Tvůrci:
Tony GilroyHudba:
Nicholas BritellHrají:
Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(24)
Obsahy(2)
V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)
Videa (6)
Recenze (233)
Problém netkví v tom, že by nešlo o kvalitní seriál, to vůbec ne. Problém tkví v tom, že tahle část Star Wars univerza/mytologie [tedy zformování rebelů] mě absolutně nezajímá. Production values i technický zpracování jsou na špičkový úrovni, tady prostě není o čem, takže jde o víc než poctivý řemeslo. Jenže co naplat, když z hlediska příběhu je to rutinní nuda.... ()
Ač první dva-tři díly dokáží vystrašit tím, že Andor bude jen další nezáživný obligátní spin-off ve stylu Knihy Boba Fetta, posléze se ukáže, že opak je pravdou. Od pečlivě naplánované vesmírné loupeže, až po vězeňské epizody připomínající Hru na oliheň říznutou Černým zrcadlem, v Andoru každým dílem přituhuje. Na pozadí nervydrásajícího dramatu se pak daří vykreslovat machinerie Impéria a tedy pěkně provázat příběh se světem Star Wars. 8/10 ()
Tohle jsem teď vážně potřeboval, dospělý SW seriál, který je speciální ne tím, že je zasazen v SW univerzu, ale tím, že je jednoduše dobrý. Po někdy až pohádkovém Obi-Wanovi nebo cameama přecpaného Bobba fettovi je zde něco, co stojí samo za sebe a nic takového nepotřebuje. Absence světelných mečů a síly nám vytváří surové a v rámci možností realistické drama, které nám umožňuje nahlédnout do „normálního“ života, jak Impéria, tak i běžných občanů a speciálně u Impéria bylo zajímavé vidět, že jsou to taky normální lidé s normálním životem a ambicemi, které chápete, protože každá postava je jednoduše skvěle napsaná. Co je ještě skvěle napsané je scénář. Seriál působí kompletně, i přesto že vyšla jen 1. série a při konci některých epizod jsem s husí kůží jen hleděl na titulky a jen si říkal: „Sleduju vůbec Star Wars?!“. Na závěr je hodno říct, že tohle je jednoduše nejlepší seriál, který k nám z předaleké galaxie doputoval. ()
Andor je přesně tím, v co SW fandové snad ani už nedoufali a co tak zoufale potřebují. Přesto je většinou neprávem ignorován a kdoví, zda se proto v budoucnu ještě takového mástrpísu dočkáme. Kromě dvou slabších epizod je však seriál jeden velký mind blow! Dospělý, studený, syrový, pomalý, hloubavý, brutální nejen architekturou, nýbrž i nehynoucím tématem. Impérium je zde konečně vyobrazeno jako důstojný oponent, takové jako bylo na počátku a jaké jsem si vždy přála vidět, ne jako podržtaška a jouda. Líbí se mi také tahle šedá zóna, kterou Tony načrtl napříč celou sérií. Co vše je systém schopen udělat, aby nás udržel na obojku? Co vše jsou lidé schopni obětovat pro lepší časy, pro svobodu, jejíž úsvit, jak již řekl Luthen sám, třeba nikdy nespatří? Finální manifest je výstižný a dostačující. Sama se divím, že to pouštím z úst, ale díky...Disney. "There will be times when the struggle seems impossible. I know this already. Alone, unsure, dwarfed by the scale of the enemy. Remember this. Freedom is a pure idea. It occurs spontaneously and without instruction. Random acts of insurrection are occurring constantly throughout the galaxy. There are whole armies, battalions that have no idea that they’ve already enlisted in the cause. Remember that the frontier of the Rebellion is everywhere. And even the smallest act of insurrection pushes our lines forward. And then remember this. The Imperial need for control is so desperate because it is so unnatural. Tyranny requires constant effort. It breaks, it leaks. Authority is brittle. Oppression is the mask of fear. Remember that. And know this, the day will come when all these skirmishes and battles, these moments of defiance will have flooded the banks of the Empire’s authority and then there will be one too many. One single thing will break the siege. Remember this. Try." ()
Andor udělal to, co málokterý projekt novodobých SW udělal. Přistupuje k sobě jako k samostatnému příběhu. Buduje postavy, scenérie, události a všechno z toho vyplývající jako myšlenkově samostatný projekt. Co se týče mytologie SW, tak ta tu je na pozadí příběhů. Je to skutečně svět Hvězdných válek, a ne svět jakoby odehrávající se ve filmech o Hvězdných válkách. Nepotřebuje to odkazovat pro to, aby se tvořil děj. Děj si tvoří čistě svůj. Je to jakoby se tady odehrával příběh, který se nebojí o ONU gigantickou frančízu. Rozjezd je pomalý, tak jako celý seriál, a asi i trochu slabší, ale když si na to tak vzpomenu, je v duchu zbytku epizod. Seriál se fakt soustředí na to, co zrovna vypráví. Je cílevědomý, což nové trilogii chybělo, a to nemluvme raději o Book of Boba Fett. Ale taky se vytratila ta exibice, to zbožštění světa kolem, což zvládal Mandalorian. Andor si jasně vytýčil, co chce. Paradoxně samotný Cassian je nejméně zajímavou postavou, která dle mého není asi ani herecky ani scénáristicky dostatečně angažovaná. Nepřináší emoce, a zatím v první sérii, spěje jasným vývojem ke konci. Oproti tomu Luthen, Kino, Mon Mothma, ta blondýna se svojí holkou, a další postavy, které přicházejí a odcházejí jak se jim zlíbí, oživujou celý seriál. Velké momenty nejsou tak GALAKTICKY velké, aby to uspokojilo fanoušky celé frančízy, ale přirozeně vyplynou. Ve zkratce - seriál sleduje lidi, ne hrdiny. ()
Galerie (320)
Photo © Disney+
Zajímavosti (44)
- Bitva o Mimban se odehrávala v roce 10 BBY a válčili mezi sebou Impérium s Mimbaneskou osvobozeneckou armádou. Bitvy se účastnila 224. imperiální obrněná divize. Cassian Andor (Diego Luna) zde byl jako kuchař a Han Solo (Alden Ehrenreich) jako voják imperiální pěchoty. Konflikt skončil vítězstvím Impéria, které ale utrpělo vysoké ztráty z důvodu nasazení „všeho, co je dostupné“. (Veskoslav)
- Roodown, přezdívaný „Crusher“, je specifický druh, který se používá na těžké práce. Je doslova „zabudován“ do exoskeletu, který zvyšuje už tak přirozenou sílu. Poprvé jsme ho mohli vidět na planetě Jakku ve Star Wars: Síla se probouzí (2015). (Veskoslav)
- Death troopers, které v epizodě vidíme, jsou elitní jednotky, které většinou chránily důležité osoby. Jejich název vymyslel samotný Imperátor na počátku Impéria, aby rozšířil bludy o nemrtvých supervojácích, které Impérium mělo mít jako jeden z tajných projektů. K tomu dopomáhal i modulátor hlasu a striktní utajení samotných identit vojáků. (Veskoslav)
Reklama