Reklama

Reklama

Ecce homo Homolka

  • Československo Ecce homo Homolka (více)
TV spot 2

Obsahy(1)

Příběh filmu je vzat, podobně jako v případě všech děl tvůrčího kolektivu Forman – Papoušek – Passer, přímo ze života. Podíváme-li se totiž pozorněji kolem sebe, setkáváme se často s rodinou Homolkových. Rodinou, v níž jakoby hráli prim mužové, ale ve skutečnosti se všechno točí tak, jak o tom rozhodnou příslušnice něžného pohlaví. Film je výbornou satirou na život „malé české“, byť početné, rodiny pražského taxikáře Homolky za jedné letní neděle 1969. (Ateliéry Bonton Zlín)

(více)

Recenze (566)

junxi91 

všechny recenze uživatele

No jo, tento film je pro spoustu pamětníků naprosto kultovní a já jim to vůbec neberu. Hned na začátku vidíme scénku jak z nadějného porna – mladý páreček se společně povaluje v lese, ale mladíkovi lezou pod oblečení mravenci, takže se postupně a vzájemně se slečnou Pavlínkou vysvlékají až do naha. Jsou však rušeni voláním o pomoc, takže jejich muchlování je konec, i když slečna by klidně pokračovala, je totiž stejně nadržená jako já, když v dalším záběru vidím její bezchybné tělo a nádherné kozi. Mít tehdy takovou čubičku doma, tak to by i ten socialismus byl snesitelný. Opodál se snaží uřvaná a uhádaná rodinka Homolkových, složená ze staré tlusté báby, starého tlustého dědka, jejich vychrtlého syna Ludvy a jeho tlusté ženy Heduš, kteří spolu mají dva šikovné, ukecané a neustále lumpárny vymýšlející syny. Pěkně se pocachtají ve vodě, následně se vyvalí pod strom se slovy, že v přírodě je nádherně a že by každého povinně brali do lesa, kde je jak v ráji. Idylka v lese ovšem končí díky zběsilému volání o pomoc hromadným úprkem. Další část už tak klidná není, jelikož dojde k hádkám v jejich městském bytě. Ludva chce jít na fotbal, ale Heduš s dětmi jdou na dostihy. Jeho táta jej povzbuzuje se slovy "Hele, Ludvo, to tě řikam, jesli si ten fotbal neprosadíš, tak jsi u mě mrtvej muž.“ Ludva pak jde poslušně na dostihy, ale ožere se a doma je pak dusno. Dědek chce zase kouřit v ložnici, a tak jej tam babka zamkne, takže rozhází peřiny a polštáře a neurvale kope do dveří. Mladí sígři mezitím dělají blbosti v koupelně a schválně nastražují sprchu tak, aby byl každý postříkán. Takže Ludva vylehává kocovinku, dědek se neustále vzteká a bábě se v kuchyni pálí řízky. Jo a venku troubí týpek jak idiot na klakson, protože rajdička Pavlínka je v bytě se svým miláčkem z lesa, se kterým se chce konečně zoufale pomilovat, zatímco na něj sere, tak jim aspoň sebere boty a obtěžuje okolí. Také za to dostal pár facek. Podle mě to nemělo úplně hlavu a patu, příběh byl v podstatě vystavěn na hádkách a hysterii jedné ¾ obézní buranské rodinky a celkově mi to moc nedalo. Taková ukázka typického českého maloměšťáctví, které bohužel často vidím kolem sebe. Ale věřím, že ve své době to muselo být vtipné, a kozičky Pavlínky určitě figurovaly v nechutných a zapovězených představách nejednoho člena SSM, který doufal, že na táboře zažije něco podobného. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Kampak se asi vyvinula typická čeká rodina od roku 1969. Radši nedomýšlet, ale rodina Homolkovic co řeší své každodenní starosti i radosti zůstane navždy vtipným zrcadlem českého maloměštáctví. ()

Reklama

Radyo 

všechny recenze uživatele

Naprosto věrný obraz průměrné české rodinky. S Homolkovými se skutečně může sžít (i dnes) spousta z diváků, kteří i dnes po letech propukají v smích, když vidí ve filmu to, co jim v běžném životě zase tak směšné nepřipadá. Herci jsou naprosto kouzelní a navždy mi v hlavě utkvěl hlavně Josef Šebánek. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Nádherně natočený sváteční den v jedné městské rodince. Papoušek přesně ve stylu šedesátých podal nestylizované a věrné podání života "obyčejných" lidiček. Herecké výkony se už nadobro zapsaly do análů českého filmu – archetypální pivař Josefa Šebánka, buclatá semetrika Heleny Růžičkové, podpantofelní anorektik Františka Husáka, neodolatelná milující matka rodu Marie Motlová a roztomilí rošťáci v podání mladých Formanů ... Spousta výborně vymyšlených i sepsaných situací a dialogů představuje jeden z nejlepších satirických portrétů tradičních šmouh na české povaze. Jedna z nejlepších českých komedií a další kamínek v jedinečné mozaice šedesátých let... ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Horka ceska komedie, ktera se trefne venuje kritice ceskeho malomestactvi. A hlavne spousta nezapomenutelnych hlasek, musim uvest alespon mou nejoblibenejsi - "Ludvo, jestli si ten fotbal nevybojujes, tak ses u me mrtvej muz". ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Jaroslav Papousek .. První díl kultovní české buranské trilogie - zajímavé sondy do žití jedné české rodiny. Kvalita vtipů a hlášek je ale sem tam velmi kolísavá.. "Ježišmarja, to sou idioti todle to. Co tady chtěj.." ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Odzbrojující Papouškovo opus magnum. Hleďme, člověk... Narozdíl od biblického citátu, v němž se má vyzdvihnout jedinečnost a velikost lidské bytosti, ukazuje nám satirický snímek Jaroslava Papouška člověka ve velmi křivém zrcadle - jako bytost nízkou, přízemní, záludnou a svým způsobem velmi primitivní. Řekl bych minimálně stylizovaný pohled do duše české středostavovské maloměšťácké rodiny (i když kdybych chtěl charakterizovat onu Homolkovic rodinu, použil bych spíše okřídlenou frázi o ,,italském manželství"). Papouškův film má sílu sociologické studie a ono ,,Nerudovské" vykreslení postaviček je přesné a typově trefné (hlavně postavu dědy v kongeniálním podání Josefa Šebánka i fyziognomicky trefně věrnou potkávám denně ve svém okolí) a jde o to postihnout ten příznakový rys maloměšťáctví a buranství. Dobře se dívejme. Takoví jsme... ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Ze začátku jsem si přišel zkrachovale na co to koukám, ale ona to je opravdu výborná komedie. Duo Josef Šebánek - Marie Mottlová je nepopsatelné. To se musí vidět. 9/10 ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Dle wikipedie je karikatura: "...zjednodušené, někdy humorné či komické, jindy satiricky kritické a úmyslně zesměšňující, výtvarné či literární dílo, které značně zvýrazňuje některé tvary obličeje, lidské postavy nebo i nějaké osobní vlastnosti, důležitý povahový rys (či jiné další významné skutečnosti) u zobrazované osoby resp. u karikovaného člověka. Karikatura se od všech jiných humoristických žánrů vyznačuje nejen svojí úmyslně zjednodušenou zkratkovitostí podání, ale především zjevným přeháněním a úmyslným zdůrazňováním vybraných rysů zobrazovaného člověka. Navíc kromě své humorné stránky může být výrazem ostré společenské kritiky, jasného zesměšnění..." V Ecce homo Homolka jsou oněmi vybranými rysy maloměšťáků třebas pívo, tepláky, pupky, hádavost, podpantofláctví, závislost na televizi, fandění fotbalu, povinný rodinný výlet, uječená děcka, "naši nejsou doma" a spooousty dalších. Maloměšťáctví je tak mírně přibarvené a se zvýrazňovači chuti, ale zároveň dík onomu lehkému zkreslení a zkratkovitosti ukrutně vtipné a přes to všechno trefné... ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Homolkovi mi vzdycky prisly jako takovy Slunce, seno, ale pojaty komorne ciste na jednu rodinku. A tenhle dil je nejzasadnejsi, i kdyz ne muj nejoblibenejsi. Film v podstate nema zadnej pribeh, mame nedeli, rodinka je v byte a dohaduje se. A takhle to je 80 minut, je to neskutecne vtipny, jedna hlaska strida druhou a herci jsou naprosto dokonaly. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Co tady napsat pokud to tedy tady už dávno nebylo řečeno..? Komedie kterou po více než třiceti letech musí znát skoro každý ať už od těch nejmladších až po ty nejstarší, a to nejen mezi filmovými fandy. Typicky český maloměšťácký situační humor bez jakéhokoliv ucelenějšího dějě, někdy idylický jindy lehce ironický který tu však funguje na jedničku. Lehce stravitelný i lehce porozumitelný pro všechny. Malicherných sporů a hádek a následných usmiřováních tu najdeme opravdu pře mnoho. Samozřejmě že nějací zanícení intelektuálové či vyznavači těžkých a náročných filmů, toto nikdy nemůžou pochopit, ale tak to prostě tenkrát chodilo a ostatně v některých rodinách to tak chodí i dodnes. Ale neuznávám názor že je to komedie pro burani, sami burani takto a v těchto rodinách kolikrát vyrostli a teď tím pohrdají..Zpět ale k filmu: mnohému by se chtělo říct že tento film má už takovým svým silným ale jinak snadno odhalitelným satiricko-kritickým podtextem velice blízko k filmům od režiséra Miloče Formana, a to se nepletete. Sám režisér a scénárista Papoušek byl velice blízkým spolupracovníkem Miloše Formana se kterým se společně ještě s Ivanem Passerem podíleli na Černém Petrovi, Láskách jednech plavovláskách a na filmu Hoří má panenko a sám pak ještě na Intimním osvětlení. Co jméno to tedy skvost a téměř to nejlepších z šedesátých let. Sám kdybych to již dříve nezjistil tak rovnou vypálím že je to jedna z dalších skvělých Formanovských záležitostí. Klasika šedesátých let, z opravdu krásnými momenty, s humornými poznámkami a skvělými glosami které musí znát každý, především ale ze starým Homolkou který táhne v podstatě děj celého filmu. A to byl neherec, přesto ale skvělý. Super odpočinková záležitost a asi i zřejmě nejlepší z celé trilogie. Co tady napsat pokud to tedy tady už dávno nebylo řečeno..? Komedie kterou po více než třiceti letech musí znát skoro každý ať už od těch nejmladších až po ty nejstarší, a to nejen mezi filmovými fandy. Typicky český maloměšťácký situační humor bez jakéhokoliv ucelenějšího dějě, někdy idylický jindy lehce ironický který tu však funguje na jedničku. Lehce stravitelný i lehce porozumitelný pro všechny. Malicherných sporů a hádek a následných usmiřováních tu najdeme opravdu pře mnoho. Samozřejmě že nějací zanícení intelektuálové či vyznavači těžkých a náročných filmů, toto nikdy nemůžou pochopit, ale tak to prostě tenkrát chodilo a ostatně v některých rodinách to tak chodí i dodnes. Ale neuznávám názor že je to komedie pro burani, sami burani takto a v těchto rodinách kolikrát vyrostli a teď tím pohrdají..Zpět ale k filmu: mnohému by se chtělo říct že tento film má už takovým svým silným ale jinak snadno odhalitelným satiricko-kritickým podtextem velice blízko k filmům od režiséra Miloče Formana, a to se nepletete. Sám režisér a scénárista Papoušek byl velice blízkým spolupracovníkem Miloše Formana se kterým se společně ještě s Ivanem Passerem podíleli na Černém Petrovi, Láskách jednech plavovláskách a na filmu Hoří má panenko a sám pak ještě na Intimním osvětlení. Co jméno to tedy skvost a téměř to nejlepších z šedesátých let. Sám kdybych to již dříve nezjistil tak rovnou vypálím že je to jedna z dalších skvělých Formanovských záležitostí. Klasika šedesátých let, z opravdu krásnými momenty, s humornými poznámkami a skvělými glosami které musí znát každý, především ale ze starým Homolkou který táhne v podstatě děj celého filmu. A to byl neherec, přesto ale skvělý. Super odpočinková záležitost a asi i zřejmě nejlepší z celé trilogie. () (méně) (více)

Boss321 

všechny recenze uživatele

Tenhle první díl mě tolik neoslovil jako zbylé dva. Ano, ve filmu je bezesporu spoustu kultovních hlášek a nezapomenutelných okamžiků, ale zkrátka další dvě pokračování mám mnohem radši. Ovšem Josef Šebánek alias nejstarší Homolka je jedna z nejlepších postav v historii českého filmu...... ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Hergot, bábo, otevři nebo ti z těch peřin udělám Himaláje." Jsou-li Homolkovi typicky českou rodinou, tak je mi z toho trošku smutno a patrně emigruju do Vietnamu. Odtamtud se totiž lépe směje tomu buranskému řvaní a jedinečnému podpantofláctví. Samozřejmě nemůžu tvrdit, že bych se tomu občas neuchechtl, ale když jsem ještě tahal kačera po pískovišti, tak se tomu hromadně smáli mí rodiče, tety, strejdové, babičky i dědečkové a já jsem toužil dospět do chvíle, kdy mi Homolkovi otevřou dveře do světa úžasné zábavy. Nikdy se tak úplně nestalo, ale zasmát se s nimi dá. Že jo, Ludvo. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Ecce cinematografica satira... :-D) - Nedosažitelná a dosud nepřekonaná sonda do života českého šosáka. A kdo líp že dneska žijete, hoďte kamenem... S padesátiprocentní slevou od Lidla. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Asi kvůli účasti Heleny Růžičkové jsem měla vždycky dojem, že se jedná jenom o jakýsi "prequel" ke Slunce seno a proto jsem ani neměla potřebu se na to koukat. Můj soud byl špatný, film naopak vůbec špatný není. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Popravdě řečeno, z celé téhle Papouškovy trilogie jsem viděl vždy jen chvíli, ale i těch pár minut moji osobu vždy svým buranstvím a nevtipností iritovalo natolik, že i přes četné reprízy mě nikdo nepřesvědčil zkouknout alespoň jeden z dílů od začátku do konce. Po několika letech záměrného ignorování mě však nakonec povinnost donutila zhlédnout Ecce homo homolka celé a stejně jako třeba v případě Hoří, má panenko (ano, znovu Papouškův citelný rukopis), musím přece jenom změnit, nebo spíše poupravit názor. Ano, přiznávám, chvílemi jsem se docela bavil, vcelku si i užíval atmosféru snímku, oceňuju dobře typově vybrané herce, ale víc mně tahle „výborná“ společenská satira opravdu nedala, nejspíš ještě moje maličkost stále nedorostla její intelektuální náročnosti :-) . Celkově zvědám hodnocení z pomyslného hnoje na lepší 3*. „Tak ho vidíš dědka. Ono mu nestačí, že mně zničil život, ještě mi bude ničit povlečení.“ ()

Související novinky

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama