Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (289)
Jeden z těch méně doceněných, ale o to lepších Hitchcockových filmů, který jede od svého začátku, až do konce, po jasně dané přímce, jenž vykresluje změny povahy dvou naprosto rozdílných osob. Osudové setkání se pro jednoho muže mění v zábavnou hru, pro druhého v noční můru. Napínavý film, který udrží diváka v pozoru a ostražitosti. Nikdo z nás by si nepřál, objevit za svými zády takového Bruna. Hitchcock se zde mj. předvedl i několika zajímavými záběry, které dokazují jeho režisérskou velikost. ()
Provaz a Okno do dvora, 2 filmy, kde se děj odehrává celou dobu na jednom místě. A 2 filmy, který jsou pro mě Hitchcockovo nejlepší. Cizinci ve vlaku mi nepřišli nijak extra vyjímeční, začátek s nápadem vyměnit si vraždy a potom provedení v zábavním parku, to byla zajímavá část, ale potom se film přehoupnul akorát v intriky a já jakobych tam Hitchcocka postrádal. ()
Hitchcock způsobem sobě vlastním vystavěl tento thriller na vynikajícím nápadu, který svým umem dovedl k nepříjemně plíživému napětí. Závěrečná scéna na kolotoči sice není nijak zvlášť dobře technicky zpracovaná (rok 1951) a i školák si všimne, že fyzikální model zrovna moc nesedí, ale přesto je film Strangers on a train perlou mezi klasickými thrillery. ()
Nemůžu si pomoct, ale navzdory tomu, že na scénáři spolupracoval Raymond Chandler, mi to přijde utahané (ale kdoví, jestli neměl jen poradní hlas a nejlepší hlášky mu nevyškrtali). Film má pár skvělých momentů (třeba když se poprvé hraje tenis a diváci točí hlavami zleva doprava, jen Bruno ne, scéna s vraždou) a ostatně i ten závěrečný kolotoč je efektní, ale stejně mi chvílemi přišel směšný. Rovněž scény s tenisovou hrou a zapalovačem v kanále mají sice své napětí, ale nějak mi vlastně uniklo proč a kam Haines spěchal a jestli by vůbec zapalovač jako nějaký důkaz vůbec obstál. Dobře napsaná mi přišla postava Babe, mladší sestry, ostatní mi přišly takové plakátovité a neživotné včetně Hainese. (A ostatně, jak zmizel Haines v noci ze svého domu, aby se dostal do domu Bruna, když ho dnem i nocí hlídali dva poldové?) A dokonce jsme nakonec ani neviděli Brunova otce (joke). A když člověk popravdě tu zápletku už zná (a bylo by s podivem, pokud by neznal), tak mu film nemá při dalším zhlédnutí co nabídnout. ()
První asi hodinu jsem si myslela, že mě konečně nějaký Hitchcockův film opravdu zaujal a že bude výborný. Bohužel, posledních asi dvacet minut se z toho stala neskutečná fraška, valila se jedna hovadina za druhou a místy jsem se tomu skoro smála. Navíc mi ten závěr přišel značně nedotažený a zvláštně ustřižený. Škoda. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (36)
- V postave Bruna sa podarilo Hitchcockovi stvoriť presvedčivý typ vtieravej osoby, ktorej sa ťažko zbaviť. Použil ho ako zosobnenie deštruktívnych pudov, ktoré hoci sú potlačené, existujú v každom človeku. Tým, že Guy mlčky schvaľuje vraždu manželky, Bruno je stelesnenie túžby, ktorá v ňom doteraz driemala. (Biopler)
- Hitchcock uvedl, že původně měl film končit záběrem na Guye (Farley Granger) v zábavním parku poté, co byl zbaven obvinění z vraždy vlastní ženy. Chtěl, aby v poslední větě, kterou Guy ve filmu pronese, označil Bruna (Robert Walker) za "velice vychytralého chlapa". Takový závěr ale nebyl pro Warner Brothers přijatelný. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- Pri stretnutí s Brunom (Robert Walker) Miriam (Kasey Rogers) líže zmrzlinu a vyzerá pri tom zároveň detinsky i zmyselne, keď upiera naň svoj pohľad. Hitchcock takto vykresľuje postoj, ktorý je zbavený sentimentu. Miriam nie je smiešna sama o sebe, smiešnou je jej situácia, obmedzený rozhľad a nepochopenie súvislostí. Je to komické, no i zlovestné. Takto je predstavený svet, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží ujsť. Je ním však dosť poznamenaný, skrz úmysly, ktoré odhalil Bruno, a tak on sám už nemôže vyviaznuť zo situácie bez poškvrny. (Biopler)
Reklama