Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Neobvyklý „heist movie“, který staví hlavně na brilantně napsaných dialozích a charismatu Jamese Caana. Dlouhé dialogy nenudí, mnohdy jsou dokonce napínavější než ústřední zlodějská scéna. Ta je jakýmsi katalyzátorem této nahořklé story o unaveném kovbojovi, který chce sfouknout poslední fušku, zapomenout na minulost a začít žít normální život. A nechce čekat. Finální, peckinpahovsky brutální zúčtování nejlépe demonstruje mačistické zaměření filmu. Ženské postavy, vlastně jediná ženská postava je odstavena na vedlejší kolej coby jeden z mnoha elementů vedoucích k Frankově vnitřní spokojenosti. Jak naznačuje „přesvědčovací“ rozhovor v bistru (kde Mannovi hrdinové často projednávají zásadní záležitosti, viz třeba Nelítostný souboj), možná jde o element důležitější než hromada peněz a naprostá neexistence závazků. 80% Zajímavé komentáře: mm13, DonPedro ()
Drsňák Frank přes den prodává auta a po nocích bílí sejfy. Na svou poslední práci si však vybere špatného zaměstnavatele a plánovaná světlá budoucnost musí jít stranou. Mannův styl kriminálek s důrazem na psychologii postav je nezaměnitelný a zde tolik kritizovaná syntezátorová hudba zcela zapadá do koloritu "80´s“. Caan přesvědčivý a ani ho nemusel dabovat Jirka Bartoška. ()
Rozmýšľam, ale myslím že lepšieho herca v 80.rokoch by ste hľadali márne. Bravó James. Toto nieje veľmi známy film ale odporúčam ho všetkými desiatimi. Prečo sa už netočia tak skvelé filmy ako v 80.rokoch? A prečo sú namiesto takýchto skvelých hercov v súčastnosti v hlavných úlohách samí mladí zelenáči? ()
Na 80. léta se jedná o překvapivě áčkový a vyspělý krimi thriller. Michael Mann zde také poprvé ukazuje svůj jasný rukopis. Film začíná i končí akci, ovšem v průběhu se jako mnohem důležitější ukáže zpracování hlavního charakteru. Ač bývalý odsouzenec a nestydatý kriminálník, i náš Frank se snaží najít si své místo v životě, tedy zajistit si lásku a rodinu. K jeho smůle si však počíná až moc přímočaře, nediplomaticky, impulzivně... Zdálo se mi, že žádná z postav ve filmu nestačí na to, aby byl na jejím osudu divák (emocionálně) zainteresován. Film je po všech stránkách solidní, ale nezanechává příliš hluboké dojmy. 7/10 ()
Už při samém začátku je z filmu cítit atmosféra 80. let, která byla pro akční filmy živnou půdou a není tak divu, že většina klenotů tohoto žánru vznikla právě v této době. Zloděj je snímek zajímavý, který ukazuje příběh profesionálního zloděje, jenž se ocitne ve stisku zkorumpovaných policistů a podsvětí, což vůbec není ku prospěchu jeho vztahu se ženou z bistra. Akční scény jsou poměrně krvavé a syrové, což dodává na působivosti, jež je podmíněna také typickou osmdesátkovou hudbou. Výsledný dojem však 3* nepřevyšuje. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (23)
- Hoci mal Robert Prosky počas natáčania už 50 rokov, jednalo sa o jeho filmový debut. (Real Tom Hardy)
- Mann uviedol, že ho počas písania scenára inšpiroval jeho predchádzajúci počin, televízny film Míľa do Jericha (1979). (Real Tom Hardy)
- Nástroje na vloupání používané v celém filmu (jako je hydraulická vrtačka použitá v úvodní sekvenci) nebyly rekvizity, ale skutečné nástroje, na které byli herci vyškoleni. Nástroje byly dodány skutečnými zloději, kteří sloužil jako techničtí poradci na filmu, hlavně John Santucci, který také ve filmu ztvárnil seržanta Urizziho. (c.tucker)
Reklama