Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (128)

ORIN 

všechny recenze uživatele

Polanského celovečerní filmový debut je jeho prvním a současně až do Pianisty posledním filmem natočeným v Polsku. Atmosféra, scénář, herecké výkony, vynikající kamera. To vše jsou velké přednosti historicky prvního polského filmu nominovaného na Oscara. Přesto mi do pětihvězdičkového hodnocení něco scházelo. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Téměř genialitě se přibližující Polanského debut! Zastávám názor, že filmy vystavěné na jednoduché zápletce a omezeném prostoru jsou nejlepší a zde se mi to opět potvrdilo (proto mi nikdy úplně nepřirostli k srdci nejrůznější Kmotři a jiné epické fresky, roztažené dějem nezřídka na několik desetiletí). Výtečná kamera, nádherná jazzová hudba slavného Krzysztofa Komedy a vynikající, psychologicky propracovaný scénář - už od prvních záběrů jsem chrochtal blahem a nepřestal až do konce. 60s! ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Když byl Roman Polanski ještě tak mladej, že ho nikdo nemoh obviňovat že je na mladý holčičky, sbail si svejch pět švestek, tř herce a hajdy do oblasti Mazurských jezer. Zde pak natočil psychologickej hattrick ve složení dva muži a jedna žena. Filmařsky a herecky v tomhle mazurským minimu není co vyčíst, ale myslím si, že by filmu a především atmosféře prospěla větší psychologická prokreslenost všech tří hlavních hrdinů. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Ken Loach má pravdu, v Hollywoodu nikdy Evropští režiséři nenatočil nic tak dobrého, jako doma. Polanski pomaličku odkrývá charaktery tří postav, které se z fanfarónství obou mužů ocitnou na nějaký čas společně na jedné lodi. Ostrým skalpelem odřezává jednu slupku masky za druhou, až zbydou nepříliš pohledné kosti. ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Přiznám se, že od Polanského celovečerního debutu jsem očekával spíše thriller, už jen kvůli názvu a mysteriózně vzhlížejícímu plakátu, jedná se ovšem o formanovsky laděný film (respektive passerovsky - Forman stavěl na ději krapet více), u kterého bych nebyl udiven, kdyby byl influencí pro tehdy ještě dorůstající generaci filmařů. Často se udává, že naše nová vlna měla za vzor tu francouzskou, ale s ohledem na kulturní blízkost bych radši hovořil o tomto snímku (navíc "Slnko v sieti" šlo do kin téměř stejně jako tohle). Některé naše dobové filmy dle mého soudu Polanski překonává - hlavně psychologickým rozvrstvením postav, které třeba postrádají u nás honorované "Intimní osvětlení" a "Ostře sledované vlaky", naopak postrádá humor typický pro tvorbu Miloše Formana (v tomhle je dílo naopak blízké právě Francouzům - hlavně Godardovi), ovšem to nějak výrazně nevadí. Svým způsobem je "Nůž ve vodě" i filipikou vůči žánrovým filmům z tehdejšího Hollywoodu, a to včetně Hitchcocka - nejsou tyto filmy přehlcené dialogy?, ptá se svojí půldruhou hodinou Polanski. Svým způsobem má pravdu - věci lze říct i takto silně minimalistickým podáním, někdy slova dokáží nahradit i okolní elementy. Jsem také rád, že tohleto mistrovství není jen valutou tohoto filmu, ale také i další Polanského tvorby - v tomhle výrazně uspěl i jeho následující "Hnus". Vedle dalších mistrů všeho druhu se tedy touto projekcí zrodil i "mistr minimalismu"... Od pěti hvězd tento snímek dělí jen jedna drobnost - větší zaujetí pro zápletku, je podobně 'o ničem' jako výše zmíněný Passerův film. 80% ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • Režisér Polanski se krátce po natočení odstěhoval do Francie, kde se stal slavným. (Kulmon)
  • Skutečné jmeno lodi bylo "Rekin" (žralok). (Kulmon)
  • Polanski se stal po filmu známým a chtěl film přepracovat v angličtině se Spencerem Tracym a Elizabeth Taylor, ale poté od toho upustil, nechtělo se mu dělat znovu stejnou věc. (Kulmon)

Reklama

Reklama