme zamaskovaného herca videl za posledné desaťročia len párkrát a potvrdzuje sa (opäť), že Colin patrí k najtalentovanejším hercom svojej generácie. Turturro si rolu čertovsky užíva. Je ale škoda, že filmári viac neposilnili práve mafiánsky motív; Batman v komiksoch najlepšie funguje v príbehoch, v ktorých bojuje proti "obyčajnej" mafii a nie proti magorom, ktorí do Gothamu nabehli po tom, čo zlikvidoval podsvetie. Andy Serkis za istých okolností mohol byť lepším Alfredom, ako Caine (!). Bohužiaľ, má len cameo. Je to škoda, lebo jedinú príležitosť, ktorú má, chytá radikálnym spôsobom za pačesy. Reč je samozrejme o nemocničnom lôžku, čo je mimochodom scéna, v ktorej sa režisér ponára do riadne temných (hoci v komiksových predlohách notoricky známych) vôd, ktoré môžu diváka, ktorý Batmana pozná len z filmov, šokovať. Osobne si myslím, že takto vystavaný príbeh by časom mohol smerovať k Soviemu tribunálu a to tu vážne ešte vo filmoch nebolo. Niektoré veci zostávajú divné, asi pozostatok chaotického natáčania (komorníčka, alebo Batmanov monológ, ktorý je len na začiatok, potom bez vysvetlenia zmizne a vráti sa až na konci), alebo sa o ne scenár obtrie temer až nepostrehnuteľne (naozaj Batmana vycvičil iba Alfred?). Na konci si pár náznakov mohli odpustiť (viete, akého pána mám na mysli). Páčilo sa mi, že tvorcovia spracovali motívy, ktoré boli doteraz vo filmových batmanovkách väčšinou ignorované (výbušné napätie medzi Batmanom a gothamským policajným zborom). Akcie je málo a neoznačil by som ju za lámucu stoličky (okrem solídnej autonaháňačky, v ktorej motory burácajú vskutku excelentne), ale ako svojho času Nolan, aj Reeves sa snaží. Miestami príde s brutálnym momentom (výťah, diskotéka, skinhedi), problém je v tom, že to nie sú opulentné akčné scény, ale skôr akčné okamihy trvajúce pár sekúnd. Oceňujem, že sem prepašovali štipku humoru (geniálny running gag s prítomnosťou Batmana na miestach činu: "Poručík, vám to ozaj nevadí? Siaha na dôkazy." - "Veď má rukavice."). Reeves a spol. mali zjavne načítané všetky batmanovky a vďaka tomu do šialenej trojhodinovej (!) stopáže rozsypali chuťovky (napr. Catwoman + Falcone = ?). Gotham ako veľkomesto vyzerá úchvatne (tie denné scény!), je to mesto, ktoré požiera samo seba a raz možno už nebude čo zachraňovať. Nolan síce natočil vyladenejší počiatok Batmana, ale Reeves jeho univerzum pochopil lepšie. Nikdy by som nepovedal, že raz čosi také nahlas vyslovím. Atmosféra je od začiatku strašne depresívna (až hororová á la Zodiac), ale vďaka hudbe paradoxne plná nádeje. je úžasné, že pri rozpočte ledva 185 miliónov to celosvetovo trhlo 77O. "Mesto je veľké. Nemôžem byť všade. Ale oni nevedia, kde práve som." () (méně) (více)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Mému náctileté já, poslouchající Nirvanu (ok, víc NIN) a čtoucí Nietzscheho, by se THE BATMAN zamlouval o poznání víc. Mé dospělé já by kdykoliv před tímto neonoirem, který je subtilní stejně, jako je v titulcích vyveden jeho název (přes celé plátno), dalo přednost kterémukoliv z dost zjevných inspiračních zdrojů. Fincherovy, Polanského anebo Scottovy filmy mají něco, co ten Reevesův postrádá: znepokojují svou nejednoznačností. Nesměřují od tmy ke světlu s postavou žijící ve stínu (práci s nasvícením odvisle od tématu a vývoje protagonisty ale cením, wtz), nemají potřebu svou symboliku (světlo-tma-stín, modrá a červená barva odvislá od policejních světel) explicitně osvětlovat. A komplexní problematiku zkorumpovanosti a provázanosti jednotlivých institucí (policie, soudy, politika, média) nemají potřebu simplifikovat, protože nejsou omezeny mantinely komiksového originu a norem velkorozpočtové podívané. Zatímco Nolanovi zmiňované normy sloužily jako záminka k experimentování s výstavbou a montáží a Burtonovi k zabydlení vrstevnatého světa příběhu, obývaného jimi favorizovanými vyvrheli, Reeves po Opicích zase blafuje hloubku a brakuje lepší snímky a konvence. Ve velmi dobrém až výborném neonoiru, který po dvou hodinách z necelých tří definitivně přepne do šestákového melodramatu a komiksového sešitku, musí být paralelismy v životních osudech postav i v řešení předkamerového prostoru (Batman X Catwoman X Riddler), musí se v díle kladoucím důraz na prvky motivované s ohledem na skutečnost a prvky strhávající pozornost na sebe a médium objevovat nejomšelejší žánrové věci z omšelých (předvídatelná rodinná tajemství, záchrany na poslední chvíli atd.). Oceňuji koncept, oceňuji jeho uchopení (více styl než neobratné vyprávění s proměnlivým počtem ústředních postav: delší záběry, nízká hloubka ostrosti, spoléhání se na zdroje světla z předkamerového prostoru, provázání skrz výbornou hudbu chytře pracující s vývojem leitmotivů jednotlivých postav, vnitrozáběrová montáž mnohdy prostřednictvím nějakého prostředku oddělující postavy žijící ve vlastním omezeném mentálním vesmíru, neostrost odpovídající míře neinformovanosti jednotlivých aktérů atd.). Neoceňuji Reevesovu potřebu - spolu s Amadeem řečeno - srát mramor. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Komorní, skličující, gotické noir emo, které místy vypadá jako noční můra světloplachého sociopata, na jednu stranu osamělého, na druhou stranu vrženého do klaustrofobického prostoru, kde se právo a zločin objímají tak těsně, že je nejde rozlišit. Na skoro fincherovský thriller je navěšené chytře upravené origin story a příběh o člověku sežraném pomstou. Je to pomalé, místy hnané na maximální efekt, opřené o famózního Riddlera… tři hodiny mi nepřijdou jako problém, Reeves to totiž valí precizně, těžkotonážně a narozdíl od Snydera to není maškarní na spodek mrtvých manekýnů, ale pořád lidské drama - i když třeba proti Nolanovi zjednodušené. Patyzón do role sedí skvěle, hlavní deviza je ale Paul Dano jako král incelů. Reeves doručil podobně svéhlavý autorský projekt jako nedávno Villeneuve. Pro mě stokrát lepší než komicky depresivní šaráda Joker a o několik levelů nad DC zmetky poslední dekády. Konečně ta temnota dejchá, jizvy se nehojí a krysy hryžou do masa. ()

Galerie (83)

Zajímavosti (56)

  • Většina lidí zná Riddlera (Paul Dano) občanským jménem jako Edwarda Nigmu. V této verzi se jmenuje Edward Nashton. Nejedná se o tvůrčí novinku, režisér Matt Reeves jen vycházel z multiverza o Batmanovi „New Earth“. Nashton si změní jméno na Nigma později. (Charpy)

Související novinky

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

13.02.2024

Spinoffů, prequelů či přímých pokračování jsme se měli ze Západozemí dočkat už několik. V současnosti je jisté, že se letos v srpnu dočkáme druhé série Rodu draka. Dále pak s určitostí vzniká série A… (více)

Hollywood hodlá prioritizovat jistoty

Hollywood hodlá prioritizovat jistoty

28.09.2023

Stávka scenáristů oficiálně skončila, v následujících dnech a týdnech se musí ještě vyřešit stávka herců, pomalu ale jistě to už vypadá, že se Hollywood ještě před koncem roku vrátí naplno do práce.… (více)

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

27.08.2023

Jedním z důvodů, proč se vůbec povedl vznik seriálu Mandalorian, byl tehdejší technologický průlom zvaný StageCraft, jenž byl od té doby použit v řadě dalších filmových i seriálových produkcích. V… (více)

Reklama

Reklama