Režie:
Petr JáklKamera:
Jesper TøffnerHudba:
Philip KleinHrají:
Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, William Moseley, Roland Møller, Karel Roden, Werner Daehn, Kevin Bernhardt (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
(více)Videa (10)
Recenze (1 034)
"Nakopu ti prdel a ještě na tom vydělám!" muselo probíhat Petru Jáklovi hlavou při sledování mediální masáže, kterou Jan Žižka způsobil. Jenže mě bohatě stačilo, když jsem na začátku viděl logo TV Prima, a já už hned věděl, že je to v prdeli.... Tohle laciný origin-story jednookého zbojníka z Trocnova [nebo Nicka Furyho z LIDLu?] totiž není ničím jiným než středověká marvelovka pro český incely, čtyřicetiletý panice, sójové kluky a fanoušky Dana Vávry. A když ne to, tak přehypovaný počin, který se nepovedl ani jako trailer/teaser na druhej díl [protože takhle tenhle "velkofilm" reálně působí], ani jako reklama na český dějiny, Husity a banger Kdož sú boží bojovníci.... A pokud bych měl být echt upřímnej, nemám sebemenší ponětí, co si o tomhle filmu myslet. Pokud tohle doopravdy stálo 500 melounů, tak 200 melounů muselo nejspíš putovat na CGI českého lva, 100 na useknutí hlavy Bena Christovaa, 100 na lekce angličtiny Ondřeje Vetchého, a zbytek na výplatní pásku Michaela Cainea – ty peníze, natožpak 8 let práce, tam prostě vidět nejsou [víc přírody a míň interiérů by taky výrazně prospělo]. Jářku, radši ani nemluvě o neskutečně špatným střihu, potažmo nesnesitelně repetitivní a naprosto debilní romantický zápletce, která se táhla víc jak hovno z prdele – fakt nekecám, když povim, že jsem stěží bojoval, abych u toho neusnul nudou.... Jakožto tolerantní chlapec říkám, že jsem asi očekával příliš – jenže co taky čekat od filmu ve kterým celou dobu banda debílků běhá po lese tam a zpátky. Ne, ani z lítosti tomu 3* dát nemůžu. Promarněnej potenciál; totální zklamání. Takže jestli tohle čteš Petře Jákle, tak mi vrať mých těžce vydřených 145 korun českých, číslo účtu je 123-1394500247/0100; děkuju, maucta. Jediným pravým českým blockbusterem pro mě stále zůstávají Rafťáci.... PS: Jonáši máš jediný štěstí že nemáš peníze ani na rohlík s paštikou a nešels s náma, ty bys tenhle unikátní zážitek ještě víc zkazil. ()
Koukám, že jsem jeden z mála, kdo filmu dal pět hvězd. Ale přitom mám pro to hned několik důvodů. Ano, mohl bych bědovat nad tím, že příběh byl ze začátku mírně zmatený a musel jsem hodně dávat pozor, abych pochopil, kdo má v tom středověkém světě jaké zájmy a proč ten dělá tohle a tamten zase ono. A ano, také bych se mohl vztekat nad kamerou během akční scén, která byla více než zmatená a chvíli jsem ani já sám nevěděl, co se kde děje a jestli vítězí dobro nad zlem nebo obráceně. Stejně tak bych si mohl hledat tisíc a jeden důvod, proč je ve filmu historicky něco na hraně nebo minimálně s pochybností. Já bych si třeba pochybovat rozhodně nedovolil, vzhledem k tomu, že na filmu pracoval uznávaný historik a z té doby toho navíc není ani moc známo. Já jsem ale všechny tyto důvody pustil z hlavy. Proč? Protože Petr Jákl natočil příběh jednoho z nejdůležitějších Čechů, přidal naprosto boží drsnou středověkou atmosféru a celé to nechal zaobalit do nádherného hudebního podkresu, kterému vládne klasická "Ktož jsú boží bojovníci" na několik variací. Natočil ho Hollywoodskou formou, s dobrými světovými herci, kde všichni jsou naprosto skvělí. Plus Ben Foster mě coby Jan Žižka vysloveně nadchl a Sophie Lowe jako Kateřina stejně tak. Natočil to v českém prostředí, v české přírodě a s českými hrady, které krásně nasnímal, čímž představil naší zemi celému světu. No a také světu představil to, o čem jsem mnoho let snil. Tedy to, že i my máme výraznou středověkou historii, kterou stojí za to znát, nebo o ní minimálně vědět. Ve světě, který pomalu ani neví, kde Česká republika je, je tohle příjemná vzpruha a entuziasmus Petra Jákla prodat film i do Ameriky z tohoto filmu činí unikát, který se horko těžko může zopakovat. A pokud ano, tak to bude druhý zázrak, protože první se vznikem tohoto filmu již stal. Pro to všechno dávám filmu pět hvězd. Odvyprávěl jeden z mnoha velkých příběhů naší historie a udělal obří službu naší zemi. Jakému jinému filmu bych měl dát pět hvězd víc, než Janu Žižkovi Petra Jákla? Teď už jen doufat, že lidi si film užijí a nebudou nad ním moc polemizovat. A když už, tak v tom smyslu, že je to alespoň donutí zjistit si o té době trošku víc a ne být hned etablovaný historik, jako se tady mnozí projevují. Egoisticky si hledat důvody, proč film zkritizovat, je totiž vlastnost, která nám rozhodně není cizí. Přitom si to tento film rozhodně nezaslouží. ()
Veskrze nesnesitelně nudná a úmorně dlouhá kýčovitá sračka, ve které jsem od první minuty absolutně nechápal, o co tam jde, podobně jako jsem byl absolutně ztracený i v jednotlivých postavách (měl jsem problém vůbec poznat, kdo je samotný Žižka). Umíral jsem u toho nudou a měl celou dobu pocit, že sleduji dokonale genericky zaměnitelnou dobovou slátaninu, jakých se točí tuny, neboť současné publikum té středověké šmíry (respektive konvence, jak je obraz středověku ve filmech prezentován, která se hroutí při prvním záběru na současný les) stále nemá dost, zdá se. V anglické verzi, v níž jsem to zhlédl, to navíc dostává i nádech bezděčné směšnosti, když člověk slyší okoukané české herce odříkávat repliky v angličtině. Přiznávám, že středověk jsem vždycky nesnášel a Žižka mě nikdy nezajímal, takže jsem se tomu asi měl vyhnout, ale člověk si stejně nedá říct, a pak to takhle dopadne, takže dobře mi tak. ()
Nepoznám historické fakty, čo bude pre obdobného diváka plusom, nakoľko nebude paralyzovaný príbehom, ktorý zrejme nejde podľa životných osnov. Lenže film ako taký baví (aspoň teda mňa), skutočne pripomína "Hry o tróny", a i keď kvality tohto seriálu (samozrejme) nedosahuje, je to viac ako slušný, historický zážitok. ()
Po letech příslibů a mediální masáže je to tu! A do pěti minut po zhlédnutí to každý hned radši pustí z hlavy. Předpokládám, že nikdo neměl kdovíjaká očekávání, ale já doufal aspoň ve filmařsky nadšeneckou porci zábavy. Co jsem však nakonec dostal, byla jen ubíjející šedivá ochotnická nuda, plná toho nejúmornějšího patosu a otrávených hereckých obličejů. Scénář krom nekonečného honu za macguffinem, jímž je hlavní ženská postava, a odbytého nástřelu trojčlenky, který vládce chce na kterého intrikařit, nabízí jen snůšku těch nejprovařenějších filmových klišé, jaké si dokážete představit. Charakteristika postav a jejich vývoj nikde, zajímavé dialogové výměny nikde, srozumitelné vyprávění příběhu nikde, dramaturgie nikde, tempo nikde. Jan Žižka představuje tu nejryzejší šeď, jakou jen šlo od nejdražší české produkce dostat. ()
Galerie (84)
Zajímavosti (50)
- Píseň „Ktož sú boží bojovníci“ vznikla okolo roku 1420, tedy 5 let po smrti Jana Husa. V žádném případě ji tedy nemohli zpívat v době,ve které byl tento film natočen. (cavalier3)
- Scenárista Marek Dobeš začal pracovat na prvním filmu o Janu Žižkovi už v roce 2006. (Mich.Petrus)
Reklama