Režie:
Kathryn BigelowScénář:
W. Peter IliffKamera:
Donald PetermanHudba:
Mark IshamHrají:
Patrick Swayze, Keanu Reeves, Gary Busey, Lori Petty, John C. McGinley, James Le Gros, Bojesse Christopher, Julian Reyes, Daniel Beer, Vincent Klyn (více)Obsahy(2)
Agent FBI Johny Utah se tajně vydá mezi kalifornské surfaře, aby vystopoval takzvané Exprezidenty – ozbrojenou bandu bankovních lupičů. Potká se s výborným surfařem Bodhim, jehož drogou je adrenalin. Rád riskuje. Utah hledá pravdu, Bodhi největší vlnu. Jsou natolik ponoření do vzájemného soupeření, že svým vášním téměř obětují zdravý rozum, hrdost a život... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (464)
Bod zlomu má oproti drtivé většině podobně ražených filmů jednu obrovskou výhodu. Drsné hlášky tvrdost tu hlavním hrdinům skutečně do puntíku věříme. A tak tlachy o neobyčejných tajích moře a o tom, že člověk může vládnout zákonu nevyznívají jako trapné žvásty z pubertální telenovely, nýbrž se stávají nezapomenutelnými a to specielně pokud jdou z úst Patricka Swayzeho. I akce jako taková je neskutečně drsná a syrová a snímek má strhující tempo. Není to o atraktivních ksichtech. Tento film je nekorektní, adrenalinová, dechberoucí jízda nabitá testosteronem až po uši. ()
Čtyři chlápci, s gumovými maskami bývalých ředitelů zeměkoule nataženými přes vlastní tváře, již léta úspěšně přemísťují finance ze zbytečně zazobaného bankovního sektoru do svých kapes. Oproti policii, která jako celek v případu tápe, má detektiv Pappas jasno – pachatelé jsou surfaři. Pappas však, vzhledem ke své mírně zanedbané fyzické kondici, nemůže skočit na surf a vše objasnit. Proto mu přijde vhod nový kolega Johnny Utah, který je sportovně založený, čímž má jistou šanci zkrotit ve vlnách neposedné prkno a přitom najít mezi adrenalinovými šílenci ty, kteří si svůj koníček rádi financují s pistolí v ruce. ()
Surfování, seskok padákem, slunění se na pláži nebo vylepšování svého těla v posilovně je mi tak nějak ukradené a pokud Kathryn Bigelow ukazuje pohledné svalovce a jejich bezstarostný životní styl, chápu, že nejedna divačka, ale i divák může jihnout nad jejich přístupem k životu a vychutnáváním si radovánek, ale mě to prostě sympatické není. Nelíbily se mi postavy a jejich hodnotový žebříček a nezaujal mě ani samotný příběh. Celkový dojem: 40 %. ()
"JEŠTĚ SURFUJEŠ?" - "KAŽDÝ DEN." Akční žánr si sice vyzkoušelo povícero režisérek, ale s respektem se dá mluvit jen o jedné a sice o mimořádně talentované bejvalce Jamese Camerona (rozvedli se ve stejném roce, kdy natočila BOD ZLOMU, který v kinech slušně zabodoval i přes konkurenci v podobě T2), Kathryn Bigelow (ZVLÁŠTNÍ DNY). A jedním z důvodů proč tomu tak je, je právě tenhle vynikající akčňák těžící z kouzla adrenalinových sportů. Inteligentní scénář stavící na ambivalentním vztahu detektiva a jím stíhaného zločince, posloužil Bigelow jako odrazový můstek pro atmosférickou (ale na mě dnes už dost utahanou) akční krimi s velmi dobrou kamerou a skvělou dvojkou Swayze-Reeves (a výborným Gary Buseym obsazeným výjimečně do kladné role) a několika nezapomenutelnými scénami jako pěší honička nebo skok z letadla bez padáku, který byl nominovaný na cenách MTV na nejlepší akční scénu roku. ()
Galerie (60)
Photo © 1991 Twentieth Century Fox
![Bod zlomu - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/514/158514006_cdac37.jpg)
Zajímavosti (38)
- Několik záběru obřích vln ze závěru snímku bylo z tahitského Teahupoo. (Sten-li)
- "Bod zlomu" v surfařské terminologii označuje místo, kde vlny narážejí na výběžek nebo skálu. (Terva)
- Masky ex-prezidentů představují Jimmyho Cartera, Richarda Nixona, Ronalda Reagana a Lyndona Johnsona. (Huntelaar)
„Bod zlomu” v surferskej terminológii označuje miesto, kde vlny narážajú o výbežok alebo skalu, čoho si je agent FBI Johnny Utah i veľmi dobre vedomý, keďže sa potrebuje dostať na stopu štyrom ozbrojeným páchateľom, ktorí jednak nielenže používajú masky bývalých amerických prezidentov Ronalda Reagana, Richarda Nixona, Lyndona B. Johnsona a Jimmyho Cartera, kedy ich »JOB« spočíva v zameriavaní sa na pravidelné vykrádania los-angeleských bánk, ktorých majú na konte vyše dobrej dvadsiatky, a tak ich musí vari konečne niekto natrvalo zastaviť, že tým pádom ani na sekundu (ne)zaváha, len aby sa votrel do priazne šéfovi bandy Bodhimu, pričom sprvoti musí ísť na vec menšou okľukou, a to prostredníctvom kočky Tyler Endicott, ktorej najprv natlačí niekoľko kalerábov do hlavičky, čím bude pre ňu oveľa viac zaujímavejším, kde sa vskutku jedná v podstate iba o to, aby sa naučil poriadne surfovať, čo je vôbec úvodnou a úplne tou najdôležitejšou vstupenkou medzi túto skupinu surferov, čo milujú totálny adrenalín, ktorý im snáď navždy prúdi v žilách, skrátka, musia mať ozaj pevné nervy, keď po každej, úspešnej akcii, sa idú následne vyventilovať na Latigo pláž. Čo ale v takom prípade, ak ich ktokoľvek "vyruší" pri predposlednom záťahu, kto sa volá Johnny Utah... ? Odteraz už nemá žiadnu istotu, ako sa budú udalosti vyvíjať ďalej, ktoré sú buď v jeho prospech, čo asi vonkoncom (zatiaľ) nehrozí, alebo bude musieť kývnuť na požiadavky nepredvídateľného Bodhiho, ktorý ho momentálne drží pevne vo zveráku ? Hrať dvojitého agenta, sa zrejme vždy nevypláca, čiže dosť riskuje kvôli ťažkej úlohe, ktorá mu už takpovediac prerástla cez hlavu, kedy stojí na tenkom ľade, ktorý sa môže pod ním kedykoľvek prelomiť, no i napriek tomu, ešte nehádže flintu do žita, aj keď jednoduché to mať určite nebude, pretože Bodhi a Utah, sú neuveriteľne tvrdohlaví rivali, ktorí si nekompromisne idú za svojím cieľom... / Point Break, režisérky K. Bigelow a výkonného producenta J. Camerona, je vôbec jedným z najlepších akčných filmov, ktoré som v živote videl, teda aspoň do prvej polovice som to tak i pociťoval. Dovtedy to na mňa pôsobilo extrémne realisticky, že trebárs prestrelka so surfermi/narkomanmi, je priam strhujúcou, a to ani nehovoriac o naháňačke s jedným z nepolapiteľných prezidentov. Psychológia postáv funguje na výbornú, obalená rúškom tajomstva. Akonáhle sa ale odhalí identita agenta Utaha, film ide z kopca nekontrolovateľnou (hollywoodskou) rýchlosťou, čím sa uberali body smerom nadol, i keď si filmová kinetika udržovala vysokú kondíciu. Scenár je potom popretkávaný samým klišé, čo taktiež nie je nič príjemné, vtedy idú postavy hlavou proti múru. Prejdem k hercom. P. Swayze a K. Reeves, sú excelentní, najmä večný sympaťák Keanu hrá ako o preteky ! Dobrý bol tiež aj Gary Busey. Páčila sa mi i dynamická kamera Donalda Petermana. Výborný snímok, ktorý mohol byť aj vynikajúcim, čo je vlastne veľká škoda !? PS: Klobúk dolu pred tým, že tento filmový počin nakrútila žena, lebo to na to ani nevyzerá, skôr na režiséra medzi 30-50 rokov, ktorý si potrebuje namastiť svoje ego ! () (méně) (více)