Režie:
Michael BayKamera:
Roberto De AngelisHudba:
Lorne BalfeHrají:
Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González, Moses Ingram, Garret Dillahunt, Colin Woodell, Keir O'Donnell, A Martinez, Devan Chandler Long (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Danny Sharp (Jake Gyllenhaal) je charismatický gauner, který chystá největší bankovní loupež v dějinách Los Angeles a potřebuje spolehlivé parťáky. Will Sharp (Yahya Abdul-Mateen) je jeho nevlastní bratr a válečný veterán, který potřebuje ranec peněz na náročnou operaci své ženy. I když Will ví, že spolupráce s Dannym smrdí průšvihem, v bezvýchodné situaci se dlouho přemlouvat nedá. Danny má totiž dokonalý plán, který se nemůže zvrtnout. Jenže se zvrtne a lupiči se ocitnou v pasti, v podzemních garážích banky, obklíčení armádou mužů zákona. Jedinou únikovou cestu představuje sanitka, která přijela pro těžce zraněného policistu. Will a Danny ji unesou, společně s postřeleným mužem a záchranářkou Cam Thompsonovou (Eiza González), která i v nelehkých podmínkách dělá všechno pro to, aby pacienta udržela naživu. To je ostatně v zájmu i obou řidičů. Dokud bude převážený muž žít, jeho kolegové si zachovají odstup. Danny ví, že potřebuje náhradní plán. Pokud možno naprosto geniální, což nebude uprostřed největší honičky, jakou kdy Los Angeles zažilo, vůbec jednoduché vymyslet. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (384)
Klasická Bayovina ... moc se tu nečeká a po 10 minutách filmu se vykrádá banka. Pak už je to jen velká dvouhodinová honička, s naprosto dokonalým sound designem a OST. Upřímně nechápu jak Bay dokázal některé kamerové parádičky, které jsem nikde jinde v žádném filmu neviděl a pokud by to teď používalo více akčních režisérů, tak si dobrovolně a milerád dochčiju trencle blahem : ) ()
Až nezdravě fotogenická Eiza Gonzáles, která by Kapitána Phillipse mohla vyučovat, jak zvládat frenetické stresové situace a ještě se z nich poučit, si krade každý okamžik pro sebe. Ona je morální osou tohohle úžasně přímočarého a naivního akčňáku, jehož dva antagonisté v kradené ambulanci ujíždí před zákonem a trochu i před sebou samými. Větší část filmu jsem si vrněl nad áčkově ošetřeným a obsazeným akčním filmem v pohybu v roztomile béčkovém provedení, až závěr mě kvůli poddimenzovaným postavám, tupým zvratům, stagnující gradaci a šíleně patetickým emocím hrozně otravoval. Škoda toho, protože Bay mě dlouho takhle poctivě nebavil, dialogové perličky na odlehčení potěšily a zběsilé tempo avizující skoro Fury Road dokáže strhnout. Když se ale profi lupiči promenádují kolem policejních hlídek v chabě ostříkané zelené sanitce a nepřitáhne to vůbec žádnou pozornost, dramaticky jde tahle poloviční LAPD procedura do kopru. 65 % ()
Bay se zase jednou urval. Velký nonstop akční cucátko s přehlídkou cool obrázků LA, sexy automatických zbraní & amerických aut, s kamerou jak na horský dráze a zbytečně přepálenou stopáží. Herecky baví, v čele nasrávací záporácký Gyllenhaal. Tak vypni mozek, ignoruj stupidity (hustá paramedička zjistí až po hodině, že má týpek dva zásahy místo jednoho, nikdo si nevšimne najednou svítivě zelený sanitky atd.) a užívej si tu zrychlenou show čistě na efekt. Byť trošku ubíjející, stejně nemůžu než 4*. ()
Až v poslední čtvrtině se postavy dostanou do situace, která mě začala vysloveně bavit. Všechno předtím je okoukaná rutina, zabalená do atraktivní Bayhem formy. A ani to ne pro každého. Epileptici to nedají. Co mi v Ambulanci chybělo nejvíc je důvtipnější scénář. Jediné, čím se film snaží akční jízdu sanitky posouvat dějově dál, je postupné odkrývání vztahů mezi postavami (kdo a proč koho odkud zná). A ty nejsou nijak zajímavé a do emocionálního drajvu filmu nic zásadního nevnáší. Nějaké emoce přijdou až v posledních minutách, ale jde pouze o tradiční, lehce trapný bayovský sentiment. ()
Exploze, zpomalené záběry, americké vlajky, západy slunce a především exploze. Takhle stručně by šel shrnout Bayhem, charakteristický rukopis tvůrčího přístupu Michaela Baye. Tvůrce prvních dvou Mizerů, Skály, Armageddonu či prvních pěti hraných Transformers byl dlouhá léta brán jako ideální kandidát pro režii adaptace videoherní série GTA, kdyby přeci jen jednoho dne došlo na její zpracování. A Bay tentokrát skutečně dostal příležitost si vlastní GTA natočit tak trochu. Jeho předělávka dánského akčního thrilleru Ambulance z roku 2005 dokáže za pochodu hrané GTA připomenout skutečně výrazně. I díky tomu, že po letech Bay pořád o svůj výrazný rukopis nepřišel. Stačí to ovšem pořád k dobrému akčnímu řemeslu? Či alespoň slušnému výplachu? Bay se po pětici filmů Tranformers a Six Underground vrací ke komornější akci, což ovšem neznamená, že by ve svém měřítku nebyla Ambulance velkolepá. Opět dojde k mnoha výbuchům, mnoha zničeným autům, mnoha divokým vizuálním hrátkám s kamerou a ukázce toho, že ani na prahu šedesátky Bay o svou audiovizuální dravost nepřišel. Jeho Ambulanci tak nejvíce podráží nohy to, že chvílema jakoby neví, co by chtěla být. Jestli tou divokou zábavnou akční jízdou nebo ryzím akčním drsným thrillerem, který jakoby napsal David Ayer. Vzdáleně může Ambulance připomenout také Nelítostný souboj, kdy se Ambulance pokouší dva ústřední antihrdiny tak nějak polidštit. A opět za pochodu tak trochu selhává v tom, zda jich má člověk regulérně litovat či jim přát, aby jejich nahánění se strážci zákona prohráli. Tři ústřední herci rozhodně nezklamou. Jake Gyllenhaal má ve finále i v akční podívané šanci předvést svůj výrazný herecký rejstřík, ani tentokrát v hlavní roli nezklame Yahya Abdul-Mateen II. Velmi dobrá je ve finále i Eiza González, kde jen v rámci její postavy moc příliš nefunguje pracování s nějakým osobním traumatem. Snad vůbec poprvé v životě se ovšem v Bayově kariéře dokáže představit ženská postava, kterou by člověk dokázal označit jako silná ženská hrdinka. A tentokrát dokonce i výrazně chybí Bayův typický vizuální sexismus. Ambulance ve finále trvá 2 hodiny a čtvrt. Je to tak trochu moc, protože i když je nahánění v sanitce v ulicích Los Angeles sebepůsobivější, časem se přeci jen okouká. V průběhu toho všeho to ovšem pořád vypadá, že je Bay za kamerou pořád ta hračička, jako za mladých let, která si užívá, že může za pochodu páchat destrukci. Bay se tentokrát tak možná musí držet více zkrátka, než v případě pěti Transformerů, paseku ovšem dokáže nadále napáchat solidní. A i když se nahánění se sanitkou časem skutečně okouká, efektivní je rozhodně. Největší problém tak zůstává přesně v tom, že Ambulance působí dojmem, že chce být hrozně drsnou kriminálkou, pořád se ovšem pokouší o nějaký ten humor (a v průběhu dojde i na zmínku o tom, že si jedna postava připadá jako v GTA). Je to v jádru vlastně pořád ten starý Michael Bay, který ovšem v průběhu působí dojmem, že by se tentokrát chtěl pokusit o něco víc. Jenomže v rámci postav ten film nejde nikdy tak pod kůži jako zmíněný Nelítostný souboj. A skutečně vlastně za pochodu tak trochu mění přístupy toho, jak moc mají být hlavní hrdinové sympatičtí a jak moc lidsky odpudiví. Samotné vyvrcholení příběhu tomu ve finále též dvakrát neprospívá. V porovnání se Six Underground je možná Ambulance svatý grál, v rámci Bayovy kariéry ovšem pořád bude tahat za ten slabší provaz. Problém přitom nejspíš netkví v tom, že by se Bayův přístup okoukal či vyčerpal, spíše v tom, že se celé to nahánění vlastně rychle unaví. Ambulance ovšem nepostrádá alespoň ten výrazný vizuál a na tu destrukci se vlastně pořád pěkně dívá. Jen ta Ambulance celou dobu působí dojmem, že vlastně neví, čím chce být..... () (méně) (více)
Galerie (51)
Zajímavosti (14)
- Skladba, která zní na konci filmu, pochází z jiného snímku Michaela Baye, ke kterému napsal hudbu Lorne Balfe. Jedná se o skladbu „Forgotten“ z filmu 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází (2016). (radik92)
- Během honičky zazní píseň „California Dreamin'“ od Bobbyho Womacka. (Duoscop)
- Stejně jako na konci, tak i na začátku filmu hraje hudební podkres z filmu 13 hodin: Tajní vojáci z Benghazí (2016). (Ace.A.T.L.)
Reklama