Režie:
Jiří SádekScénář:
Michal SamirKamera:
Alexander ŠurkalaHudba:
Ben CorriganHrají:
Aňa Geislerová, Karolína Lipowská, Zdeněk Mucha, Daniela Kolářová, Jiří Štrébl, Marie Ludvíková, Mikuláš Prošek, Halka Jeřábek Třešňáková, Marek Pospíchal (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Eliška s malou dcerkou se po mnoha letech vrací do rodné vesnice svého muže, aby se zde pokusila o nový začátek. Kromě vlídného přijetí sousedů ji tu však čeká i setkání s místní podivínkou, ženou, která ve své pomatené mysli vleče tíhu vlastního dávného neštěstí. Kolem Elišky, vystavené traumatům z osamělosti a postupně vysilované boji s nekonečnými úředními stereotypy, se postupně začínají spřádat sítě prokletí. Podaří se Elišce zachránit sebe i dceru před mysteriózním zlem dřív, než ji zcela ovládne stín Polednice a nebo vlastní šílenství? (Falcon)
(více)Videa (4)
Recenze (434)
Polednici nelze upřít zdařile vystavěná atmosféra, která dodává na správné hororovosti tohoto příběhu. Zaujalo mě, jak si tvůrci poradili s Erbenovou předlohou, kdy ji povyprávěli velice volně, resp. si z ní vzali jen to nejnutnější. Pár lekaček se tu našlo a spolu se zmíněnou atmosférou, příběhem a lokacemi, v nichž se děj odehrává, se utváří výsledný veskrze pozitivní dojem. Geislerová dle mého trochu přehrávala nebo.. zkrátka jsem jí její roli moc nevěřil a nebaštil. ()
(2x) Navzdory anti symbióze, která nastala mezi divákem a Samirovou Hany, je radost pohledět na jeho a Sádkovu Polednici. Jako zrcadlo doslovného přepisu F. A. Brabce tu máme konečně fungující reinterpretaci. Herecky cele patří Ani, jejíž sekundantkou je skvostná Dani Kolářová. Hutné léto, slušné gore a téma tolik přirozené pro kontrasty mezi satirou a plíživým hororem. Byl to risk, který se cele vyplatil. České kotlině chytré riskantní projekty velmi sluší. #LFŠ ()
Áno, chápem, nie som blbec, nie som včerajší a nie som ani včerajší blbec. Horor má veľa podôb a vonkoncom nemusí ísť len o krváky. Lenže toto fakt nie je horor. Tu nie je ani jeden hororový prvok. Vôbec nechápem, prečo sa to volá tak, ako sa to volá. Polednica sa vo filme objaví na tri sekundy v jednej scénke a aj to je starostova poopičná nočná mora. Po dedine behá bláznivá starena, tá však zabila jedno dieťa pred desaťročiami a odvtedy nič. A v polke filmu zomrie a následne sa neobjavuje ako duch, takže ani z tejto strany nehrozí nebezpečenstvo. Jedinou pošahanou osobou je tu hlavná hrdinka, ktorej ale začne harašiť v podstate z ničoho resp. je tu dosť veľa rôznych náznakov, kvôli ktorým jej začne harašiť, ale je to nakrútené len povrchne a skratkovito, takže sa tomu dosť blbo rozumie, aspoň ja som teda tomu dosť blbo rozumel a to som Polednicu videl dva razy krátko po sebe. Atmosféra zaspatej dedinky fajn, i sparné leto, ale tým to pomaly ale isto hasne. A rôzne dedisnké figúrky a postavičky sa sem vôbec nehodia, toto predsa nie je štúdia dedinského koloritu. ()
Má to pár much, to bych kecal, že ne (a hodně mne mrzí nedořečení půlnoční akce při koupání nebo nalezení mrtvoly v lánu; také - když už jsme u toho - jsou jednou klasy dozrávající, jindy posečené, a pak zas stojí), ale celkový dojem mám velmi pozitivní. Scénář není hloupý, ačkoliv posledních asi 15 minut rezignovalo na dosavadní sevřenost vyprávění a dělá určité skoky v časech i místech děje, dobře vyvažuje lekačky, napětí a oddech včetně humorných projevů nejen verbálních, kamera je vynikající, a po loňských vedrech jsem si je nepříjemně znovu připomněl (akorát že my v těch vedrech nechodili ven, ani nespali na lehátkách, a tekl z nás pot v jednom kuse), hudba úměrně zvolená. Herecky Geislerovou o délku maratonu předbíhá Daniela Kolářová, které stačí pár slov a věříte jí její postavu, zatímco Geislerová se ke své postavě složitě propracovává dvěma třemi opakovanými výrazy, a v závěru, kde bylo vnitřního herectví sakra potřeba, to uhrává jen tak tak o prsa... Také mě štvalo, že je zde rozjeto a naznačeno více linií, které chtělo více propracovat nebo divákovi lépe doříct (a oproti tomu jiné linie jsou dořečeny až moc polopaticky). Na český film jde ale stále o vysoký nadprůměr, kdy jsem se rozhodoval mezi silnými 4 hvězdičkami, nebo slabými 5. Nakonec - protože u českého filmu je to dnes skoro zjevení, takový film, navíc zde byla spousta neokoukaných, ale skvěle hrajících českých herců - se přikláním k vyššímu hodnocení. Mimochodem, nakonec mne hodně bavilo, že v tomhle filmu nejsou počítače, mobily, tablety, ani televize. Jen jedno rádio, a to stejně nehraje, ()
Není to úplně za 4*, nicméně jakoukoli snahu natočit v našich končinách cokoli odlišného od "hezkých českých filmů" je třeba ocenit. Pravdou je, že Polednice není úplně žánrově ukotvená, finále podobně useknuté a uspěchané jako v Mafii II. Navíc já osobně považuji Aňu Geislerovou za poměrně špatnou herečku a její part jsem ji příliš nevěřil. Pořád jde ale o osvěžující počin, který nabourává zavedené konvence českého hraného filmu posledních let. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (5)
- Tématika knihy "Kytice" od K. J. Erbena není pro Aňu Geislerovou (Eliška) cizí. V roce 2000 si zahrála ve filmu Kytice. (vyfuk)
- Mladou Karolínu Lipowskou objevila castingová režisérka Maja Hamplová při hledání dětské tváře pro reklamu. V té si nakonec Karolína nezahrála, nicméně velmi zaujala producenta Matěje Chlupáčka, díky kterému získala roli ve filmu Polednice. (Zdroj: Falcon)
- Přestože titul filmu Polednice odkazuje k slavné básni Karla Jaromíra Erbena, inspirace pro filmový příběh, zasazený do současnosti, je velmi volná. (Zdroj: Falcon)
Reklama