Režie:
John R. LeonettiScénář:
Gary DaubermanKamera:
James KniestHudba:
Joseph BisharaHrají:
Annabelle Wallis, Ward Horton, Alfre Woodard, Eric Ladin, Tony Amendola, Brian Howe, Michelle Romano, Gabriel Bateman, Shiloh Nelson, Paige Diaz, Morganna May (více)VOD (4)
Obsahy(1)
John Form našel pro svou nastávající manželku Miu dokonalý dárek – krásnou starou klasikou panenku oděnou do sněhobílých svatebních šatů. Ale Miina radost z Annabelle nemá dlouhého trvání. Jedné hrůzné noci vtrhnou do jejich domu vyznavači satanského kultu a brutálně napadnou mladý pár. Prolitá krev a hrůza nejsou to jediné, co za sebou nechávají. Vyznavači Satana vyvolali bytost tak zlovolnou, že nic z toho, co udělali, nelze ani zdaleka srovnávat se zlem, kterým je nyní posedlá Annabelle. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (9)
Recenze (621)
Neprávem opomíjený horor. // Annabelle se dalece vzdálila úzkoprsému výčtu žánrových konvencí a vydala se směrem k maloměstskému hororu o nástrahách mateřství. Do vyprávění se opakovaně navrací motiv hrůzy, kterou zažívá žena v domácnosti. Mateřství je vyčerpávající sérii konfrontací s všudypřítomným nebezpečím, v níž se stereotypní trávení volného času se stává hrozbou (šicí stroj, telenovely v televizi). Ne nadarmo film pomrkává po Rosemary má děťátko Romana Polanského – hlavní hrdinka Annabelle se jmenuje Mia, hrozivou rekvizitou se stává stejný kočárek a podobnosti nalezneme i v kostýmech či prostředí městského bytu. // Ve světě Annabelle, na rozdíl od Conjuring, neexistuje bůh, s jehož pomocí démony překonáme. Pokud ve filmu hledáme všudypřítomnou entitu, která do vyprávění otevřeně proniká, je to Satan. Jeho krutý svět nezná odpuštění ani milost, smrt musí být vykoupena smrtí. Nikdo jiný neexistuje. I tímto tematickým rámcem odkazuje k Rosemary, kde jedna z postav spirituální nerovnováhu fikčního světa přímo popíše: „God is dead! Satan lives!“ // John R. Leonetti konečně vytěžil delší záběry a práci s hloubkou prostoru. Rád inscenuje ve dvou plánech, přičemž v pozadí se odehrává něco zneklidňujícího, co hlavní hrdinka nevidí. Tenzí mezi pozadím a popředím vytváří nádherně napínavé momenty. Nejvýraznějším příkladem je scéna prvního napadení členy kultu, kdy v jednom delším záběru stupňuje napětí za pomoci několika rychlých přerámování a naprosto precizní inscenací. Díky delším záběrům může diváky trápit nekonečným čekáním na lekačku, která nemusí vůbec přijít (fenomenální scéna ve výtahu ze sklepa). ()
Cokoli z rodiny Conjuring je jistou zárukou kvality. Samozřejmě, že ta kvalita se u jednotlivých kousků dosti mění. V jednom si však mohu být jist vždy a to, že se budu bát. I když jsem měl se zařazením tohoto díla největší problém, tak pvažuji první Annabelle mezi ty nejlepší horůrky. A to především díky bravůrně propracované atmosféře s téměř dokonalým strašením. Jinak tomu nebylo ani zde a i když byl příběh relativně slabý, tak to, co já osobně od dobrého hororu očekávám, bylo splněno na jedničku. Při sledování jsem ani nedutal a křečovitě přitom rukama svíral peřinu pod kterou jsem byl v bezpečí. I přesto mi však místy běhal mráz po zádech. Atmosfera postupně houstla a dobrých scén bylo mnoho, ale za tu nejpropracovanější považuji návštěvu sklepa ke konci. Při hodnocení váham mezi 4-5 hvězdami, ale jak jsem už zmínil, chatrný příběh u hororu není až tak důležitý a po shlédnutí se již nedivím zprávám, kdy z kina při sledování raději odcházely slabší povahy. 85% ()
V pohode. Ja som spokojný. Dostal som presne to, čo som chcel. Akceptovateľný a znesiteľný rip-off (resp. spin-off). Annabelle nie je vyložene blbá a hoci k strašeniu a znervózňovaniu diváka a postáv používa zastarané metódy, fungujú. Neviem, možno som len proste mal chuť na staromódny horor á la deväťdesiate roky. Je to fajn, atmosféra temná, krv tu takmer vôbec nie je (rozhodne nejde o vyvražďovačku na spôsob šiesteho Chuckyho, ale o komorný horor), kladné postavy sú vcelku sympatické a záporné tu nie sú. Ak pravdaže nerátame Annabelle, ktorá má niečo do seba. Napnuto som čakal, kedy sa pohne oko, kedy žmurkne alebo sa jej nepatrne, o pár milimetrov pohne ruka. ()
John R. Leonetti v tomto hororovom svete (Annabelle, Conjuring) vymenil kameramanskú výplatu za režisérsku a nebola to zla výmena. Leonetti vás dokáže držať v napätí a vystrašiť vás slušnými lakačkami, ale s príbehu a scenáru viac nevyťaží a tak sa Annabelle plazí pri slušnom nadpriemere. V dnešnej dobe jeden s tých lepších obyčajných hororov. 60% - 3* ()
Koho zajímá, jak to bylo s okultní panenkou ještě předtím, než doputovala k lovcům záhad manželům Warrenovým, má možnost. Nápad natočit prequel k slavnějšímu "kolegovi" V zajetí démonů", sice plně nevyužil svůj (strašidelný) potenciál, ale nějaké to své osobní Zlo určitě má. James Wan o záměru věděl, když film produkčně zaštítil. Nejedná se tedy o případ filmu parazitujícím na svém předchůdci, jemuž je paradoxně předchůdcem. Panenka se dostane k manželům Formovým, kteří očekávají svého prvního potomka, jako dárek pro manželku. Netrvá to dlouho a panenka přinese svým majitelům neštěstí, když do jejich domu vtrhnou vyznavači satanského kultu a obyvatelka domu utrpí bodné zranění. Nikdo totiž netuší, že panenka si vypěstovala posedlost na své původní majitelce - malé holčičce Annabelle a nyní postupně (psychicky) odrovná své nové majitele. Do natáčení se zřejmě nikdo moc nehrnul, a tak režijní post připadl neuměteli John R. Leonettovi, který je vyhlášeným kameramanem, ale o to horším režisérem. Toho s Jamesem Wanem zřejmě pojí společná záliba ve škodlivých a nevzhledných panenkách. Leonetti totiž před lety kameramansky přičichl k Chuckymu, konkrétně k jeho třetímu pokračování. Problém je, že od té doby razí standardně televizní režijní postupy, které jsou na plátně hodně znát a jsou nedostačující. Film nezřídka vypadá jako kvalitní video film, který se v kinech ocitl jen díky možnosti komerčně uspět zásluhou svého komerčně úspěšného "bratříčka". Video vyznění se podřídilo i herecké obsazení, které je na kino snímek slabé. Zaujme hlavně herečka v hlavní roli, Annabelle Wallis, a to nikoliv svým hereckým výkonem, nýbrž tím, že její křestní jméno koresponduje s názvem filmu. Leonetti vyznává standardní postupy béčkových produkcí hororů z přelomu let osmdesátých a devadesátých, což je jev prakticky dnes již vzácný. Naštěstí z toho nevyšlo úplně obehrané strašení. Minimálně při dvou lekačkách vyletíte ze židle. Lekaček je slušná porce, strašení ani tempo nepolevuje, ale zato mrtvol je jak šafránu v hororové zahrádce. Panenka svoje účastníky zájezdu šetří. Pohybuje se z místa na místo, tváří se potměšile, ale všichni zůstávají živí a akorát jsou z ní na prášky. Trademark osmdesátek v podobě kněze, co chce manžele zbavit zla a přitom se obětuje, už byl solidně zprofanovanou záležitostí. A i démon, co se postupem času zjeví, je spíše provařenou proprietou. Všiml jsem si určitých dobových nesrovnalostí. Příběh se odehrává na počátku sedmdesátých let, ale moc je nepřipomíná. Je rovněž diskutabilní, zda v té době byla sonografie na takové špičkové úrovni, jakou prezentuje. A když jsme u těch nesrovnalostí, tak hrdinka má těhotenské bříško asi ze železa, neboť do něj byla jednou razantně bodnuta, podruhé při úprku na něj fest upadla a miminko se narodilo bez komplikací a zdravé. Pokud vás baví strašidelné horůrky, jejichž protagonistou je panenka, co se samovolně přesunuje z místa na místo a vrátí se k vám, i když ji vyhodíte do popelnice, je dost možné, že si s tímhle počinem užijete echt strašidelnou hodinku a půl. 60% () (méně) (více)
Galerie (32)
Zajímavosti (38)
- Démona si zahrál Joseph Bishara, který k filmu složil hudbu. (Terva)
- Ve scéně, kdy se znovu sám zapne gramofon, je v zrcadle vidět odraz člena štábu, který gramofon zapnul. (ČSFD)
- Snímek je založen na příběhu skutečné panenky, jež byla údajně posednuta zemřelou Annabelle Higgins - odtud jméno panenky. Případ se zařadil mezi mnohé další vyšetřované Edem a Lorraine Warrenovými zabývajícími se paranormálními jevy. (Geriel)
Reklama