Režie:
Robert EggersKamera:
Jarin BlaschkeHrají:
Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy, Gustav Lindh, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar, Olwen Fouéré, Edgar Abram (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Amleth (Alexander Skarsgård) kdysi býval synem mocného vikinského krále (Ethan Hawke) a jeho ženy Gudrún (Nicole Kidman), než ho zrada a zákeřná vražda připravila nejen o otce, ale i o střechu nad hlavou. O pár let později se světem protlouká jako bezejmenný válečník a má jediný cíl. Vlastnoručně zabít ty, kteří ho připravili o rodinu a šťastnou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (642)
Zatím nejpřístupnější Eggersův film, což je na jednu stranu dobře, protože může "celkem tradičně" odvyprávět vikinskou báji a deziluzi o pomstě, na tu druhou je to škoda, protože severské mýty obsahují kvanta fantasmagorií, s nimiž se dalo vyřádit do zemdlení. Takže se zmůžu jen na "dobrý, ale mohlo to bejt zatěžkaný o něco víc". Audiovizuální stránka bomba. P.S. Eggersovu volbu témat miluju, co to bude příště? ()
Rozpolcené pocity. Jako divák jsem si Seveřana tolik neužil, ale jde o nejlepší film, co jsem v kině letos viděl, spolu s Batmanem samozřejmě. Od Roberta Eggerse jsem viděl všechny-oba filmy, takže jsem přesně věděl, co čekat a ačkoliv jsem slyšel ohlasy, že je Seveřan podstatně diváčtější než Maják s Čarodějnicí, zas o tolik mi to tedy nepřijde. Nicméně celkově jsem rád, že takové filmy ještě pro kina vznikají, a to jako masovky, jelikož devadesát mega se bude poměrně těžko splácet. Do budoucna bych možná přece jen chtěl ještě diváčtější přístup v kombinaci s Eggersovou režijní jistotou, ovšem co se týče Seveřana, nemůžu vytýkat nic..jen jsem během filmu přemýšlel, co se ani honí v hlavách spolu-diváků, kteří max viděli nic nenaznačující trailer, třeba při scéně, kde se minutu vyje. :D Jinak, co se týče obsazení Seveřana, nemohl jej hrát prostě nikdo jiný než Alexander Skarsgård, jeho nabušenost a vložení do role je zkrátka ohromující. PS : Malinko mi přišly divné akční scény, které se zaměřovaly na hlavního hrdinu, kdy mi jednotlivé pohyby a reakce na útoky přišly podivně načasované a pomalé, jako kdyby se na ten úder jen čekalo a šlo se dál po nacvičené choreografii. Zajímalo by mě, proč to rejža nechal nasnímat zrovna takto. ()
Velkostudiový systém naštěstí Roberta Eggerse nesemlel, i přes vyšší budget zůstal svůj, nepodbízivý a originální, byť si myslím, že z jeho dosavadních tři zářezů je tenhle asi nejméně zajímavý. Vyprávění totiž neuchopil zrovna bezchybně, zejména v prostřední části se příběh táhne jak med, jako by nevěděl kudy dál, ale díky Odinovi to s krvavým halali zase chytne dech a závěrečný souboj je atmosférická pecka. Potěší i neokoukané náhledy do života starých seveřanů, jejich zvyků a šamanských obyčejů. Chlapácký Skarsgard imponuje živočišností a muskulaturou, takže nevadí ani jeho tradiční štěněčí pohled, naproti tomu na Nicole Kidman, když jí zrovna milosrdně nezabírá kamerový filtr, je úděsný pohled, liposukce obličeje je zlo. I stárnout by se mělo umět s grácií. ()
Osobitá tvůrčí vize. Temná, dunivá historická freska plná zla, proroctví, násilí i pohanských bohů. Formálně je vše v pořádku, scenáristicky a dramaturgicky už to tak vypiplané není. Některé příběhové zvraty a motivy postav jsou nedostatečně/nedobře vysvětlené/uchopené. Tedy snaha o artový historák se tak úplně nekoná, i když nutno podotknout, že je podán nezvykle odvážným, nekompromisně temným způsobem, kde o násilí a brutalitu není nouze. To ale samo o sobě nestačí. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (25)
- Film se odehrává v roce 914, v době „landnámsöld“. „Landnámsöld“ („věk zabírání půdy“) se vztahuje k počátkům osídlení Islandu před založením Althingu. (KGBelik)
- Ian Gerard Whyte hrál vikingského krále v seriálu Vikingové (od r. 2013). Tadhg Murphy se v seriálu také objevil jako Arne One-Eye, Eric Higgins jako Knut a Mark Fitzgerald jako jeden z Ragnarových bojovníků. (KGBelik)
- Medzi herečkou Nicole Kidman, ktorá hrá matku hlavného hrdinu, a Alexandrom Skarsgårdom je iba 9 ročný vekový rozdiel. (MikaelSVK)
"You must choose between kindness for your kin, or hatred for your enemies." ________ Když se Robert Eggers – notoricky známý kuchař husté atmosféry a autor dnes již kultovních artových hororů 'The VVitch' a 'Lighthouse' – veřejnosti svěřil, že u svého nejnovějšího celovečerního projektu od Focus Features (rádoby artové odnože korporátního kolosu Universal Pictures) neměl tak volnou ruku, byl jsem před projekcí víc než na rozpacích. Právě výrazný a v mnoha ohledech divácky nepřístupný autorský rukopis je hlavní důvod, proč je Eggers zcela právoplatně považován za jednoho z nejambicióznějších režisérů současnosti. Jenže Robík není zas až tak blbej aby nechytil příležitost za pačesy, vyhnul se nařízením shora, opět si všechno idylicky namaloval k obrazu svému a ejhle – během pár minut moje skepse zmizela a já si při sledování mezitím uvědomil, že je sotva polovina dubna, a už tu máme jeden z nejlepších filmů roku.... Očekáváte však epickou akční řezničinu alá 'Gladiátor'? Ale kdeže. Chyba lávky. Samozřejmě, je to neskutečně brutální, surový, agresivní, machistický a vzhledem ke kontextu Eggersovy tvorby víceméně přímočařejší, divácky atraktivnější a žánrově koherentní. Ovšem 'Seveřan' je v prvý řadě klasický revenge flick – jenže místo kvérů, aut, a kriminálníků jsou zde sekery, koníci a pohanský rituály. V druhé řadě jde o adaptaci skandinávské legendy o Amlethovi, která mimochodem inspirovala Shakespeara k napsání Hamleta. V čem ale 'Seveřan' bezkonkurenčně vyniká je hlavně interpretace jednotlivých dílčích motivů - především pak motivu osudu - jejichž prostřednictvím Eggers s až dějepisnou přesností kombinuje jak historické reálie, tak fikci. Fikcí je míněno neskutečně poutavý tematizování fantazijního folklóru, který čerpá z mýtů a bájí severské mytologie, jehož surreálná symbolika je častokrát tak mysticky nejednoznačná, že si její význam může divák vyložit dle libosti. Na účet Valhally si navíc ještě připište neobyčejně bohatý formální jazyk – zejména pak famózní kamerový jízdy zkomponovaných z dlouhých, táhlých až hypnotických záběrů díky kterým by se měl kameraman Jarin Blaschke okamžitě přejmenovat na Gigachad Blaschke. O fantastickým hudebním doprovodu, pomalý, zato intenzivní příběhový gradaci, či hereckých výkonech ani nemluvě – démonický Alexander Skarsgård svou expresí občas stírá hranici mezi člověkem a zvířetem, no a Anya Taylor-Joy s ruským přízvukem je doslova k sežrání...... Škoda jen toho anti-klimatickýho finále, mnohdy předvídatelnýho příběhu a žánrových klišé. Kolem a kolem jsem však rád, že Eggers ten budget o velikosti 90 melounů nevyhodil z vokna, poněvadž ve výsledku je 'Seveřan' pohlcující historickou podívanou a poctivý nekonvenční řemeslo, který se na stříbrným plátně - alespoň v rámci historických filmů - objeví jen párkrát za uherskej rok, a který je perfektní takřka ve všech svých uměleckých i neuměleckých složkách. Jestliže nemáte na Velikonoce do čeho bodnout, zajeďte na tuhle exkurzi do Vikingstánu – nebudete litovat. Fajnšmekři to budou milovat, mainstreamoví konzumenti budou remcat. Já si totiž tuhle krvelačnou rozprávku zcela subjektivně užil...... () (méně) (více)