Režie:
Peter BergScénář:
Peter BergKamera:
Tobias A. SchliesslerHrají:
Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Emile Hirsch, Ben Foster, Eric Bana, Ali Suliman, Alexander Ludwig, Sammy Sheik, Scott Elrod, Rohan Chand, Marcus Luttrell (více)VOD (4)
Obsahy(4)
Členové amerických zvláštních jednotek Navy SEALs jsou nejlepší vojáci na světě: fyzicky zdatní a psychicky odolní takřka za hranice lidských možností; nejlépe vycvičení, vybavení dokonalou schopností přežít kdekoli. V noci z 27. na 28. června 2005 jsou čtyři členové elitní jednotky vysazeni helikoptérou v afghánských horách. Úkolem operace Red Wings je na nedaleké základně Talibánců zneškodnit jednoho z jejich pohlavárů, blízkého přítele Usámy bin Ládina. Hned na začátku ale řeší problém, který nečekali. Narazí na místního pastevce, ještě chlapce, a vojáci rázem stojí před morálním dilematem: mají dítě zabít anebo ho pustit a riskovat prozrazení? Rozhodnou se pro druhou možnost. Chyba. V krátké chvíli čelí obrovské přesile po zuby ozbrojených Talibánců a následuje krvavá bitva na život a na smrt. (Bontonfilm)
(více)Videa (42)
Recenze (1 076)
Podľa skutočnosti je akurát recept na Francúzku polievku z Carpathie. Kto, s čo i len minimálnou súdnosťou by mohol veriť takýmto "nezmyslom". Pôvodne som chcel dať hviezdy dve, ale vzhľadom na to, že z pohľadu akcie divák dostane čo si zaslúži, prižmúrim nad touto americkou sračkou jedno oko, prekročím svoju latku tolerancie, a udelím (ťažko-horko) tri hviezdy. ()
Peter Berg mi zprostředkoval téměř reálný boj o přežití. I když jsou tam opravdu neuvěřitelné věci, tak nad nimi nemáte čas přemýšlet. Akce střídá akci v takovém tempu a je tak výborně řemeslně zvládnutá, že jsem i těch "pár" klasických klišé přešel mávnutím ruky. .... P.S. Amíci mají NavySeals, my máme Drápalíka. A všichni si libujeme jaký máme zvocelený chlapy :) ()
Keď po celý čas myslíte na to, že je to podľa skutočnej udalosti a štvorica hrdinov (zároveň skvelých hercov) si pozerá fotky svojich priateliek, ktoré ich čakajú doma a oni sa v boji dostávajú do čoraz väčších sračiek a máte pocit že sa z toho naisto nedostanú, prvé slzy na seba dlho nezostanú čakať. Berg akčné scény servíruje v dych berúcej podobe. Sú vo filme síce len dve, ale prvý má skoro polhodinku a u tej druhej nuda tiež nehrozí. Je radosť sledovať, ako sa mení štýl i razancia boja, štvorica dokonale vycvičených profesionálov a stovky horalov so samopalom v ruke. Pripravenosť, taktika a skúsenosť sa tu stretávajú s maniakálnym odhodlaním a presilou a zajatcov neberie ani jedna strana. Je to intenzívne, brutálne a pôsobivé. A tiež Bergovsky nabité adrenalínom a zároveň prehľadné. Na život a na smrť je vydarený akčne-vojnový film, ktorého dej sa dá vyrozprávať jednou kratšou vetou, ale tvorcovia si toho boli vedomí. Stavili teda na pôsobivé akčné scény a zaujímavú prácu s ústrednou štvoricou hrdinov. Zamrzí vlastne len to, že ku koncu predsa len skĺzli k lacnému klišé, ktorým sa celý čas buď elegantne vyhýbali, alebo s nimi celkom chytro pracovali. Prvú hodinu však oči od monitoru neodtrhnete. ()
Čo sa divák nedozvie. Napríklad: príbeh spracovaný podľa skutočnej udalosti. To je taká hlúposť, že až. Opakujem sa, ale je to nutné. Takmer každý film sa totiž veľmi výrazne odlišuje od skutočnosti, že až. Snáď na extrémne výnimky typu niekoľkohodinových Warholových nepozerateľných experimentálnych filmov, zaznamenávajúcich reálny spánok, milovanie a podobne. A tu zase: celkom slušný dobrodružný film o extrémne náročnej misii v afgánskej divočine s rozzúrenými Talibancami v pätách získava prídavkom skutočnej udalosti prídych čohosi, čo v divákovi evokuje, že tí Amíci vycvičia z vojakov len ťažko zničiteľných kyborgov. Odolávajú skoro každému zraneniu s ľahkosťou človeka, čo utŕžil drobnú modrinu. ()
Dynamický úvod bez sebemenšího zdržování zmapuje situaci a vrhne vás přímo na úpatí afghánských hor, kde Petr Hora ukáže, jak perfektně umí budovat napětí a vzbuzovat očekávání. Od momentu, kdy se mise začne odchylovat od původního plánu až do prvního výstřelu zažijete nejlepší okamžiky filmu. Problém akční stopáže spočívá v tom, že film se mimoslovně zavázal k hyperrealismu, a proto když z toho pak sejde, vadí to více než u jiných typů filmu. Lehce třesavá kamera je sice výborná, akce je sama o sobě perfektně natočená, ale jinak by na smazání rozdílů mezi Peterem Bergem a Kathryn Bigelow amputace penisu asi nestačila. Stateční američtí hrdinové absorbují jeden zásah za druhým, přičemž jejich čas na smrt může přijít pouze tehdy, až Petr Berg zavelí slow motion! Nejspíš nejen kočky, ale i námořní tuleňové mají 9 životů. Podobně z patetických hlášek o milujících rodinách a bratrských poutech se nejednomu může udělat blivno. Naštěstí černobílé vyobrazení bojujících stran zdařile napravuje zvrat v poslední čtvrtině. 6/10 ()
Galerie (47)
Photo © Universal Pictures
![Na život a na smrt - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/585/158585142_03c25e.jpg)
Zajímavosti (49)
- Ve filmu je vidět, že útočné pušky i s optikou několikrát padají v kotrmelcích ze skály a vojáci s nimi dále velice přesně střílí. Po podobném pádu je třeba optiku vždy znovu nastřelit. K rozhození zaměření často stačí i to, že se opřená puška sesune po zdi. Každý, kdo má se střelbou zkušenosti, tak ví, že trefit něco po takovém pádu je nereálné. (bodanek)
- Pátý film Marka Wahlberga (poddůstojník Marcus Luttrell), ve kterém hraje vojáka. Předtím hrál vojína ve filmu Vzbuďte se, vojáci! (1994), seržanta ve filmu Tři králové (1999), odstřelovače ve filmu Odstřelovač (2007) a důstojníka námořní rozvědky ve filmu 2 zbraně (2013). (PatrikP4)
- Režisér Peter Berg se na Střední Východ podíval už ve svém filmu Království (2007). Aby mohl příběh operace "Red Wings" zachytit co nejautentičtěji, strávil měsíc na základně SEALs v Iráku a podstoupil část jejich tvrdého výcviku. (Spike17)
Reklama