Reklama

Reklama

Vetřelec

Trailer 3

Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 820)

kitano 

všechny recenze uživatele

Je pravda ze vsetky diely tejto sagy maju nieco do seba a ani jeden nieje vylozene zly (vratane posledneho), avsak pre mna je medzi prvym a ostatnymi dielami priepastna vzialenost. Preco? Poporiadku. Posadka lode prichadza na vzdialenu planetu daleko mimo nasej sustavy, aby zistila co sa stalo s ludskou koloniou, s ktorou sa prerusilo spojenie. Budovy najdu opustene, bez jedneho zivacka, mimo maleho dievcatka, ktore nechce zo seba vydat ani slovko. Pri prieskume okolia narazia na mimozemsku kozmicku lod. Ludia vchadzaju do nutra aby zistili, ze mimozemskej posadke sa stalo to iste ako ludom v kolonii. Preco tu vlastne len opisujem dej? Co strasne sa mohlo stat, ze tito mimozemstania, ocividne neuveritelne technicky vyspely, daleko za hranicami nasho chapania, co strasne sa stalo ze sa nezmohli ani na najmensi odpor? Ludstvo v tomto vesmirnom korabe vyzera tak stratene, tak absolutne bezvyznamne a bezmocne, ze si ani nedokazeme ani len predstavit ake strasne zlo sa skriva v hlbinach vesmiru. A prave tento naznak udalosti, tento nacrt toho co sa stalo jednej nepoznanej civilizacii, daleko, daleko mimo nasej sustavy, mozno galaxie, tento malicky vstup ludi do nepoznaneho vzdialeneho sveta, ktory zrejme nikdy nespoznaju, ani sa nikdy nedozvedia co sa vlastne stalo, to je to co ma na Votrelcovi tak fascinuje. Scena prieskumu mimozemskeho korabu ma fascinujucu atmosferu, pri ktorej mi fantazia pracovala na plne obratky a prave to nepoznane, existencia niecoho absolutne mimo nase poznanie, ta absolutna neznalost vsetkeho naokolo, ke sa clovek nemoze opriet ani o jediny fakt, o jedinu istotu, pretoze ziadna nieje......vazeny, toto je STRACH. (10/10) ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

S otázkou "byl vidět?" na rtech jsme otravovali ty, co už TO měli za sebou, a podle jejich skelných pohledů a pokleslých brad jsme si my, co jsme v zápětí usedali před plátno, mohli i odpovědět. Jestli nakonec ON bude vidět nebo ne, přestalo být brzy podstatné, protože celý film pro mě představoval jednu koncentrovanou hrůzu a když jsem za pár let viděla Mr. Beana v epizodě, kde sleduje horor, tak totéž jsem byla já na Vetřelci. Nestačily mi před oči deštník a dvě ruce, další bych potřebovala do uší, abych neslyšela ty strašné zvuky. Přesto jsem ten film viděla ještě mockrát a mockrát ještě uvidím, přitahuje mě jak můru světlo. ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Ťažko si predstaviť kultovejší film, ako je práve Votrelec. Pred ním sa nič ani zďaleka tak zaujímavé a kvalitné v rámci komerčného sci-fi a hororu neobjavilo, takže ho považujem za prvý poriadny film tohto typu, ktorý ani po tých mnohých rokoch prakticky vôbec nezostarol, možno až na pár detailov, ktoré mi ale prídu zanedbateľné, ako napríklad moderný superpočítač cez celú miestnosť. Aj napriek tomu, že zápletka je vo svojej podstate úplne jednoduchá, jednoducho len skupina ľudí čelí nepoznanému mimozemskému netvorovi, ako tomu bolo v nespočte ďalších filmov, ktoré vznikli aj vďaka práve Votrelcovi, tak to prevedenie je niekde úplne inde. Tu si tvorcovia dali viditeľne záležať, aby nevznikol len nejaký horor s monštrom, ale rovno vytvorili komplexnejšie univerzum s množstvom skvelých nápadov a otázok, ktoré sa časom zodpovedali, alebo ich odpovede zostali stále ukryté. Inak za najväčší a vlastne aj jediný problém tohto filmu je jeho pomalé tempo. V určitých fázach je vítané, hlavne v prvej polovici, ktorá je hlavne o tej tajomnosti, ale film si ho drží aj v tej druhej, ktorá už je pritom akčnejšia a tu sa to už veľmi nehodí. Ale aj tak sa na to pozerá veľmi dobre a na množstvo scén sa stále teším. Určite musím pochváliť aj všetky strety so samotným Votrelcom, väčšinou sú krátke a z Votrelca vidno len časť, ale aj tak sú všetky pôsobivé a perfektné. Ale možno ešte napínavejšie sú tie, v ktorých sa neobjavuje, ale postavy sa aj tak boja každého zákutia. Takže v tomto ohľade funguje film vynikajúco, film má skvelú atmosféru a výborne funguje pocit tajomnosti. Obsadenie síce mohlo byť aj lepšie, ale aj táto zostava funguje, hlavne Sigourney Weaver, John Hurt a Ian Holm. Technicky je to prakticky dokonalá práca, skvelá vizuálna stránka, interiéry lode, vzhľad votrelca, ale aj všetko ostatné, tu si dali všetci záležať. A hudba skvelo podporuje pocit tajomnosti. Takže síce kvôli pomalému tempu plné hodnotenie dať nemôžem, ale kultový status si Votrelec právom zaslúži, je to klasika, ktorú som od útleho detstva videl mnohokrát a doteraz ma to neomrzelo. 78% ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Po sedmi letech jsem si film, kvůli kterému se o film jako takový začal zajímat, pustil znovu. Překvapilo mě, že za ta léta neztratil nic ze své působivosti. Snad jenom to, že ony legendární momenty si pamatuji až dostatečně živě na to, aby mě dokázaly nějak vyděsit, či napnout. Ale toť čistě subjektivní pocit, protože Scottova promyšlená režie, ve které dokonale ždíme všechny podstatné prvky – chladnou výpravu kosmické lodi, hru světel a stínů, Goldsmithovu hudbu, racionální posádku a v neposlední řadě legendárního nezvaného hosta, dokáže i po letech uchvacovat. Dnešní generaci (mých současníků), pro které se filmová hrůza vyrábí formou vřískajících teenagerů a remaků asijských bubáků, už tenhle vesmírný opus zřejmě nic neřekne, ale za ta léta už není podstatné co, ale jak! Bez kapky nostalgie, s plným vědomím ‚stárnutí‘, bez debat stále strhující pecka. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Když necháme stranou kultovní, průkopnický a inspirativní rozměr snímku, i po letech a několikerém zhlédnutí (jež anulují efekt atmosféry a budování napětí či pocitu ohrožení) zůstává "Vetřelci" jedna pozoruhodná kvalita zachována: jedná se totiž o film, kde výprava má nejen vizuální ale také výrazně narativní roli. Vedle všemi zaslouženě vzpomínaného a vpravdě ojedinělého designu mimozemských prvků od H.R. Gigera je třeba zmínit i jeho protipól v interiérech nákladní kosmické lodi Nostromo. Film tak proti sobě staví dva vizuálně zcela odlišné typy účelové architektury, potažmo konstrukcí ve smyslu stavebním i tělesném. Nostromo i havarovaný mimozemský koráb jsou na začátku vyprávění zdánlivě pusté života, který ale dřímá v jejich útrobách. Stejně jako s úvodním probuzením členů posádky ožívají ocelové struktury, také záhadná a původnímu názvu zcela odpovídající "cizí" struktura korábu získává životnost i konkrétní funkčnost probuzením života v jeho útrobách. Polarita lidského a cizího je sice primárně rozvedena skrze tělo a jeho ohrožení, narušení vniknutím a zničení vetřelcem, ale k dokreslení tohoto efektu opět slouží interiéry lodi. Původně chladné, ale nikoli nepřátelské chodby se vpádem cizího mění v nekonečné bludiště ohrožení. Od prvotního rozrušení, či doslova naleptání, důvěrného bezpečí přestává interiér Nostroma být pasivním a vlídně prosvětleným prostorem, ale naopak ukazuje svá temná a děsuplná zákoutí, až se posléze stává klaustrofobním prostorem. Příznačně pro postupné narušování jistot postav se agresivně industriální prostředí, kde dojde k zabití Bretta, své oběti ani zprvu nejeví nebezpečné. Postupem času ale hrůza a cizost ovládnou celou loď (viz původně zcela neutrální prostor, kde dojde ke konfrontaci Ripley s Ashem), která se posléze obrátí proti postavám (ve finále zcela zlovolná Matka, chodby naplněné párou, varovnými červenými světly a agresivním hlukem). Příznačně se s destrukcí Nostroma náhle síly vyvažují a Ripley i vetřelec se na okamžik oba ocitají v pozici tvorů usilujících o přežití. Finále snímku pak představuje jednoznačný rozkol s gotickými romány, které s "Vetřelcem" bývají asociovány. Hrdinka zde nepokoří monstrum svou čistotou, ale naopak definitivním nastoupením své aktivní role. Na rozdíl od druhé ženské postavy není Ripley paralyzována hrůzou, nýbrž navzdory vetřelcovu neútočení (jež značí inteligenci či alespoň instinkt velící potlačit primární pudy v zájmu přežití) sama přejde do ofenzivy. Pro chápání postavy Ripley a genderového aspektu nejen prvního "Vetřelce" ale celé série je určující, že Ripley nemá nic z ryze pasivní povahy hrdinek gotických románů, ale ani není typickou hororovou final girl, která by se až tváří v tvář vlastní smrti zmohla na obranu. Již v sekvencích, kdy kvůli bezpečnostní karanténě odmítne pustit nakaženého Kanea na palubu, se ukazuje její aktivní povaha. Jen bohužel pro ni (i reálné ženy) je její síla zastíněna v prostředí machistického kolektivu posádky. Na stejném principu postupného projevování síly postavy ostatně dramaturgicky staví i další dva díly série. Až "Vetřelec: vzkříšení" figuru již od začátku uvozuje jako silnou, což ale příznačně vychází z faktu, že Ripley svou genetickou proměnou nenáleží do patriarchální společnosti lidí, ale naopak spíš do matriarchátu vetřelců. () (méně) (více)

Galerie (290)

Zajímavosti (266)

  • Jonese hrají čtyři rozdílné kočky. (PaTeXx)
  • Když se ve filmu Vetřelec blíží k posádce, nebo když jsou členové posádky Vetřelci na stopě, na pozadí scény se rozezní tlukot srdce. Ten následně utichne v momentě, kdy je Vetřelcova oběť lapena. (CamilleS)
  • Herec v kostýmu Vetřelce (Bolaji Badejo) musel absolvovat lekce tai-či a pantomimy, aby se naučil pomalým pohybům. Během přestávek během natáčení musel sedět na speciálně vyrobené houpačce, kvůli ocasu Vetřelce mu totiž byla běžná židle odepřena. (rakovnik)

Související novinky

Seriálový Vetřelec nabírá posily

Seriálový Vetřelec nabírá posily

28.11.2023

Již nějakou dobu víme, že nadcházející celovečerní film ze světa Vetřelce s názvem Alien: Romulus je dotočen a čeká nás příští léto, přičemž jeho režisér a scenárista Fede Alvarez se chlubí tím, že… (více)

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

18.10.2023

Režijní legenda Ridley Scott (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen) má v těchto dnech plné ruce práce s propagací a taky finálními úpravami Napoleona předtím, než jeho velkolepý válečný film s… (více)

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

22.12.2022

Vesmírný teror se vrací. Po několika nezdarech týkajících se projektů navazujících na svět klasického hororového sci-fi Vetřelec z roku 1979 se nyní zdá, že nového snímku se už s 99 %… (více)

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

17.11.2022

Pětadvacetiletá herečka a vycházející hvězda Cailee Spaeny (Mare z Eastttownu, Zlý časy v El Royale) jedná v současnosti o hlavní roli v chystaném rebootu filmového Vetřelce. Projekt pochází od… (více)

Reklama

Reklama