Režie:
George MillerKamera:
Simon DugganHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Tom Burke, Lachy Hulme, Alyla Browne, George Shevtsov, Nathan Jones, Josh Helman, Angus Sampson, John Howard, Charlee Fraser (více)Obsahy(2)
Anya Taylor-Joy a Chris Hemsworth hrají ve filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe, který natočil oscarový režisér George Miller a který je očekávaným návratem do kultovního dystopického světa, jenž vytvořil před více než 30 lety ve velkofilmech o Šíleném Maxovi. Miller se nyní znovu vrací se zcela novým originálním, samostatným akčním dobrodružstvím, které odhalí původ mocné postavy z několikanásobně oscarového celosvětového trháku Šílený Max: Zběsilá cesta. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (5)
Recenze (379)
Miller má na stará kolena konečně (ale bohužel i naposled) možnost zúročit daleko větší ambice než popáté předložit akčňák s dlouhou cestou nebo s velkým útěkem. Ne že by Furiosa nebyla akční, necestovalo se v ní tam, zpátky a zase tam a neutíkalo všude tam, kam jen si to scénář právě žádá. Ale vše se děje pořádným a památným postavám, v zatáčce se skrývá nejedna dějová rána do vazu a perfektně gradovaná scéna pronásledování neslouží jako pointa, ale jako koření napínavého děje, navíc vhozené před diváka v pravou chvíli. Pravidelné dávky bizarnosti a natvrdlých vedlejších charakterů mi tu sice překáží podobně jako minule, ale poprvé mám pocit, že ke mně pustá sága mluví hlouběji než na první dobrou. ()
Dystopický festival bouraček všeho druhu a někde v pozadí se odvíjí příběh o tom, kterak Furiosa o ruku přišla. Tady asi není moc o čem. Miller si ve svých téměř osmdesáti letech užívá neomezený rozpočet a ukazuje, jak by Mad Max vypadal, kdby měl před víc než čtyřiceti lety dnešní možnosti. Chyběl mi tu jen erkový rating. Nějaká pořádná sekáná by už takhle nabušenou jízdu vyšponovala do nebeských výšin. Ale tak co už. Třesu se na další díl. 90% ()
Zatímco většina legend filmu na stará kolena točí unudlaný autobiografie, pocty kinematografii nebo sračky o tom, jak nedokáží jít ruku v ruce se současnou dobou, George Miller se s ničím nesere a jede prostě bomby, který hravě strkají do kapsy všechny generace současných filmařů (že si natáčení usnadnil využitím CGI je zrovna tady naprosto v pořádku)! A tak zatímco posledně naservíroval kulervoucí dvě hodiny akce, tentokrát dodal příjemně brutální, téměř komorní drama s nosným příběhem a živým světem, plný detailů a příběhových nuancí jdoucích za hranice mýtů a legend! ()
Nejúžasnější věc, jakou jsem v kinech viděl za dlouhá léta. Asi od Fury Road, který se díky Furiose stává ještě lepším filmem a přirozeným akčním i pocitovým vyvrcholením osobní odysey i přesahující pětačtyřicetileté ságy, již Hardyho šichta znovu nakopla jako jistý legacy sequel. Tehdy ještě nešlo o budování ságy v tradičním měřítku, například po vzoru Star Wars, kde se přelévají rodinné vztahy a reference k minulému dění utváří přesahující komplexní příběh. Max i Furiosa byli nositeli traumatu, s nímž přistupovali k vlastní budoucnosti. Protagonista stejně jako v trilogii nedokázal ochránit své milované a odevzdal se základnímu instinktu přežití. I pro částečnou rezignaci na vlastní iniciativu se Max ocitl v pasivní pozici, vláčený událostmi skončil na tahači s uprchlicemi, jež byly hlavními hybateli příběhu. Přímočará cesta tam a zase zpátky čerpala z tradice carsploitation filmů, v nichž jsou hlavními atrakcemi automobilové honičky a související brutální kolize. V kinematografii přitom těžko najdeme důmyslnější vyprávění v neustálém pohybu, kdy stačíme přimknout k postavám a kochat se nelítostnou náturou okolního světa, který je protagonistům těsně v patách… Furiosa je prequelem, jejichž komunikačním specifikem je to, že pokračují v tvorbě zavedeného světa a současně se dějově vrací před film či filmy, které jsou jejich pokračovateli. Miller tuto vazbu na Zběsilou cestu řeší procesem často nezištného zrcadlení, jímž utváří hutnou ságu na úrovni worlbuildingu, vyprávění i emoční identifikace. Dospívání hrdinky by mohlo být z pocitového hlediska a nálože traumatu i Maxovým originem, Furiosa proto obstojí možná ještě lépe jako plnokrevná úvodní kapitola. Miller nás tradičním prologem vhodí do světa zbaveného naděje, v jehož pustinách se každý chytá jiného stébla a tíhu zármutku snáší jinak. Dementus je do jisté míry antitezí Maxe, neboť vlastní trauma vyvažuje krutostí a rozvrácením veškeré křehké rovnováhy. A to i politické, již tři kolonie pod palcem spřízněných padouchů udržují v rámci vlastního přežití a také utlačování nezbytných pracovních sil. Postavy se do jistých podmínek zkrátka narodí a přijímají je. Zrcadlí se (opět v porovnání s FR) nejen úloha samotné Citadely, která je jakožto politováníhodné doupě plné bídy, znásilňování a drastických sociálních rozdílů v součtu nejschůdnějším životním prostředím, ale také historie lidských konfliktů obecně. Nepoučitelná či naopak morálně uvědomělá lidská povaha se přitom vztahuje na jednotlivce. Furiosa tak potká i svého mentora, jenž opět reflektuje Maxe – jen s tím rozdílem, že Pretorián Jack, jehož rodiče stejně jako v případě Maxe bojovali za správnou věc, odmítá přijmout úděl věčného samotáře. Vztah Furiosy a Jacka buduje vůbec nejsilnější základy pro emoční oblouk, který se klene i přes Zběsilou cestu. Šílený Max obecně není ságou, již bychom si spojovali s niterními emocemi, což však Furiosa zásadně mění. Prahnutí po pomstě za ztracené dětství, domov i matku funguje jako archetypální dějotvorná pohnutka, s níž však Furiosa nemůže dojít vnitřnímu míru stejně jako Dementus. Jsou to právě pozitivní emoce směrem k dřívější rodině a Jackovi, jež hrdinku zásadně formují a předesílají její činy ve Zběsilé cestě. Stejně jako někdy v reálném životě, ve zubožené Pustině lidé dvojnásob pociťují osamocení a nemožnost věnovat druhým ty nejhlubší city. Při opakovaných projekcích Zběsilé cesty si tudíž můžete vztah mezi Maxem a Furiosou, dvěma nepředstavitelně zatvrzelými trosečníky, rázem zasazovat do mnohem pocitovějšího rámu. O to víc, že Miller si ve Furiose neodpouští krátké Maxovo cameo, během něhož mytologický hrdina v podstatě ještě víc zikoničtí a utuží své vazby k silné hrdince, již posléze nabídne klíčovou oporu. Právě v těchto vztazích vězí unikavá naděje světa ovládaného šílejícími muži… Furiosa se tímto dílem, které exploatační tradice podřizuje epickému narativu o dějinné zacyklenosti a potřebě neustáleho boje za dobrou věc, stává jednou z největších ženských hrdinek kinematografie. A také nejemotivnějších, neboť nevyřčená slova a zatlačované slzy mnohdy vydají za tisíce dojímavých frází. Je přitom nešťastné stavět hodnocení Furiosy na srovnávání se Zběsilou cestou, neboť ojedinělé kvality a dominanty obou filmů nejlépe fungují v pocitovém tandemu. Akční inferno s Hardym a Theron je součtem dějinných příkoří uvalených na postavy v průběhu celé Millerovy ságy a současně jedinou odpovědí na rozsáhlejší přemýšlení o světě v tomto prequelu, jenž opravdu dokázal nemožné – je tak výjimečný, že ještě povyšuje a ozvláštňuje už tak výjimečný a zcela unikátní film. 95 % () (méně) (více)
Zběsilou cestu jsem si tehdy v kině před devíti lety naprosto užíval a popravdě nevím, jestli jsem viděl nějaký akčnější film. Furiosa ve mně vzbudila velká očekávání právě kvůli tehdejšímu kinozážitku a také díky hlavní ženské představitelce. Po zhlédnutí musím říct, že jsem asi čekal trochu jiný film, nicméně to nemyslím v negativním slova smyslu. Furiosa je opět plná svěží akce s nápaditou choreografií - tomu vévodí zejména scény s cisternovou honičkou a konfrontací v dole - a snaží se skrze jakousi "biblickou rovinu" nebýt jen čirým akčním filmem. Překvapilo mě, že Anya Taylor-Joy přichází na scénu relativně pozdě, a filmu bych vytknul na můj vkus moc uplkaný závěr. Stále se však jedná o vysoce kvalitní audiovizuální podívanou, kterou by bylo hřích nezhlédnout na velkém plátně, kam dozajista patří. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (28)
- Na filmovém festivalu v Cannes sklidil film sedmiminutový potlesk vestoje. (Johnny.ARN)
- Herec Josh Helman se objevuje ve světě Mad Maxe podruhé. Poprvé si střihl roli Slitha ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta (2015) a podruhé roli Scabrousa Scrota ve Furiose. (Wentyl)
- V prvním traileru je k vidění Chevrolet Master Coupe 5 z roku 1934, který řídí Nux (Nicholas Hoult) ve filmu Mad Max: Fury Road (2015). (Johnny.ARN)
Reklama