Reklama

Reklama

Pán prstenů: Prsteny moci - Série 1

(série)
Trailer
USA, 2022, 9 h 17 min (Minutáž: 65–72 min)

Epizody(8)

Videa (9)

Trailer

Recenze (155)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Svět Pána prstenů po právu zůstává jedním z nejmilovanějších světů v dějinách popkultury, skvostnosti literárních děl J. R. R. Tolkiena se poté dokázala vyrovnat i filmová trilogie Petera Jacksona. Navazující trilogie Hobit poté sice v součtu na úspěch jedné z nejuznávanějších filmových trilogií všech dob nenavázala, přesto si trilogie Hobit našla dostatek fanoušků, kteří tou dobou žili v tom, že na další adaptace Tolkienových děl i díky přísnému dohledu Tolkienových dědiců jen tak nedojde. Jenže časy se mění, dědic střídá dědice a s ním i přístup k rodinnému zlatu. Netflix měl sice zájem o novou adaptaci známé trilogie, Tolkienovým dědicům se ovšem více zamlouval nápad Amazon Prime o seriálu, který se odehrává v 2. věku Středozemě, tisíce let před události Pána prstenů. Neskutečné produkční náklady, které v rámci 1. série vyšli na 715 milionů dolarů, zároveň ovšem i kontroverze spojená s castingem Afroameričana do role elfa, náznaky o tom, že si seriál na rozdíl od zdrojových materiálů půjde krapet svou vlastní cestou a především obavy ze stran věrných Tolkienovců. Look How They Massacred My Boy? Zas tak lehké to není. Především díky neskutečným nákladům by byl hřích, kdyby Prsteny moci nevypadali epicky. Síla Prstenů moci tak tkví ve fantastickém vizuálu, nadstandartní audiovizuální formě a především ve správně velkolepém soundtracku. Tvůrce hudby k trilogiím Pán prstenů a Hobit Howard Shore sice vytvořil hlavní melodii seriálu, o zbytek soundtracku se ovšem postaral Bear McCreary. Každou další z osmi epizod to poté působí dojmem, že McCreary si váží své pozice a nejen, že výtečně kráčí ve stopách Shorea, ale dodává parádní hudební melodie, které se skutečně díl od dílu zlepšují a zlepšují. McCreary ještě není ve světě filmových skladatelů tolik profláknutý a Prsteny moci dokazují, že je to hřích. Tvůrcům se kouzlo a poutavost světa Středozemě daří bravurně zachytit, Středozem se představuje v období, které několik sérií bez problému utáhne. I když má tedy 1. série seriálu především problém v tempu, kdy se toho v součtu vlastně tolik nestane. Některé postavy se alespoň prozatím dokážou nějak prokreslit, jiné s tím ovšem mají závažný problém. Na stejném principu fungují paralelní linky, kdy jsou některé o poznání záživnější, některé naopak tolik ne. Linku s Hobity (nebo spíše jejich plemenem Chluponohými) nahoru tahá záhadná identita cizince z oblak v podání Daniela Weymana, kdy je ovšem paradoxně linka s Chluponohými časem méně nesnesitelná a více zajímavá. Samotní Chluponozí totiž po čase přestanou být tak děsně nesnesitelní, člověk by ovšem stejně radši v ten moment trávil čas třeba se skvěle vyobrazenými trpaslíky či linku s Númenorejci. J. A. Bayona, Wayne Che Yip a Charlotte Brändström jako režiséři přinejmenším odvedli slušnou práci. Charlotte Brändström si (nejlepší) šestou epizodou ihned vyslouží pozornost, aby jí hned ztratila následující (nejhorší sedmou epizodou), J. A. Bayona nadále dokazuje, že dokáže z audiovizuálu vymlátit maximum a Yip působí jako tvůrce, který umí vést jednotlivé scény, především ty dialogové. Na druhou stranu je to ovšem pořád většinu času jen solidně odvedená práce, kdyby tomuto seriálu přeci jen prospěl trochu zajímavější a výraznější uchopení. Takový Miguel Sapochnik by se po chopení těch nejlepších epizod Hry o trůny a Rodu Draka mohl aspoň na chvíli stavit. Právě při srovnávání s aktuálním Rodem Draka mají poté Prsteny moci ten problém, že Prsteny moci sice mají výhodu ve větší velkoleposti, v rámci práci se scénářem a jednotlivý postavami Rod Draka vyhrává na plné čáře. Všechna ta vizuální velkolepost je přeci jen krapet k ničemu, když člověka u Prstenů moci po 8 epizodách ze zhruba 20 hlavních postav zajímá tak jedna čtvrtina. V těch nejzásadnějších momentech ovšem přeci jen emoce fungují, některé postavy se skutečně zdárně a zajímavě vykreslují a minimálně potenciál do budoucna tam jednoduše je. Tempo je do budoucna velký problém, o tom není sporu. Výhoda ovšem je v tom, že tvůrci již dopředu dle svých slov tuší směr, kterým se tento seriál vydá a skončí, dá se tudíž snadno věřit tomu, že tvůrci přesně vědí, co dělají a že rozpočet bude časem vidět víc a víc. Prsteny moci sice vypadají velkolepě jako průměrný blockbuster s 200-milionovým rozpočtem, za tak šílenou částku by ovšem člověk pořád přeci jen čekal krapet víc. Samotní Tolkienovci ovšem budou mít nejspíš problém i nadále. I kdyby se tvůrci chtěli věrně držet materiálů od Tolkiena, například na takový Silmarillion jako takový práva nemají. I proto se tudíž musejí vydat vlastní cestou, která v kdekom vyvolá nádech podivné fanfikce. Je to ovšem automaticky špatně? Už obě trilogie Petera Jacksona nebyli Tolkienovým materiálům úplně věrně (těžko se dá věřit tomu, že by pana profesora Jacksonovy filmy uspokojili), tady se ovšem jde o kus dál. A leckomu jen prostě stačí, že je zpátky ve Středozemi, tvůrci zatím nedělají tak velké přešlapy, které by mohli zničit odkaz původního světa a problém je tak například v tom, že je těžké se bát o postavy, které se dožijí minimálně Posledního spojenectví elfů a lidí. Spousta lidí poté nemůže strpět fakt, že elfa Arondira hraje portorikánský herec Ismael Enrique Cruz Córdova. Backlash ohledně tohoto rozhodnutí nešlo nezaznamenat a v mnoha případech šlo o ten moment, kdy lidé nad seriálem předčasně zlomili hůl. Minimálně je Arondir ovšem jednou z nejzajímavějších postav, které seriál představil. A ano, casting se dá zpochybňovat dle zdrojového materiálu od Tolkiena. Jenže v době, kdy psychopatický šotek se zásobou atomovek má neustále potřebu si něco dokazovat a v době, kdy musíme trpět Petra Fialu na pozici premiéra, je mi osobně jeden černý elf úplně u prdele. Xenofobové všech zemí, vyližte si prdel. Důležitější je přeci jen fakt, že se Tolkienovu poetiku alespoň částečně podařilo přesunout i sem.  Prsteny moci zatím nepatří mezi nejlepší seriály současnosti a pořád se tak úplně nechytá na seriálovou konkurenci v žánru moderních fantasy seriálů, ten seriál má ovšem přesto dost pozitivních aspektů a především není tou tragédií, kterou mnozí předem predikovali. Nyní jen stačí doufat, že až do pár let dorazí 2. série, dosavadní nedostatky zmizí a seriál naplno využije svůj potenciál. Zatím je to pořád jen velmi fajn.... () (méně) (více)

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Tolkienovy knihy mám hrozně rád, stejně tak Jacksonovy filmy, které jsem viděl opravdu mnohokrát, ale ani tak se nepokládám za nějakého velkého znalce lore a netroufám si hodnotit přesnost adaptovaného. A popravdě je mi to vlastně celkem jedno, Silmarillion se beztak bez různých zkratek zadaptovat nedá a tvůrci tak mají v tomhle poměrně nezmapovaném období Středozemě volné ruce. A že je hodně znát, že se nacházíme v jiném věku. Jackson to sice není a ač tu jsou rozdíly v autorském přístupu patrné, Rings of Power si zachovávají příjemnou zejména vizuální konzistenci s prstenovou trilogií. Nějaké odlišnosti se mi zamlouvaly klasicky více, některé méně, ale přesto se tvůrcům podařilo navodit přesně tu atmosféru, pro kterou si Tolkienovo dílo tak cením a jsem strašně rád, že se do Středozemě nejenže můžu v této podobě vrátit, ale budu se do ní vracet pravidelně. Každému se nemusí celý ten akcentovaný mytologicko-náboženský nádech zamlouvat, ale jsem rád, že právě v tomhle ohledu tvůrci zužitkovávají to zajímavé ze zmiňované "bible Středozemě." Po vizuální stránce je celá show vyloženě velkolepá a kvalitou CGI hravě strká do kapsy celou Hobití trilogii. Ty prachy jsou v tom skutečně vidět a to teda nejen na digitálu, ale i na krásných kostýmech a obecně vypiplaných setech. Důvod, proč zatím ale nejdu s hodnocením výše, je scénář. Tvůrci se rozhodli pro pořádný slow-burn a celá první série působí spíše jako na dialozích založený komornější prolog pro věci budoucí. U fantasy seriálu typu GoT plného břitkých dialogů, nečekaných twistů a holých zadků to funguje náramně, ale tady to už trochu přes všechnu tu snahu o vznešené repliky a neprolomitelný plot armor hlavních postav trochu skřípe. A pokud bych tvrdil, že mi nebylo trochu líto, že tvůrci s tímhle rozpočtem a možnostmi vizualizace nedupli razantněji na plyn a nepřidali příběhu více na dramatu, dobrodružství a nakonec i epičnosti, tak bych kecal. S castingem žádný problém nemám, na všechny jsem si rychle zvykl. Jak se mi představitel Elronda v trailerech nezamlouval, v seriálu mě přesvědčil. A nakonec nevím, jestli má lepší chemii Elrond a Galadriel nebo Elrond a Durin. Chválu uzavírá hezký opening s tentokrát až překvapivě obyčejnou hudbou Howarda Shore. Toho chlapa prostě musel při skládání hudby k trilogii osvítit duch svatý. Jinak si neumím vysvětlit, proč tuhle tvůrčí genialitu už nikdy nedokázal napodobit. Více mě potěšil Bear McCreary se svými výraznými, jak líbivými, tak i čistě účelovými motivy. Když to shrnu: žádný průser se nekoná. Za mě kvalitní seriálová práce, která mohla být sice i lepší, ale taky mohla být velmi výrazně horší. Nebudu zapírat, užil jsem si to a chci víc. ()

Reklama

LUKICKK 

všechny recenze uživatele

Jisté nesrovnalosti s originálním lorem zde jsou, s tím dle mého všichni počítali. Avšak nejsem Lorthead abych měl nastudované úplně vše a nějak mi to vadilo, seriál je proveden velmi kvalitně po všech stránkách a zkrátka mě velmi bavil a užil jsem si ho. Bylo tu hodně překvapujících momentů, které překvapovaly fakt dobře. Černí elfové atd. nebyli až tak hrozní jak jsem čekal, co se týče černého elfa, který zde měl větší roli, tak to byl velmi v pohodě charakter a dopadlo to vcelku přijatelně. ()

montongery 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První série svým pomalým tempem a nádhernou audio-vizuální stránkou tvoří skvělý úvod a představení světa, ve kterém se odehrává děj (do toho zahrnuji i bezchybný soundtrack). V tomto směru nejde absolutně nic vytknout. Velké plus je za obrovské množství detailů, které asi běžnému divákovi utečou. Např. rozdíly v mluvě jednotlivých ras, architektura Numenóru, kdy každá část reflektuje jiný umělecký sloh a jinou dobu, dialogy přesně přepsané z knih aj. A spousty drobných odkazů na jiné Tolkienovy přilběhy a události -  labutí lodička Galadriel, socha Luthien, pes Huan atd. Pátou hvězdu jsem po velkém váhání nedal, protože se mi zdálo, že občas pokulhával scénář v ději (kdy nějaké významné události byli odbyté až naivně rychle na úkor pomalejšiho tempa, či nějaké rádoby chytré dialogy byly až nadbytečné) a scénář postav se mi také tolik nelíbil, kdy je vidět, že dílo až moc reflektuje dnešní dobu (např. střih u elfů jak z barber shopu 21.století atd.) a navíc postavy nejsou vykreslené tak hluboko, jak bych si představoval a působí tak nějak ploše. Uvidíme, jak to půjde dál, tento seriál se asi bude muset hodnotit jako celek po natočení všech řad, protože mám pocit, že každá série bude mít absolutně jiné tempo a jinou vypravěčskou strukturu. Jinak porovnávat s Jacksonem a jeho trilogií asi nemá vůbec smysl, jelikož se tu adoptují pouze až akademické dodatky na pár stránkách a ne nějaký příběh, který byl vydán v klasické hutné románové podobě. Navíc formát film vs. seriál je také o něčem jiném.. Takže i přes občasné neduhy musím před tvůrci smeknout, protože úkol určitě neměli lehký. ()

gumbo 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První série je někde mezi *** a ****. Ze světa Tolkiena si to bere jen ten svět, ale duch a poetika tam zatím moc není (ale k té se nedokázal plně přiblížit ani Peter Jackson). Je to dobře vypadající fantasy s nevyrovnanými charaktery a dějovými dírami, které v první sérii chybí i epičnost. Ale už je asi jasný mustr, kterým se půjde (jaký je plán studia), první tři řady budeme sledovat kování prstenů u tří ras a postupné budování Sauronvi moci, od čtvrté se začne boj o Středozem a pak bude záležet na sledovanosti, na kolik řad se to protáhne. Na druhou řadu se docela těším a nejspíš bude pro úspěch seriálu stěžejní, protože když nepřijde zlepšení, může to také rychle skončit. Pokud zapomenete, že to je Pán prstenů a nebudete nic čekat, tak se můžete celkem obstojně bavit. 70% ()

Galerie (805)

Zajímavosti (31)

  • Arondir (Ismael Cruz Córdova) zmíní Valar, který se stará o rostoucí věci. Tato Valar je Yavanna, manželka Auleho, který vytvořil trpaslíky. Yavanna mimo jiné stojí za vznikem entů. (spacemaster)
  • Isuldurův přítel, který je společně s ním vyhozen z lodi, se jmenuje Valandil (Alex Tarrant). Toto jméno se v Tolkienových příbězích vyskytuje vícekrát, nejznámnějším případem budiž Isuldurův syn, tj. přímý předek Aragorna se takto jmenuje. (spacemaster)

Reklama

Reklama