Reklama

Reklama

X-Men: Budoucí minulost

  • USA X-Men: Days of Future Past (více)
Trailer 1
USA / Velká Británie / Kanada, 2014, 131 min (Special Edition: 148 min)

Zmutovaným hrdinům X-Men hrozí definitivní zánik. Jejich rasa byla vždy na pokraji vyhynutí, ale teď je ta hrozba ještě reálnější než kdy jindy. Jediná cesta ke spasení vede přes minulost, na samý začátek řetězce událostí, které stávající nebezpečí vyvolaly. K bytostem s výjimečnými schopnostmi se vrací režisér Bryan Singer, strůjce jejich mimořádného úspěchu. Spolu s ním ve filmu X-Men: Budoucí minulost přichází i nejvíc mutantů v historii této ságy. Díky tomu, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, objeví se v něm hned dvě podoby vůdce „hodných" X-Men, profesora Xaviera (Patrick Stewart, James McAvoy) a jeho protivníka Magneta (Ian McKellen, Michael Fassbender). Pouze Wolverine (Hugh Jackman) zůstává stále stejný díky schopnosti nestárnout a bleskurychle se uzdravovat. Právě on proto dostane zdánlivě šílený úkol, vrátit se v čase a zabránit tomu, aby se z bývalých přátel stali soupeři na život a na smrt. Jedině spolu totiž mohou v budoucnosti čelit síle, která předčí i jejich unikátní schopnosti. (Cinemart)

(více)

Recenze (1 390)

Sawy 

všechny recenze uživatele

Bez nadsázky si myslím, že Days of Future Past jsou jedním z nejambicióznějších komiksových filmů všech dob, otázka je, do jaké míry se podařilo navrátivšímu se Bryanu Singerovi tyto ambice naplnit. Jakkoliv totiž jde nade vší pochybnost o skvělý film, který stojí o pořádný kus výše než například kterýkoliv film od Marvelu nebo naprostá většina jiných komiksových filmů, v tomto případě je potřeba srovnávat v kontextu samotné x-menovské série. Budoucí minulost se přirozeně pohybuje na pomezí Vaughnovy První třídy a přelomovými X-Men 2. Na kontrastech dvou přístupů k látce je ostatně postavena celá zápletka filmu. Spojení dvou generací, ultravážné staré gardy vedené Stewartem a McKellenem, která v X2 dokázala udělat z komiksového velkofilmu určeného pro zábavu skutečně hodnotný a nestárnoucí film, a lehkonohé retro podívané s Jamesem McAvoyem a Michaelem Fassbenderem, byl obrovsky těžký a, jak už jsem poznamenal na začátku, nesmírně ambiciózní krok. Logickým pojícím můstkem se mu stala postava Wolverinea, která se během celé série vyvíjela do podoby, ve které ji vidíme zde. A stále zůstává silným a vděčným emocionálním středobodem, protože z postav v klíčové fázi filmu (minulost) si jako jediný prožil všechno, co ví i divák. Narativní struktura filmu je skutečně komplikovaná a pokud mám Singerovi za něco zatleskat, tak to bude za fakt, že měl odvahu přijít s na hollywoodské poměry tak komplexním a složitě rozplánovaným příběhem, který se mu navíc nerozpadl pod rukama, naopak. Přemostění mezi dvěma na první pohled špatně slučitelnými styly funguje dobře. Singer zvládl nejen návázat v sérii tam, kde skončil on, zároveň dokázal vstřebat i novější trendy a úplně nezazdil odkaz Matthew Vaughna. Už to není hravé 60s' retro, spíše vážné sedmdesátky. Ale o tom to je, společnost se vyvíjí a mutanti musejí s ní. Což také opětovně ukazuje, jak velké sousto si ten film ukousnul, vždyť kromě klasického tématu menšin, spojování dvou časových linií a navrácení postav, které v sérii delší dobu nebyli, řeší i válku ve Vietnamu, dozvuky Studené války, drží si odkaz klasických špionážních dramat, v souvislosti s Watergate je tu paranoia a nedůvěra k autoritám zkrátka se opět snaží tematizovat dobu, ve které se odehrává, stejně jako to dělala První třída. Obsah Budoucí minulosti je zkrátka tak hutný, až paradoxně v mnoha ohledech sám sobě škodí. Předně se tohle všechno zkrátka nedá vměstnat do 130-ti minut. Pokud Singer skutečně chtěl do filmu obsáhnout vše, co je v něm alespoň letmo načrtnuto, měl natáhnout stopáž aspoň ke dvěma a půl hodinám. Takhle je především linie z budoucnosti ošizena a ve druhé části filmu degradována jen na osudové prostřihy ke známým hrdinům. Proto film nemůžu brát jako rovnocenné spojení dvou světů, spíš jako pokračování První třídy se snahou zároveň orámovat a zakončit původní trilogii. Samotný konec je elegantní, ale poměrně problematický z hlediska přístupu k původním filmům a v mnoha ohledech nastoluje více otázek, než dává odpovědí. No a pak je tu neúnosné množství postav. Bylo jasné, že při tak rozmáchlém konceptu nezbude prostor na všechny. Některé postavy z První třídy jsou ale smeteny ze stolu vyloženě neuctivě v působivé, ale poměrně vychcané scéně, Beast je až příliš pasivní na to, o jak důležitou postavu by se mohlo (a mělo) jednat, Halle Berry a Ellen Page jsou tu pak v prvním případě vyloženě pro fanoušky, ve druhém čistě pro potřebu zápletky, ale bez potřebného rozpracování. Důraz je opět kladen na vztah Magneta a Profesora X. O starších verzích se nemusíme bavit, Fassbender pak uhraje excelentně i mnohem méně vděčnou roli než jakou měl v První třídě. Pozornost na sebe ovšem tentokrát strhává McAvoy, jeho psychicky zlomený Charles se konečně stává plnokrevnou a pozoruhodnou postavou, ke které směřoval celý předchozí film. Mystique se pak stává nositelkou emancipace (další téma filmu), Jennifer Lawrence si to uhrála se ctí a důraz na vývoj této hrdinky mě ve filmu docela příjemně překvapil. Singer si dokázal rozestavit hrdiny na šachovnici skvělým způsobem, právě o hrdiny vždy v X-Menech šlo především, proto mě mrzí, že ne se všemi zacházel tak, jak by si zasloužili. Skutečně, dlouho jsem neviděl blockbuster s tak tematicky obsáhlým dějem, s takovými ambicemi. Singer samozřejmě dokáže prodat i popcornovou část svého filmu, stačí zmínit úvodní chytře vystavěnou akci v budoucnosti, která se díky využití portálů odehrává hned na několika úrovních, nebo nezapomenutelné Quicksilverovo kuchyňské sólo, které patří k nejvýživnějším a nejosobitějším blockbusterovým sekvencím za několik posledních let. Závěr je paradoxně do velké míry neakční, respektive chybí typická finálová akce, což opět souvisí s rozehráním děje v několika liniích, každopádně to po emocionální stránce funguje dobře a výborní herci dokáží i sebebanálnější repliku či moment uhrát s bravurou. Vzhledem k tomu, jak moc jsem se na Budoucí minulost těšil, je s podivem, že mě vlastně v ničem nezklamala, mám chuť se na ni podívat několikrát znovu a představuje další výtečný příspěvek nejen mezi x-menovské filmy, ale k subžánru komiksových filmů vůbec. Krásně zakončuje jednu etapu série a přitom suverénně kráčí do další. Jak jsem ale řekl, je třeba hodnotit v kontextu předchozích filmů. A zatímco X-men 2 byl revoluční film, který podle mého žádný další komiksový film nepřekonal a První třída zase úspěšně odbočila trochu jinam a představila vynikající prequel s neuvěřitelně zábavným přesahem, Budoucí minulost se při své snaze spojit oba póly asi ani nemohla vyrovnat jednomu ani druhému. Což ovšem nic nemění na tom, že je to pořád výborný film. 85 % () (méně) (více)

Cival 

všechny recenze uživatele

Po neurovnaném úvodu se náramně pracuje s postavami, Wolvie stačí i mnohem silnějším hercům a film baví i v trikové akci, i v retro-thrillerových pasážích. Ale příběh jde přes čáru a nesoudně i nelogicky podrývá celé x-menovské univerzum. Aneb jak zábavnou formou napáchat mnoho škod. 7/10 ()

KevSpa 

všechny recenze uživatele

EPIC! Vidět v jednom filmu mladé i "staré" X-Men, to je zkrátka splněný sen. First Class pro mě sice nadále zůstává nejlepším filmem série, ale její pokračování mě ani v nejmenším nezklamalo. Jistě, těch postav je tu opravdu hodně, ale pro fanouška x-mení série by neměl být nejmenší problém se zorientovat a tuhle fantastickou filmovou jízdu si plně užít. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Spíše minulá budoucnost: noví X-Men jako by tak trochu přišli z nějaké alternativní vývojové linie komiksového filmu (reprezentované tehdejším singerovským pojetím), jež se však v lecčem bije se skutečnou linií vývoje komiksového filmu (První třída… ale i Temní rytíři a oficiální marvelovské univerzum). Více zde. ()

Reklama

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Začátek filmu nabízí intenzivní feeling druhého Terminátora a svým strhujícím tempem dává vzpomenout na jedinečný úvod druhých X-Menů, když se proháněl po Oválné pracovně Nightcrawler. Dokud se buduje zápletka, má Budoucí minulost téměř neuvěřitelný tah. Ale poté se zvolní, aby mohl mladý Xavier bojovat se svou závislostí a film ztratí na tempu i nadhledu. Ne, že by se vyloženě propadl do průměru, ale klesne o pár stupňů a ani vygradované finále o dvou rovinách nedokáže vše úplně zachránit. Rozhodně je to povedený díl, který má minimálně jednu nesmrtelnou scénu (Quicksilverova infiltrace), ale jako celek je o něco horší, než První třída i zmínění druzí X-Meni. Na druhou stranu, po slabých sólovkách Wolverinea a pitomoučkém Posledním vzdoru jde o více než důstojné zakončení "staré éry". A finální znovushledání dojalo a pobavilo. Za to palec nahoru. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Wolverinův Life on Mars. V kontextu série obdivuhodný vypravěčský počin, kterému se částečným přepsáním historie několika fikčních světů daří sesíťovat předchozí Singerovy filmy s První třídou i s Wolverinovými spin-offy (tvůrci dokázali vytvořit film, který paralelně otevírá i zavírá původní trilogii). Jako samostatný film pro nově přistoupivší hodně problematický počin, který se nezdržuje uváděním postav, natož vysvětlováním jejich vztahů a motivací. Přesnější časové lokalizování příběhu a z toho plynoucí intelektuální slast umožňují nápovědy ve formě narážek, které jsou stejně jako ve Star Treku: Do temnoty určeny předně zasvěceným. Ani vyprávění není dynamizováno předně akčními scénami, nýbrž vztahy mezi postavami a jejich (ne)ochotou připojit se k určité skupině (z outsiderů se stávají týmoví hráči a opačně). Vztahy přitom neexistují pouze na horizontální rovině, ale ve dvou různých časových rovinách. V každé z nich přitom platí jiná spojenectví, což nás nutí neustále vyhodnocovat, k čemu všemu mezi minulostí a budoucností došlo a co by se mohlo změnit na základě právě probíhajícího dění. Přehlednosti komunikace mezi minulostí a budoucností napomáhá distribuce informací omezeným počtem významnějších postav, z nichž každá na sebe váže mírně odlišný styl a tón vyprávění (zatímco vedlejší postavy jako Kitty slouží pouze coby jednorozměrné narativní nástroje). Nejvýraznější je tohle mutování u kapitoly patřící Quicksilverovy, ale dobře zřetelná je také různá míra tragičnosti, s jakou situaci nahlíží na jedné straně Wolverine a Beast, na druhé Magneto a Xavier. Sázka na postavy při obdobném množství charakterů vyjevuje svá úskalí, když má dojít na lámání chleba. Neboť na psychologizování nezbývá čas, rozhodující okamžiky jsou zhuštěny do emocionálně vyhrocených proslovů, které bych čekal spíše od Kapitána Ameriky (s kterým Budoucí minulost spojuje sedmdesátkové podezření, že svět ve skutečnosti neřídí ti správní lidé). Akční scény, které ne vždy přispívají k rozvíjení zápletky, pak zase působí nuceně, jako obrazový balast a snaha splnit kvótu spektakulárních scén nezbytných pro to, aby mohl být film označen za blockbuster. K Budoucí minulosti se nebudu vracet se stejnou chutí jako k První třídě, která mne baví bondovskou stylizací a promyšleným představováním nových postav, ale minimálně kvůli pochopení a docenění jejího významu pro ostatní X-Men filmy považuji další zhlédnutí za nezbytné, což je vlastně to nejlepší, co si nějaký komerční film může přát. 80% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Občas bez nadhledu, malinko přeplácané, cestování časem se i k X-Menům moc nehodí. Adrenalin ale dechberoucí. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Uznávám jisté objektivní nedostatky z hlediska profilace postav a jejich vzájemných interakcí, kdy ne vždy je přesvědčivě osvětleno, proč někdo dělá, to co dělá. Film ale dokáže být dostatečně zábavný, napínavý a strhující, že jsem se nad podobnými výtkami začal zamýšlet až po příchodu z kina. V kinosále výborná nerušená zábava. Zkrátka velmi příjemně strávený čas se starými (i novými) známými, potěšil áháesácký Evan Peters coby Quicksilver, toho tam mohlo být klidně víc, scény s ním mají nadhled a vtip. Celkově jsem se bavil víc než u (imho) přechválené First Class. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Už si ani nepamätám drahý letný blockbuster, v ktorom by obsah takto víťazil nad formou. Krásna scenáristická prácička, každá postava využitá, vzťahy správne vyhrotené a dotiahnuté do zmysluplného záveru, hlášky v správnych okamihoch. Ale pozor, forma je tiež fajn, Singer is back vo veľkom štýle, Quicksilverovo kuchynské sólo sa zapíše medzi nezabudnuteľné scény svetovej kinematografia. Akurát to finále mohlo byť bombastickejšie a napínavejšie, ale pri opakovaných projekciách to vôbec nevadí. Dojímavo-vtipné finále dokonalé. "Fuck off!" ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Cestování v čase, to jsou paradoxy, trhliny v prostoru, ději i logice. Můžu to setřít s tím, že z pozice následovníka původní trilogie to své starší brášky neuctivě kope do koulí, ale dělá to s uvědomělou razancí, kterou posledně vrátil sérii Matthew Vaughn a Bryan Singer tak z ulehčené pozice duchovního otce překopává univerzum způsobem, za který jsme ho zbožňovali o dekádu zpátky, kdy nechává machry s überschopnostmi spíše povídat, než-li tasit šavle ze zápěstí. Má oporu v hercích, kdy Jackman hláškuje, Fassbender zarputile kouká a McAvoy si jen zapomněl oholit sviňákovy fousy, ale fungují s naprostou samozřejmostí a proměňují komplikovaný scénář v jednu blockbusterovou radost, která se násobí v každé další akční scéně (byť ta jedna, ta se jen tak nepřekoná). A tak k tomu mám vlastně jedinou zásadní výtku: chtěl jsem víc staré party, ale (r)evoluci nezastavíš. 4 a ½. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Musím říct, že první hodinu jsem byl úplně v prdeli a vůbec jsem nevěděl, o čem je ve filmu řeč. To až do konce tohoto filmu, abych přesmyčkou z budoucnosti do minulosti se zastávkou v alternativní přítomnosti (o čemž tenhle díl vlastně je), pochopil, že tenhle film zrušil všechno, co X-Meni ve všech předešlých filmech zažili. Takže v tu ránu mrtví z minulých dílů ožili, hajzlové zlidštěli a Bryan Singer vytvořil naprosto nový svět, od kterého se určitě s radostí bude odrážet. Ale na fanoušky tímhle filmem vymyslel docela slušnej mindfuck. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $200miliónovTržby USA $233,921,534 Tržby Celosvetovo $747,862,775Tržby za predaj Blu-ray v USA $52,465,626Tržby za predaj DVD v USA $25,046,822║ ďalšia spanilá psychologická jazda od Bryana Singera, zas úžasný vývoj postáv, fantastické obsadenie na čele z dokonalým démonickým Michaelom Fassbenderom, akcia hrá skôr druhé husle ale za to keď príde na ňu tak stojí za to, príbeh má hlavu a pätu, dramatickosť, napätie, vyhrotenosť, veľkolepé trikové sekvencie opäť vyrážajú dych a nezastaviteľné nezničiteľné sentinely sú skutočne zdatný protivníci z ktorých ide hrôza, k tomu podarený 3D efekt, dokonca aj český dabing netrhal uši, spokojnosť aj keď X-Men: Prvá trieda sa o kúšček viac páčil /videl v kine 3D verziu: 95%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Noví X-Meni zklamou především ty, kteří doufají, že Singer naváže přesně tam, kde skončil, tzn. že po letech znovu natočí film, který někam posune žánr filmových komiksáků. Změnila se doba a změnili se i Xavierovi boys. Série má jasně daná pravidla, poetiku, kterou už spíš lehce doplňuje než překotně rozvíjí (jak tomu bylo u přelomových X2). Dá se říct, že Singer fúzuje starý a nový svět. Jasně, oproti Vaughnovi není jeho retro tak lehkonohé, přesto má místy skvělý náboj. Selhává vlastně jen ve finále, které místo gradace spíš usíná. Námitky si vyslouží i fakt, že Budoucí minulost jen opakuje již několikrát viděné, postavy nikam zásadně neposouvá (s výjimkou Mystique, která je až nečekaně aktivní a důležitá, prostě to už není jen "objekt vůle profesorů"... pořád se musím ptát, co za zvrhlý nápad to je dělat z Jennifer Lawrence symbol hollywoodské emancipace... no nic), nové spíše načrtává a používá jako nositele zajímavých akčních dovedností. Faktem ale je, že se Singer zcela cíleně soustředí na především na ústřední figury (Charles, Erik a Logan). Sledovat novou posádku je kulervoucí, protože McAvoy i Fassbender srší energií, cynismem i vnitřními dramaty. Hlavně mladý Magneto ohýbá časoprostor směrem k sobě nekompromisně. Staříci jsou tu spíše jako trochu lítostivé a melancholické figury. Navíc se mi úplně nepodařilo rozklíčovat, v jakém vztahu jsou k původní trilogii (hlavně Charles). Jiné kontinuum? Možná. Nakonec tak Budoucí minulost není žádný strhujícím činem "budovatele světů", ale z větší části skvělou údržbou poetiky série, jejím svorníkem a zároveň restartem. A za První třídou zaostává jen o snesitelný kus. Po jejím skončení jsem se duchaplně zamýšlel nad tím, zda časy, kdy podobné komiksové filmy redefinovaly komplexní vztah blockbusteru a reality nejsou už přeci jen za námi. Propast mezi X-Meny, Batmanem a dříve lehkovážnými eskapisty se začíná uzavírat na snesitelném kompromisu, který má jisté ostří, zároveň už ale ani v nejmenším nedráždí a nezkoumá nová teritoria tak intenzivně jako před několika lety. Time will tell. [75%] ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Až na jedinou větší výtku (k té se dostaneme) krásná práce. Bryan Singer se k X-Menům vrátil nejen s patřičnou pompou, ale především s důrazem na postavy a vztahy mezi nimi, díky čemuž tak dobře fungují první dva díly. Jeho důkladná dramatická péče je bez okolků zpátky a zužitkovává výborně rozehranou zápletku (depresivní skoro-terminátoří úvod nemá chybu), ve které má každá z postav své pevné místo a nikdy tudíž nebudete řešit, že by někdo měl dostat víc nebo míň prostoru. X-Meni se svižně hýbou kupředu díky vymakaným menším akcím (Quicksilver!!!) a ještě zajímavějším dialogům, které nikdy nejsou jen vatou před další potyčkou. Singer vás tak víceméně nechává zapomenout na blockbusterové parametry a s velkou chutí prostě točí provázaný příběh, který se nepotřebuje zaštiťovat ani zbytečnou nadmírou humoru nebo digitálních atrakcí. Triky jsou navíc až na pár záběrů brilantní (těch 260 mega je vážně vidět), důležitější ale je, že tu pro tupý spektákl zkrátka nikdy není místo. Singer ze sebe naopak vydal překvapivě dospělou a dějově ambiciózní podívanou, která umně využívá snad všechny předchozí filmy a dokáže naštvat jedinou věcí: Když v závěrečné půlhodince poleví v tempu, přepískne to s dialogy a nedokáže příliš vygradovat finále, které určitě fungovalo na papíře, ale na plátně táhne o poznání méně. Poslední minuty nicméně vykouzlí nejeden fanouškovský úsměv a trochu tohle selhání napraví, takže tu pořád máme velice silnou comicsovou adaptaci, při jejíchž opakovaných zhlédnutích se budete těšit na spoustu scén. Já se druhé projekce nemůžu dočkat už teď! (8/10) ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Hollywoodští pejskové a kočičky upekli dort, ve kterém chtěli mít vše(chny) a to rovnou napříč universy, časem i prostorem. A ve výsledku se nedostává žádáného prostoru a času na plátně ničemu a nikomu. Vše je totiž tak hrrr, že naprosto zaniká dosud největší klad filmových X-menů. A to sice práce s postavami, jejich vývojem, strachy, vzájemnými vztahy a z toho pramenícími emocemi. Tady jsou všichni bez výjimky odsunuti do rolí velká slova deklamujících chladných panáků, které z toho deklamování tu a tam vyruší nějaká ta povinná blockbusterová akce. Ta navíc působí vždy dost samoúčelně naroubovaná; což neznamená, že je sama o sobě špatná, protože není. Singer si ukousl příliš velké sousto, což je škoda o to více, že z toho tu a tam probleskuje (povětšinou díky obsazení), jak dobré to mohlo být, kdyby si někdo zodpovědný uvědomil, že méně je někdy mnohem více. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Stále zábava, i když přiznávám, že jsem se v tom chvílemi ztrácel. Po skončení jsme o tom s kámošema živě diskutovali a ani jeden z nás nepochopil, jaktože žije Profesor X, když ve trojce umřel. Jinak ale dobrý. Stará garda je kromě Hugh Jackmana velmi upozaděná, ale nový ksichty z First Class hrajou spolehlivě, takže jsem spokojenej. Už bych se v tom ale asi dál nevrtal. Tenhle díl hrátky s realitama a časem ustál, ale nerad bych aby se z toho stala sračka. A nejlepší scény byly s tim superrychlym týpkem. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

X-MEN: BUDOUCÍ MINULOST je nejlepším příspěvkem do x-menovského universa a zároveň nejlepším snímkem ve filmografii původně indie režiséra Bryana Singera. Mohl bych následující řádky věnovat vymezení díla vůči jiným (předchozím mutantským dobrodružstvím, předešlé Singerově tvorbě), abych extatické hodnocení předchozí věty prokázal._____ Pak bych nejspíš psal, že BUDOUCÍ MINULOST je povedenější než PRVNÍ TŘÍDA. Na rozdíl od ní se vypravěčsky nerozpadá, postavy mají svou jasnou funkci v celkovém systému a významově se zvládá vztahovat jak k uměleckým dílům (reflexe žánrových schémat a stylistických postupů období, do kterého je příběh zasazen), tak i skutečnosti (hnutí za občanská práva ostrakizovaných společenských skupin). V porovnání s X-MEN 2 má BUDOUCÍ MINULOST vyrovnanější tempo a není natolik významově návodná (viz často citovaná věta "Zkoušel jsi nebýt mutant?" jakožto doklad toho, že jde o gay film a mutanti jsou zástupným symbolem pro homosexuály)._____ Především je ale z hlediska stylu nesmírně opojná, přestože předchozí filmy režírované Singerem až na několik montáží (každému nejspíš utkvěl v paměti závěr OBVYKLÝCH PODEZŘELÝCH a NADANÉHO ŽÁKA, že?) nebyly nijak výrazné. V tomto se přitom v úvodní čtvrthodině vytváří návaznost napříč časem a prostorem na základě podobných prvků v záběrech, později se mění formáty i kamery (užití šestnáctky) a stylizace koresponduje s tím, jak dle vzpomínek vypadala americká kinematografie 70. let._____ Byla by ale při vší komparaci škoda nevyjádřit se k nejčastější výtce, která na adresu mutantské týmovky padá. Je pravda, že první dva díly dopomohly k docenění komiksových adaptací jakožto svébytného žánru, jenž si zaslouží uznání. Stály mimo jakékoliv vývojové trendy, a tak je poněkud od věci vytýkat tento fakt BUDOUCÍ MINULOSTI. Už proto, že zapadá do obou dominujících poetik spojených s komiksovými adaptacemi. Je jak "marvelovkou", protože je místy sebeironickou pastiší jiných uměleckých děl a dobových postupů, tak "nolanovkou", zakládající si na vztažení komiksu k uznávanějším žánrům (politický thriller, útěkářské drama ad.) a vyjadřující se ke společenské problematice._____ BUDOUCÍ MINULOST je v linii v (ehm) minulosti zasazena do 70. let, kdy probíhaly protesty o zrovnoprávnění diskriminových skupin, a to zejména žen a homosexuálů. Obojí přitom kongeniálně spojuje do osoby Mystique (jíž se podřizuje i vyprávění, protože dílčí i větší strukturní body jsou odvíjeny od ní), jež prochází vývojem, který má mít obecnou platnost vzhledem k současnosti. Je to poprvé, co X-Meni nejsou filmem pro buzeranty vyznávajícím politiku asimilace (začlenění do společnosti, první dva díly se k tomuto přikláněly), ale queer snímkem stavícím se na stranu progresivnějšího a radikálnějšího názorového spektra žádajícího afirmaci (uznání jinakosti). A je to poprvé, co některý z příspěvků do x-meního universa není "gay", ale - v nejlepším slova smyslu - queer. Možná tato evoluce série je tím, co vadí spíš než údajná poetická vykořeněnost. () (méně) (více)

Související novinky

Co se děje s X-Meny?

Co se děje s X-Meny?

10.11.2016

Třetí wolverineovská sólovka se jmenuje Logan, dorazí k nám 2. března a není tak úplně jisté, co se bude dít po ní. Hugh Jackman se tu rozloučí s rolí Wolverinea, zároveň by ale mohlo jít o částečné… (více)

McAvoy a invaze z vesmíru

McAvoy a invaze z vesmíru

12.09.2016

James McAvoy není ve sci-fi žánru zrovna nováčkem. V X-Men: Budoucí minulost nebo X-Men: Apokalypsa si ho užil dosyta, teď ho ale čeká velký test bez vyholené hlavy, kolečkového křesla a mutantích… (více)

Seznamte se s novým MacGyverem

Seznamte se s novým MacGyverem

22.03.2016

James Wan, režisér Saw nebo Rychle a zběsile 7, se řadu let snažil dostat MacGyvera na velké plátno. Seriálová klasika to tam nakonec nedotáhla, Wan ale rozjel alespoň televizní reboot, který právě… (více)

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

17.09.2015

Bryan Singer, režisér X-Men, X-Men 2 a X-Men: Budoucí minulost, nám příští rok představí X-Men: Apocalypse. Ano, čtyři z jeho (brzy) devíti filmů jsou z mutantí série, není tedy divu, že Singer… (více)

Reklama

Reklama