Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (5)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 817)
Jeden z nejlepších sci-fi hororů všech dob a zároveň film, který tenhle žánr sám definoval. Skutečný filmový mezník. Ridley Scottovi se úžasně povedla vykreslit atmosféra klaustrofobie, odlidštěného prostředí mamutího industriálního kolosu těžařské vesmírné lodi (analogie k v kolektivním podvědomí uložených představám o podobných místech na zemi), neprodyšného vesmírného přítmí a šera, chladu oceli a neosobnosti skafandrů na bázi obdoby latexu a především setkání s něčím tak iracionálním, jako je mimozemský život, navíc ve formě nelítostného vesmírného predátora. Ona iracionální hrůza, kterou zažívali naši prehistoričtí předci při setkání s nadpozemsky silným predátorem (v naračním světě akcentovaném neznalostí jím byl téměř každý, ale jako analogii chápu existenci draka, metamorfovaného ze světa reality ze setkání s krokodýlem...), se podmanivě přenáší do archetypální reflexe současného diváka, který je paralyzován jednak už samotnou přítomností neznámého tvora, druhak i jeho nevypočitatelností a nepředvídatelností, oním přesahem přes lidskou racionalitu a rámec individuální zkušenosti. Zajímavě se tu snoubí také lidská touha po poznání a zvídavost s hrůzou z neznáma. Tohle asi museli zažívat lovci z doby neolitické, dobyvatelé conqueři v jihoamerických džunglích i první námořníci opouštějící dosud známý svět... Vetřelec je zkrátka filmový skvost a jeden z důkazů, jak minimum viditelného může vyvolat fóbii z toho, co raději není a nemůže být vidět... PS: Osobně mám navíc tento film spojený s nesmírně intenzivním percepčním zážitkem z českokrumlovského kina v hloubi 80. let, kdy v šedi normalizované kultury působil tenhle sci-fi snímek jako zjevení... ()
║Rozpočet $11miliónov║Tržby USA $80,931,801║Tržby Celosvetovo $203,630,630▐ Tržby za predaj Blu-ray edície Alien Anthology v USA $25,228,230 //počet predaných kusov 571,927║ Sci-fi film, ktorý tento žáner povýšilo do úplne iných sfér, bravúrne dielo a počiatok famóznej série!!! /100%/ ()
Nevím, jak je to možný, ale za celý život jsem viděl akorát čtvrtýho Vetřelce. Proč, to opravdu nechápu, ale chtěl jsem to co nejrychleji napravit. Vždyť první tři díly režírovali režiséři, kteří doteď mají ve filmu v Americe hlavní slovo. Ridley Scott se ale s počátkem tohodle kultu popral fakt parádně. Nejenom, že jsem měl strach z temnoty, měl jsem taky strach ze samotnýho vetřelce, kterýho si Giger namodeloval opravdu moc hezky. On celkově má v hlavě docela zvláštní věci. Vymodelovat Vetřelce zrovna takhle by nedokázal každý, ale jemu to nedělá žádný problém. Taky díky tomu jsem z filmu byl tak vyjukanej. Vždyť já tam ty vetřelčí chapadla viděl snad v každý scéně. Sigourney si jde, kamera nahlíží na její ksicht a za zádama už vetřelec vykukuje, chapadlo se pohybuje a nejhorší je...že divák čeká a čeká a Sigourney nic neví. Já vlastně ani nevím, kde jsem se s touhle věcí ve filmu vůbec setkal. To je takovej napínák, že mít pásek u kalhot, tak okamžitě rupne a odstřelí na orbitě nějakej asteroid. ()
"Ve vesmíru váš křik nikdo neuslyší!" Takhle vábila na film upoutávka v roce 1979. A nikdo tehdy ještě netušil, do jaké míry se tohle projeví v praxi. V režii mistra filmového řemesla Ridleyho Scotta tak vnikla jedna z ikon moderního sci-fi hororu, která se dá bez debat již zařadit mezi klasiku. V hlubokém a temném prázdnu prolétá legendární loď Nostromo, nikdo ze členů posádky netuší, že za pár okamžiků budou bojovat o holé životy. A to navíc s mostrem, jež se zapsalo do dějin filmu na věky věků. Když bych měl Vetřelce rozdělit na sci-fi a horor, pak po stránce sci-fi se jedná o naprosto vyjímečné dílo, které dokonale spojuje napětí s temnou stránkou, to vše v pořádně depresivních vesmírných kulisách. Vše ještě umocňuje návrh lodi samotné, která připomíná spíš soubor vyřazených výrobních hal než vesmírné plavidlo. Po stránce hororu dostává divákovo nervové vybavení stejnou sodu jako u sci-fi. Mít v rukávu takovou příšeru jakou je takzvaný "dvojhubec" a skoro jí neukázat, no a přesto nechat diváka strachy demolovat opěradla křesla či pohovky, tomu se říká filmové řemeslo se vším všudy. K superlativům stojícím v nekonečném zástupu pak ještě přiřadím dynamickou kameru, skvělý střih a mistrné ozvučení ruku v ruce s hudbou. A třešnička na dortu? Legendární Ripleyová v podání Sigourney Weaver, pro níž jest toto naprosto kultovní role. Mix všho dohromady sotva dokáže ohodnotit 5 hvězdiček, ale protože výše jíti nemohu, dodám jediné: Ve vesmíru váš křik opravdu nikdoneuslyší, ale na Zemi ano, takže se nebojte řvát! ()
Ridley Scott načal mé nadšení pro tato děsivá a slizká zvířátka. Ponurá atmosféra, depresivní hudba, napětí z neznáma, dokonalé monstrum a výborní herci, jež mě některé tváře nahánějí husí kůži. Výborný film ve všech směrech a právem má srdcovka, mé hodnocení 5 hvězdiček... "In space no one can hear you scream" ()
Galerie (290)
Zajímavosti (263)
- Natáčelo se od 5. července do 2. října 1978. (Varan)
- Ridley Scott byl až pátou volbou na režisérském křesle. Producenty zaujal především snímkem Soupeři (1977). (PaTeXx)
- Producenti filmu It! The Terror from Beyond Space (1958) uvažovali o žalobě za plagiátorství. Nakonec si to rozmysleli. (PaTeXx)
Reklama