Režie:
Christopher NolanKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Hans ZimmerHrají:
Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Matt Damon, Mackenzie Foy, Wes Bentley, David Gyasi, Michael Caine, Casey Affleck, John Lithgow (více)VOD (3)
Obsahy(4)
Když se náš čas na Zemi chýlí ke konci, je skupina výzkumníků pověřena nejdůležitějším posláním v lidských dějinách: cestou za hranice naší galaxie, při které má za úkol najít mezi hvězdami pro lidstvo nový domov. (Warner Bros. CZ)
Videa (28)
Recenze (3 421)
// Two years ago: "Tak Nolan si konečně vybral nový film, nějaký Interstellar. Fakt? O čem to bude? Nikdo neví, ale hádám, že to bude pecka. Tak to je jasný, ale stejně by mě zajímalo, o čem to bude. Asi nějaký sci-fi ve vesmíru. Wow, to zní cool. Akorát mi to k němu moc nesedí, podle mě je nejlepší v těch komornějších chvílích. Nojo, tak uvidíme." Today: "Holy fucking shit!" ()
Ach jo .... Interstellar je po všech stránkách dokonaly film, technicky se mu nedá nic vytknout (praktické efekty jsou prostě parádní), po herecké stránce je to taky skvělé a režie to celé drží solidně dohromady .... tedy až do posledních cca 15 minut. Jinými slovy Prestige all over again. Bratři Nolanové by si měli najít speciálního konzultanta, který by jim měl psát konce filmů. Hmm, možná stačilo jen říct, že bratři Nolanové jsou vlastně "filmovym ekvivalentem Davida Cage". Ale za vidění určitě stojí a měl by to vidět každý, a hlavně v kině... jen nečekejte originální a chytrý konec, jen klasickou Ameriku. ()
Kdo jiný měl natočit Vesmírnou odyseu pro 21. století. Kubrick našel svého nástupce a Nolan posunul hranice lidmi obývaného vesmíru. Přerod komorního příběhu farmářské rodiny na rozmáchlou výpravu s cílem najít nový domov pro lidstvo je fascinující. Zimmer i Hoytema mají ve vesmíru dostatek prostoru pro další exhibici a McConaughey v nejlepší formě bez problému utáhne celé tři hodiny. ()
Rozpolcenost snímku je obrovská. Někdy je to naprosto fantastické, nervydrásající, dobrodružné, dojemné, zkrátka emoce z vás stříkají až na plátno, ale někdy vám naopak začnou cukat nohy, vytočení byste nejradši z toho kina vypadli a šli se potěšit sledováním klidné vodní hladiny, jelikož ta nabízí mnohem více zábavy. Nuda střídá akci v takové kadenci, že si řeknete, jestli to není jen nějaký špatný vtip, protože podle traileru jste šli na něco úplně jiného. Přes veškerou snahu o hloubku postav a jejich motivů, se k nim stejně nepřimknete a je vám vlastně zcela u hrnečku, co se s nimi stane. Do toho všeho přehršle vysvětlování, aby i lopata nalákaná upoutávkami na Batmana z Betelgueze, pochopila, co se v každé předchozí scéně odehrálo. A stejně každý nakonec zjistí, že to už všechno viděl SPOILER v Horizontu události a Ztraceni ve vesmíru KONEC SPOILERU. Hrátky s časoprostorem jsou pak jediným kladem filmu, neboť tvůrci nepřišli s žádnou svou fantasmagorií, ale drží se docela striktně obecně uznávaných teorií. Přeci jen ale stejně sekají jednu botu za druhou. Planety sousedící s černou dírou, odlet ze Země klasickou raketou, ale pak na planetách následují nálety jak s Milenium Falcon, moře, kde se na mělčině dělají mnohakilometrové vlny a další. Rozpolcenost je tedy i zde. Chytré/pitomé. Pak je tu také kladem určitá dávka humoru a to docela chytrého, jen nevím, proč tam vlastně byl. Jestli proto, aby tam bří Nolanové měli úplně všechno, stejně jako Bay tehdy v Armageddonu, nebo jen pro obyčejné odlehčení, ačkoliv děj nebyl tak hutný, aby se muselo odlehčovat právě humorem. Cukrová vata mezi jednotlivými akcemi docela stačila. Konečný verdikt tedy zní: Film je určen pro vyznavače věděckých sci-fi a odkojených na Tarkovském. Je rozhodně zajímavý, ale umí i naštvat a otrávit, a s příměsí překrásných scenérií, optimistického poselství a opisem z Red Dwarfa (speciálně díl s názvem Rimmerosvět, právě kvůli časové dilataci černé díry, hihi). Radši tedy zůstanu u kravinek jako jsou Hvězdné války, Strážci galaxie, Vetřelci etc. ()
Galerie (244)
Zajímavosti (96)
- Hodinky od firmy Hamilton, které Cooper (Matthew McConaughey) věnoval Murph (Jessica Chastain) byly vyrobeny pouze pro natočení filmu a speciálně upraveny tak, aby se mohlo hýbat s vteřinovou ručičkou. Původně tento model nebyl určen k veřejné distribuci, avšak v roce 2019 Hamilton představil hodinky Khaki Field Murph 42mm, totožné s těmi ve filmu. Jako bonus mají na vteřinové ručičce natisknuto „Eureka“ v morseovce. V roce 2022, po velkém zájmu, byly představeny hodinky Murph i v 38mm verzi. (Dalfor)
- Pro vymodelování černé díry, která je jedním z nejpůsobivějších vizuálů celého filmu, byly vyvinuty nové systémy zohledňující relativistickou fyziku. Tato snaha o realistické vyobrazení vedla ke zprvu neočekávaným výsledkům, které ale množství světových odborníků v několika vědeckých publikacích prohlásilo za vysoce přesné. Film tak působil jako inspirace k novým vědeckým objevům v oblasti studia supermasivních černých děr. (Dawt)
- Režisér Christopher Nolan je natolik velkým zastáncem 35mm analogového filmu oproti digitálu, že přijel do New Yorku navštívit kina jen proto, aby se ujistil, že Interstellar dokáží přehrát skutečně podle jeho představ. (Borrtex)
Bratři Nolanovi jsou lidé s neobyčejnou vizí, ovšem v dnešní době už taková kvalitativní a zároveň i finančně výdělečná stálice. Mladší bratr Jonathan vymyslí a s pomocí sepíše příběh, resp. scénář a ten starší, Chris, ho převede na plátno způsobem vlastním mnoha milionům fanoušků po celém světě, kteří ani tak nehledí na film, jako na značku Nolan. Do budoucna by se to mohlo jevit jako problém, nyní však pracuje přesně jako švýcarské hodinky. Hodně se nabízí srovnání s Inception, jenže tam, kde si tvůrci mohli pomoci neprobádanými a tudíž nevyvratitelnými zásahy s lidským sněním, tam se Interstellar drží pevných fyzikálních zákonů, které samozřejmě nemohou hodit za hlavu a musí si dát pozor, aby v tomto ohledu nebyl kvůli mnohým fyzikálním nepřenostem kritizován jako loňská Gravity. Ba ne, v tomto ohledu Nolan jasně čerpá z kultovního kousku 2001 : Space Odyssey a v druhé polovině vlastně pojednává úplně o tom samém, je však jasně přístupnější masám, respektive průměrnému hollywoodskému divákovi a většina fyzikálních problémů je jasně vysvětlena, pokud je to vůbec možné. I tak se jedná film, který s klidným srdcem nemohu doporučit každému, jelikož dané téma je díky takřka 3 hodinové stopáži dopodrobna rozebíráno. Jako člověk nepolíbený teorií černých děr nemohu mluvit za tvůrce, dle ohlasů však soudím, že díky rafinované kličce (k dopočítání rovnice je třeba pohled zevnitř díry, což zkrátka v dnešní době není možné dopočítat, proto se jedná o nepříliš vzdálenou budoucnost a jednu z teorií, jak by to možné bylo, kterou však nyní zkrátka nelze vyvrátit) Interstellar z nějaké fantasmagorické fyzikální zhůvěřilosti napadat nebude a snímek si tak může lehce došlapat až k tíženým nejvyšším oceněním akademie. Jenže to stále předbíhám. Velká část filmu je o rodině, o vztahu mezi otcem a dcerou a krizi : zachráním svět nebo svoji rodinu? Talentovaný režisér jako Nolan přesně ví, kdy přitlačit na pilu a z běžné honičky kukuřicovým polem dokáže samozřejmě díky fantastickému Zimmerovu hudebnímu doprovodu, vytvořit líbivou a zkrátka epickou scénu, která člověka dokáže strhnout. Takové momenty potěší o to víc, že díky velmi nadprůměrné délce stopáže film zkrátka občas chtě nechtě ztratí tempo a utápí v řešení problémů, o kterých divák musí přemýšlet, takže takovéhle hlasité "vzbuzení" jednou za čas má svůj smysl. Samozřejmě nesmím opomenout fatastického herce moderní doby, který prakticky nesleze z plátna a je duchem celého filmu. Matthew McConaughey je nyní velká hvězda (viz článek), i když si asi většina lidí při zjištětní obsazení klepala na čelo, je to právě Matthew, který filmu prodává většinu silných emocí a dle mě skvělá volba. Christoper Nolan se samozřejmě neodváží zapnout kameru, aniž by mu na place nebyl při ruce jeho dvorní herec Michael Caine, který má tentokrát mnohonásobně důležitější roli nežli v Inception. Obsazení je samozřejmě dál obohaceno o mnoho silných hereckých charakterů, ale s tím už se tak nějak počítá, bez toho by nemohol vzniknout ten správný Nolanovský film. Na závěr bych se ještě rád vrátil k srovnání s Gravity, která na oscarech vévodila minulý rok (respektive letošní). Interstellar se totiž honosí jednou věcí...film je totiž natočen bez jediného použití zelených pláten. Tam, kde tudíž Gravity působí vypulírovaným a jasně barevným dojmem (stejně jako např po vzoru Apple bílý Oblivion) je tento kousek špinavý a takový víc realistický. Každému vyhovuje něco jiného, ale řekl bych, že tento fakt připočte většina lidí k dobru, doby nesmyslně hi-tech nóbl věciček už tu byly. PS : 70mm IMAX, samozřejmě povinnost pro fajnšmekry, pro ostatní zkrátka IMAXový zážitek obohacený o širší záběry, než je obvykle běžné. Viděno v kině 3x...90%...[6.11.2014_Půlnoční premiéra_Cinema City IMAX Flora] () (méně) (více)