Režie:
Susanne BierScénář:
Eric HeissererKamera:
Salvatore TotinoHrají:
Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson, Jacki Weaver, Rosa Salazar, Danielle Macdonald, Lil Rel Howery, Tom Hollander (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Pět let potom, co strašlivá, nevídaná síla většinu lidí přiměla k sebevraždě, se jedna z přeživších se dvěma dětmi odhodlává k zoufalému pokusu o útěk do bezpečí. (Netflix)
Videa (2)
Recenze (763)
Co konkrétně je myšleno škatulí na ptáky bylo vysvětleno poměrně záhy. Kdo je pešek, který chodí okolo a ty se na něj nesmíš koukat, protože kdo se na něj koukne, ten se hned odbouchne, se nedozvěděl nikdo a asi to bylo ku prospěchu věci. Solidní nápad se ale zbytečně utápí v nabobtnalé stopáží, která paradoxně ani nenabídne prostor k hlubší sounáležitosti s hlavními postavami. Nemám rád emoční vyděračství dětmi předškolního věku a od momentu, kdy si Sandra začne hrát na Štěpánku Hilgertovou a přitom se ani jedno pírko nesmočí, to s docela nadějným Slepým místem šlo definitivně z kopce. Chyběla jen čtyřčlenná záchranná skupina Daredevil, Wonder, Bocelli, Charles (myslím Ray, ne princ kvůli vzhledu Camilly Parker Bowles), které by tomu našeptávajícímu zlovánku zazpívala jeho práva z lístečku s Braillovým písmem a zatkla ho za obecné ohrožení.. ()
Susanne Bier nesklamala, rozhodne v jej prípade ide o zaujímavý a nezvyklý počin vzhľadom na jej predchádzajúce snímky. Mám rád námet, kde sú ľudia niekde zavretí a vonku ich ohrozuje nejaké to tajomné "zlo", niečo v štýle ako Hmla od Darabonta. Treba uznať, že z tohto pohľadu mal film grády a dusnota či všeobecná neistota medzi jednotlivými postavami v niektorých miestach pekne narastala. Na druhú stranu chcelo to ale troška prepracovanejší scifi základ a nejaké to vysvetlenie k tomu. Som myslel, že sa niečoho dočkám aspoň na konci, no ale nedočkal som sa ničoho. Skrátka otázky, ktoré hrýzli moju zvedavosť po celý čas, tak zostali nezodpovedané, čo je škoda. Na slabší nadpriemer to však stačí. 70/100 ()
Vidím zlo, slyším zlo, příště ho možná ochutnám. Po dle mého názoru vynikajícím Tichém místě, kde byl v centru dění sluch, přichází Bird Box, v němž je zakázáno se podívat. Kdo to udělá, zaplatí životem. Lidská populace to má holt zase nahnuté. Jakási síla nutí lidi skákat pod kola projíždějících kamionů nebo vyskakovat z výškových budov. Sandra Bullock (ostatně jako Emily Blunt v Tichém místě) je navíc těhotná, o což úplně nestála, přichází o milovanou sestru a musí se popasovat se situací, která jí velké šance na přežití nedává. Ocitáme se ve dvou časových rovinách, které od sebe dělí několik let: v jedné je právě v očekávání a ocitá se v úkrytu s neznámými lidmi, kteří budou v odhadnutelném sledu umírat, ve druhé pak musí s dvěma malými děti a zavázanýma očima zdolat nevyzpytatelnou řeku, aby našla možná poslední naději lidstva. Dánská režisérka nesmírně silných severských dramat Susanne Bier umí. Znovu předkládá v pasti lapené postavy vhozené před složité volby. S nefalšovanými emocemi, jak tomu bylo až na výjimky dřív, je to už ovšem horší. Neříkám, že osud Bullock nás nezajímá a že její kroky nejsou zajímavé, ovšem celé to úplně nedýchá, nestrhne. Občas sice diváka zamrazí v zádech, ale s přibývajícími minutami nemá postupné odkrývání tajemství patřičný náboj. Efekt neviditelného nepřítele má své kouzlo, ale v druhé polovině mi už jednoduše chyběly odpovědi, proč se to celé děje. Sandra, Tom Hollander nebo John Malkovich jsou velmi dobří, pár nápadů je rovněž velice slušných, ale našlo by se i několik nelogických rozhodnutí a v nabobtnalé stopáži bych mohl i něco postrádat. Tempo je prostě v druhé polovině slabší. Čtyři hvězdy nakonec dám, ale ve zmiňovaném Tichém místě tvůrci odvedli se stavbou atmosféry mnohem lepší práci, navíc nechybělo několik odvážných a šťavnatých momentů, které mi tady jednoduše chyběly. ()
Zle obsazené (nikdy jsem nepochopil zdroj popularity Sandry Bullock - zde je krajně nesympatická jako vždy) i zahrané, no atmosféra je ale vcelku funkční. Taky mi to přišlo dost předvídatelné, hodně věcí jsem odtušil dlouho předem, jak dopadnou. Co ovšem považuji za zločin na divákovi a čím mě ten film nejvíc otrávil, je skutečnost, že se člověk až do konce nedozví, co se vlastně stalo. Ano, pár náznaků tam sice je (repliky toho tlustého černocha plus ty příšerně strašidelné obrázky toho magora, co si ho pustili dovnitř), ale prostě jsem to nepochopil, co teda vlastně decimuje světovou populaci, a proč to funguje jenom venku a do interiérů se to nedostane - ve filmu pro to není sdělen žádný racionální důvod. Navíc mi bylo vyloženě nepříjemné to sledovat, tyhle filmy ve mně vyvolávají strašnou úzkost, protože si do posledního detailu umím představit, že by něco takového mohlo nastat, a nadto nemám rád filmy, které brnkají na současnou apokalyptickou strunu, že konec světa je už už na dohled, mám na to extrémní alergii. Takže proto hodnotím, jak hodnotím. ()
Pro mě na podobné úrovni jako Tiché místo (které se mi líbilo spíše o něco málo méně než odpovídá průměrnému hodnocení). I zde se najdou pasáže, v nichž si příčetný divák musí tak trochu poklepat na čelo, neboť chování postav zcela neodpovídá tomu, co by v daných situacích mělo smysl udělat (zkuste mi někdo vysvětlit, proč třeba někdo nedával pozor na toho pána, který ve flashbacku dělal pokus s kamerami kolem domu). Celkově vzato se nicméně jedná o profesionálně zvládnutou práci se solidními hereckými a režijními výkony. Jen holt nelze očekávat úplnej masterpiece. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (15)
- Sandra Bullock (Malorie) se učila veslovat až při natáčení filmu. (skoda)
- Režisérka Susanne Bier řekla, že natočili scénu, ve které je potvora vidět a podle Sandry Bullock (Malorie) měla vypadat jako „dlouhé tlusté dítě.“ Proč zrovna takhle? Monstra totiž zabíjejí tak, že se před jejich oběťmi objeví to, co je nejvíc děsí. A vzhledem k tomu, že hlavní hrdinka je těhotná, měla její největší obava vypadat právě takhle. (Duoscop)
- Po uvedení filmu vznikla "Bird Box challenge", při níž si lidé zavazují oči a snaží se dostat z jednoho místa na druhé, nebo dělat naprosto běžné věci. Věc došla tak daleko, že Netflix raději vydal varování, aby lidé film neopakovali, protože si mohou ublížit. (Duoscop)
Reklama