Režie:
Jegor BaranovKamera:
Sergej TrofimovHudba:
RyanOtterHrají:
Alexandr Petrov, Oleg Meňšikov, Jevgenij Styčkin, Arťom Tkačenko, Taisija Vilkova, Jan Capnik, Sergej Baďuk, Pavel Děrevjanko, Marta Timofejeva (více)Obsahy(1)
Mladý Nikolaj Gogol se zoufale pokouší uspět jako autor, ale jeho knihy se míjí se čtenáři i kritiky. K tomu trpí silnými epileptickými záchvaty, během kterých má podivné vize. Vyšetřovatel Jakov Guro však jeho vidiny nebere na lehkou váhu a uvědomuje si, že spisovatelovy vize obsahují stopy a indicie, které by mohly pomoci při řešení skutečných zločinů. Společně se Gogol a Guro začnou zabývat obzvláště bizarním případem, který je přivede do malé vesnice Dikanka, kde má podle všechno každý co skrývat. Seriál je revoluční směsí žánrů: vychází od thrilleru prodchnutého erotikou a tajemnem, ale zahrnuje také akci, drama, detektivní pátrání, černý humor i hororové prvky. Všechny tyto žánry se překrývají v podivném fantastickém příběhu volně založeném na biografii jednoho nejznámějších ruských literárních klasiků, Nikolaje Vasiljeviče Gogola. (Serial Killer)
(více)Recenze (22)
Šel jsem do toho naslepo s tím, že půjde o tři filmy na motivy Gogolových povídek. Ach, jak rád se v takových případech mýlím. A opět se vyplatilo předem si o snímku nic moc více nezjišťovat :) Naprosto parádní, vynikající fantasy hororový romantický příběh. Má to vše. Rozhodně hodnotím jako celek - jednotlivé filmy jsou na sobě závislé, jedná se o celek rozdělený na tři části pro dlouhou stopáž, je to více méně téměř šestihodinový snímek, co utíká a co dokoukat musíte. Má to vynikajicí prostředí, herce, akci, postavy i vtip a ducha. Navíc se to vyvine takovým směrem, který je absolutně nemožno předvídat a zároveň nepůsobí na sílu či absurdně a krásně to do sebe zapadne. Já musím jen a jen chválit. Prozatím dávám celému dílu 8.5/10 a moc moc doporučuju úplně všem, kdo mají rádi hororovou pohádkovou atmosféru. Dojde i na vtip a dost tragickou romantickou linii. Téměř 5* ()
Všechny tři díly jsou velkolepě natočenou, přímočarou, temnou a zábavnou fantasy, jakou by jeden od Sojuzmultfilmu rozhodně nečekal, zvláště, když na vlastní oči viděl, jak děsivě Štěpčenko v roce 2014 zprasil Vije. Zároveň jde o více než důstojné moderní kompoziční zpracování bubavé povídkové tvorby (Večery na samotě u Dikaňky + Vij) asi nejlepšího autora klasického ruského romantismu. Satanžel to Nikolaj Vasiljevič tenkrát nevydal jako homix ani se toho nechytil povrchní mrvelovský lobotomizér, tudíž dnešní dyslektičtí pubertální kokoti považují jméno velkého spisovatele a jednoho z pilířů světové literatury i dramatu jen za špatně napsaný název šmírackého webového prohlížeče. Rozhodně nesmírně oblažující vidět po všech těch Dyznyho přitroublých furtdokolových svištících bukanýrech až edukativně, dost brutálně, téměř hororově a výpravně zpracovanou mykologii Kyjevské Rusi s pořádným literárním základem a bez podprahového kokotporátního mentorování náctiletých potratů dělnické třídy ke stádovému konzumerizmu a pošlapávání kulturní svébytnosti. Jediné, co tomu můžu vytknout je urputná snaha vykreslit Gogola jako astrálního podivína, která nechtěně vedla k tomu, že z něj udělali tak trochu iritujícího slizáka. ()
Obšlehnutý Sleepy Hollow, to každopádně. Ale obšlehnutý ve velkém a hlavně ruském stylu. Takže víc syrovosti, víc krve, víc chlastu, víc fantasmagorie, víc brutality, víc nahatých ženských. A taky členitější děj... No, možná chvílemi i trochu zamotaný děj. Zatím dávám provizorně čtyři (hlavně za tu nechutnou uřvanou tlustou ženštinu v závěru) a vrhám se zvědavě na další dva díly! ()
Hmm, v poslední době se mi nějak často stává, že mě ruští filmaři překvapí něčím, co bych od nich nečekal. Pravda, film mi stylem i atmosférou silně připomněl Sleepy Hollow, takže se nebojím tvrdit, že právě odsud Rusové čerpali inspiraci, ale to nic nemění na faktu, že natočili vydařenou mysteriózní záležitost s hororovými prvky. Nuda mi v žádném případě nehrozila, bavil jsem se výborně, jen to v jednu chvíli vypadalo, že ruská plastická chirurgie v časech Gogolových a Puškinových dosahovala vskutku překvapivých výsledků. Ale co už, nebudu bazírovat na detailech a radši se zmíním o skvělém Olegu Meňšikovovi. Ten předvedl opravdu výborný výkon, ale možná ho jen nekriticky obdivuji, protože patří k hercům, na které se vždycky těším. ()
Mysteriózní hra s realitou, hororová detektivka, kde ale nechybí humor („moc doktora nenalévejte“), romantika, děs a hrůza, ale i spolehnutí se na Boží vůli, a kde překvapivě funguje i ta linka životopisná, nakolik samozřejmě se možná některé věci v Gogolově životě odehrály trošičku jinak, ale nemám problém věřit, že tvůrci vycházeli z reálných historických podkladů. Navíc je tady hodně drobných mrknutí okem na znalého diváka, který ví něco více nejen o Gogolovi, ale i ruské mentalitě té doby, včetně té společenské a kulturní. Je ale vidět, že tvůrci většinu věcí berou z nadhledu, neztrácejí však ze zřetele, že chtějí natočit i duchařskou historku, což se jim daří jak volbou barev v jednotlivých scénách, tak dokonalou výpravou (jako bych v tom selu 19. století fyzicky byl), lokacemi i triky. Atmosféra je správně tíživá, takhle by měl vypadat jakýkoliv film o londýnském Jacku rozparovači. Herci hrají naprosto skvěle, navíc jejich postavy jsou napsané plasticky, nikoliv čenobíle, a nenudí. Uvidím, co pokračování, ale první film se mi hodně líbil. ()
Galerie (16)
Photo © Karoprokat
Reklama