Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V roce 1979 měl premiéru detektivní film Diagnóza smrti. Poslední případ majora Kalaše natočil osvědčený autor kriminálního žánru Petr Schulhoff, který filmy s tímto kriminalistou natáčel již v 60. letech a jednalo se o snímky Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966) a Po stopách krve (1969). Major Kalaš se sice objevil také ve filmu Na kolejích čeká vrah (1970), zde jej však ztvárnil Jiří Sovák namísto Rudolfa Hrušínského...Napínavý příběh Diagnózy smrti je posazen do dvou rovin. Ta jedna líčí osud mladého muže, který se po autohavárii ocitá na urologickém oddělení. Je těžce raněn a život mu může zachránit pouze transplantace ledvin. Jako dárce přichází v úvahu těžce zraněná mladá žena, která byla nalezena v lese s vážnou zhmožděninou mozku. Major Kalaš a poručík Martinec se domnívají, že šlo o loupežné přepadení. Začíná se odvíjet složité a napínavé vyšetřování… (Česká televize)

(více)

Recenze (159)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Formálně i co do atmosféry už je Diagnóza smrti jen slušně odvedené, takové standardní, československé řemeslo.    Onu sychravou či řekněme živočišnou a nejistou atmosféru šedesátek se tu snaží nahradit těžkotonážní psychologie plná deprese a pocitu osamění, lépe možná prázdnoty. Jako obrázek normalizační a ploché šedi sedmdesátých let zdařilé, ale pro mě osobně jen zvenku. Zatímco předchozí snímky, tedy především Vrah skrývá tvář a Po stopách krve, mne doslova pohltily, tady jsem zůstal jen tím, a docela nezúčastněným, divákem. Poslední "kalašovku" jsem navíc  poprvé "vyšetřil" dříve než pan major, což mi na zážitku taky nepřidalo. Šedivá trojka. ()

yntelygent 

všechny recenze uživatele

Tento film by sa mal premietat ako ucebna pomocka na FAMU,a ako nazorna pomocka,ze co robi farba vo filme....kym stare diely serie z ciernobielym stvarnenim robili z detektivky mrazivy az strasidelny zazitok,toto skor vyzeralo ako tuctova normalizacna detektivka,aj led sa neda povedat ze by z nej vytrcalo politicke posolstvo....skratka,rovnaky reziser,rovnaka hlavna postava,rovnaky zaner a predsa to nie je to iste....max 2 hvezdy.... ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Sice to nemá napínavou atmosféru svých starších bratříčků s majorem Kalašem ( v podání Rudolfa Hrušinského ), ale to příčítám hlavně tomu, že děj se odehrává v uzavřených místnostech (nemocnice, policejní služebna ) v momentě kdy se jdeme s majorem Kalašem vyvenčit ven, hned film nabírá lepší ponurovku. Měl bych výhrady k hudbě je sice dobrá, ale hraje v nevhodný moment, ne že by přímo určovala pachatele, ale hodně napovídá další vývoj. Major Kalaš (opět mluvím jen o "kalašovkách" s R. Hrušinským ) na rozdíl od předchozích dílů více mluví a debatuje se svým pomocným vyšetřovatelem což také trošku bere na napětí a atmosféře. Nicméně ve výsledku se stále jedná o kvalitní a napínavou podívanou s dobrými hereckými výkony a origoš zápletkou. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jasně nejslabší kalašovka. Je až k neuvěření, že Diagnózu smrti režíroval a hlavně napsal stejný Petr Schulhoff, který dal vzniknout dnes už legendární volné sérii pochmurných černobílých detektivek s majorem Kalašem v hlavní roli. Fuč je magie a uhrančivost černobílého obrazu (přechod na barevný film atmosféře hodně ublížil), stejně jako až depresivní vyznění, o které se nyní stará už jen silně expresivní hudba. Vjem ruší také mizanscéna, dobová realita normalizovaného Československa diváckému zážitku věru nepřidá. (Místy mi skoro přišlo, že Schulhoff dostal ideologický úkol propagovat úspěchy socialistického zdravotnictví a coby úlitbu režimu cosi takového do svého krimi filmu infiltroval.) Co ovšem schází oproti předchozím dílům kalašovek nejvíce, je napětí a nepředvídatelnost, když je neustálým exponováním dotyčné postavy zhruba od poloviny filmu zjevné, kdo je vrah, musí ono udivené ,,Opravdu?" vycházející z Kalašových úst zahrát jedině takový herecký velikán, jakým byl Rudolf Hrušínský, který jediný film drží nad vodou, jinak by vyznělo skoro až směšně... ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Prů...švih ve všech směrech. Temné, realisticky pojaté detektivky z let šedesátých plné napětí si tento kašírovaný normalizační dovětek nezasloužily. Major Kalaš jen bezmocně statuje v neživotných dialozích, které šroubovaně spojují práci kriminalistů a lékařů (jeho rozhovory s lékařem u vína jsou opravdu tragické a člověk oba herce lituje a zároveň obdivuje, jak se marně snaží dát postavám hloubku), čemuž odpovídají přepjaté herecké výkony (jak na vesnickém jevišti) a natahované dialogy s dramatickými pauzami skoro po každém slově. Celý film připomíná delší díl Malého pitavalu z velkého města, ovšem tentokrát s výjezdem do přírody. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (4)

  • Hudební motiv filmu od Pavla Blatného je stejný jako druhý ústřední hudební motiv u filmu Klec (1973), ke kterému Blatný také skládal hudbu. (LiVentura)
  • Lokalita děje s obcemi Radyně, Hradec a Bukovinský les je smyšlená. Nákladní automobil Praga S5T je opatřen poznávací značkou smyšleného okresu Hradec se zkratkou HC. Stejná dvě písmena použili pro svůj fiktivní okres Hradiště i tvůrci seriálu Život na zámku (od r. 1995). (Martin_L)
  • Schody nemocnice v úvodu filmu jsou schody nemocnice v Mostě. (VMa)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama