Režie:
Robert EggersKamera:
Jarin BlaschkeHrají:
Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy, Gustav Lindh, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar, Olwen Fouéré, Edgar Abram (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Amleth (Alexander Skarsgård) kdysi býval synem mocného vikinského krále (Ethan Hawke) a jeho ženy Gudrún (Nicole Kidman), než ho zrada a zákeřná vražda připravila nejen o otce, ale i o střechu nad hlavou. O pár let později se světem protlouká jako bezejmenný válečník a má jediný cíl. Vlastnoručně zabít ty, kteří ho připravili o rodinu a šťastnou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (641)
Seveřan je přesně ten typ filmu,, který má v sobě neskutečnou syrovost a atmosféru. Občas teda asi tvůrci dali houbičky, aby vznikly některé scény, ale budiž. Jen jsem trošku nerozuměl jedný věci, tak frajer se stane nějakým vládcem, v úvodní scéně je zobrazen hrad nebo minimálně nějaké panství a pak se většina odehrává na nějaký chatě kde se hraje na pána a otroky, nevím proč je dvěma boudám potřeboval tolik otroků, protože beztak tam dělali úplný hovno, jen stáli a čekali na konec filmu s tím že je občas někdo urazil. A těch pár matlafousů v brnění tam měl kvůli čemu ? Nevšiml jsem si že by vedl nějaký války, takže poměr výdaje/příjmy těžce v minusu. No, ale jinak uznávám, že středověk z toho páchnul solidně. ()
Eggers nikam nespěchá a ujíždí si na symbolice početných snových sekvencích, ale nenajde si čas vysvětlit a adekvátně k jejich důležitosti vyobrazit klíčové zvraty v rozhodnutích hlavní postavy. Což je způsobeno buď nešťastným střihem, nebo scénářem tvůrce, který toho umí hodně, vyjma toho nejpodstatnějšího - dramaturgicky komplexně odvyprávět příběh a citlivě pracovat s jeho motivy. The Northman mě bavil duchem krvelačného vlka, vizuálem, osobitým filmovým světem i krutostí, jakou navíc ve spojitosti s nekorektností v současném mainstreamu nevidíme, ale čím více času ubíhá od jeho shlédnutí, tím více je pro mě spíše jenom odvážně podaným béčkem s rozpačitým obsahem, než “artovým velkofilmem”. ()
Rozpolcené pocity. Jako divák jsem si Seveřana tolik neužil, ale jde o nejlepší film, co jsem v kině letos viděl, spolu s Batmanem samozřejmě. Od Roberta Eggerse jsem viděl všechny-oba filmy, takže jsem přesně věděl, co čekat a ačkoliv jsem slyšel ohlasy, že je Seveřan podstatně diváčtější než Maják s Čarodějnicí, zas o tolik mi to tedy nepřijde. Nicméně celkově jsem rád, že takové filmy ještě pro kina vznikají, a to jako masovky, jelikož devadesát mega se bude poměrně těžko splácet. Do budoucna bych možná přece jen chtěl ještě diváčtější přístup v kombinaci s Eggersovou režijní jistotou, ovšem co se týče Seveřana, nemůžu vytýkat nic..jen jsem během filmu přemýšlel, co se ani honí v hlavách spolu-diváků, kteří max viděli nic nenaznačující trailer, třeba při scéně, kde se minutu vyje. :D Jinak, co se týče obsazení Seveřana, nemohl jej hrát prostě nikdo jiný než Alexander Skarsgård, jeho nabušenost a vložení do role je zkrátka ohromující. PS : Malinko mi přišly divné akční scény, které se zaměřovaly na hlavního hrdinu, kdy mi jednotlivé pohyby a reakce na útoky přišly podivně načasované a pomalé, jako kdyby se na ten úder jen čekalo a šlo se dál po nacvičené choreografii. Zajímalo by mě, proč to rejža nechal nasnímat zrovna takto. ()
Četl jsem o poctivé atmosféře, četl jsem o provokativních scénách a nešetření diváka. Platí jen to první. Protože já si projevy těžkých časů představuju ještě syrovější a drsnější. V Eggersově (obecně je Robert Eggers krapet přeceňovaný) Čarodějnici za mě byla přemíra náboženství a přemíra hysterie, tady se k hysterii přidává přemíra rituálů, blouznění a nadpřirozených úkazů. A přebilo to scény, které měly být nasáklé krví. A kterých je vlastně nakonec pomálu. Když ovšem přijdou (útok na slovanskou vesnici), tak se divák zaraduje, zejména práce s mizanscénou nemá chybu. Každopádně postupně: kluk chce pomstít otce-krále a zachránit matku-chladnou podivínku. Pomsta je tím, co ho táhne kupředu. Jenže z vraha-zrádného bratra je farmář, protože o království přišel, a všem je tak nějak ukradený. Jsme ve světě, ve kterém je hodnota lidského života nízká, ve světě pustém a děsivém. Ovšem tak nějak za polovinou je dění na plátně poněkud rozvleklé a nevtahující. Přitom to už je na plátně největší trumf: půvabná otrokyně Anya Taylor-Joy, která mě bavila nejvíc. Výsledek se tváří obrovsky vážně, ale je to takové průměrné vyžití bez hmatatelného vnitřního užití. Klaním se nicméně před kamerou, hudbou a zvukem. Tři až čtyři hvězdy. ()
Maják šel zcela mimo mě, Čarodějnice působila nedotaženě, ale u Seveřana to konečně klaplo. Vynikající hudba, více než solidní herecké obsazení, ale hlavně atmosféra, krásná kamera a ne úplně kopírka Barbara Conana. Na konci se dostavuje trošku dilema, zda hlavnímu hrdinovi vůbec ještě fandit. Kdo byl ten špatný a kdo byl tedy ten dobrý. Kdepak, tohle mi sedělo. Robert Eggers to konečně dokázal. Ta hudba! 80% ()
Galerie (40)
Zajímavosti (25)
- Valkýra (Ineta Sliuzaite) nosí helmu s bronzovou labutí jako ozdobu. V severské mytologii Valkýry mohly převzít podoby labutí. (KGBelik)
- Zubní znaky štítonošky (Katie Pattinson) jsou založeny na nálezech v různých vikingských hrobech. Ty jsou zvláště běžné na ostrově Gotland. Hlavní teorie je, že řezby sloužily jako dekorace a byly naplněné barevným pigmentem. (KGBelik)
- Ian Gerard Whyte hrál vikingského krále v seriálu Vikingové (od r. 2013). Tadhg Murphy se v seriálu také objevil jako Arne One-Eye, Eric Higgins jako Knut a Mark Fitzgerald jako jeden z Ragnarových bojovníků. (KGBelik)
Reklama