Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jan Svěrák vás ve válečném dramatu připoutá do kabiny stíhačky a přistane po stominutovém vzrušujícím letu. Vzhůru do tmavomodrého nebe startovali z anglických polních letišť českoslovenští váleční piloti, kteří chtěli svým dílem přispět k porážce fašistického Německa. Válečná léta nebyla pouze časem vzdušných soubojů. Byla i dobou pro lásku a kamarádství. Drama vojáků, jejichž boj válkou neskončil. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (725)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jan Sverák sa kedysi sťažoval, že štúdio Sony sa nepostaralo o distribúciu jeho filmu v Amerike tak, ako si predstavoval. Že vraj za to môže Pearl Harbour a jeho zlá povesť. Preto si myslel, že on svojim konkurenčným filmom za morom uspeje. Možno by uspel, ale podľa mňa sa jedná síce o menší, ale predsa len vykalkulovaný projekt, ako Bayov veľkofilm. Je to celé také naleštené, dialógy a dejové (vzťahové) zvraty sú klišé, čo sa asi aj dalo očakávať. Treba sa zmieriť s tým, že nie zo všetkého musia byť zahraniční distribútori hotoví, podobných talianskych, francúzskych, nemeckých alebo španielskych vojnových filmov museli už vidieť mnoho. Tmavomodrý svet je rovnako ako ony určený hlavne pre domáci trh. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Velmi chvályhodný je záměr pana scenáristy Zdeňka Svěráka vzdát hold našil letcům ve službách RAF. Naopak málo chvályhodné jsou vykalkulované zásahy do scenáře ze strany Jana Svěráka."Vrazím tam smutný oči Barči, to se bude Amíkům líbit. Trocha sentimentu taky neuškodí, voni si rádi pobrečej." Když Jan Svěrák přebíral Oscara za Kolju, slíbil, že tomu zlatýmu plešounovi přinese bratříčka. Určitě s tím hodně počítal, ale nestalo se tak. Po pravdě, za Tmavomodrý svět by si ho nezasloužil. Sice tomu věnoval pět let svýho života, nezměrné úsilí, ale milostná linie příběhu příliš hraje na city ("But I Want You!" - scéna v autě) a scény z komunistického lágru nejsou příliš přesvědčivé. Přes moje výhrady ale musím uznat, že za málo peněz sestrojil režisér hodně muziky. Je paradox, že se na poctu našim letcům nedostalo peněz v jejich rodné zemi, ale že to z drtivé většiny platila společnost ze země, proti které čeští letci bojovali. ()

Reklama

Spooner 

všechny recenze uživatele

Přízvisko český válečný velkofilm se často nevídá.Teda přiznejme si to že se to vůbec nevídá.Tento český film je jeden z nejlepších jaký jsem kdy viděl a a jen tak překonán nebude.Jak už svou velkolepostí tak prostě vším.Ano je to jako Pearl Harbor,ale narozdíl od Harboru má Svět podstatně lepší herce v čele s Vetchým a Hádkem.No prostě vynikající filmový zážitek,který už se z českých lesů a hájů jen tak nevklube ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Chápu tu hořkosladkou režii, někde se ta ironie, nechuť, zloba, ostuda, frustrovanost a další věci odrazit musely ale nemůžu si pomoct, ten film by mohl být o tolik lepší, kdyby se nebál projevit trochu emocí. Ty nejzásadnější momenty pokaždé naprosto vyšumí, jako by se nic nedělo. A naopak momenty, které film nikam neposouvají Svěrák servíruje bravurně, takže to určitě nebude tím, že by to neuměl. Nejspíš jenom nechtěl, dobrá, já ale v tom případě nemůžu jinak, než film označit za lehce nadprůměrný co se české produkce týče ale snadno zaměnitelný v té světové a to je prosím z mého pohledu hrozná škoda. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Původně jsem chtěl napsat dlouhý předlouhý komentář k tomuto filmu. Chtěl jsem psát o tom, jak dobře byli natočeny letecké souboje, že byla radost koukat se na herectví Oldřicha Kaisera. Chtěl jsem psát o tom jak se Ondra Vetchý pro roli Franty Slámy doslova narodil, že Jaroslav Ježek zřejmě skládal hudbu pro tento film aniž by to věděl. Chtěl jsem napsat o své lítosti, že bylo ve filmu věnováno tolik prostoru milostnému románu a naopak o svém nadšení z toho, že bylo ve filmu ukázáno co se těmto lidem stalo ve své zemi, kterou oni tak milovali a nikdy milovat nepřestali. Chtěl jsem psát o zločinech na těchto lidech ze strany komunistů. /Jak může někdo po skončení tohoto filmu být hrdý na to, že si říká komunista já nikdy nepochopím.... nikdy ! / Pak mě ovšem napadlo že se o svůj prostor podělím s někým o kom ten film je, s někým koho si velmi vážím a koho obdivuji. Mluvím o generálovi Františku Fajtlovi. Zde je komentář Františka Fajtla k tomuto filmu: "Mě se líbil velice, protože nejenže ukázal věrně tvrdé boje stíhačů Royal Air Force, ale podal i obrázek nádherného přátelství mezi letci. Ten film je velkou satisfakcí pro nás, kdo jsme byli po válce pronásledovaní." ()

Galerie (55)

Zajímavosti (103)

  • Na rozhořčení diváka, týkající se skutečného záběru bombardovaného města ve chvíli, kdy zazní věta "...dělali jsme doprovod Američanům..." Jan Svěrák krátce po premiéře odpověděl: "Nejste sám, komu tenhle záběr vadí. Náš producent Eric Abraham ho k smrti nenávidí, a ještě pořád mi nabízí kazety s jinými možnostmi. Ten záběr přitom prošel počítačem, všechny bomby, co tam padají, jsou umělé a pozadí je dokolorováno - město do modrozelena a výbuchy do oranžova. Špatná kvalita obrazu měla jaksi dodat autentičnosti a navázat na záběry okupace Československa v úvodu filmu, které vznikly podobnou metodou. Ale nespojuje se to a působí to jenom jako technický nedostatek. Co s tím udělám, teď vážně nevím. Buď ten záběr nahradíme jiným, nebo se s ním naučíme žít." (NIRO)
  • Vo filme nie je ani jeden Messerschmitt Bf 109. Sú to Hispano Aviación HA-1112‑M1L, ktoré vznikli prakticky až po vojne. V Španielsku im dali motor Hispano (čím sa zmenil ich predný dizajn), niekoľko ich bolo po vojne prerobených aj s motorom Rolls Royce. Boli použité vo filme Bitka o Britániu (1969) a produkcia Tmavomodrého sveta si tieto historicky úplne chybné zábery požičala. Chyba je zavŕšená tým, že strieľajú cez stred vrtule. Nikdy neexistovala verzia Bf 109, ktorá by mala zároveň kanóny v krídlach a aj v osi vrtule. Existovali len verzie s kanónom v "nose", ktoré mali pod krídlami jasne viditeľné prídavné gondoly s kanónmi, no ich dizajn bol úplne iný ako vo filme. (TOPmoovie)
  • Typický zvuk kulometu Spitfiru si musel mistr zvuku Zbyněk Mikulík vytvořit sám. Ještě než se do toho pustil, vysvětloval proč: "Divák musí na první poslech poznat, kdo střílí, a proto je třeba vytvořit typický zvuk kulometů Spitfiru, který se bude výrazně lišit od kanonády Messerschmittu. Publiku to umožní snadnou orientaci v leteckých soubojích. Filmový zvuk je, stejně jako celý film, iluze, kterou je třeba sestavit krok za krokem tak, aby nakonec působila věrohodněji než skutečnost. Někdy je ta nadsázka opravdu veliká, například iluze průstřelu kabiny se naplnila ve chvíli, kdy jsem k ní mimo jiné přidal i výstřel z děla tanku, nahraný z minimální vzdálenosti. Abych vytvořil nový charakteristický zvuk kulometu Spitfiru, vezmu jeden jediný výstřel z obyčejného kulometu, přidám k němu úplně jinou explozi a ještě třeba zvuk nějaké malé destrukce. Spojím to dohromady, upravím a tenhle jediný ideální filmový výstřel pak v pravidelném intervalu nakopíruji a vytvořím si tak vlastní kulomet, který není reálný, ale dokonale naplňuje iluzi." (NIRO)

Související novinky

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

Eric Serra zakoncertuje na SOUNDTRACKU Poděbrady

18.07.2018

Mezinárodní festival filmové hudby a multimédií SOUNDTRACK Poděbrady 2018 navazuje na úspěch předchozího ročníku, který navštívilo přes třicet tisíc fanoušků nejen filmové hudby. Ti měli možnost… (více)

Na Anděla Páně 2 už přišel milion diváků

Na Anděla Páně 2 už přišel milion diváků

12.01.2017

Na prvního Anděla Páně vyrazilo do kin 188 138 diváků, takže Jiří Strach rozhodně nečekal, že jeho pokračování rychle zaútočí na milion. Právě tahle cifra ale padla v šestém týdnu promítání, čímž se… (více)

Krev a mlíko za tvrdou měnu

Krev a mlíko za tvrdou měnu

27.04.2006

Už i Slováci (plus my, Briti, Rakušani a Maďaři a o spolupráci uvažovali ještě Němci, Turci a Italové) mohou říci, že mají vysokorozpočtový velkofilm a to ještě o spoustu milionů dražší (10 milionů… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno