Režie:
Sam MendesKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Thomas NewmanHrají:
Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Andrew Scott, Rory Kinnear (více)VOD (3)
Obsahy(2)
James Bond dostane záhadný odkaz z minulosti, který ho přivede na stopu známé zločinecké organizace. Postupně rozplétá složitou pavučinu lží, aby nakonec odhalil děsivou pravdu o SPECTRE. (Forum Film CZ)
Videa (14)
Recenze (1 449)
Sam Mendes se pustil do předem prohraného boje, kdy všechno, co fungovalo ve Skyfall, zkusil povýšit ještě výš. Proto Spectre přináší hodně tichých momentů, kdy divák slyší i špendlík spadnout, hodně pomrknutí na Craigovy předchůdce a dokonce i ještě složitější splétání dějových nitek ze tří předchozích filmů. Po druhé projekci, osvobozené od napjatého čekání, kam se ještě může stoupat, sice pointy všech point nepovažuji za nejlepší film současného představitele, ale budu jeden z mála, který ho považuje za lepší než právě Skyfall. Zmizela hluchá místa, přibylo mrazení v zádech, velkolepá a s logikou si nebezpečně zahrávající odhalení nijak neruší a dostatek prostoru dostává i moje oblíbená Léa Seydoux jako jedna z mála skutečně důstojných přírůstků do galerie Bond Girl za mnoho let. Spectre má styl. Jedinečný. Trvá dlouho se na něj naladit, ale já už teď nechci nikdy jinak. ()
Bond uvězněný ve světě Jamese Bonda. Existuje možnost volby? Kdepak, pravidla toho, co se musí stát, jsou moc pevná. Dotaženost a komplexnost zacykleného Skyfallu se neopakuje, pokud byl přirovnáván k druhému Nolanovu Batmanovi, Spectre je trojka - film natolik zatížený sám sebou, že se skoro rozpadá před očima. Ale je to rozpad poměrně fascinující a hodně pěkný na pohled. Možná ještě přesnější je přirovnání k Nebeské bráně, kdy režisér vymlký kontrole realizuje ambice zároveň značné, ale z jiného úhlu jakoby banální... Mám rád podobné fetiše. ()
Další babylonské zmatení žánrů, ó bóže. Mexiko bylo docela svůdné a navnazující, ale to, co přišlo potom, jako by byl úplně jiný film od o několik tříd horšího štábu. Včetně písňo-titulkové sekvence, z jejíž nevkusnosti mi bylo vysloveně trapně. Ale předně: Jestli ještě jednou uvidím film se starými špiony, který je o tom, že jsou staří a někdo jim vyčítá, že jsou staří a zbyteční, a oni jdou a dokážou, že nejsou, tak už něco vážně rozkopu. Další věc: Kdo to psal? Kdo to stříhal? Tempo je velmi antiklimaktické a dramatický oblouk neexistující. Když pominu fakt, že to, o co tam má jít, je strašně prázdné, recyklované a nepřekvapivé, tak je tam taková spousta balastu, který není ani sexy, ani efektní, ani efektivní, nic. Kdo potřebuje vidět dvacet vteřin chůze nějakou chodbou, než se někam dojde, kde se zase nic nestane? Já ne. Kdo potřebuje vidět honičku, ve které se ani nijak zvlášť nenahánějí, jenom prostě dělají smyky v prázdném Římě? Závěrečná "bitka" mezi C a M je tak zoufale amatérská, že mě ani nenapadají vhodně urážlivá přirovnání. Jakékoliv napojení mezi Craigem a Léou je za A. papírově chtěné (a fyzicky nepřítomné) a za B. vnitřně logicky nefunkční. Všechny ženské postavy jsou tak ploché a nelogické, že se mi ani nechce uvěřit, že si na ten film víc nestěžují feministky na Tumblr. Christoph Waltz je pro mě osobně jedním z nejpřeceňovanějších mužů Hollywoodu a tímhle Blofeldem mi to jenom dál potvrzuje. Koho to zajímá, že si hrál zamlada s Bondem na písečku, charismatického adversária přece nelze vytvořit pomocí tří nezáživných monologických scén a prohlášení, že vlastně může za všechno, co se dělo v minulých filmech, aniž by tyto doopravdy působily tak provázaně a promyšleně. Další šustění papírem, až mi z toho v uších zvoní. Ale největší tragédii vidím prostě v tom, jak se tvůrci snaží s vlastní domnělou archaičností bojovat zoufalým zmoderňováním a zrealističťováním všech věcí, na kterých vlastně nezáleží, ale strukturálně zůstávají u padesát let starých vyprávěcích struktur, které po takovém žánrovém obratu působí jako pěst na oko. V nerealistickém, nadsazeném špion-žánru let šedesátých může fungovat, že přiznaný agent dobrovolně přijede za hlavním záporákem, nechá se ubytovat u něj doma, obleče se do jeho šatů, napije se jeho chlastu a konverzuje o jeho soškách nebo meteoritech, kterými si řečený záporák rozhodl dané sídlo vyzdobit, a teprve potom si oba pokusí nafackovat raketama, ale v tomhle "ultrarealistickém" pojetí to působí směšně a neuměle. Produkce se systematicky zbavuje všeho, co bylo na Bondovi osobité, nenahrazuje to ničím nově rozpoznatelným a ani ten moderní kabátek neumí udělat tak kvalitně jako konkurenční špionské frančízy. A ještě mám potřebu na závěr zdůraznit, že Skyfall se mi líbil, v porovnáním s tímhle vlastně docela dost líbil. ()
Nejslabší bondovka a co víc, bohužel i Mendesův film všeobecně. Atmosféra se Skyfallu ani nepřibližuje, Monicy je tu pohříchu málo, angažování Christopha Waltze coby (hlavního!) padoucha absolutně nevyužité a 24 hodin po zhlédnutí si nejsem schopen vybavit ani jednu zajímavou akční scénu. Odešla spolu s "M" z bondovek i veškerá kreativita ? 55%. ()
Už Skyfall byl precizní reflektování naší doby a pocta současnému inteligentnímu vysokorozpočtovému blockbusteru. Neměl ten tah, emoce a vnitřní sílu jako Casino, nebo Quantum, ale je jasné proč. Tam o NĚCO šlo. Však odkazy Vesper jsou patrné velmi silně i v tomto čtvrtém košatění děje, který byl plně zužitkován právě v prvním Bondovi Daniela Craiga. Stal se však komplexním a plnohodnotným filmem, který příběh agenta 007 posunul ve filmovém průmyslu o level dál. Stal se svými výrazovými prostředky uchopitelným masou, nikoliv záležitostí pro fandy. Logicky není moc kam jít dál, aniž by se to nevzalo do rukou úplně jinak. Což se u následovníka Spectre nepodařilo a bohužel to tak ani nebylo zamýšleno. Fandové se budou snažit "najít to tam" celých 150 minut, avšak nenajdou. Těch pár ikonických scén které zahřejí u srdce, nebo oslní svojí instantní sofistikovaností jsou jen kopie z předešlých dílu (většina scén ve vlaku, základna v poušti). Je jasné, že když se dvakrát za sebou natočí totéž, není to totéž.________ Na podruhé se musí jít s hodnocením nahoru. Esenciální a vizuálně neskutečně opulentní a promakaná filmařina. Emocionálně to není taková jízda jako v Casino Royale a Seydoux není Eva Green, ale Spectre útočí na jiné smysly a dělá to rovněž výborně. ()
Galerie (186)
Zajímavosti (58)
- Ve filmu se vedle nového Astonu Martinu DB10 objevil také klasický Aston Martin DB5. Nejprve ho opravoval Q (Ben Whishaw). Na úplném konci filmu v něm Bond (Daniel Craig) jede s Madeleine (Léa Seydoux). (FIAT 500)
- Představitel hlavní role Jamese Bonda (Daniel Craig) utrpěl v Mexiku při natáčení akčních scén zranění. Následně musel podstoupit operaci kolena. (Lucasion)
- Ďalší kandidáti na rolu Oberhausera/Blofelda (Christoph Waltz) boli Chiwetel Ejiofor a Gary Oldman, ktorý však z dôvodu časovej vyťaženosti odmietol. (chesterko)
Reklama