Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokudrama Jako letní sníh mapuje životní příběh Jana Amose Komenského, který se stal kvůli svým přesvědčením a názorům patrně nejznámějším českým vyhnancem. Většinu života strávil mimo svou vlast, ale přesto svými jedinečnými myšlenkami, které zaznamenal v téměř 200 knihách a spisů, zásadně předběhl svoji dobu a ovlivnil celý svět. Film se natáčel v České republice, ale také v těch místech Evropy, ve kterých jsou nejpatrnější stopy působení Jana Amose, tedy také v Maďarsku, kde se mu podařilo vytvořit životaschopný model výuky pod heslem „škola hrou“. Příběh Komenského rámuje jeho rozhovor s malířem Rembrandtem, který kreslil jeho podobiznu. Na základě jejich rozhovoru se před námi odvíjejí jednotlivé epizody Komenského života. Ukazují, že Komenský byl nejenom nesmírně plodným autorem a skvělým myslitelem, ale také člověkem z masa a kostí, člověka láskyplného, sužovaného osobními tragédiemi i tehdejším překotným vývojem evropské společnosti. Ve ztvárnění hlavní role se vystřídají Alois a David Švehlíkovi. Významnou roli si zahraje také Vladimír Javorský nebo Igor Bareš, který ztvárnil malíře Rembrandta. Literární odkaz Jana Amose Komenského je velmi obsáhlý a různorodý. Psal latinsky i bohatou a působivou češtinou. Tvořil spisy encyklopedické a jeho ideálem byla vševěda, objímající veškeré tehdejší vědění, zanechal však také díla teologická i teosofická, hymnologická i hymnografická či všenápravná (výchovná, ale přesahující rámec didaktiky). Do obecného povědomí se zapsal také jako autor nejslavnějšího česky psaného díla 17. století s názvem "Labyrint světa a ráj srdce". Režie filmu se ujal Lubomír Hlavsa, známý filmem Poslední útěk Jeronýma Pražského, anebo Jan Hus: Cesta bez návratu. Film vznikl v koprodukci České televize a společnosti Vistafilm. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (78)

Forty- 

všechny recenze uživatele

Zasluzi si takto vyznamna osobnost takto budgetovy dokument? Mno mam dost zmiesane dojmy. Na jednu stranu to celkom pekne zreferovalo vyznamne udalosti v zivote J.A. Komenskeho, na druhu stranu ten lowcost z toho hrozne krical. Slabi herci, prakticky ziadne exteriery, lacne interiery, nekvalitne rekvizity, prilis vyrazne mejkapy, prilis ciste a umele oblecenie ... ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Herecký koncert Bareš a staršího Švehlíka. Od střední školy tvrdím, že učitel který zařadí do povinné četby něco od JAK (osnovy mě nezajímají), si zaslouží přinejmenším zapálit auto. Utrpení zvané Labyrint světa a ráj srdce může změkčovat jen fakt, že ty další bichle jsou ještě větší sračky. Vy jste to četli, zkoušeli jste to číst? Opisovalo se to a modifikovalo do čtenářských deníků, odkud jen šlo (nebyla doba internetová), protože tohle opravdu rovná se mučení. Televizní zpracování je solidní, včetně výpravy. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Náboženské vojny v 17. storočí sú tu zobrazené takým spôsobom, že človek sa dozvie len povrch, ostatné o „Bočkajovcoch“ a druhej strane si musí naštudovať alebo to musí už vedieť, aby pochopil dobu. Odhliadnuc od toho by som životopisný film uvítal radšej v klasickom spracovaní a nie vo forme rozprávania a následných záberov zo života, to potom vyznieva lacno a skôr ako polohraný dokument. V každom prípade sa človek o Komenského živote to gro dozvie a to je plusom. Mínusom je jednostranný pohľad na dobu, ale to vidíme u českých vecí aj v prípade husitov, protestanti sú tí dobrí, katolíci tí zlí. Takže sa vrátim v podstate k úvodu – ak film neuvidí človek študovaný, dostane nesprávny pohľad na dobové reálie. Inak je film zaujímavý, no Komenský si zaslúži niečo väčšie, výpravnejšie. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ono tomu je co vyčítat a není toho málo - vadil mi tam přehnaný počet zpomalených záběrů (až jsem si v jednu chvíli vzpomněl na jednu epizodu z Gartha Marenghiho), herecké výkony u většiny herců, především těch dětských, nebyly nic moc, některé dialogy působí strašně učebnicově (což je největší problém těchto historických filmů) a prostřední část filmu mi přišla poněkud nudná. Je toho i víc, ale nechce se mi tu všechno vypisovat, protože jinak jsem docela dost spokojený. Na český TELEVIZNÍ film je to totiž dost slušná práce, jak po stránce filmařské, ve které je fakt hodně vidět snaha to udělat co nejlíp, tak po stránce scénáře, který se ten život Komenského snaží podat co nejzajímavěji. Ne vždy se to tomu filmu daří, ale i tak tu je nejedna zajímavá scéna a má to i docela silný závěr. I pro pár zajímavých myšlenek se tu najde místo. Takže jo, mínusů to nemá málo, ale převládají u mě spíš pozitivní dojmy. Konečně tu zas vzniklo něco, co se zde normálně netočí a k tomu všemu je to taky povedené. Slabé 4* ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Druhá historická věc zaštítěná produkcí ČT Brno a opět ne sice dokonalá, ale nemající k dokonalosti daleko. Některá fakta si to trošičku uzpůsobuje, třeba nám tvůrci neřekli, že Mikuláš byl alkoholik a většina jeho proroctví tak bylo spíš opilecké blouznění, ale zase proč ne?, filmu to dodává určitou mysteriozní rovinu. Líbí se mi výprava, ta je na televizní film dokonalá a snímek by vlastně klidně mohl i do kin - kdyby dnes nějaká kina existovala, velmi dobrá je práce se světlem, s tím si tvůrci rovněž vyhráli, a dokonce i s barvou - což odpovídá tomu rámování příběhu do malířské dílny. Poněkud zklamáním jsou někteří pražští herci a dokonce i Brňák Bareš používá ve filmu pražštinu (blbej, místo blbý), to mě mrzelo. Na druhou stranu by mě zajímalo, kdo hrál druhého, mladšího orodovníka v úvodní scéně, z toho by měl mistr Lukavský radost. S postavami si ale šlo vyhrát víc - ono u životopisných věcí často totiž hrozí plakátovost postav, neživotnost, a ani Amos Komenský rozhodně nebyl chodící nádoba, moudrosti, lásky a dobrých skutků. Jinak je ve filmu zajímavá paralela s Komenského pansofií a realitou světa - je to podobné jako Moorova Utopie, prostě lidé nikdy nebudou dokonalí, pořád se budou hádat a rafat a pořád se budou vést války, takže nějaké utopie a pansofie jsou házením hrachu na zeď a perel sviním. Na druhou stranu - pro věřící - může jít o důkaz touhy člověka po dokonalosti, která se na Zemi nenachází, o důkaz, že nás to vede do Božího domu. V tom je pro mne poslední záběr s obrazem Návrat ztraceného syna o to víc symbolický. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (3)

  • Natáčení probíhalo na hradě Sovinec a Buchlov. Větrný mlýn se nachází v Rymicích. (SONY_)
  • Asi nejznámější portrét Komenského namaloval v roce 1641 Rembrandtův žák Jürgen Ovens. Tento portrét je vystaven v muzeu J. A. Komenského v Naardenu. (xisp)
  • Historicky není prokázáno, že by se Rembrandt s Komenským setkal nebo ho portrétoval. Obraz, který je vidět ve filmu opravdu namaloval Rembrandt a jmenuje se „Portrét starého muže“ nebo „Portrét rabína“. Podle znalců byl namalován v roce 1664 nebo 1665 a z největší pravděpodobností opravdu znázorňuje Komenského. (xisp)

Reklama

Reklama