Režie:
Matt ReevesKamera:
Michael SeresinHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Andy Serkis, Jason Clarke, Gary Oldman, Keri Russell, Toby Kebbell, Kodi Smit-McPhee, Kirk Acevedo, Judy Greer, Nick Thurston, Terry Notary, Jon Eyez (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Caesar je šimpanz, se kterým jsme se seznámili před třemi lety ve velmi úspěšném filmu Zrození planety opic. Tehdy právě on, jako první z lidoopů, získal mimořádně vysokou inteligenci a to kvůli pokusům s ještě neschváleným lékem na Alzheimerovu nemoc. Chytrý lidoop se stal senzací, ale zároveň předznamenal zásadní revizi pohledu na to, kdo je skutečným pánem tvorstva. Příběh Úsvitu planety opic začíná deset let poté, co se Caesar se smečkou dalších uprchlých lidoopů ukryl v hlubokých lesích poblíž San Francisca. Lidstvo v mezidobí prakticky zdecimoval agresivní virus, jehož první příznaky se objevily na konci prvního dílu. Těm, kteří virovou pandemii přežili, navíc hroutící se svět stavěl do cesty další nečekané překážky. Území uvolněné lidmi postupně obsadil národ geneticky pozměněných lidoopů, v jejichž čele stojí právě Caesar. Síla a schopnosti Ceasarova království narůstají, postupně vzniká nová civilizace řídící se novými zákony a pravidly; civilizace, která si dokáže představit Zemi bez lidí. Planetu opic. Lidé, kteří přežili, se snaží narůstající opičí dominanci narušit a vrátit se na vrchol evolučního žebříčku. Začíná boj o moc, boj o to, kdo bude vládnoucím živočišným druhem na Zemi. Obě strany sice dosáhnou křehkého příměří, ale jen nakrátko. Napětí mezi lidskou a lidoopí komunitou narůstá, sílí i boj o moc uvnitř obou skupin. Tohle napětí může vyřešit jen fatální střet, po němž bude zcela nezpochybnitelné, kdo se stal vládcem planety Země. (Cinemart)
(více)Videa (27)
Recenze (1 205)
Downi na planetě opic to neměli nikdy lehké. O tom jsme se přesvědčili i v tomto remake, ačkoliv to ani remake vlastně není. Opice i lidé zde kráčejí po stejné stezce osudu, ale vyprávěcí prostředky jsou zcela jiné a, bože, ty triky! Triky jsou tak skvělé, že už jen kvůli nim se vyplatí usednout k tomuto filmu s thajskými kari chipsy, pivkem a tatarkou, jste-li na takové kombinace chutí. Příběh samotný naproti očekávání se vůbec nezabývá tím, co se stalo s planetou lidí, než ji převzali opuce, to je vlastně záležitostí úvodních titulků. Dozvíme se, že epidemie prakticky přivedla lidstvo na okraj totálního vyhubení. A opice si bezstarostné žijí dál v lesích, jejich civilizace je na úsvitu, aniž by vlastně tušili, co se stalo. No, lahůdka. A co čert nechtěl, vzápětí se všechno posere a napnuté vztahy mezi dvěma odlišnými entitami prasknou a pak teprve začíná peklo na Zemi a to v naprosto dokonalém vizuálním zpracování, jak jsem již podotkl. Myšlenka filmu je jednoduchá: opice, ač se proti lidem vyhrazují a to dost razantně, jsou pěkně zkurvenými rasisty, jednají nakonec úplně stejně jako oni. A prej, že opice neublíží opici. Pche! ()
Priznávam, spočiatku som si musel zvyknúť na pohľad do tvárí digitálnych predchodcov ľudí. Najmä pohyb tela v určitých momentoch, akoby "zadrhával". Odstupom času to však bolo čoraz lepšie a mohol som sa plne ponoriť do príbehu. Neskutočne ma prekvapila inteligencia snímku. Toto som absolútne nečakal. Dialógy (na opice) veľmi logické, no zároveň jednoduché. Ďalšie plusy ako akčné scény, vývoj deja či záver, ktorý predpovedá jasné pokračovanie, milo potešili. Takže, budeme sa teda tešiť. ()
Kterak chlupatý gentleman Caesar a jeho bílý bratr Old Shatterhand Malcolm chtěli zakopat válečný banán, aneb „postapeo“ postrádající primární pohlavní znaky na svých protagonistech i zpracování. Bylo útrpné sledovat, jak se precizní triky marně snaží zakamuflovat ploché postavy a chabou, brutálně předvídatelnou dějovou stránku (poslední slova určené Brutovi Kobovi neuhádne jen naiva). Kdyby se alespoň objevil Charlton Heston a rozdal členům opičí tlupy přihlášky do National Rifle Association, ale ono nic.. P.S.: Nebylo by od věci vzhledem k celosvětovým tržbám a nezapáchajícímu jüanu zauvažovat o crossoveru s příběhy Sun Wu-kchunga, protože co si budeme nalhávat, o peníze jde vždycky až v první řadě.. ()
Už niekoľkominútový predigitalizovaný úvod naznačuje, že dvojka vsádza na iného koňa než jednotka. V nej digitálne opice dotvárali emóciami nabitý a dramaturgicky citlivý príbeh o ľuďoch a mieste zvierat v ľudskom svete (a naopak). Bol to film žánrovo spielbergovsky čistý. Dvojka sa v digitále utápa, je akčná a v rámci súčasných trendov, ktoré nastolil Nolan, obrazovo temná. Čo by samo osebe nemuselo byť na škodu veci, keby všetky jej postavy mali v príbehu zmysluplné miesto a keby emócie nevyvolávala laciným sentimentom. Od Matta Reevesa som fakt čakal viacej než pouhý efektný blockbusterový obal. ()
Takhle inteligentní a dechvýrážející vyprávění s parádním CGI mi přináší euforii. Od začátku do konce vizuálně epická a zábavná jízda, při které se nadechnete na začátku a vydechnete až na konci. César je správný klaďas se všemi pozitivními vlastnostmi( chtěl bych ho mít za kamaráda) a Koba je naopak neuvěřitelně skvělý bad ass chamtivý a dychtivý po válce/pomstě i jeho vzhled působí neuvěřitelně ošklivě a zle. Za mě nad míru velká spokojenost, zde jsem to ale čekal, takže překvapený nejsem :) 95% ()
Galerie (119)
Photo © Twentieth Century Fox
Zajímavosti (27)
- Než sa režisérskeho kresla ujal Matt Reeves, pripadali do úvahy Jeff Nichols, Guillermo del Toro, Juan Carlos Fresnadillo, J.A. Bayona alebo J Blakeson. (MikaelSVK)
- V blízkosti kalifornského mesta San Francisco sa v skutočnosti nenachádza žiadna vodná elektráreň a ani priehrada. (MikaelSVK)
- V scéne, v ktorej sa Dreyfus (Gary Oldman) pozerá na fotky svojej rodiny, ktorú stratil, ide vlastne o hercove fotky z reálneho života. (Laslo)
Reklama